Mededeling

Collapse
No announcement yet.

stekken in de tropen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Dank je jongens, zie de kleur ook veranderen sinds ik PH waarde wat meer consequent in de gaten houd 6.5, en het was 7 +
    Citroenzuur is mijn hulpje.

Comment

Stekken volgens het boekje, eindelijk een takje die aan de criteria voldoet, alhoewel ik het vind dat het nog beter kan.
      Het opkweken van toppen zou ook moeten kunnen, maar ik denk dat het veel meer tijd nodig heeft om te wortelen, maar het filmpje laat zien dat het toch echt mogelijk is.

Als je zuinig wild zijn en zonde vindt om de geknipte toppen weg te kiepen, en dan zou ik het zeker doen als je ook weinig tijd heb om flinke takken te maken. Compress_20260419_093043_3873.jpg

In ieder geval dag 6, en nog geen bloeihaar te bespeuren, alleen maar groei. De licht minuten nemen met de dag toe, dus ik kan me niet voorstellen dat het nog mis kan gaan.
      Maaaarrr...je weet het maar nooit, hè.
      Attached Files

Comment

• Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Das ook hier een goed plan

• komatsu300
        komatsu300 commented
        Editing a comment
        Juist Ja, vocht verdamping zo min mogelijk is gewenst.

• Fenderbender
        Fenderbender commented
        Editing a comment
        TheBigDudeski gewoon om de plant minder te laten werken, je heb nog geen wortels als je stekt, als de bladeren blijven werken als normaal verdampen ze al het vocht uit de plant zonder snel genoeg te kunnen opnemen en dan gaat ie verwelken.

De moederplant zit in haar ritme, het is nog geen struik maar ze laat zien dat ze naar haar zin heeft.
      35 cm hoogte, dus ze kan nog even. Ik ga het verder zien. Compress_20260421_165309_9696.jpgDe
      Attached Files

Comment

Bij het stekken kwam ik er een beetje laat achter dat je net onder een knoop moet afsnijden, omdat daar de meeste hormonen zitten.
      Dat gedaan en in de stekpoeder gedoopt, moet het toch eens gaan lukken.
      Zoals op de foto te zien is staat ze omhoog, dus zo laat ik ze maar buiten in de schaduw staan.
      Hopen maar dat het lukt. IMG_20260424_075303.jpg
      Attached Files

Comment

• Wesley pipes
        Wesley pipes commented
        Editing a comment
        Bij de stam zit het meeste wortelhormoon dacht ik , waar zijtak en stam samenkomen

• komatsu300
        komatsu300 commented
        Editing a comment
        Ja precies daar heb ik dus nu afgesneden, met een scheermesje.
        De blaadjes staan van de grond, en af en toe geef ik met een injectie spuit en wortel booster, een kleine hoeveelheid dichtbij de stam.
        Mini..Mini druppel systeem, i.p.v een hele plons.

Afwachten maar weer, word nog eens deskundige op deze manier.

Dank je veredelde telers met het volgen, het gaat niet slecht na een moeizame start.
      De moederplant laat ik voor wat het is, en ga niet meer vogelen en knippen, overal komen topjes te voorschijn.

Of de grond van de stek klinkt in, of de schutblaadjes beginnen te herstellen. In ieder geval een tweede nacht overleefd.
      Groei hormoon bij het stammetje geïnjecteerd , niet erin natuurlijk, maar dat is toch de plek waar het nodig is, de ontwikkeling van de wortels.

Goede potgrond met dat filter zand moeten de zaken in stand houden, wortel hormoon en dat is het. Staat nu buiten in de schaduw voorlopig. Compress_20260425_073423_3854.jpg
      Attached Files

Comment

• Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Tis een bikkel. Wordt een sterke dame, let maar op

• komatsu300
        komatsu300 commented
        Editing a comment
        Dank u!

Bloei haren, het zal weer niet zo zijn. Maar goed, wetenschap is ook handig om verder een groeiplan te kunnen maken.

De tropen hè, die 12/12 regel is er dus niet voor niets, of het is een A.F kan ook nog steeds.
      Attached Files

Comment

Gelukkig net op tijd nog een goede stek kunnen nemen , althans daar ziet het er naar uit.

Dus het stekken ook in de tas, we wachten op het nieuwe zaad wat moet komen en gaan daar ook mee aan de slag, een Haze soort je hybride.

Eigenlijk niet erg dat de plant niet super hoog wordt, beter zelfs en valt minder op.
        Op deze manier kan ik het hele jaar gewoon doorkweken, het is ook gebleken dat buiten de planten het naar hun zin hebben, en geen schimmel of andere blad aandoeningen laten zien.

Kortom, volhouden. Compress_20260427_080834_4845.jpg
        Attached Files

Comment

Heb je tuinverlichting? als je tuinverlichting op een timer rond je plant zou zetten en die in het midden van de nacht 1 uurtje laat branden kan je de plant in groei houden.
          na 5,5 uur donker 1 uurtje licht geven en dan terug donker tot het weer licht wordt, dan blijven ze groeien.

Comment

• Fenderbender
            Fenderbender commented
            Editing a comment
            komatsu300 ja nee je kan er zeker gebruik van maken heel jaar goed weer en bloeitijd, en je hebt een lampje binnen en ja zo kleine struikjes vallen ook niet op.

• Wesley pipes
            Wesley pipes commented
            Editing a comment
            Idd wel een strak plan zoals je het doet komatsu ! Doelde ook op hier altijd binnen kweken , lamp continu op 12/12 , spaar je n 3 weken 5 u uit per dag , en lukt het ook , hoewel met wat stress mss?

• komatsu300
            komatsu300 commented
            Editing a comment
            Nou dat is de grap, heb zonnepanelen en lithium batterij, heb geen stress hoor..haha. Staat prima op 18/6 ook een voordeeltje van veel zon.
            Last edited by komatsu300; 5 dagen geleden.

Wat ik wel blijft doen is binnen een stek opkweken, en daarna lekker naar buiten. Een paar weken later bloeien en een leuke niet in het oog springende plant van 40 a 50 cm.
          Het groeit en bloeit, dit 6 keer per jaar dan heb je ook een boom van 3 meter, maar dan anders. Haha.. Compress_20260428_091714_4152.jpg
          Attached Files

Comment

• Wesley pipes
            Wesley pipes commented
            Editing a comment
            Idd , welke landrassen zijn er dan van rond de evenaar , dat zou anders zijn dan wss . Tof om te weten, thx !

• komatsu300
            komatsu300 commented
            Editing a comment
            Landras van hier, en die heb ik geprobeerd maar dat worden struiken, niet normaal. Groeit als een gek, en ze hebben deze ook gejat. Weet niet meer precies wanneer ze ging bloeien, maar het is zeker mogelijk.

• Fenderbender
            Fenderbender commented
            Editing a comment
            Wesley pipes Sja vooral de klassieke strains uit de tropen landen... Thai, daar kennen ze lange bloeitijden. Colombian, Malawi, Panama Red, Acapulco Gold, Khmer Gold uit Cambodia.. moet gewoon de tropen kaart eens bekijken en welke landen echt tropisch en sub tropisch liggen komt een hoop genetica vandaan

Stekken is kei leuk, geen gesjouw met zaden alleen zorgen dat je de gewenste chemie in huis haalt.
          Eenmaal de formule in de tas, en volhouden.
          Compress_20260429_074913_3727.jpg
          Attached Files

Comment

• Takketoelli
            Takketoelli commented
            Editing a comment
            Ze moeten eerst flink wat wortels aan gaan maken, daarna gaan ze ineens

• kelderkastje
            kelderkastje commented
            Editing a comment
            Stekken, tussen de 5 en 15 euro in Duitsland, worden zelfs per post verstuurd, ook al in gel achtig substraat gezien, Barney´s verkocht stekken aan 7,50 op de vorige Cannafair.

• komatsu300
            komatsu300 commented
            Editing a comment
            Wooow, voor die prijs zou ik niet eens meer aan zaden denken. En je ziet wat je koopt!
            Een zaadje is altijd een verrassing, wel leuk natuurlijk..maar kan ook helemaal niks zijn.

Als dit stekken eenmaal lukt, dan neem ik hooguit zaad om een ander soortje uit te proberen. Critical+ ruikt wel lekker maar niet overdreven, ik heb Amnesia Haze besteld dat schijnt erg populair te zijn, nou laat maar zien dan.

De ontwikkeling van de stek, het is duidelijk te zien dat ze ui haar jas komt, of het allemaal gaat zoals het moet gaan dat denk ik wel.
          Wellicht heeft de wortel booster ook effect, rustig buiten gezet in de schaduw. Compress_20260501_073411_1639.jpg
          Attached Files

Comment

Nog wat sfeer foto's van een stekkie. Wat mij opviel is, dat de blokhut waar ze onder een licht staat, de ruimte erg droog is.
            l.V = 44 % dus het plastic afgekorte flesje er maar weer overheen, geneveld met water. Dit om meer vochtigheid te creëren wat het wortelgestel bevordert.

Maar al het zo droge lucht is, zou de vorige kweek daar dan ook geen last van hebben gehad.
            Hoe kan je nu simpel de vochtigheid verhogen in zo'n ruimte van 150x150x220 cm.
            Ik dacht aan zoiets!

Compress_20260502_082957_7323.jpg
            Attached Files
            Last edited by komatsu300; 1 dag geleden.

Comment

• Wesley pipes
              Wesley pipes commented
              Editing a comment
              Het merk ram heeft er twee . N grote en n hele grote , ik den k dat daar bij staat hoeveel procent in hoeveel m3 ze kunnen werken, ik heb al 3 kleine versleten, allemaal te klein voor de ruimtes die ik wou...

Dus het is eigenlijk niet zo'n gek idee, en ik vroeg me daarbij hardop af, zal toch niet de enige zijn met dat probleem (pje).
            Natte handdoek, bak met water..het zal allemaal wel waar zijn, maar ik zie dat niet zo snel gebeuren allemaal.

In Thailand omgekeerde wereld, daar verzuipen ze . Nee ik moet daar echt wat op verzinnen, want het is essentieel goede vochtigheid in de kweekruimte. Had er nog niet bij stil gestaan eigenlijk, foei

Comment

• Wesley pipes
              Wesley pipes commented
              Editing a comment
              Wel in realiteit heb ik er 3 verbruikt ook voor kamerplanten, met weinig effect, ontvochtiger ook gekocht en niet meer in gebruik. Je kan veel investeren voor een paar procent hier of daar maar deze dames zijn sterk en soms helpt het niet zo veel ook

Ik heb een kleinere kast, 60x60, natte potten, en met de lamp erop zonder ventilatie is daar wel een vochtig sfeertje.
            20260503_104823.jpg

Comment

Bezig...
            X