Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verversen van je lucht in de kweekruimte

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Verversen van je lucht in de kweekruimte

    Korting op 420shop
    X seconde

    60 (aantal sec/min) gedeeld door X = Opbrengst per minuut per m3



    Om tot het eindantwoord te komen...

    Volumen van je kweekruimte gedeeld door Opbrengst per minuut per m3,
    dit is dan de verhouding van luchtverversen per minuut in je kweekruimte

    Ideaal is dan een verhouding met een waarde lager dan 2.


    Iemand die mij kan vertellen hoe ik de 'Afzuigcapaciteit in Liters per seconde' van mijn afzuiger van 400m3 kan berekenen ??

    alvast bedankt

    Kristel

    #2
    Re: Verversen van je lucht in de kweekruimte

    OOh my God,
    nooit gedacht dat binnenkweek zo moeilijk was????!!!!

    Oefening baart Kunst(I think)

    Comment


      #3
      Re: Verversen van je lucht in de kweekruimte

      Er bestaat een eenvoudiger vuistregel: er wordt gesteld dat de lucht in de kweekruimte elke 2 tot 3 minuten in zijn geheel ververst moet worden.
      De inhoud van de kweekruimte is 6 m3. Als deze inhoud elke 2 minuten ververst wordt moet er 30 * 6 m3 worden afgezogen. Dat is dus 180 m3 per uur. De capaciteit van je afzuiger is 400 m3. Rekening houdend met het verlies aan capaciteit door de filter en bochten is het debiet van je afzuiger ongeveer 200 m3. Bij vol vermogen kan de afzuiger deze ruimte aan. Zelf zou ik de voorkeur geven aan een grotere afzuiger die zijn vermogen maar ten dele benut i.v.m. het lawaai.
      De (moeilijke) berekening die je aandraagt ken ik ook, maar die benut ik om de stroomsnelheid van de lucht te berekenen. Met een heel kleine inblaas- en uitblaasopening staan de planten als het ware bloot aan een permanente krachtige wind. Door het vergroten van de openingen wordt de winddruk minder. Vergelijk dat maar met de wind die door een nauwe steeg wordt geperst en de zelfde wind op een open terrein.

      Xtreme

      Comment


        #4
        Re: Verversen van je lucht in de kweekruimte

        Oorspronkelijk geplaatst door Sinroots View Post
        OOh my God,
        nooit gedacht dat binnenkweek zo moeilijk was????!!!!

        Oefening baart Kunst(I think)

        Comment


          #5
          Re: Verversen van je lucht in de kweekruimte

          Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
          Er bestaat een eenvoudiger vuistregel: er wordt gesteld dat de lucht in de kweekruimte elke 2 tot 3 minuten in zijn geheel ververst moet worden.
          De inhoud van de kweekruimte is 6 m3. Als deze inhoud elke 2 minuten ververst wordt moet er 30 * 6 m3 worden afgezogen. Dat is dus 180 m3 per uur. De capaciteit van je afzuiger is 400 m3. Rekening houdend met het verlies aan capaciteit door de filter en bochten is het debiet van je afzuiger ongeveer 200 m3. Bij vol vermogen kan de afzuiger deze ruimte aan. Zelf zou ik de voorkeur geven aan een grotere afzuiger die zijn vermogen maar ten dele benut i.v.m. het lawaai.
          De (moeilijke) berekening die je aandraagt ken ik ook, maar die benut ik om de stroomsnelheid van de lucht te berekenen. Met een heel kleine inblaas- en uitblaasopening staan de planten als het ware bloot aan een permanente krachtige wind. Door het vergroten van de openingen wordt de winddruk minder. Vergelijk dat maar met de wind die door een nauwe steeg wordt geperst en de zelfde wind op een open terrein.

          Xtreme

          Hoi hoi,

          bedankt voor je uitleg, dit is in ieder geval een stuk eenvoudiger dan die (moeilijk) formule.

          Ik zal proberen een dezer dagen een actieve luchtinlaat te maken, zo kan ik de afzuiger op minder kracht draaien, scheelt weer een hoop lawaai.

          Nu snap ik dat het beter is om grotere openingen te gebruiken voor de in en uitlaat van je lucht vanwege de winddruk. Zou je dan ook kunnen zeggen als je kleinere openingen gebruikt je in teorie geen ventilator hoeft te gebruiken voor je ruimte omdat er dan toch al een (sterke)windstroming is, zomaar een gedachte hoor...

          Hoe zit het trouwens met de filter, kun je die beter zo hoog mogelijk ophangen aangezien warme lucht opstijgt en koude lucht daalt??

          Kristel

          Comment


            #6
            Re: Verversen van je lucht in de kweekruimte

            Een te sterke winddruk moet hoe dan ook worden voorkomen. Laat je planten hun energie maar steken in de groei in plaats van de stengels overeind te houden in een miniatuur storm. Je moet opletten dat je actieve inlaat minder druk opvoert dan de afzuiging afvoert, anders krijg je overdruk in je ruimte. Je perst dan lucht bijeen die niet alleen via je afzuiger wordt afgevoerd, maar ook door eventuele naden en kieren. Daarnaast neemt ook koude aangevoerde lucht in volume toe bij verwarming (zie algemene gaswet en volumewet van Gay Lussac). Ondanks je filter krijg je dan toch geuroverlast. Je afvoer moet zo hoog mogelijk worden aangebracht. Je toevoer zo laag mogelijk aan de tegenover liggende zijde. Er zijn ook kwekers die de toevoer wat hoger aanbrengen, omdat ze willen voorkomen dat de planten "koude voeten" krijgen.

            Xtreme

            Comment


              #7
              Re: Verversen van je lucht in de kweekruimte

              Harstikke bedankt voor de uitleg, plusje voor jou !!

              Als startpunt zou je dus kunnen zorgen voor een actieve inlaat die 50% van de minimale ververssnelheid van je ruimte in m3 is.
              In mijn geval dan 180m3 per uur gedeeld door 2= actieve inlaat van 90m3

              Naja dat koude voeten verhaal zal wel meevallen toch, ik heb er nooit eerder over gehoord in ieder geval. Zal ongetwijfeld wel iets voor bestaan om dat tegen te gaan.
              Een paar mooie sloffen bijvoorbeeld hehe

              Nu wordt er aangeraden om dus de ventilator in je ruimte te plaatsen en is het logisch dat je je planten dus niet weg wilt blazen, wat is dan een gangbare norm voor luchtcirculatie?

              Ik heb nu de ventilator onder de filter staan(op lamphoogte), dus hij blaast zwenkend van links naar rechts richting de luchtinvoer, en snelheid wordt deels bepaald door de climatcontrol. De eerste rij planten bewegen heftiger dan de planten achterin.

              Kristel

              Comment


                #8
                Re: Verversen van je lucht in de kweekruimte

                Beste kristel,

                kun je de link posten waar je de "ingewikkelde" formulering vandaan hebt?


                Verder nog een vraag :

                Wat is de gedachtengang achter het feit dat je het lucht inlaatoppervlak groter wilt hebben als het uitlaatoppervlak?

                Stel :
                Uitlaat is : 400 m3/uur = 0.11 m3/s

                Inlaat moet een lagere doorvoer hebben om onderdruk in de kast te handhaven, dus:

                Inlaat = 0.5 * 400 m3/uur = 0.056 m3/s

                Bij een inlaat met een doorsnee van 125 mm (0.125m) is het oppervlak : pi*(0.125)^2 = 0.05 m2
                De luchtsnelheid aan de inlaat wordt hiermee : 0.056 / 0.05 = 1.1 m/s

                Bij een uitlaat met een doorsnee van 100 mm (0.1m) is het oppervlak : pi*(0.1)^2 = 0.03 m2
                De luchtsnelheid aan de uitlaat wordt hiermee : 0.11 / 0.03 = 3.67 m/s

                Door inlaat en uitlaat gelijk in oppervlak te houden creeer je een lager snelheidverschil binnen je kast. Blijkbaar wil je dus een snelheidsverschil handhaven. Waarom?
                Mijn gedachtengang suggereert juist een KLEINERE inlaatopening om het snelheidsverschil te verlagen. De snelheid bij de inlaat wordt dan wel hoger.
                Op plantniveau heerst dan een hogere luchtsnelheid, iets wat je denk ik niet wenst. Vandaar een grotere inlaat en het snelheidsverschil voor lief nemen.
                Volgens mij beantwoord ik hier mijn eigen vraag.....
                Last edited by structor; 12 November 2009, 19:03.

                Comment


                  #9
                  Re: Verversen van je lucht in de kweekruimte

                  Voor het bepalen van de snelheid van de luchtstroom is niet zo zeer van belang is hoeveel lucht er per seconde wordt afgevoerd maar de grootte van je afvoer. Als je afvoer 100 cm2 oppervlakte heeft en je voert 400m3 per uur af dan is de luchtsnelheid 11.1 meter per seconde. Dat is bijna 40 kilometer per uur. Je planten staan dan in een complete storm. Dan kun je ze net zo goed voor op de bromfiets zetten.

                  Xtreme
                  Last edited by Xtreme; 12 November 2009, 19:36.

                  Comment


                    #10
                    Re: Verversen van je lucht in de kweekruimte

                    Das duidelijk, maar was niet echt de vraag? toch?

                    Vraag:
                    Waarom wordt gesteld dat de inlaat een groter oppervlak moet hebben dan de uitlaat?

                    Dit terwijl de uitlaat een grotere afvoer in m3/uur moet hebben dan de invoer m.b.t. onderdruk.

                    Comment


                      #11
                      Re: Verversen van je lucht in de kweekruimte

                      Je afvoer is met de ventilator dus actief. Als je gewoon een uitsparing maakt en je maakt een labyrint dan heb je een passieve invoer. Jij kiest voor een actieve invoer met een fan. De hoeveelheid geforceerd ingevoerde verse lucht moet altijd minder zijn dan de geforceerd afgevoerde lucht. Hoe groter het verschil, hoe groter de onderdruk. Zolang er maar sprake is van (enige) onderdruk dan zit je goed met de geuroverlast. Overigens zal je je invoer en afvoer op een op andere manier op elkaar af moeten stemmen. Als je afvoer door een fancontroller op een laag pitje wordt gezet, dan mag je invoer uiteraard niet op volle toeren draaien: dan krijg je weer overdruk. Dat afstemmem moet proefondervindelijk gebeuren. Met een inhoud van 6 m3 van je kweekruimte twijfel ik overigens of een actieve invoer wel toegevoegde waarde heeft. Zelf zou ik volstaan met een grote passieve invoer met een labyrint.

                      Xtreme
                      Last edited by Xtreme; 13 November 2009, 08:25.

                      Comment


                        #12
                        Re: Verversen van je lucht in de kweekruimte

                        even een extra gratis tipje, bij relatief kleine ruimte is een actieve invoer in bijna alle gevallen overbodig, de actieve uitvoer zorgt dan in alle gevallen voor een lichte onderdruk, de luchtsnelheden die je berekent zijn snelheden in je kanaal, dus niet perse in de ruimte zelf, dus ook de storm zal reuze meevallen, houd er ook rekening mee dat je in het begin van de kweek ook niet zoveel wil afzuigen (indien de temp het toelaat) in verband met het aanhouden van hogere LV, circulatie in de ruimte is in dit stadium veel meer van belang, in de bloei periode wil je meer gaan afzuigen om de LV naar beneden te brengen en de geur af te voeren.

                        Door je ruimte termisch in orde te maken, kun je met een relatief kleine afzuiging prima uit de voeten.

                        P.S. ik vindt 200m3 verlies aan debiet op een 400m3 afzuiger wel een beetje aan de grove kant , maybe thats just me................

                        Comment


                          #13
                          Re: Verversen van je lucht in de kweekruimte

                          Het is naar mijn oordeel toch wenselijk om de luchtsnelheid in je kanaal laag te houden. Als grote hoeveelheden lucht door een klein kanaal worden geperst kan dat een fluitend geluid geven.

                          Xtreme

                          Comment


                            #14
                            Re: Verversen van je lucht in de kweekruimte

                            dat was ook niet het punt extreme, het ging mij erom dat zelfs als je luchtsnelheid in het kanaal hoog is er nog steeds geen storm in de ruimte staat, wat betreft het mogelijke geluid ben ik het met je eens al is dat ook enigszins te beperken door gebruik te maken van gladde buizen, ik geef de voorkeur aan pvc daar dit vormvast is en indien juist geconstrueerd ook erg stil. de fluittonen zijn vaak door slechte afdichting en niet eens zozeer door hoge snelheid, en gebruik van "handige" (not) quickfix materialen. (er moet namelijk lekkage plaatshebben om een fluit te genereren)

                            Comment


                              #15
                              Re: Verversen van je lucht in de kweekruimte

                              Bedankt,

                              erg nuttige info!

                              Nog wel een vraag :

                              Er wordt gesteld dat de lucht binnen de kast iedere 2 minuten ververst moet worden.
                              Dit met betrekking tot Luchtvochtigheid en temperatuur.
                              Het lijkt me dus dat deze 2 minuten afhankelijk is van het wattage gebruikte lampen.

                              Stom voorbeeld:
                              ik hang in een kast van 2 m3 1000 wat aan lampen, dan zal die 2 minuten niet toereikend zijn.
                              De 2 minuten is dus gebaseerd op een hoeveelheid wattage per m3 (W/m3)
                              Aan wat voor wattage / m3 moet ik denken?

                              zat zelf zo in te schatten :

                              1 m2 aan oppervlak = 400 watt lamp
                              Qua hoogte heb je nodig :

                              30 cm pot
                              circa 80 cm plant
                              0.5 m lampruimte

                              H = 0.3 + 0.8 + 0.5 = 1.6 m

                              Volume wordt hiermee 1.6 m3

                              Praten we voor een ververstijd van 2 minuten dan over 400 W / 1.6 m3 = 250 W/m3 ??

                              Wanneer 1.6 m3 in 2 minuten ververst wordt, betekent dit :

                              1.6 m3 x 30 = +/- 50 m3 / uur

                              Samenvattend :

                              bij 400 wat zou afzuiging moeten van 50 m3 / uur
                              Een beetje tegenstrijdig met de vuistregel : afzuiging in m3/uur = Wattage gedeeld door 2, ofwel 400 / 2 = 200 m3/uur.
                              Last edited by structor; 13 November 2009, 18:15.

                              Comment

                              Bezig...
                              X