Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Buckey Purple (Melvanatics) Stekken Op Omnipotent Voeding Onder 400W Cree Cob Led

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Buckey Purple (Melvanatics) Stekken Op Omnipotent Voeding Onder 400W Cree Cob Led

Is in ieder geval reuze interessant wat je laat zien en stof om over na te denken.
    Maar waarom ga jij geen lampen in elkaar draaien voor forumleden?

Comment

Re: Buckey Purple (Melvanatics) Stekken Op Omnipotent Voeding Onder 400W Cree Cob Led

Ja Tietefrats. Daar zijn we met zen allen al effe op aan het wachten.

Comment

De lol is nou juist dat je het zelf bouwt. Het is echt super simpel om zo'n ding in elkaar te zetten. Gewoon een kwestie van wat schroeven indraaien en draadjes insteken. Het is alleen wel nog een hoop werk en het uurtarief wat ik krijg voor mijn reguliere werk is veel te hoog om dan lampen in elkaar te gaan zetten. Of die dingen zouden veel te duur worden.

Mensen zitten al te piepen over de prijs van de onderdelen laat staan dat er nog een uurloon op komt

Op Rollitup zijn er wel een paar gasten die dat doen en die armaturen zijn iets van dubbel de prijs van de onderdelen. Dus zeg 1000 euro voor een 400W armatuur zoals ik heb. Dan is de lol er toch wel een beetje (boel) vanaf ook.

Bovendien, wat voor garantie heb je als je van een of andere amateur led lampenbouwert spullen gaat kopen?

Als jullie zelf zo'n ding willen bouwen dan kan ik wel vragen beantwoorden of ik kan in wat meer detail beschrijven hoe mijn armatuur in elkaar zit

Ik heb inmiddels op andere fora al drie mensen gezien die in een korte tijd (weekeind of week) zo'n ding in elkaar hadden gezet. Het is echt prima te doen hoor.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

We gaan ons eens verdiepen.
          Bedankt.
          Mocht ik zo ver zijn en iets te vragen hebben dan hoor je het wel.

Comment

OK success. Afgezien van de led thread op Rollitup, kun je ook kijken bij Cabis, Bosrand en L3DNov die recent bezig zijn geweest. Slablaadje heeft ook wat threads geschreven met extra uitleg.

Ik zal ook nog even kijken of ik tijd kan vinden om het hier op het forum wat meer toe te lichten dat mensen het gewoon kunnen nabouwen. Of dat in ieder geval het electronische deel duidelijk is.

Even kort alvast een aanzetje:
            - Ik gebruik 200W voedingen (MeanWell HLG-185H-C1400).
            - Ik gebruik de CXB3070. Die draait dan op ongeveer 50W.
            - De voeding geeft een constant vermogen af van 1400mA. Het voltage kan varieren.
            - Aan die voeding kunnen dan 4 COBS.
            - Je verbindt de leds onderling in serie door zoals bij een kerstverlichting
            - Verder is het alleen een kwestie van wat in elkaar schroeven om de boel netjes op te hangen.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Hallo, ik ben vrij nieuw op het forum, met mijn eerste kweekje bezig nu,
              ook onder led en schuif graag mijn krukje hier ook bij!

Wat me persoonlijk opvalt is dat bij zowat iedere kweek onder led de planten
              bij iedereen er zo supergroen en gezond bij staan, opmerkelijk!

Ondanks de vele beginners fouten is dat ook bij mij het geval!

Comment

Kom er gezellig bij

Komt misschien ook door de kleur van het licht en hoe het dan op de foto over komt. Ik heb ook wel aarde kweekjes gezien waar men echt van die donker groene planten heeft met glanzend blad. Ben nou nooit zeker is of dat iets is om naar te streven of juist een teken van overvoeding.

Ik kan je kweekverslag zo snel niet vinden. Heb je een link? Of zet die in je handtekening.

Comment

Dus het voltage is wel kritisch, en stroom minder.
                  Die 3070 staat voor 1.9A toch als ik de tabellen goed lees, en die voedt je met 1400mA.
                  Hoe weet je wat de minimale stroom is die je nodig hebt ?
                  In die datasheets van Cree vind ik alleen de maximale 'forward current'.

Waarom worden deze led's niet parallel gezet ?
                  Kun je 2 parallel geschakelde leds in serie zetten met nog 2 parallel geschakelde ?
                  Zo zou ik 4x cxb2530 kunnen schakelen op die driver die jij beschrijft, maar ze kunnen ook in serie. De 6500K zijn nog geen 15 euro, als ze op voorraad zijn.
                  Volgens de datasheet max 1600mA voor de 2530 of zou de temperatuur erg nadelig worden voor de levensduur ?

Als je dimt, wordt dan de stroomopname van de driver ook lager ?

Ik ben al een tijdje op zoek naar een vervanging voor m'n 2 tneon groei armaturen in 60x60 tentje, maar da's best veel gepuzzel.
                  Het licht in de groeitent is nu 4x36W, en qua stroomverbruik en lichtopbrengst zoek ik iets vergelijkbaars en het moet geen 500 euro gaan kosten.
                  Als je dan de juiste leds gevonden denkt te hebben zijn ze niet op voorraad, of er is geen driver te vinden, of de driver is 2x zo duur als de 4 leds.
                  Het bouwen is niet zo problematisch, maar het zoeken en vinden en bij elkaar passen van de onderdelen gaat een hoop tijd in zitten.

ahja, het wordt wel een ledpraatje zo, je mag deze post ook laten verplaatsen naar een ander topic evt.
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Hallo Wietefras

Nee ik houd geen kweekverslag op het forum bij, wel al enkele
                    post geplaatst hier en daar met een paar foto's eerder deze week,
                    ga het komende week nog eens proberen met nieuwe foto's en hoop dat ik de
                    foto's dan ook kan draaien, ze liggen allemaal plat nu!

Zoals vele ben ik een beetje op het verkeerde been gezet en met AF begonnen
                    voor mijn eerste kweekje van 6 planten, in Batmix , niet gespoeld maar wel met
                    een mokgrote hap stekgrond in het midden!
                    Mijn lamp is een 120x5 watt led, die ik waarschijnlijk veel te vroeg op vol vermogen heb gezet
                    en ook veel te dicht op de plantjes!
                    Door deze flaters zijn denk mijn planten veel meer gedrongen dan de meeste, maar verder tot
                    nu toe na 6 en een halve week nog geen verkeerd blaadje gezien, dus er schijnen ook nog
                    dingen te zijn die ik goed doe!
                    Mijn kweek is puur om olie te winnen voor mijn zieke vrouw, dus de insteek ligt iets anders dan bij de meeste hier!

Comment

Even voordat mensen gaan panieken, deze dingen hoef je allemaal niet te weten om een led armatuur te bouwen. Althans iemand die zelf zoiets ontwerpt moet het wel weten, maar als je mijn ontwerp gewoon volgt dan is dus alles al uitgerekend.

Het voltage over de leds volgt uit de stroomsterkte en de temperatuur van de led. Het voltage zit dan bij deze leds zo rond de 36V.

Volgens de datasheet zou je de stroom tussen de 350mA en 2800mA moeten houden. De minimale stroom kan ook wel nog lager. Op RollItUp (waar dit ontwerp vandaan komt) draaien ze die dingen op stroomsterktes die ver onder de gestelde grenzen van Cree liggen. Dan komen ze ruim over de 200lm/W uit. Met als nadeel dat je wel enorm veel leds nodig hebt. Bij 350mA is het al 4 keer zoveel leds (en dus 4 keer de prijs zo'n beetje), maar daar gebruiken dan doorgaans oudere leds voor. Of alleen een enkele of twee leds in een voorgroeihok.

Cree heeft een site waar je alle gegeven van die leds op kunt zoeken en ook hele systemen door kan rekenen (aantal leds, totaal wattage, prijs etc):

Ze worden serieel gezet omdat het voltage wat deze voeding afgeeft bij 1400mA op 71V tot 143V komt. Dus als je er 1 led op aan sluit dan brandt die direct door. Twee leds kan wel, maar met vier leds belast je de voeding haast 100% (4x35,4=142V). Dat is dan goedkoper qua aantal benodigde voedingen en de voeding is bij hogere belastingen efficienter.

Je kan de leds ook parallel zetten inderdaad, maar dat is wel wat ingewikkelder. Dan moet je eigenlijk load balancing electronica aanbrengen om te zorgen dat de leds niet al te ongelijk branden. Al zijn er ook wel mensen die dat gewoon achterwege laten.

Bijvoorbeeld de HLG-185H-36A is een voeding die 36V geeft en 5,2A. Hier moet je dan de stroom delen door het aantal leds en daarvoor moeten de leds dan dus parallel aangesloten worden. Dan deel je dat amperage door het aantal leds om uit te komen waar je zijn wilt. Bijvoorbeeld 4 van die leds en dan krijgen ze 1300mA per stuk (5200mA/4). Of 2 stuks eraan om ze op 2600mA te draaien of 3 voor 1733mA. Dat geeft dus wel weer wat andere opties.

Je kun de voeding ook dimmen en dan verbruikt die ook gewoon navernant minder stroom. Al wordt het bij bijvoorbeeld 50% belasting wel iets minder efficient (92% ipv 96%).

Er zijn ook wel voedingen waar je wel 1 led aan kan hangen, maar goed ik wil het een beetje te volgen houden en de 200W 1400mA voeding met daaraan 4 leds is wel zo'n beetje een de facto standaard geworden.

Je zou ook parallel en serieel wel kunnen combineren inderdaad. Dat zie je ze op rollitup ook wel doen. Vooral als ze er nog wat extra monochromatische leds bij zetten. Ik geloof zelfs dat ze de fans er nog wel eens bij zetten op de led voeding.

Als je de stroomsterkte wilt verdelen over de leds dan moet je ze parallel zetten en als je het voltage wilt verdelen dan serieel. Kan bijvoorbeeld ook zijn dat je een goedkope 72V voeding hebt kunnen vinden. Dan zou je setjes van twee 36V leds sierieel kunnen zetten om die 72V te verdelen over de leds en dan de stroomsterkte verdelen over een aantal parallel geschakelde setjes van 2 seriele leds.

De CXB2530 is echter ook ongeveer 36V, dus die moet je dan wel serieel op deze voeding zetten.

Als je er daar 4 van koopt dan moet je ze wel vrij laag belasten hoor. Op 500mA komt daar al meer licht uit dan uit je T-neon setje. Kom je op iets van 72W verbruik. Misschien is de ELG-100-C500 dan een optie?:

of een paar euro extra voor een dimfunctie:

De levensduur wordt wel korter als je ze zwaarder belast en bij hogere temperaturen, maar het is lastig te achterhalen wat de geschatte levensduur dan is. Cree heeft het doorgaans over 36.000 brand uren voordat de lichtsterkte 10% gedaald is. Die schatting is dan vaak hetzelfde bij zowel lage als hoge temperaturen. Bij een enkel model komen ze bij hogere belastingen uit op 24.000 uur. Zelfs bij 24.000 uur kun je dus al krap 4 jaar continu voorgroeien en dan ben je pas 10% kwijt.

Een thread met discussies over allerhande voedingen op Rollitup geeft bergen informatie:

Wellicht dat daar een passende voeding langs komt. Of anders gewoon je vraag daar even stellen. Er zitten er daar een paar tussen die alle voedingen kennen en weten wat er aan kan.

In die thread solderen ze de draadjes op de leds, maar je kunt er ook houders bij kopen waarmee je de leds vast schroeft en dan gewoon de stroomdraadjes erin steken. Dat vind ik persoonlijk een stuk handiger.

Het Led Builder forum is ook een site met veel info (komt van een paar RIU leden die specifiek een led site wilde hebben). Hier bijvoorbeeld de info pagina:

Al is dat wel vooral gericht op de meer gangbare leds.

Comment

Thanks voor de info, één dezer dagen ga ik er weer eens voor zitten.
                        Ik heb er al veel over gelezen, maar dat zijn vaak specifieke builds, en ik wil het altijd nét iets anders.
                        Ik kan hier in ieder geval mee verder.
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Ja, het is makkelijker om gewoon een voorbeeld na te bouwen. De meeste bloei tenten komen toch ook wel uit op veelvouden van 200W en dan zijn per voeding 4 stuks CXB3070 of CXB3590 op 50W toch wel het meest gebruikelijk. Dat is een mooi compromis tussen kostenplaatje, lichtverdeling en efficientie.

Voor voorgroei tentjes is er inderdaad veel meer variatie. Ik vind die voorgroei emmers altijd wel leuk. Dan zetten ze twee opbergboxen op elkaar, bekleden dat binnenin met reflectiefolie en dan een enkele 5000K led bovenin en wat fans.

GrowBox.jpg

Moet zelf ook nog een keer iets bedenken voor het voorgroeien. Gebruik daar nu ook nog T-neon voor, maar dat kost toch relatief een hoop stroom. De meerprijs van leds verdien je dan vrij snel terug.

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

OK, week voorbij en dus tijd voor nieuwe foto's. Was bezig met een nieuw ventilatie systeem, maar dat komt later.

Ze staan nu een week op 12/12 en de strek is er een paar dagen geleden even goed in geschoten. Planten zijn nu 60cm hoog. Dus het valt wel mee.

Hopelijk vandaag nog even het netje bespannen, de toppen wat meer op gelijke hoogte brengen en onderin snoeien, maar heb niet veel tijd. Dus het zal wel morgen worden.

Er zijn geen calcium tekorten meer te zien. Heb ze laatst wel nog wat extra calcium in de voeding gegeven. Omni raadde me voor de calciumopname aan om de watertemperatuur wat te verhogen. Die schommelt nu tussen de 22,5 en 23 graden. Dan maar weer even geen calcium toevoegen en zien of de roestvlekjes weer terug komen.

De pH is wel wat aan de hoge kant, maar dat komt door de calcium toevoegingen. Bij de vorige kweek had ik ook dat als ik er wat aangezuurde zeewierkalk bij deed dat de pH dan ook een tijdje blijft stijgen. Zal wel wat teveel kalk hebben toegevoegd dat het niet allemaal naar calciumnitraat is omgezet. Ik gooi er dus wel wat zuur bij om de pH in ieder geval onder de 6.5 te houden.

De EC zit nu zo rond de 1.55 en ze drinken nog steeds 6 liter water per dag. Denk dat de EC mogelijk wel iets aan de (te) hoge kant is inmiddels.

Ik heb ook nog wat Chocolope stekken staan waar ik nog steeds een onderkomen voor moet regelen. Die heb ik gisteren ook maar een bak Omnipotent voeding gegeven. Daar hoeft geen kalk in want die staan onder T-neon en daar kon de Omnipotent basis voeding dus mooi haar werk doen. De pH kwam na een tijdje stabiliseren precies op 5.8 uit bij een EC van 1.2. Als je niet met extra calcium zit te prutsen dan kun je deze voeding dus wel degelijk zonder pH en EC meter gebruiken.

Anyway, teveel letters en te weinig foto's hoor ik jullie al mopperen. OK dan.

Het is wel een flinke jungle geworden. Daar moet dus wel wat in gesnoeid gaan worden:
                          20160207_BP_Jungle_DSC7879.jpg

Overzichtje wat meer van boven. Ook voor en achter zitten nu wel redelijk wat toppen:
                          20160207_BP_Overzicht_DSC7878.jpg

Wat foto's van de bladeren:
                          20160207_BP_Blad_DSC7877.jpg

20160207_BP_Blad_DSC7881.jpg

20160207_BP_Uitgroei_DSC7882.jpg

De planten waren net voor het nemen van de foto's besproeid met in het water wat Omnipotent Plantversterker en een snuifje kalk. Her en der is het blad nog wat nat.

Nou snel nog even verder klussen voordat ik weer de deur uit moet

Comment

Staan er mooi bij hoor wietefras.

Doe vooral zo verder.

Thugz
                            Dutch-Bleu-Autoflower-Contestkweek
                            Thugz Binnentuin met 400w zonnetje

Comment

Bedankt, maar het stond wel erg vol. Dus ik heb het onderin wat opgeschoond:
                              20160207_BP_Gesnoeid.jpg

Takjes die niet in de buurt van het "net" komen of die zo dun zijn dat er toch nooit een behoorlijk top op kan groeien haal ik er zo rond deze tijd uit. In de groei geef ik ze nog de kans om mee te komen, maar als ze nou nog niet groot genoeg zijn dan worden ze dat niet meer ook.

Comment

Mooi vol op naar de kleuren.

Comment

Bezig...
                                X