Mededeling

Collapse
No announcement yet.

beginner heeft hulp nodig

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

beginner heeft hulp nodig

Korting op 420shop
    Hallo allemaal,

Ik ben Leash, nieuw op dit forum en het is ook mijn eerste kweekje. Heb wel al veel opzoekwerk gedaan en kweekverslagen gelezen.
    In de shop heb ik een secret jardin DS60 gekocht, 60*60*140, 400w HPS lamp met VSA, afzuiger van 300m³ met bijhorende koolstoffilter.
    Heb drie white widow zaadjes (geen autoflower) ontkiemt en deze op 03/06 in de grond gestoken (growmix aarde, ook uit de shop)
    IMG_0555.jpgIMG_0556.jpg
    Daarmee heb ik dan deze opstelling gemaakt. koolstoffilter heb ik nog niet aangesloten vermits ik las dat deze absoluut nog niet nodig is.
    Afzuiger en lamp hangen omhoog met stevige ijzerdraad.
    Lamp hangt zo hoog omdat anders de ventilator er niet onder kon, hierdoor heb ik dus de planten op bierbakken gezet zodat ze toch nog dicht genoeg onder de lamp hangen (tussen de 40 en 50cm). Hier kan ik wel mee knutselen zodat ze altijd op deze afstand van de lamp kunnen blijven. Voorts staat er nog een luchtbevochtiger en een clip ventilator in.
    Mijn tentje is, zoals jullie zien, vrij klein. Toen ik in de shop was was ik nog overtuigd dat deze in mijn kast zou passen, wat oorspronkelijk de bedoeling was. Nou, net niet dus.. Moest ik dat geweten hebben was ik zeker voor een DS90 gegaan.

De afzuiger maakt net te veel lawaai naar mijn zin. Voorlopig staat deze maar af en toe aan, ik haal een temperatuur van max 29° met lamp aan en een luchtvochtigheid van rond de 70%.
    Het rooster dat je kan afdekken moet hiervoor wel altijd open zijn, zonder afzuiger voor de temperatuur en met afzuiger omdat anders mijn tent vacuum gezogen wordt.
    In de andere opening (die je kan zien onder de clipventilator) zit een buis die aan de buitenkant een bocht maakt en waar aluminiumfolie rond zit om het licht tegen te houden, deze is dus te klein als luchtinvoer wanneer de afzuiger aanstaat.

De ruimte in de hoogte is vrij beperkt, daarom zou ik graag de afzuiger, en later de koolstoffilter ook, buiten de tent halen.

(op de foto zie je de lamp wat scheefhangen, dit is intussen opgelost)

IMG_0557.jpg
    Dit zijn dan de plantjes die allemaal op 05/06 zijn uitgekomen. Ze zijn dan meteen op 18/6 gegaan.
    IMG_0558.jpgIMG_0559.jpg
    De kleinste had de eerste 2 dagen zijn zaadkapje nog op, heb hem op 07/06 een handje moeten helpen hiermee.
    1 van zijn lobblaadjes was echter al afgestorven daardoor (ziet er volledig geel en verschrompeld uit).
    De andere 2 doen het volgens mij vrij goed. Geef ze alledrie gemiddeld 200ml water per dag afhankelijk van of die stok vochtig is of niet.
    Meestal doe ik er dan wortel complex starter en anti stress van Hesi bij, zo'n 2ml per 600ml water (minder dan aangegeven op kweekschema).
    Water is gewoon leidingwater dat ik 24u van tevoren laat ontluchten. Ik heb geen ph-meter maar ik weet dat de ph waarde van het water ongeveer 7 is, hier doe ik dan een aantal druppels citroensap in zodat het toch enigszins daalt.
    Andere voeding geef ik nog niet aangezien ik las dat dit alleen maar slechte gevolgen kan hebben.

Nu, mijn vragen:
    - Wat kan ik doen aan het vervelende geluid van de afzuiger? Ik las over een fancontroller, maar hier vind ik weinig informatie over. Is het misschien beter om een soort softbox in elkaar te knutselen?
    - Kan ik de afzuiger en koolstoffilter wel buiten de tent houden? Hoe (in welke volgorde) zou ik deze dan moeten aansluiten?
    - Aan het uiteinde van de buis waar de lucht uitgeblazen wordt is ook geluid. Nu vroeg ik me af als ik de koolstoffilter aan het uiteinde zet en hier de lucht dus doorjaag in plaats van inzuig of dit het geluid dempt? Of is het misschien toch beter om deze voor de afzuiger te zetten? Ik las ook iets over een inno geluiddemper, in welke winkel zou ik dit kunnen halen? Of als er nog andere manieren zijn, laat maar weten.
    - Het ventilatierooster staat nu altijd open als het licht brand. Dit betekent dat ik dus altijd aanwezig moet zijn als het licht uitgaat om dit dicht te maken om de tent lichtdicht te krijgen. Is er een andere manier om voldoende luchtinlaat te hebben? Aangezien binnenkort de afzuiger 24/7 aan zal moeten is dit echt wel noodzakelijk.
    - Op de foto is het moeilijk te zien, maar wat denken jullie van het plantje dat 2 dagen boven de grond heeft gestaan met zaadkapje, zou dit nog iets kunnen worden?
    -Last but not least: wat denken jullie van de constructie? De zwarte ventilator wordt aan de bovenzijde wel warm door de lamp maar niet echt heet. De clipventilator blaast naar de bovenkant van de zwarte (het gedeelte waar dus geen lucht door verplaatst wordt om tegengestelde stromen tegen te gaan) om deze niet te heet te laten worden.

Zo, dit was een hele hoop informatie en vragen, hopelijk kunnen jullie me helpen

Leash

Re: beginner heeft hulp nodig

Hey, welkom,
    heel wat vragen,

hier gaat ie

1. Niet veel, je kan de dingen die je voorsteld doen, maar je zal het blijven horen imo.
    2.ja, eerst een buis naar je afzuiger leiden, dan een buis naar je koolstoffilter leiden en klaar is kees.
    3. ik begrijp je vraag niet helemaal, maar het is verwant met de 2de vraag, je hebt 2 opties ivm je koolstof filter
    of je hangt die in de tent en zuigt de lucht in de tent er door.
    of je hangt de koolstoffilter buiten de ten maar dan blaas je de lucht die je in de tent hebt afgezogen er door ( in uw geval zou ik deze optie gebruiken omw je beperkte grote van de tent.
    met dempers heb ik geen ervaring.
    4.met kartonen dozen een doolhof maken waar het licht niet door kan maar de lucht wel door kan.
    5. geduld is een schone zaak time will tell

6. Betreft je opstelling: allereerst vind 400wat hps beetje veel voor deze opp, en daarnaast denkik dat 300m³ afzuiging mss niet genoeg gaat zijn voor de temp altijd onder controle te hebben.
    en het lijkt me ook dat die hps op uw 2de foto zo zwakjes maar brand, maar kan aan de foto of aan mij liggen

succes nog
    2XKush&2XArjan Haze onder TNeon ( lopend ) --> http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...sh-in-2x-Scrog

Comment

Thx voor reactie!

Bij de 3de vraag bedoelde ik eigenlijk het geluid van de lucht die uit de buis komt doordat deze een afstand erin aflegt en tegen de wanden binnenin kaatst. Als de lucht er dan uitkomt komt het geluid er ook mee uit. Heb namelijk reliëf binnenin die buis en geen plat vlak Dit zal misschien wel opgelost zijn eens ik de koolstoffilter eraan hang.

Kartonnen dozen genoeg nu, ga ik morgen mee aan de slag!

Toen ik naar de shop ging had ik helemaal geen ervaring (dom, had eerst opzoekwerk moeten doen), heb me eigenlijk gewoon een volledige samenstelling van ginder gekocht. Ik meen me wel te herinneren dat er een 250w op het kaartje met samenstelling stond. Maarja maakt niet echt uit, mijn temperatuur kan ik wel onder controle houden. Gelukkig heb ik ook een VSA van 400w gekregen.

Dat het lijkt dat het zwakjes brand ligt aan de foto, als ik men tent opendoen is het 1 grote felle lichtstroom die eruit schijnt

Leash

Comment

Slang goed strak trekken, zo min mogelijk bochten er in en overtollig slang eraf halen.
        Afzuiger in de tent, filter buiten de tent, en door je filter blazen is de beste oplossing mbt geluid.
        Maar je gaat 'm altijd horen, de afzuiging moet ook 24/7 aan.

Met 400W in zo'n laag tentje ga je nog wel wat problemen krijgen waarschijnlijk.
        De minimale afstand van lamp tot plant is 40cm. gedurende de hele kweek om alles smooth te laten verlopen.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Kan de afzuiger niet uit de tent? zoals je ziet op de foto hou ik anders amper plaats over. Als ie eruit is kan ik de lamp veel hoger plaatsen.
          Op die manier kan er dan ook een softbox rond, die volgens mij toch wel een beetje zal helpen.

De temperatuur kan ik aardig op peil houden dus ga proberen met de 400w verder te gaan en in de breedte te werken. Ik las dat de temperatuur sowieso wat zakt naarmate de planten meer verdampen?

Heb nog een bijkomend vraagje: is het mogelijk om mijn lichturen 2u op te schuiven in deze fase? Nu hij aan om 14u en uit om 8u. Dit zou 14u-2u worden in de bloeifase. Mijn planning voor de zomer is namelijk verandert en staat nu vast, hierdoor zou 16u-4u veel beter uitkomen. Indien dit mogelijk is, zou ik dan vandaag bijvoorbeeld 2u meer donker kunnen doen zodat hij aangaat om 16u? Ik weet dat dit niet zo aangeraden is, maar kan het zo'n kwaad in deze fase?

Leash

Comment

Natuurlijk kan alles buiten je tent, maar jij zeurt over geluid.

Nee, je zet de lamp op z'n vroegst op 12/12 als de bladeren van de planten de hele pot bedekken.
            Nog een paar weekjes geduld, en dan kun je naar 12/12 op de tijd dat het jou uitkomt.

Comment

Het heeft helemaal geen zin om het geluid te beperken als ik daardoor amper plaats overhoud
              Hij gaat er dus uit met isolatie rond.

Was nog helemaal niet van zin om hem op 12/12 te zetten. Wou gewoon weten of het volgende mogelijk is:
              nu is de lamp aan van 14u tot 8u en van 8u tot 14u de lamp uit. Kan ik vannacht de lamp 2u langer aanlaten, dus van 14u tot 10u om dan de lamp uit te doen van 10u tot 16u en vanaf dan dit ritme (16-10 aan en 10-16 uit) aan te houden tot aan de bloei. Dus nog steeds 18/6 maar dan 2 u opgeschoven. De lamp zal hierdoor eenmalig 20u branden ipv 18u.

Comment

Aah oke.
                Tja, alles kan natuurlijk, jij bent de baas.
                Als ik de klok wat wil verzetten doe ik dat meestal met een kwartier tegelijk, dus dag 1 verschuif ik de tijd een kwartier, dag 3 weer, dag 5 weer, steeds met 1 dag ertussen.
                Met een kwartier, omdat de planten ongeveer een kwartier voor de lampen aan gaan, al weten dat het gaat gebeuren.
                Je ziet de bladeren dan al omhoog komen, en vlak voor het licht uit gaat zie je ze vaak ook al wat gaan hangen.

Of het belangrijk is weet ik niet, misschien kan het ook geen kwaad om in 1x de tijd twee uur te verschuiven, nooit geprobeerd.
                Feminized planten zijn vaak wel wat gevoeliger voor stress, misschien iets om mee te wegen ?

Comment

als ik in de groei de lichturen moet verzetten, laat ik hem idd gewoon langer brangen 1 dag en verzet ik in 1 keer, ma das voornamelijk omdat als ik het per stap moet doen het wss ergens een dag zou vergeten met men begaaide kop
                  wel nooit problemengehad
                  2XKush&2XArjan Haze onder TNeon ( lopend ) --> http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...sh-in-2x-Scrog

Comment

Heb hem dus in 1x 2 uur verzet door het licht 2u langer aan te laten.
                    Dit is ongeveer 3 dagen geleden dus ik verwacht niet dat als er problemen van zouden komen ik deze nu al zou ondervinden?

Heb sinds gisterenavond wel wat problemen ondervonden aan de bladeren in deze volgorde:
                    (de planten zijn nu 2 weken sinds ik de zaadjes in de aarde heb gedaan)

Gisterenavond (14/06):
                    Plant 1 (ongeveer 10cm in hoogte en iets meer dan 10 in breedte, zeer compact met veel bladeren): mooie lichtgroene bladeren, ziet er gezond uit.
                    Plant 2 (ongeveer 10cm in hoogte en breedte, minder compact als plant 1, minder bladeren): stukken van bladeren zijn donkergroen aan de buitenkant, krullen en zijn een beetje dor. Wat dus betekent dat als je hem tussen 2 vingers zou nemen en er goed op zou duwen het blad makkelijk scheurt. Dit is bij alle bladeren een beetje maar vooral bij de nieuwe, bovenste bladeren. Alleen 2 bladeren die onderaan zitten en geen direct licht krijgen doordat de bladeren erboven ertussen zitten zien er goed uit. Deze zijn mooi lichtgroen.
                    Plant 3 ( ongeveer 5cm hoog en 7cm breed): op een tweetal bladeren is er een heel klein beetje lichtgele verkleuring te zien aan de randen (niet over het volledige blad). De onderkant van alle bladeren is paarsachtig.

Deze avond (15/06):
                    Plant 1
                    :ziet er nog steeds gezond uit met lichtgroene bladeren. Als ik zeer goed kijk zie ik een zeer kleine gele verkleuring aan de randen (bijna vergrootglas nodig daarvoor).
                    Plant 2:
                    bovenop de donkergroene randen is er nu een lichte gele verkleuring die begint aan de nerf. Dit is vooral bij de bovenste nieuwe bladeren, die dus ook het meest donkergroen zijn, beetje krullen en breekbaar aanvoelen.
                    Plant 3:
                    hetzelfde als gisteren.Op plant 1 zag ik vandaag wel een brons vlekje op 1 blad. Ik vermoed dat dit verbrand is van een klein druppeltje water onder de lamp.Ik weet dat er een bladprobleemoplosser is op dit forum en dat er verschillende topics met uitleg over bestaan.
                    Deze heb ik dan ook doorgelezen zonder duidelijk resultaat. Ik zie symptomen van ondervoeding, overvoeding en eventueel TMV.
                    Hopelijk weet iemand wat dit is, wil het zo vroeg mogelijk aanpakken =) Foto's volgen morgenavond vermits geen camera op dit moment.

Zal ook even de omgevingsfactoren opsommen en wat ik verandert heb:
                    -
                    water: gemiddeld 150ml/dag. Sinds 5 dagen geef ik 300ml aan elke plant om de 2 dagen. Dit is makkelijker af te meten vermits ik een pot heb van 1l die ik net niet voldoe. Hierbij gaat 3ml wortelcomplex en anti-stress (uit 1bus) en geen voeding. Heb geen Ph meter, vind voorlopig geen deftige van een redelijke prijs. Ph van het leidingwater is hier ongeveer 7, ik deed er deze week voor 4 dagen een aantal druppels citroen bij om dit wat naar beneden te krijgen. Deze is nu helaas niet meer goed en heb ik weggedaan. Nieuwe kopen of andere oplossing hiervoor?
                    -vandaag is de torenventilator eruit, dus geen wind meer die op de planten blaast.
                    -lamp (400w) iets hoger gehangen, ongeveer 50cm nu
                    -LV: rond de 50%
                    -Temperatuur: 27° met lamp aan, 21° met lamp uit

Afzuiger staat sinds 4 dagen uit omdat ik toch geen last heb van de temperatuur en deze nu onnodig geluid zou maken en LV naar beneden haalt.
                    Een ventilator blaast van buitenaf door het ventilatierooster. Lucht kan buiten via de afzuigslang bovenaan en af en toe als het toch wat warm wordt een opening bovenaan de rits van de tent.

mogelijke oorzaken volgens mij:

-overvoeding (kan dit door alleen water en wortelcomplex te geven?)
                    -ondervoeding (Atami bio grow mix aarde, op de site staat dat water en wortelstimulator voldoende is in het begin)
                    -niet genoeg verse lucht doordat afzuiging uit is?
                    -slechte PH of EC waarden, maar deze kan ik niet meten
                    -tekort aan magnesium, kalium, calcium, ijzer of mangaan

Zoals ik al zei: foto's volgen nog wel, maar is er iemand die me al kan vertellen wat ik nu al absoluut niet of wel mag doen?
                    Ik wou namelijk vandaag wat water geven, de aarde staat droog (satéstok 4cm in de grond gestoken). Dit heb ik niet gedaan omdat ik niet zeker weet wat het probleem is

(ps: ik beschrijf graag uitgebreid de problemen zodat jullie toch alle informatie hebben )
                    Leash
                    Last edited by leash; 16 June 2013, 03:50.

Comment

Denk dat ze te nat staan, gezien de hoeveelheid water je geeft en de grootte van je plantje,
                      Meestal is onder in de pot het nog nat, terwijl het bovenin de pot droog is.
                      En een saté prikker er 4 cm inprikken is niet diep, dan neem je liefst een die tot onderaan je pot komt.
                      Meest voorkomende fout; teveel water geven, gevolg; niet voldoende zuurstof bij de wortels
                      en drinken de planten nauwelijks dus krijgen ook geen voeding binnen
                      En afzuiging zekers aanzetten, plantje heeft gewoon verse lucht nodig, zoveel mogelijk
                      Dit is wat ik ongezien kan adviseren zonder foto, een foto zegt zoveel méér

Comment

Oke thx! Ze hebben nu al sinds eergisteren geen water meer gehad en zal het mooi opvolgen. De bovenkant van de aarde spuit ik wel regelmatig wat nat als deze uitgedroogd is door de lamp.
                        Ik heb nog op geen enkel moment water langs de onderkant zien doorsijpelen. Ben zeer voorzichtig geweest met water geven omdat ik veel las over overvoeding en te nat.

Ik merk net dat ik 5,7l potten heb, meende me te herinneren dat ze me 9l gingen meegeven.
                        Kan ik met deze potten verder in een tent van 60*60*140? Er staan er 3 in er er moet nog een ventilator bijkunnen dus ze hoeven ook niet te veel plaats in te nemen
                        Wat gebeurt er als de pot vol zit met wortels, groeien de planten dan nog?

edit: afzuiging heb ik sinds vannacht weer aangezet en zal deze regelmatig aanzetten maar niet de hele dag door. Daarvoor moet ik eerst eens werk maken van een softbox.
                        Attached Files
                        Last edited by leash; 17 June 2013, 01:32.

Comment

Hier zijn de foto's waar ik het gisteren over had:
                          Plant 1:

hangende bladeren
                          te compact? de onderste bladeren krijgen geen licht
                          lijkt wel of de steel 'vervelt'?

Plant 2:

te donkergroene bladeren, vooral de bovenste
                          je kan ook de licht gele verkleuring zien

Plant 3:

paarse onderkant van bladeren (maar beetje zichtbaar op foto)

1 en 3 samen:

hangt de eerste niet wat teveel naar beneden? (er staat nu al 8u licht op)

Ze hebben allemaal op 14 juni 300ml water met wortelstimulator(1ml/300ml) gekregen
                          Aarde staat droog nu.

Iemand die me nu kan zeggen wat er aan de hand is?

Comment

Als je foto's maakt, doe dat dan net voor je licht aan gaat of net nadat het licht uit is.
                            Met HPS licht erop zie de echte kleur niet

Comment

Heb zelf geen camera voorlopig, heb deze moeten lenen en dat ging alleen maar op die moment.
                              Je kan er toch uit opmaken (foto's en uitleg erbij) dat de randen donkergroen zijn, vanbinnen mooi groen maar met op een aantal bladeren gele verkleuring die van aan de nerf begint?

Comment

Bezig...
                              X