Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste setup: nog enkele vragen

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Mijn eerste setup: nog enkele vragen

Korting op 420shop
    Vooraleer ik jullie overval met mijn vragen:

R-E-S-T-E-P-T aan dit forum en z'n actieve leden! Dankzij jullie heb ik al veel bijgeleerd, zowel van opgestarte draadjes als van links in jullie onderschriften. Waarvoor mijn eeuwige dank, want door de planten zie je soms de toppen niet

Ik heb gekozen om zelf met triplex een kast in elkaar te boxen. De afmetingen waarvoor ik heb gekozen zijn 120x120x200cm. Zoals hiervoor vermeld ga ik in de Brico zelf hout halen om ze in elkaar te vijzen, ik vind dat wel lekker gezellig, het zo zelf maken De rest van de onderdelen dacht ik te bestellen via growshopnl.com, de prijzen lijken me het meest correct maar als ik me vergis: goedkoper mag je altijd vermelden, ook in een Belg zit een stukje Hollander
    Rvk Buisventilator 125 AL 225m3 dia 125mm
    Phat Filter 300m3 met 125mm flens
    600 watt compleet ELT philips (Soort Kap: Hamerslagkap)
    Sonodec Geisoleerde slang 127mm - 5 meter
    Powerdimmer fan contoler 1500 watt
    Hogedruk natriumlampen bloei philips son-t pia plus 600 w
    Relaiskast standaard 2 x 600 w
    Zwart/Wit folie rol 25 x 2 meter
    Geluiddemper 125mm (flexibel) - 1m
    CANNA boost accelerator 0,25 ltr.
    CANNA cannazym 0,5 ltr.
    CANNA terra flores 5 ltr.
    CANNA vega A+B 5ltr
    thermo/hygro meter wit
    Totaal = 590 euro excl verzending

Nu had ik nog wat vragen omtrent het geluid, want een snelle zoek op Google leert me dat deze buisventilator 51 tot 70 dBA produceert en dat lijkt me nogal luid. De kast komt namelijk op enkele meters van een buitenmuur naast de buren, een overbejaard koppel en uit respect wil ik die mensen op hun oude dag niet storen met m'n lawaai (vooral al omdat ik dag/nacht ga omkeren). Misschien horen ze niet goed, maar hoe stiller hoe veiliger h. Met een geluidsdemper zou het nog maar tussen de 30 en 40 dBA geven. Wat denken jullie?

Ik had gelezen om per 600W aan lampen 500m aan koeling te plaatsen maar dat leek me zoveel? 1,2x1,2x2m=2,88m dus stel dat ik met wrijvingen 30% zuigkracht verlies van die 225m (een ~170m blijft over), dan kan ik de ruimte theoretisch nog steeds ventileren op 1,2 minuten dus dat is toch genoeg niet?

Het relais is geschikt voor 2x 600W dus dat komt wel goed en ik heb voor de afzuiging een powerdimmer met externe thermostaat. Kan er iemand me zeggen hoe ik deze het beste zou instellen van temperatuur (min max rpm bij min max temp)? Of moet die constant "vollen bak"?
    Als het voor de plantjes nacht is, is het voldoende om enkel maar de zwenkventilator in de kast te laten draaien? Of zou ik best nog een paar 120mm computerfans erin prammen om toch nog wat te ventileren tijdens hun slaapje?

Dan was er nog het punt van de luchtvochtigheid die relatief hoog moet zijn. Het is een zolder die me nogal droog lijkt. Een betaalbare luchtbevochtiger haalt 0,3lph maar is dit wel voldoende? Als ik op max toeren de kast kan verluchten op enkele minuten, hoe kan ik de luchtvochtigheid hoog houden? Dat ding kopen en aan de intake rammen of gewoon de truc met de fles en de washandjes?? Ik kan de planten wel verzorgen en water geven, maar ik kan natuurlijk niet elke x uren met een spray wat water verstuiven h.

En dan als laatste punt de brandveiligheid, in een oudere zolder met oude isolatie wil ik niets aan het toeval overlaten want anders steek ik het gewoon niet! Ik dacht aan een voedingskabel van 4mm ipv de gebruikelijke 2,5mm. Relais met tijdsklok is voor 2x 600W dus dat zit snor, koelingsthermostaat/regeling tot 1500W dus ok. De binnenkant van de kast is natuurlijk behangen met van die zwart-witte plastic... Is het niet beter om "gewoon" zilverpapier te hangen uit brandwerend opzicht, of reflecteert dit niet genoeg? Ik ga de planken laten behandelen met een brandwerende/vertragende coating om eventuele problemen te vermijden. Is er een oplossing eventueel met rookdetectie binnenin die dan de koeling automatisch afsluit? Ik weet dat het overkill is, maar Murphy's Law achtervolgt me en better safe then sorry... De extra investering haal je er toch meteen uit.

Zo, dat zijn al m'n vragen zo ongeveer. Zoals je ziet wil ik geen half werk leveren en zo goed en veilig mogelijk werken.

Alvast bedankt voor de info

Re: Mijn eerste setup: nog enkele vragen

Oorspronkelijk geplaatst door ctgilles
    Nu had ik nog wat vragen omtrent het geluid, want een snelle zoek op Google leert me dat deze buisventilator 51 tot 70 dBA produceert en dat lijkt me nogal luid. De kast komt namelijk op enkele meters van een buitenmuur naast de buren, een overbejaard koppel en uit respect wil ik die mensen op hun oude dag niet storen met m'n lawaai (vooral al omdat ik dag/nacht ga omkeren). Misschien horen ze niet goed, maar hoe stiller hoe veiliger h. Met een geluidsdemper zou het nog maar tussen de 30 en 40 dBA geven. Wat denken jullie?
    Ik had gelezen om per 600W aan lampen 500m aan koeling te plaatsen maar dat leek me zoveel? 1,2x1,2x2m=2,88m dus stel dat ik met wrijvingen 30% zuigkracht verlies van die 225m (een ~170m blijft over), dan kan ik de ruimte theoretisch nog steeds ventileren op 1,2 minuten dus dat is toch genoeg niet?
    Je plaatst een geluidsdemper op een 225 kub afzuiger . Niet de afzuiger maakt veel geluid maar vooral de snelstromende lucht die eruit geblazen wordt. Door deze langs de geluidsdemper te laten lopen verdwijnt grotendeels alle geluid. Wanneer je nog afzuigslang op je geluidsdemper gaat plaatsen heb je een zeer stille afzuiging in je hok.
    Je hebt eerst de koolstoffilter waarop de afzuiger geplaatst wordt en op de afzuiger plaatst je dan je geluidsdemper. Klaar is kees.

Het relais is geschikt voor 2x 600W dus dat komt wel goed en ik heb voor de afzuiging een powerdimmer met externe thermostaat. Kan er iemand me zeggen hoe ik deze het beste zou instellen van temperatuur (min max rpm bij min max temp)? Of moet die constant "vollen bak"?
    Je moet zelf even uitzoeken welke instelling het best in jouw hok past, meestal ligt het rond 22.

Als het voor de plantjes nacht is, is het voldoende om enkel maar de zwenkventilator in de kast te laten draaien? Of zou ik best nog een paar 120mm computerfans erin prammen om toch nog wat te ventileren tijdens hun slaapje?
    Gewoon een zwenkventilator is meer of voldoende, het is gewoon de bedoeling om verse lucht in je hok en tussen je planten te laten circuleren, tevens draagt deze ook toe tot de versteviging van je stammen doordat je de buitenwind nabootst. Later kunnen deze dan grotere toppen dragen.

Dan was er nog het punt van de luchtvochtigheid die relatief hoog moet zijn. Het is een zolder die me nogal droog lijkt. Een betaalbare luchtbevochtiger haalt 0,3lph maar is dit wel voldoende? Als ik op max toeren de kast kan verluchten op enkele minuten, hoe kan ik de luchtvochtigheid hoog houden? Dat ding kopen en aan de intake rammen of gewoon de truc met de fles en de washandjes?? Ik kan de planten wel verzorgen en water geven, maar ik kan natuurlijk niet elke x uren met een spray wat water verstuiven h.
    Als de mogelijkheid er is haal je verse lucht van buiten uit, deze lv is hoger dan binnelucht. De truk met de handoeken werkt wel maar is een pleister op de wonde, wil je het echt goed, kan je nog altijd naar een benevelaar gaan.

En dan als laatste punt de brandveiligheid, in een oudere zolder met oude isolatie wil ik niets aan het toeval overlaten want anders steek ik het gewoon niet! Ik dacht aan een voedingskabel van 4mm ipv de gebruikelijke 2,5mm. Relais met tijdsklok is voor 2x 600W dus dat zit snor, koelingsthermostaat/regeling tot 1500W dus ok. De binnenkant van de kast is natuurlijk behangen met van die zwart-witte plastic... Is het niet beter om "gewoon" zilverpapier te hangen uit brandwerend opzicht, of reflecteert dit niet genoeg? Ik ga de planken laten behandelen met een brandwerende/vertragende coating om eventuele problemen te vermijden. Is er een oplossing eventueel met rookdetectie binnenin die dan de koeling automatisch afsluit? Ik weet dat het overkill is, maar Murphy's Law achtervolgt me en better safe then sorry... De extra investering haal je er toch meteen uit.
    Niets aan toe te voegen .

Grtz

Comment

Re: Mijn eerste setup: nog enkele vragen

Dank je voor de hulp tot dusver.

Nu heb ik gemerkt dat ik een Powerdimmer n relaiskast in mijn winkelwagen had geploft. Is de Powerdimmer alleen niet voldoende? Bij Alien hebben ze een Tijdklok Omnirex 3500w max, dus dan kan ik daarop toch de Powerdimmer aansluiten? Dan werkt de Powerdimmer via de Tijdklok enkel als er licht is (de lichten ook op de Tijdklok dus), en deze kan 3,5kW aan dus dat lijkt me ruim voldoende. En het scheelt hem weer 60 die ik nuttiger kan besteden.

Is die afzuiging nu voldoende voor een 600W lamp? Ik dacht anders om bij Alien een 425m afzuiging te nemen ipv die 225m. De aansluiting is 150mm, weer wat extra diameter erbij zodat ik dan weer kan besparen op een geluidsdemper want de buis is groter = minder herrie. En een 425m die minder snel moet lopen geeft ook weer minder lawaai. Ik denk dat die optie het beste is, beter wat headroom dan een koeling die tekortschiet!
      Ik heb gelezen over mensen die hun filter na hun ventilator plaatsen zodat het geluid wat verminderd en ze hebben er geen problemen mee. Enige commentaar?

Qua benevelaars, wat raden jullie aan? Hoeveel liter per uur of per dag? Want uiteindelijk als de koeling opstaat wordt alles toch meteen weggezogen??? En liefst niet te duur natuurlijk.

En is "gewone" potgrond voor planten goed? Of koop ik beter zo'n Canna mix zak?

Comment

Footer Left Ad

Collapse
      Bezig...
      X