Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

DIY Kweek Ruimte LED/Black Domina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    LED: DIY Kweek Ruimte LED/Black Domina

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal,

    Mijn naam is "Ivan"

    Dit wordt mij eerste kweek. Ik wil het uitgebreid houden. Een tijdje geleden kreeg een vriend van me een briljant idee om te kweken. Na veel erover gesproken te hebben, had ik besloten om een (grote)kweekkast voor hem te maken. Nadat hij de kast een maand in gebruik had, vond ik het toch zeer interessant om er ook eentje voor mezelf te maken. En aangezien ik niet veel rook heb ik genoeg aan een kleine kast. Ik zal ook niet vaak op de kweeklocatie zijn, dus moet de kast 100% automatisch zijn en MOET er beveiliging op.


    Aansturing:

    Ik wil voor het aansturen van de kast een Arduino gebruiken. Die zal ALLES moeten regelen. Temperatuur,tijd,water,beveiliging, etc etc. Ook wil ik bepaalde waardes monitoren en veranderen.

    __________________________________________________ __________________________________________________ __________________________________________

    De lamp:

    Ik heb hier veel informatie over gezocht en tot de conclusie gekomen dat een led lamp ideaal voor mij zou zijn. De lage hitte en elektriciteit rekening heb ik veel baat bij + de led "zou"
    langer mee moeten gaan...Maar wat zijn die dingen ongelooflijk duur, gaat nergens over. En vaak (bijna altijd) maken ze de opgegeven wattage lang niet waar. Een ledlamp van 300watt kan zomaar 120 watt trekken. De led fabrikanten spelen een slim spelletje. Stel je hebt een lamp met 100x 3watt led, dat is samen 300wat dus. Maar als je elke led 3watt gaat voeden:
    1: dan wordt hij (te) heet
    2: dan haalt hij NOOIT de opgegeven 25000 of 50000 uur, een heel stuk minder zelfs

    Maar op de verpakking schrijven ze wel het maximum wattage, zodat jij denkt dat je een goede lamp hebt gehaald.

    __________________________________________________ __________________________________________________ _______________________

    Conclusie: ik ging mij eigen lamp maken.

    7x rode 10Watt
    3x blauw 10Watt
    4x cool White 10Watt
    4x warm White 10Watt
    6x boostConverter max 2.5Amp (de drivers)
    1x PC powersupply
    4x aluminium profiel
    2x grote PC ventilator

    Aluminium profiel zullen als een heatsink worden gebruikt. Maar eerst moeten er (ventilatie)gaten in en een beetje zaagwerk. De LEDs heb ik per 3 op een driver dus 3x6=18.
    Alles netjes gemonteerd en het werkt perfect, lekker warm maar niet heet. Je kan de heatsink probleemloos met je lippen aanraken (zo test ik de hitte van mij lamp).
    Zonder de lampventilatie wordt hij bloedheet en gaat de temperatuur in de kast over de 35graden, dus het is zeer belangrijk dat de ventilators BLIJVEN draaien.

    __________________________________________________ __________________________________________________ ________________________________

    De kast:

    voor 35 euro bij de kringloop had ik een kleine kast gehaald H=70 B=55 D=40. De binnenkant ervan heb ik helemaal bekleed met radiatorfolie (dubbel bij de kieren). Verder heb ik er een raampje ingemaakt, zodat de kast niet open hoeft als je er even naar binnen wilt kijken (met een deurtje uiteraard). 4 wielen eronder geplaatst zodat het lekker mobiel blijft.
    1 gat onder in de kast heb ik gemaakt voor lucht toevoer, en 1 gat op het dak dat is de afvoer. Bij elke gat heb ik een processor ventilator ingedaan (zeer krachtige ventilators die de processor van je computer koelen). 1 blaast lucht in andere blaast het uit. Ook heb ik een klep op het dak gezet die open en dicht kan, de klep word aangestuurd door een homemade servo en het heeft meerdere posities hoe die open kan. Als de beide ventilatoren op volle kracht aan zijn, dan daalt de temperatuur razend snel dus dat is ook weer niet de bedoeling. Ik heb een programma geschreven die de temperatuur regelt, aan de hand van de ingestelde temperatuur gaat de ventilatie harder of zachter draaien. Het ventilatie heeft hier 8 standen en de klep heeft er 6. Het is een complex systeem die
    helemaal zelf de temperatuur regelt. Ik hoef alleen in te stellen wat de temperatuur zal zijn, en welke tolerantie het mag hebben. Elke 15 seconden kijkt arduino of de temperatuur hoger of lager is en aan de hand daarvan zet hij de klep en de ventilators een stap verder of terug.
    Ik heb ook 3 grondvochtsensoren gemaakt, ze monitoren hoe nat de wortels zijn. De bedoeling is dat de kast ook zelf water gaat geven (als een bepaalde waarde van de grondvochtsensoren is overschreden), op dit moment is dat niet echt nodig want de plantjes zijn nu nog klein en zuipen niet veel.

    __________________________________________________ __________________________________________________ __________________________________

    Beveiliging:

    Zoals ik eerder schreef, als de ventilatie van de lamp uit is dan wordt het heel heet in de hok, en kunnen de leds permanent beschadigd worden. Ik heb de arduino zo geprogrammeerd dat wanneer
    een (opgegeven) temperatuur behaald wordt dan gaat de hele lamp uit. Dus stel de ingestelde temp is 25.5, en de beveiliging heb ik op 26 staan. Als de ventilatie van de lamp ermee ophoud en het gaat warmer worden dan 26.00 graden of hoger, dan schakelt arduino de lamp uit. Is niet goed voor de planten, maar beter planten dood dan brand.

    De PC voeding is zelf al heel goed beveiligd daar maak ik mij niet druk om.

    __________________________________________________ __________________________________________________ ________________________________

    Wat de kast kan:

    -tijd veranderen (denk aan de actuele tijd, de tijd wanneer lampen aan/uitgaan, en hij houd de tijd bij hoelang de kast aanstaat)
    -status (elke 5 minuten krijg ik de gemiddelde temperatuur/luchtvochtigheid te zien, actuele temperatuur/luchtvochtigheid kan je ieder moment bekijken)
    -status (elke uur krijg ik de gemiddelde temperatuur te zien, en die kan je van de hele dag bekijken van 0 tm 18 uur)
    -instellingen ( alle waardes kunnen makkelijk aangepast worden, denk aan temperatuur,ventilatie rules, aantijd,lampkleuren etc etc.
    -plantje groot brengen
    -zal vast iets vergeten zijn.
    __________________________________________________ __________________________________________________ _______________________________

    De hele kast moet op 12volt draaien. Ik wil nergens 220volt hebben, behalve dan in de pc powersupply. Zo BLIJFT alles ook veilig.

    Ik moet nu even weg, over een paar uur zal ik foto's uploaden van de lamp de kast en de plant

    Last edited by Jointjedraaien; 4 May 2019, 18:34.
    gl hf lol wp gg no re!

    #2
    Re: DIY Kweek Ruimte LED/Black Domina

    Wat een vlijt en enthousiasme.
    Benieuwd naar je foto's.

    Comment


      #3
      Re: DIY Kweek Ruimte LED/Black Domina

      VERVOLG


      Eerst foto's van de lamp en de kast.



      De lamp

      1.jpg
      3.jpg
      Koelvinnen
      2.jpg
      4.jpg
      5.jpg
      6.jpg

      __________________________________________________ ___

      De kast:



      1.jpg
      2.jpg
      3.jpg
      4.jpg

      deurtje
      6.jpg

      andere deurtje
      17.jpg

      ingewanden
      8.jpg

      uitlaat
      9.jpg

      inlaat
      5.jpg

      status van de ventilatie, snelheid van de vent,klep stand ,automaat stand, tolerantie, ingestelde temperatuur en actuele temperatuur
      10.jpg

      actuele tijd en de tijd dat de machine aan is
      31.jpg


      LV status T=tijd in min druppel is de LV
      33.jpg


      Temp status T=tijd in min thermostaat is de temperatuur
      32.jpg

      Gemiddelde temperatuur van de uur. Eerste waarde klopt niet, moet de programma ff aanpassen.
      34.jpg

      36.jpg

      Status: Actuele temperatuur/ingestelde temperatuur/LV en grondvochtsensor1,2 en 3
      35.jpg

      tolerantie van de ventilatie
      11.jpg

      Alarm boven een bepaalde temperatuur, in dit geval 26. En elke 18seconden een update mbt de ventilatie automaat
      12.jpg


      14.jpg


      ventilator die voor luchtcirculatie zorgt
      15.jpg

      hier heb ik een rek gemaakt voor de scrog
      16.jpg

      uitlaat van de andere kant
      7.jpg
      Attached Files
      gl hf lol wp gg no re!

      Comment


        #4
        Re: DIY Kweek Ruimte LED/Black Domina

        hmm. heb net een berg foto's geupload maar waar zijn ze ?
        gl hf lol wp gg no re!

        Comment


          #5
          Re: DIY Kweek Ruimte LED/Black Domina

          hmm. heb net een berg foto's geupload maar waar zijn ze ?
          gl hf lol wp gg no re!

          Comment


            #6
            Re: DIY Kweek Ruimte LED/Black Domina

            Je lampen of heatsinks met de lippen testen is in ieder geval passioneel.
            Pas op voor teveel aan/uit schakelmomenten. Een dimmer lijkt me eerder aangewezen als extra warmtebeheerser.
            Je kan natuurlijk ook een aan/uit met een grotere marge nemen als veiligheid.

            Comment


              #7
              Re: DIY Kweek Ruimte LED/Black Domina

              Oorspronkelijk geplaatst door Tjirp View Post
              Je lampen of heatsinks met de lippen testen is in ieder geval passioneel.
              Pas op voor teveel aan/uit schakelmomenten. Een dimmer lijkt me eerder aangewezen als extra warmtebeheerser.
              Je kan natuurlijk ook een aan/uit met een grotere marge nemen als veiligheid.
              Ik gebruik relais voor schakelen van de lampen, de rest wordt aangestuurd door transistoren en een L293D. Wat bedoel je precies met een dimmer? Ik heb een programma geschreven prima zelf de temperatuur kan regelen
              De marge van de temperatuur en de beveiliging kan ik zelf instellen...Ik hou er niet van om een systeem op een systeem op een systeem aan te sluiten, er moet maar 1 draad naar de 220v gaan, hoe meer hoe gevaarlijker naar mijn mening. Alles moet geregeld worden via 1 scherm.
              Veiligheid voorop.

              Ik heb een budget gemaakt van 250euro, dat is voor de kast,lamp,besturing,binnenkant. Een goede led lamp (in de winkel) kost meer dan dat.
              gl hf lol wp gg no re!

              Comment


                #8
                Re: DIY Kweek Ruimte LED/Black Domina

                U heeft mijn aandacht
                Succes!

                * Foto's kun je ook uploaden naar dit forum, dan staan ze veiliger en meestal langer
                Last edited by QnQ; 17 October 2016, 09:19.
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                Comment


                  #9
                  Re: DIY Kweek Ruimte LED/Black Domina

                  Jij bent hier gewoon ff aan het opschrijven waar ik al die tijd over heb liggen dromen....
                  Ik zet ff een vinkje aan. Succes!

                  Grtz, Ron

                  Comment


                    #10
                    Re: DIY Kweek Ruimte LED/Black Domina

                    Ben benieuwd naar de foto's!
                    Veel succes!

                    Comment


                      #11
                      Re: DIY Kweek Ruimte LED/Black Domina

                      Zeer interessant. Ben zelf ook mijn sturing voor mijn hok aan het maken met arduino's en massa sensors (licht/vocht/temp/water/pwm) en logging naar het internet.

                      Ben benieuwd hoe jij het zal aanpakken. Ik had in ieder geval een groot aantal hindernissen om alles werkende te krijgen.

                      welke sensors gebruik je voor je grondvocht? Die dat ik heb gaan maar een paar cm in de grond en werken niet naar behoren.
                      Je kan ze gewoon niet diep genoeg steken.

                      Zit te spelen met het idee om een gewicht sensor onder de potten te monteren ipv de grond sensors.

                      Laat die foto's maar komen!
                      Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                      Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                      Comment


                        #12
                        Re: DIY Kweek Ruimte LED/Black Domina

                        @vaperke... moet je dan niet rekening houden met het toenemende gewicht van je plant??

                        Comment


                          #13
                          Re: DIY Kweek Ruimte LED/Black Domina

                          Leuk project, maar wat een werk!

                          Ook al gedacht hoe je de geur gaat bestrijden!

                          succes O.D.

                          Comment


                            #14
                            Re: DIY Kweek Ruimte LED/Black Domina

                            Oorspronkelijk geplaatst door Meglow View Post
                            @vaperke... moet je dan niet rekening houden met het toenemende gewicht van je plant??

                            Tuurlijk, maar als ik weet hoeveel ze voor de watergift wegen is dat voor mij voldoende om de berekeningen te maken.

                            Die aarde sensors werken voor geen meter bij mij.
                            Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                            Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                            Comment


                              #15
                              Re: DIY Kweek Ruimte LED/Black Domina

                              Waar zijn de foto's die ik heb geupload
                              gl hf lol wp gg no re!

                              Comment

                              Bezig...
                              X