Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Poging (pr) record te verbreken!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    DWC hydro, COB knutseldingen met Citizen's en heerlijk ambitieus. Leuk! Ik ga je zeker volgen (heb zelf soortgelijke projectjes gestart)
    +1 ook benieuwd naar zaadjes direct in de kleikorrels.

    Veel succes, maak er wat moois van!

    Comment


      #17
      Pararallel met een constante stroom voeding? Waarom de keuze voor in paralel aan te sturen? Ben je niet bang voor thermal runway met die cob's?

      Zeer interessant om te volgen. Ik hoop dat je je pr ver verbreekt! Ben stiekem zelf ook een poging aan het doen.
      Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
      Vapers Hydro avontuur (voltooid)

      Comment


        #18
        Leuk dat jullie zijn aangeschoven, welkom allemaal.

        Thx Greyvol voor uitleg van de knoop, dat gaat zeker van pas komen.

        Ronthebudman ook bedankt voor de tip, ik ga hiermee rekening houden met het plaatsen van de houders.

        Mafferd, ik gebruik maar kleine emmers van 5 liter en vul ze maar tot 4 liter. Deze formaat heb ik gekozen omdat mijn hok klein is en elke cm nodig hebt. Het is wel een beetje bewerkelijk want als de planten
        op hun top zijn met drinken dan kan ik elke dag wel de emmers gaan bijvullen. Maar het werkt gelukkig wel.

        Beowulf. we zullen zien!! Ik heb nu juist als belangrijkste rede voor cob leds gekozen omdat met hps het gewoon te warm wordt en de planten te dicht bij lamp kwamen en sommige toppen toch wel gingen verbranden, het werkt gewoon niet lekker. Nu heb ik het grote voordeel dat juist het licht dicht bij de toppen kan hangen zonder problemen. En in deze situatie wordt het licht ook veel beter verdeeld dan met 1 hps lamp, toen had ik best veel donker plekken waar er weinig licht was.

        Vaperke, ik weet niet precies wat je bedoelt met thermal runway?? explosie?? De lampen staan natuurlijk per set(2) parallel en daarna weer 5 setjes in serie!, dus een combi van parallel en in serie.

        Voor Belladona en QnQ( en andere liefhebbers) heb ik mijn macro lens te voorschijn gehaald en het zaadje te laten zien. Ik moet er wel bij zeggen dat dit zaadje wel een beetje traag is volgens mij, misschien komt dat haar leeftijd?? Ik had haar dinsdag middag rond 13.00 uit de vriezer gehaald en we zijn nu toch al een paar dagen verder zonder dat ik haar een mini plantje mag noemen. Maar zal vast wel goed komen, ik heb gelukkig geen haast.

        DSC07509.JPGDSC07512.JPG
        Attached Files
        Kweekverslag Hydro in the Mix!!!
        https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...155#post484155

        Comment


          #19
          Wat ik bedoel is dat als je parallel werkt je moet opletten voor thermal runway. Wat eigenlijk wil zeggen dat de eerst cob opwarmt en meer begint te verbruiken. En zo kom je in een vicieuze cirkel waardoor de eerste eruit knalt en daarna de rest.

          Maar volgens de datasheet kun je die citizens op 2.7A aansturen, dus zal je er niet veel last van hebben
          Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
          Vapers Hydro avontuur (voltooid)

          Comment


            #20
            Ik vind het een raar iets. Hoezo zal de eerste led warmer worden en meer stroom gaan gebruiken. De spanning wordt gewoon netjes verdeeld door 5 omdat het in serie zit en normaal krijgt elke led een vaste stroom van 1050ma van de led driver maar nu wordt de stroom weer door 2 gedeeld.(525ma) Ik zou niet weten waarom ik mijn zorgen moet maken, de stroom kan nooit hoger worden!!
            Kweekverslag Hydro in the Mix!!!
            https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...155#post484155

            Comment


              #21
              Jawel: Als de temperatuur van je COB stijgt, zal de spanningsval dalen en de opgenomen stroom dus toenemen.
              COB warmt verder op, spanningsval daalt verder en stroom neemt verder toe enz enz.... Totdat de COB 'pang' zegt: Thermal runaway

              Comment


                #22
                Hoe bedoel je matchen dan weer? Deze leds komen uit 1 batch!! En waarom zal dan ene led warmer worden als de andere? Ik snap er weinig van hoor, en kan het mij eerlijk gezegd ook niet voor stellen. Ik zie ook geen verschil in licht sterkte van een bepaalde led,dat een feller of minder fel is. Volgens mij is het onzin!!!
                Kweekverslag Hydro in the Mix!!!
                https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...155#post484155

                Comment


                  #23
                  De leds zitten samen op een koeler dus het temperatuurverschil zal wel meevallen. Plus ze worden inderdaad enorm laag belast dus dan is het ook allemaal niet zo kritisch. Sowieso blijkt dat hele thermal runaway enorm mee te vallen. Zelfs in gevallen waar op een enkele COB de koeling uitviel hadden ze geen enkel probleem met thermal runaway.

                  @MZZ Het probleem is dus dat het zou kunnen gebeuren dat een led wat warmer wordt. Misschien doordat die beschadigd is of dat de koelpasta er niet goed onder zit of weet ik wat. Dan gaat daar meer stroom doorheen lopen dan door de koelere COB waardoor die ene COB nog warmer wordt etc. Totdat het klapt. Dat is thermal runaway. Maar goed, ik zie dat in jouw situatie dus ook niet gebeuren. Zeker niet omdat je, zelf als alles naar de ene COB gaat, nog maximaal op 1050mA zit. Ze kunnen drie keer zoveel aan.

                  Je gaat voor deze COBs van lumen naar umol door de lumen/lux waardes te delen door 67,5. Dus als ik even uit ga van een COB temperatuur van 50C dan kom je in totaal op 440umol/s uit (krap 800umol/s/m2) en die leds zijn 52% efficient en 2,52umol/s/W. Mijn armatuur mag daarnaast inmiddels wel antiek genoemd worden, want ik kom net aan de 42% en 2umol/s/W.

                  Met een 250W HPS hou je na reflector en wandverliezen waarschijnlijk iets van 300umol/s over (550umol/s/m2). Dus je zou er toch op zijn minst anderhalf keer zoveel oogst uit moeten kunnen halen. Drie keer zoveel oogsten als voorheen lijkt me een flinke opgave, maar wie weet. Ik had laatst ook 1,5g/W. Dus als jouw systeem 1,3 keer zoveel umol produceert per Watt dan zou je ook 1,3 keer de g/W moeten kunnen halen en dus op 2g/W uit moeten komen (1,5*1,3=2,0)

                  Doe je best

                  Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                  Comment


                    #24
                    Je hoeft je er ook niet heel druk over te maken in jouw situatie. Er kan -volgens mij- niets kapot gaan daardoor.
                    Maar mocht je op een gegeven moment zien dat de ene COB feller brandt dan de andere, dan is dit een mogelijke reden.
                    Volgens mij vind je 't maar irritant gezever, dus weet niet of een langere uitleg wel wat toevoegt
                    Trucje i.i.g. niet proberen met 10 COB's ofzo parallel, dat kan spannend worden

                    Comment


                      #25
                      Wietefras, thx voor de uitleg!! Ik ben benieuwd, we zullen zien. Trouwens mij koelblok voelt nog niet eens lauw aan, dus misschien ik verwacht dat de temp. van de leds wel lager dan 50C zijn, dus in dat geval zijn ze nog zuiniger. Maar ik weet natuurlijk of de kern warmte van de leds zijn!! Ik had wel eens gelezen in jouw topic's dat je iets van 10.000 wilt bereiken met oppervlakte kwa lichtsterkte. Ik kan het niet goed uitdrukken en ook niet meer vinden wat jij graag wil zien. Ik weet niet of je begrijp wat ik bedoel. Komt ik er aan of niet. Ik bedoel kwa iets van als je grote m2 hebt dan moet je natuurlijk meer lampen hebben en als je een kleiner m2 dan heeft het geen zin om bv 1000watt neer te zetten!

                      Raph, Ik vind het niet erg hoor, ik staat altijd open om iets te leren. Maar wat bedoel je nu met paartjes te 'matchen',??

                      Klein update.... Ze is echt traag, vandaag had ik gehoopt dat er blaadjes te zien zouden zijn, maar helaas. Ze is wel 2 cm langer geworden en haar kopje steekt nu boven de hydrokorrels uit.

                      DSC07517.JPG
                      Morgen zal het dan vast wel zo ver zijn!!!!
                      Kweekverslag Hydro in the Mix!!!
                      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...155#post484155

                      Comment


                        #26
                        Zolang het licht brand en je tevreden bent is alles goed voor mij.
                        Succes met de run
                        Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                        Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                        Comment


                          #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Wietefras View Post

                          Met een 250W HPS hou je na reflector en wandverliezen waarschijnlijk iets van 300umol/s over (550umol/s/m2). Dus je zou er toch op zijn minst anderhalf keer zoveel oogst uit moeten kunnen halen. Drie keer zoveel oogsten als voorheen lijkt me een flinke opgave, maar wie weet. Ik had laatst ook 1,5g/W. Dus als jouw systeem 1,3 keer zoveel umol produceert per Watt dan zou je ook 1,3 keer de g/W moeten kunnen halen en dus op 2g/W uit moeten komen (1,5*1,3=2,0)

                          Doe je best
                          Was wiet kweken maar zo theoretisch!
                          Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                          Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                          Comment


                            #28

                            Comment


                              #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door vaperke View Post
                              Was wiet kweken maar zo theoretisch!
                              Tsja, dat is het uiteindelijk wel gewoon.

                              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                              Comment


                                #30
                                Het was niet mijn bedoeling om je topic te vervuilen. Maar wou je behoeden voor problemen. Genoeg hierover.
                                Ga ook vlug eens uitrekenen hoeveel ik deze run ga halen.
                                Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                                Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                                Comment

                                Bezig...
                                X