Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

(Stroom-)kosten AF vs Feminized

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    (Stroom-)kosten AF vs Feminized

    Korting op 420shop
    Wat ik me afvraag... AF zaden en Feminized zaden doen elkaar niet zoveel in prijs dus dat laten we voor het gemak buiten beschouwing.
    Ik lees hier veel dat mensen voor AF-jes gaan voor het gemak en de snelheid. Gemiddeld kunnen we van 12 weken uitgaan vanaf zaad tot oogst toch?
    Feminized duurt meestal net een dag of tien langer (soms iets meer). Is AF dan eigenlijk niet heel erg duur kweken of mis ik iets?
    AF heeft meer licht nodig (20/4 of 18/6 gedurende de gehele cyclus) en de opbrengst is in de regel lager dan bij Fem.

    Wat zijn dan de voordelen van AF (afgezien van het feit dat je dus niet zelf bepaalt wanneer de bloei start wat ik niet per se als voordeel zie)? Uiteraard geld dit voor binnenkweek.. Voor buiten zie ik zeker wel de voordelen van AF
    Lopend Verslag

    #2
    Eens. In een kweektent is een fem. veel makkelijker omdat je zelf veel meer in de hand hebt. Tenminste, dat is mijn mening.

    Zelf zou ik alleen AF gebruiken als ik buiten zou kweken zonder te kunnen verduisteren.
    Mijn kweekverslagen:
    https://tinyurl.com/yxmrfs8w
    https://tinyurl.com/y69gjs6g

    Comment


      #3
      Voordeel? Niets wel minder opbrengst.
      Als je een afje goed af kweekt ben je bijna
      net zo lang bezig.......
      12 weken van zaad tot oost is wel een beetje
      aan de korte kant hoor..........

      Comment


      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Dat is geheel afhankelijk van de ervaring die ik met de autoverkoper heb

      • Ipie
        Ipie commented
        Editing a comment
        Niets anders als jij met de plantjes.....
        Verkopers willen verkopen ook zaadjes....

      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Juist. Ik gebruik de info dan ook maar als een soort van indicator zodat ik in ieder geval soortjes heb die ongeveer even lang moeten

      #4
      Dat klopt, er zijn m.i. nauwelijks voordelen aan autoflowers binnen kweken.
      Alleen tijd. Je hebt iets tijdswinst, maar verder is alles minder goed dan bij fem. of reg.
      Dat verkondig ik al vanaf dat ze bestaan
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Dus eigenlijk kan ik de conclusie trekken... 2 weekjes eerder klaar maar verschil in stroomkosten (uitsluitend afgaande op energie verlichting, rest blijft ongewijzigd) €99,79 voor AF en €83,16 voor feminized. (300W, €0,22 per KW). Dat verschil valt me eerlijk gezegd enorm mee (als je onder meer vermogen (bijv. 600W HPS) kweekt wordt dit verschil steeds kleiner namelijk €199,58 vs €166,32. Ik heb gerekend met AF 84 dagen 18/6 300W(600W) en Fem 28 dagen 18/6 300W(600W) + 63 dagen 12/12 300W(600W). Zou je zaken als voeding ook meenemen (AF lagere voedingsbehoefte toch?) dan kan het maar zo zijn dat de kosten redelijk gelijk op gaan. Het verschil moet de opbrengst dan maken denk ik. Voordeel van zoveel licht is natuurlijk wel dat je vrijwel de gehele dag kan kijken wanneer je wil en niet zo bang hoeft te zijn voor licht lekken lijkt me.

      #5
      Je kan het ook omdraaien, bij 12uur donker, ben je wel verplicht om de plant met rust te laten. Dat kan ook een voordeel zijn .

      Daarbij moet je geen vergelijking maken met een fem plant die je maar zo kort laat groeien. Als je een goede opbrengst wil (en dat wil je denk ik als je met 300 of 600 watt kweekt), moet je toppen en trainen. Dit kost wat extra tijd waarvoor je beloond zal worden. Heb geduld

      Mijn kweekverslagen:
      https://tinyurl.com/yxmrfs8w
      https://tinyurl.com/y69gjs6g

      Comment


      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        N.a.v. jouw opmerkingen ben ik erg benieuwd hoever ik nu kom met toppen en trainen. De laatste ronde heb ik ook 4 weken doorgegroeid en dat was lang zat om het net vol te krijgen. Nu ga ik mainlinen en verwacht ik dus eigenlijk een soortgelijke voorgroeiperiode aan te houden (2x toppen).

      #6
      AFjes worden steeds beter, en kunnen soms na 10 weken geoogst worden (zojuist nog van mijn colorado gerookt) gaan hard, als je een grote kast hebt kun je er continu bijzetten. Vaak licht, dus kun je altijd even gaan kijken. Zuinig qua voeding. Groeien lekker.

      En als ik naar anderen hun bloeitijden kijk ben ik intussen bijna 2 keer klaar.

      Ik durf mijn Think Different naast de meeste coffeeshop wietjes te leggen.

      Maar ik weet niet beter. Eerste Fem's komen dit najaar in mijn kast. Zaad van ene Escobar blijkbaar.

      Ik ken toch wel volk dat na 10 jaar regulier en Fem nu ook auto's zetten.

      Comment


      • beowulf
        beowulf commented
        Editing a comment
        De grootste rommel die ik ooit gezet heb. De tweede keer dat ik ze er tussen zette was om zeker te zijn en met het gedacht dat ik ze kon weggooien. En jawel. Op opengrow staat er een topic over de purple storm, voornamelijk reacties waar planten herma werden. Dus ik zou het risico niet nemen.

      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Klopt, met fem. zaden is hij een paar keer de mist in gegaan, zoals zo velen.
        Hij is gestopt met veredelen en verkoop inderdaad.
        Helaas ja, 80% van wat hij gemaakt heeft is nooit in de verkoop geweest.

      • kelderkastje
        kelderkastje commented
        Editing a comment
        Aztec Rain zou de andere strain zijn.

      #7

      Comment


        #8
        Conclusie: leuk om eens te proberen... iets sneller... minder opbrengst, mindere wiet (waarvan dat laatste dan schijnbaar steeds beter wordt)
        Lopend Verslag

        Comment


        • kelderkastje
          kelderkastje commented
          Editing a comment
          Het is ook een cultuurding, batterij of benzine auto's, zoiets. 1e generatie e-auto's waren niet zo denderend en dus verguisd. Maar zo'n e golfje rijdt wel lekker intussen.

          Als je al 20 jaar regulier kweekt en dat goed beheerst, dan snap ik dat zeker de 1e generatie auto's enkele jaren terug, niet je van het waren. Intussen is er wel wat veranderd lijkt me.

          Benzine auto's zijn nog steeds cooler, formule-e is kut om.naar te kijken, het geluid went niet.

          Dat e golfje trekt wel lekker op.

        • beowulf
          beowulf commented
          Editing a comment
          Ik ga al jaren vlotjes over 1 op 1. Waarom zou ik naar autoflower gaan als dat enkel vraagtekens zijn. Ik top al men planten zodat ze binnen op gelijke hoogte komen van de lampen. Dat gaat niet met autoflower en zo zijn er nog wel een aantal hekele punten. Aan de andere kant zie ik geen voordelen. Op die 2 weken tijd zal het niet steken.
          Goh ja, mss 1 voordeel. Als je moet bijverwarmen binnen dan kan je ze mss best op 20/4 houden en het licht de warmte laten produceren ipv 10 uur elektrisch bijverwarmen. Maar da's voor mij niet het geval.

        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Cultuurding zou op zich best kunnen alleen geloof ik niet dat Afjes ooit de normale zaden zullen vervangen. Ik denk wel dat we binnen nu en 15 jaar met alternatieve brandstoffen rijden.

        #9
        Er is maar 1 manier om achter het verschil te komen. 1 kweekje met autoflowers en volgend kweekje met fotoperiodieke planten van dezelfde soort. Dan de stroomkosten en opbrengsten vergelijken

        De famkes van Waldpiek https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...s-van-waldpiek

        Comment


          #10
          Het ding is ook, je kan niet gaan voorgroeien in literpotjes de eerste drie weken. Dus je moet ze al voor optimaal resultaat in hun eindpot zetten en dan gebruik je de hele tent opp voor 9 mini plantjes. En je moet wachten tot alles geoogst is. Ik heb bv een propagator tentje met 100 watt in voor men zaailingen, dus die tweede ronde kan ik al 4 weken op voorhand starten onder 100 watt terwijl ik anders langer bezig was op de volle 600. En daar ben je je tijdswinst al terug kwijt.

          Comment


          • kelderkastje
            kelderkastje commented
            Editing a comment
            Momenteel is 1 kastje het hoogst haalbare.

          • beowulf
            beowulf commented
            Editing a comment
            En dan kom ik al op een verschil van 94 tegenover 140 euro voor de elektriciteitskost van de lampen. Da's al een groter verschil.
        Bezig...
        X