Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

spaarlamp

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    spaarlamp

    Korting op 420shop
    heey mensen heb een vraag wat voor soort spaarlamp zou ik moeten halen
    aangezien ik een te klein budget heb kan ik geen hps systeempje halen
    maar wat voor spaarlamp kan ik het beste halen om als nog het meeste kwaliteit en kwantiteit te kunnen halen

    morgen ga ik een eigen growbox maken met ruimte voor een computer fan
    mn stekje staat nu nog even voor het raam om even een beeetje te kunnen groeien
    en ga um pas in de box doen als ik heb verpot heb

    dus iemand ideen??

    #2
    Re: spaarlamp

    niemand ??

    Comment


      #3
      Re: spaarlamp

      Gewoon een cool white spaarlamp (met zoveel mogelijk watt per euro) voor de groei en een warm white spaarlamp voor de bloei.
      Hoe meer lampen hoe beter. Denk ook aan de fittingen he? Dat je niet alleen die bulb koopt.

      Comment


        #4
        Re: spaarlamp

        bij spaarlampen ben je best van philips of sylvania te nemen die geven het beste lichtspectrum af. als je in de buurt van een lampen speciaal zaak woont kan je daar is gaan vragen voor hoger wattage lampen 40 watt is de max denk ik dat we voorlopig in onze streken kunnen vinden.

        als je in een kleine ruimte moet werken raad ik aan om enkel de 2700K te gebruiken

        grtz
        a friend with weed, is a friend indeed. zegge ze altijd maar das toch te zien zenne

        Comment


          #5
          Re: spaarlamp

          ja het word ook een kleine ruimte want het is maar voor 1 plantje

          dus deze is in feite al goed MASTER PL-Electronic 33W/827 E27 230-240V 1CT

          Lichttechnische karakteristieken
          Kleur code 827 [CCT of 2700K]
          Kleurweergave 82 Ra8
          Lichtkleur Warm Wit
          Kleurtemperatuur 2700 K
          Lichtstroom lamp 2250 Lm
          maar als ik het een beetje goed dit is mn eerste keer zou ik er dan als nog wat leuks van uit kunnen halen ?

          Comment


            #6
            http://jointjedraaien.nl/wietforum/oit-t1036.html daar staan een paar fotokes van enkele tl-kweekjes van mij.
            tl is hetzelfde als een spaarlamp alleen hebben ze bij spaarlampen de tl als het ware opgerold
            peace

            Comment


              #7
              Re: spaarlamp

              nou ik heb net ff een kist gemaakt om mn plantje erin te doen maar ik ben van plan om 2 a 3 lampen te gebruiken
              1 verticaal
              1horizontaal links van plant
              1horizontaal rechts van plant dus ik ga nu ff naar een bouw markt maar tl balken zijn dus gewoonhet zelfde als spaarlampen

              dus als ik aan jouw vraag wat gebruik je liever tl of spaar ?

              Comment


                #8
                Re: spaarlamp

                Het verschil is dat spaarlampen minder plaats innemen en gemakkelijker hanteerbaar zijn en bij tl-lampen is dezelfde hoeveelheid licht verspreid over een groter oppervlak. Bijvoorbeeld twee 18 watt tl-lampen nemen gemakkelijk de plaats van 2,3 of zelfs meer 30 watt spaarlampen. Als ik opnieuw zou beginnen zou ik wss spaarlampen gebruiken. Ik denk alleen dat die duurder zijn (ben ik ni zeker van). Het voordeel is dan weer wel dat ge gewone stocketten van andere lampen kunt gebruiken. Het enigste nadeel is dat spaarlampen warmer worden. Tl-lampen zijn dus eigenlijk enkel optimaal voor clonen, zaadlingen, en kleine plantjes in vegetatieve fase (eventueel moederplantje), omdat ze dan echt vlakbij kunnen gehangen worden.
                Dus ga maar voor die spaarlampen!!!
                Eventueel een tl kopen om in een apparte ruimte zaadlingen/klonen goed te laten wortelen en voorgroeien om ze dan onder de spaarlampen te zetten (zo kunt ge constant bloeien en dus op kortere tijd meer opbrengst verkrijgen).
                veel succes!!!
                peace

                Comment


                  #9
                  Re: spaarlamp

                  oooh oke ty man

                  maar ik was ff naar de stad geweest voor een spaarlamp of tl lampie

                  hadden ze aller lei soorten en maaten

                  maar nee hoor geen kleurencode 840-865
                  ze hadden alleen maar 827

                  Comment


                    #10
                    Re: spaarlamp

                    of ze hadden tl 33 ofzoo maar ik weet die kleurencodes niet van de tl alleen de normale maten zoals 820-827-840-865

                    Comment


                      #11
                      Re: spaarlamp

                      827: warm white: perfect voor de bloei
                      (33/)640: cool white: perfect voor de groei: gade wel moeilijk vinden bij spaarlampen
                      het komt er op neer dat voor de groei vooral blauw licht nodig is en voor bloei eerder rood licht
                      met dat in het achterhoofd kunt ge mss nog wel wa experimenteren met andere kleuren, maar dat zijn de kleuren die ik gebruik en die ge het gemakkelijkste gaat vinden
                      peace

                      Comment


                        #12
                        Re: spaarlamp

                        zoek ook ff wat op internet, je vind hier zeer veel informatie over
                        peace

                        Comment


                          #13
                          Re: spaarlamp

                          dus die tl 3300 is perfect voor de groei

                          Comment


                            #14
                            Re: spaarlamp

                            Licht is gewicht

                            Wit licht bevordert gezonde groei, geel licht is belangrijk voor de bloeifase. TL-buizen kunnen worden gebruikt als witte lichtbron voor geel licht zijn er de Natrium-hogedruklampen. TL wordt voor de bloei altijd afgeraden, het lukt wel (met juiste kleurcode) maar opbrengst zal lager zijn.
                            Dus voor groei: natrium of tl,
                            en voor bloei: natrium.

                            Hoeveel uur licht hebben de planten nodig ?

                            18 uur licht per 24 uur tijdens de groeifase.
                            12 uur licht per 24 uur in de bloeifase.
                            Deze periodes moeten aaneengesloten zijn !

                            hoe lang je stekken houden in groeifase ?

                            Meest voorkomend is 1 week op 18 uur licht,
                            dit kan korter als je planten kleiner wil houden, toch minimaal 3 dagen (plantje moet zich kunnen "zetten"). Langer kan ook, worden planten groter en voller,moet je echter wel ruimte voor hebben (voorbeeld is moederplant, die blijft onder 18 uur licht).

                            Hoeveel lumen (lichtsterkte) geeft een natriumlamp ?

                            250 Watt -> 31000 Lumen, effectief oppervlakte 0,5 m2
                            400 Watt -> 55000 Lumen, effectief oppervlakte 0,7 m2
                            600 Watt -> 98000 Lumen, effectief oppervlakte 1,2 m2

                            Afstand tussen lamp en plant ?

                            250Watt: minimaal 20cm
                            400 Watt: minimaal 40 cm
                            600 Watt: minimaal 50 cm
                            1000 Watt: minimaal 90 cm
                            TL tussen 5-10 cm.

                            Gebruik je extra koeling (luchtgekoelde kappen, watergekoelde lampen, extra pc-fannetjes onder je bulb) dan kun je ze lager hangen.

                            Kan je kweken onder tl ?

                            Ja, kan wel maar dan met name voor de groei, beter niet voor bloei. Lichtkleuren 11 (daylight), 21 (coowhite), 31, 33 (coolwhite), 82 (warmwit, bloei) zijn de meest gebruikte.

                            Je hebt in TL-buizen verschillende lengtes:
                            - 59cm => 18W
                            - 90cm => 30W
                            - 120cm => 36W
                            - 150cm => 58W (circa 5200 lumen)
                            (combinaties 1:2 warm/koelwit schijnen beter te werken)
                            Bij tl raadzaam om afstand lamp-plant 5, max 10 cm te houden.

                            Grtz

                            Comment


                              #15
                              Re: spaarlamp

                              dat is ff complete uitleg
                              maar ik had begrepen dat darkies al had beslist om geen hps te gebruiken
                              dan is 827 (2700k) volgens mij de beste kleur te gebruiken voor de bloei...
                              peace

                              Comment

                              Bezig...
                              X