Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beginnend kweker.. Hulp AUB!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Beginnend kweker.. Hulp AUB!

Er was ooit een plan om wat plantjes te kiemen op het SpaceStation, juist om dit eens tot de bodem uit te zoeken. Uiteindelijk is dat niet doorgegaan, voor zover ik weet. Begrijpelijk: Wetenschappelijk onderzoek op het ISS zou een onaangenaam precedent scheppen: Dat station is om golf te spelen in de ruimte, niet voor stom onderzoek.

Comment

Seeds in Space

Er wordt dus al bijna tweehonderd jaar onderzoek gedaan naar het mechanisme van gravitropisme. Veel ervan is hier op aarde gedaan, maar een aantal zeer belangrijke doorbraken waren onmogelijk geweest zonder de ruimtevaart. Tijdens de laatste Nederlandse ruimtemissie Delta is een deel van dit onderzoek nog eens dunnetjes over gedaan met het scholierenexperiment Seeds in Space.
      Tijdens dit experiment hebben duizenden schoolkinderen op aarde en de astronaut André Kuipers in de ruimte samen een experiment gedaan om te bepalen wat de invloed van de zwaartekracht is op de groeirichting van kiemplantjes.

Tijdens het scholieren experiment Seeds in Space liet de Nederlandse astronaut André Kuipers tijdens ruimtemissie Delta zaadjes kiemen van raketsla (rucola) in International Space Station (ISS). De zaadjes kiemden in gewichtloosheid volledig in het donker òf met licht. Hier zie je hoe André de plantjes met een spuit water geeft. Foto: Dr. Ing. Jack van Loon, DESC.

Tijdens dit experiment liet André zaadjes van raketsla (rucola) kiemen. Op de afbeelding hierboven zie je hoe hij de rucola zaadjes water geeft met een spuit. Hij kan het water er natuurlijk niet zomaar op gieten want dan zou het door de gewichtloosheid alle kanten op zweven. André gebruikte tijdens zijn experiment twee kweekdoosjes: eentje was helemaal zwart en donker van binnen en eentje had een lichtgaatje. Met het donkere doosje kon hij bestuderen hoe rucola kiempjes groeien zonder zwaartekracht en zonder licht en in het doosjes met het lichtgaatje kon hij bestuderen hoe ze groeien zonder zwaartekracht maar met licht.

Invloed van licht en zwaartekracht op de groeirichting van kiemplantjes. Vier dagen na de start van de kieming van de rucola zaadjes heeft André Kuipers de groeikamertjes opengemaakt. Je ziet op het linkerplaatje dat de kiempjes zonder zwaartekracht en zonder licht niet “weten” in welke richting ze moeten groeien. In het rechterplaatje kun je zien dat de kiempjes in de lichte groeikamer allemaal naar de lichtopening toe gegroeid zijn. Het sterretje (*) in dit plaatje geeft aan waar het licht vandaan kwam. Foto: Dr. Ing. Jack van Loon, DESC.

Vier dagen nadat André het kiemingsexperiment had gestart heeft hij de doosjes open gedaan. Dit kun je zien op afbeelding hierboven: Links zie je de zaadjes die zonder licht en zonder zwaartekracht hebben gegroeid. Je ziet dat de kiempjes alle kanten op groeien en niet recht omhoog zoals dat op aarde gebeurt.
      Rechts op de afbeelding hierboven zie je wat er gebeurt als de kiempjes zonder zwaartekracht maar met licht groeien: De kiempjes groeien naar het licht toe. Zo zie je dat planten niet alleen zwaartekracht gebruiken om te weten in welke richting ze moeten groeien (gravitropisme).
      Planten kunnen ook licht gebruiken voor het bepalen van hun groeirichting. Dit wordt fototropisme genoemd. Hoe fototropisme werkt zal ik in een volgend kennislink artikel uitleggen.
      Wat kun je verder nog doen met gekiemde rucola zaadjes in de ruimte? André laat het zien op de afbeelding hieronder: Opeten! En ze smaakten allemaal even lekker of ze nu met of zonder licht waren gekiemd.

Rucola is lekker! Op het einde van het experiment heeft André de rucola kiempjes gewoon opgegeten. Echte ruimtesla dus. Eet smakelijk André! Foto: Dr. Ing. Jack van Loon, DESC.

Bron: http://www.kennislink.nl/publicaties...sme-in-planten

Comment

Monty.. Die lamp die u stuurde is ook voor de bloei fase??

Comment

I stand corrected. Het onderzoek is dus uitgevoerd.

Wat ik niet tegenkom: Als je een plant (op aarde) van beneden belicht, wat krijgt dan de overhand? Fototropisme of gravitropisme? Gaat 'ie naar boven of naar beneden - of richt 'ie zich naar beneden maar groeit naar boven?

Comment

en zijn al die hogedruk lampen op die site goed voor canabis planten..?

Comment

eeeuuuh Die 35 watt bulb uit de states... hebben ze niet 110V daar ? Kun je die in 220 draaien?
              No-nonsens kweker

Comment

Monty.. ik heb even op die site gekeken die u me gestruurd heeft en ik vroeg me af of deze lamp niet beter is PHILIPS SON-T PIA PLUS 70 watt of een 50 watt..??

Comment

De PHILIPS SON 70W 220 I E27 HELDER (Interne starter) geeft 85 lm/W totale Lichtstroom: 6000 lm
                  De PHILIPS SON 50W 220 I E27 (Interne starter) geeft 68 lm/W totale Lichtstroom: 3400 lm

Comment

ok ik heb ff gechekt en ik denk dat ikdeze ff ga bestellen want hij geeft net iets meer dan die van u van 70 watt :http://www.elektroschakelmateriaal.n...lamp-2979.html

Comment

Daar moet je dan wel nog de vsa bij kopen.

Comment

owww ok ok em bij die u me wees niet?

---------- Post added at 03:20 ---------- Previous post was at 02:32 ----------

sorry ik heb het al gebonden!

Comment

Nee die heeft een interne starter. Staat er toch achter. Beetje beter lezen.

Comment

Ja sorry monty ik vroeg het wat te snel ik las het net nadat ik het had gevraagt.. Ik heb de lamp besteld die u mij aanraade. Kan ik deze lamp voor Groei en Bloei gebruiken voor mijn ene plantje?

Comment

De lamp is het meest geschikt voor de bloei. Je kan er echter ook onder groeien. In je microruimte zal je weinig hoogte hebben dus je zal sowieso meteen op 12/12 moeten gaan wil je dat passend houden. De plant groei dan eerst een week of 2 tot 3 op 12/12 alvorens dat de ware bloei in gaat.

Koudwit is echter beter geschikt voor de groei. Je zou kunnen overwegen om je zaailingen de eerste twee weken onder twee koudwitte (865) spaarlamp te zetten of TL.

Grtz

Comment

ok ok en en 2 tot 3 week voor de bloei moet ik 12 uur licht geven..? Het is wel een autoflower moet ik dan ook over gaan op 12 licht 12 licht uit?Of is het gewoon zoiezo beter?

Comment

Bezig...
                                X