Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verversen van je lucht in de kweekruimte

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Verversen van je lucht in de kweekruimte

    De realiteit is niet te berekenen, iedere ruimte heeft zijn eigen thermische karakter, dat is dus een kwestie van uitvinden, de vuistregels zijn exact dat, een gemiddelde en een beetje richting.

    er zijn een antal factoren van belang, plaats zoveel mogelijk apparatuur dat warmte genereert buiten je kweekruimte (vsa's etc) , zorg voor een goede circulatie van de lucht, dit is erg belangrijk, en plaats je filter op het hoogste punt in je kweekruimte, warme lucht stijgt immers. je zult vanaf dit punt het meest efficient warmte afvoeren.

    Zorg voor aanvoer van verse, koele lucht bij voorkeur laag bij de grond opdat optimaal gebruik wordt gemaakt van thermische circulatie en dus een constante aanvoer van verse lucht langs de plant.

    Het aanpassen van dit soort zaken om je kweek ruimte te optimaliseren kost enige tijd en is een leerzame ervaring, er is geen vast omlijnde regel die overal werkt.

    veel succes

    Comment


      #17
      Re: Verversen van je lucht in de kweekruimte

      Beste Structor,

      de ingewikkelde formulering staat in een catalogus van een groothandel, indien je interesse hebt kan ik het scannen en hier plaatsen.

      Wat betreft de oppervlak van de in en uitlaat...

      Allerbelangrijkste is om de ververssnelheid van je ruimte op peil te houden met enig onderdruk om geuroverlast te voorkomen, dit gezegd hebbende...

      Het ligt er compleet aan of je actief of passief je luchtinlaat instelt. Ofwel bij een actieve inlaat, reguleer je middels je de motor de snelheid van de luchttoevoer en heb je per defenitie minder oppervlak voor je luchtinlaat nodig.

      Echter bij een passieve inlaat, dus zonder motor, zal dit eerder problemen geven, in dat geval kan ik je aanraden om een inlaatoppervlakte 2 maal groter te hebben dan de uitlaat, WEL met een schuif op de luchtinlaat om de luchtinvoer te controleren om ten alle tijde onderdruk te kunnen behouden in je ruimte zodat je je geuroverlast beperkt.

      Voorts hangt de ververssnelheid erg af van de condities van je ruimte, de mate waarin je dus temp & LV kunt controleren, je zult merken dat je altijd een gulden middenweg zal moeten zoeken voor jezelf.

      Gr Kristel

      Comment


        #18
        Re: Verversen van je lucht in de kweekruimte

        je kan ook afgaan op kant en klaar ,plug en grow kweektenten hun opzet en daar kijken welke maten zijn voor afzuigingen etc ,en-of toevoer
        Stay calm. Everything is going to be okay. There will be marijuana giveaways

        Comment


          #19
          Re: Verversen van je lucht in de kweekruimte

          Oorspronkelijk geplaatst door Debiel View Post

          ...je ruimte termisch in orde te maken...

          P.S. ik vindt 200m3 verlies aan debiet op een 400m3 afzuiger wel een beetje aan de grove kant , maybe thats just me................
          Hoi Debiel,

          had nog even een opmerking over je ps:

          Volgens de formulering heb je dus te maken met een reductie van afzuigcapaciteit van 35% vanwege de filter, vervolgens wordt er 20% afgetrokken indien je geen adecuate luchtinvoer hebt.
          Heb ik inmiddels op orde

          En respectievelijk 5% per ieder 5 meter slang en nog eens 10% voor eventuele bochten die je met de slangen maakt.

          Zo kwam ik dus op een verlies van 50% op de afzuiger, momenteel enigzins gecompenseerd door een verbetering in de luchtinvoer, al met al tevreden omdat ik nu minder stroom verbruik en met een overcapaciteit van de afzuiger minder geluid produceer.

          Heb je nog tips om de ruimte termisch te verbeteren ??

          Gr Kristel

          Comment


            #20
            Re: Verversen van je lucht in de kweekruimte

            Oorspronkelijk geplaatst door latindos View Post
            je kan ook afgaan op kant en klaar ,plug en grow kweektenten hun opzet en daar kijken welke maten zijn voor afzuigingen etc ,en-of toevoer
            Hoi Latindos,

            Gemak dient de mens en niet te vergeten...je moet er geld voor hebben

            En toch ben je afhankelijk van de mate waarin je de temp & LV kunt controleren in je ruimte. Ik ben van mening dat je water bij de wijn moet doen om de ideale situatie te creeeren voor de plantjes.

            Moet toegeven dat het knutselen ook wel zijn charme heeft, sluit overigens niet uit dat de tenten voordelen hebben hoor.

            Gr Kristel

            Comment


              #21

              Comment


                #22
                Re: Verversen van je lucht in de kweekruimte

                Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
                Je afvoer is met de ventilator dus actief. Als je gewoon een uitsparing maakt en je maakt een labyrint dan heb je een passieve invoer. Jij kiest voor een actieve invoer met een fan. De hoeveelheid geforceerd ingevoerde verse lucht moet altijd minder zijn dan de geforceerd afgevoerde lucht. Hoe groter het verschil, hoe groter de onderdruk.
                Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
                Zolang er maar sprake is van (enige) onderdruk dan zit je goed met de geuroverlast. Overigens zal je je invoer en afvoer op een op andere manier op elkaar af moeten stemmen. Als je afvoer door een fancontroller op een laag pitje wordt gezet, dan mag je invoer uiteraard niet op volle toeren draaien: dan krijg je weer overdruk. Dat afstemmem moet proefondervindelijk gebeuren. Met een inhoud van 6 m3 van je kweekruimte twijfel ik overigens of een actieve invoer wel toegevoegde waarde heeft. Zelf zou ik volstaan met een grote passieve invoer met een labyrint.
                Mijn kast is vacuum, dus niet zo'n probleem qua geuroverlast, maar moet gewoon eens een barometer kopen voor in de kast.

                Beestig interessante topic, verdiende sowieso een bump

                Comment


                  #23
                  Re: Verversen van je lucht in de kweekruimte

                  Oorspronkelijk geplaatst door lekkerkweken View Post
                  X seconde

                  60 (aantal sec/min) gedeeld door X = Opbrengst per minuut per m3



                  Om tot het eindantwoord te komen...

                  Volumen van je kweekruimte gedeeld door Opbrengst per minuut per m3,
                  dit is dan de verhouding van luchtverversen per minuut in je kweekruimte

                  Ideaal is dan een verhouding met een waarde lager dan 2.


                  Iemand die mij kan vertellen hoe ik de 'Afzuigcapaciteit in Liters per seconde' van mijn afzuiger van 400m3 kan berekenen ??

                  alvast bedankt

                  Kristel
                  1kub per wat licht. dus 1200wat =12ookub. dan zit je altijd goed. effe een dimmer ertussen zodat je hem zelf een beetje kan sturen. sucses

                  Comment


                    #24
                    Re: Verversen van je lucht in de kweekruimte

                    Een vuistregel: 400 HPS-watt lamp vraagt 300m3 tot 400 m3 afvoer, 600 watt HPS-lamp vraagt 500m3 tot 600m3 afvoer. Koop een afzuiger met 20 % meer vermogen dan je lamp (dus bij 400 watt 500m3 afvoer en bij 600 watt 750 m3 afvoer). Met een dimmer er tussen kun je de resonantie van de afvoer in de hand houden. (Overigens: een veel te grote afvoercapaciteit te veel dimmen geeft soms ook een bromtoon, je moet dus niet een 1500 m3 afzuiger dimmen tot 600 m3). Een tip van mijn zijde: aluflex en andere flexslangen geven soms een "fluitend" geluid door resonantie. Stugge PVC-afvoeren niet. Kost wat meer, is iets meer werk, maar storende geluiden blijven uit. Zeker als je zelfklevend tochtband tussen de bevestigingsbeugels en je afvoerpijp aanbrengt.
                    Last edited by Xtreme; 1 October 2010, 10:22.

                    Comment

                    Bezig...
                    X