Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voeding in substraat na verpotten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Voeding in substraat na verpotten

    Korting op 420shop
    Hoi mede kwekers. Mijn vraag gaat niet zo zeer over welk substraat ik het best kan gebruiken (Bio, Lichtmix, Promix of wat dan ook) maar meer de werking van het in het substraat aanwezige voeding na het verpotten. Ik gebruik meestal Light mix (Plagron) wat me zeer goed bevalt. Tot op heden heb ik altijd AF's gekweekt. Zaadje ging gelijk in de uiteindelijke pot en na 'n week of 3 a 4 begon ik dan heel rustig met bijvoeden (1/3 van aanbevolen hoeveelheid grow voeding) en dat heeft altijd redelijk goed gewerkt. Nu ga ik binnenkort m'n eerste FEM kweekje starten incl. verpotten, toppen, LST etc.

    Zo ben ik bijvoorbeeld van plan om 2 x te verpotten en daar bestaat m'n twijfel over voeding. Ik ga de zaadjes laten ontkiemen in 0,5l potjes in zaai- en stekgrond. Dan afhankelijk van de wortel ontwikkeling na 'n dag of 10 - 14 wil ik ze verpotten naar 3,5l potjes met (voorbewaterd) Lightmix. Nu zit in Lightmix voor ongeveer 'n week aan voeding dus zou ik 'n week geen voeding hoeven geven, toch? Maar ze staan wel wat langer in die 3,5l potjes dan een week dus zou ik daarna moeten gaan bijvoeden. Maar wanner ze 'n goed ontwikkeld wortelstelsel hebben in het nieuwe huisje wil ik ze overzetten in de uiteindelijke pot (11 of 15l) ook voorzien van Lightmix (1 week voeding) . En hier slaat bij mij de verwardheid toe. Want wanneer moet ik nu weer beginnen met bijvoeden? Misschien denk ik er te moeilijk over maar het verward me gewoon

    Thx in advance

    #2
    Ik zou denk ik voor 1x verpotten gaan ipv 2x. Hoe minder je verpot hoe beter, zeker met afjes kan het een risico zijn. Ik zou van die 0,5l gewoon direct naar je volle pot gaan. Waarom die tussenstap?

    IMG_20201215_100757.jpg
    Zie hier een foto van de hoe de doorworteling is van mijn geslachte hermie akgun. Gewoon direct in de grote 20l pot geplant.



    En inderdaad, als je overpot naar een grotere pot met verse grond, hoef je even geen/minder voeding te geven.
    Als je 1x verpot zullen je planjes na het verpotten sowieso nog vrij jong zijn, en dus niet veel voeding nodig hebbem. Dan hebben ze aan een grotere pot lightmix waarschijnlijk wel ff genoeg voor een weekje.
    Bouw de voeding gewoon langzaam op, en kijk wat de planten doen.
    Ben er zelf ook nog geen meester in , maar dat soort dingetjes zijn volgens mij gewoon een beetje trial and error. Zelf gevoel voor krijgen.

    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


    • Donboe
      Donboe commented
      Editing a comment
      Hee Nederhigh het gaat de komende keer juist niet om AF's maar om FEM's, vandaar dat 2x verpotten. Voorheen (nu ook nog 3) deed ik altijd AF's maar heb de stoute schoen aangetrokken en ga het volgende rondje dus voor FEM's

    • Nederhigh
      Nederhigh commented
      Editing a comment
      Ah, ja ook met fems snap ik het 2x verpotten nog niet altijd Donboe In een wat kleinere pot beginnen is wel makkelijker met water geven in het begin. maar verder zie ik het voordeel er nog niet van in. :

    • Donboe
      Donboe commented
      Editing a comment
      Zal ik eerlijk zijn Nederhigh. Ik ook nog niet helemaal maar denk bijna. In de kleinere pot(ten) maken ze een veel sterker wortelstelsel aan (someone correct me if I'm wrong) waardoor ze in de uiteindelijke pot sneller en makkelijker met eventuele fouten (te veel water/voeding) kunnen omgaan. Hoe sterker/groter het wortelstelsel hoe groter (betere opbrengst) de plant

    #3
    Het wortelstelsel uitbreiden gaat (denk ik) sneller in kleinere stappen.

    Comment

    Bezig...
    X