Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opruiming van mijn zaden.....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    En weer een dag verder. De dames doen het goed, erg ongelijkmatig helaas maar at komt volgende week of de week erop wel goed als ze gescrogd gaan worden. De halfdode doet het ook nog steeds en lijkt zelfs haar groei hervat te hebben. We gaan het zien, mocht ze het niet redden is er niet heel veel verloren want geloof niet dat het net niet vol geraakt. Wellicht moet ik wel iets eerder naar 12/12 schakelen dan gepland maar goed, komt tijd, komt raad. Kleur van het blad is naar mijn zin, EC is licht dalend en PH is licht stijgend. Dat is hoe ik het wil hebben dus ik geloof dat de ingestelde EC van 1.2 behoorlijk OK is. Na de omschakeling ga ik pas naar 1.4 om deze dan geleidelijk aan te verhogen.
    Afgelopen weken wat interessante stukken gelezen over een hoge en lage EC met de voor en nadelen en mijn conclusie is dat het aanbevolen schema van Hy-Pro best goed is. Hoge EC zou leiden tot langzamere groei maar meer vrachtontwikkeling en meer suikers, lage EC zou leiden tot snellere groei doordat water beter opgenomen kan worden. Dat gezegd hebbende wil ik een volgende ronde ook eens starten met een EC van 0.5 om te zien hou dat dan verloopt en natuurlijk ook een ronde waarbij ik start met een EC van 1.5.

    Ik heb een hagelwit A4-tje bij een van de foto's gelegd om de kleur van het blad te kunnen vergelijken. Is het velletje papier spierwit op je scherm, zie je de echte kleur van het blad.
    IMG_5239.jpeg IMG_5238.jpeg
    Attached Files
    Lopend Verslag

    Comment


      #17
      Nou ja, schijnbaar is er niet zo heel veel interesse in deze ronde dus ik houd het vanaf hier beknopt bij voor mijzelf.
      26-09: Runtz muffin getopt, blad gesprayd met Hy-Pro Spraymix

      IMG_5248.jpeg
      Attached Files
      Lopend Verslag

      Comment


      • Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Af en toe kijk ik mee hoor, ik ben alleen geen hydrokweker. Input anders dan 'gaat goed', 'goed bezig', en straks 'wow' kan ik niet geven

      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Nee wel jammer dat er hier zo weinig hydrokwekers (actief) zijn. Weinig verse info zo

      • Corleone1933
        Corleone1933 commented
        Editing a comment
        Ben ook geen hydrokweker maar vind het wel zeer interessant, heb laatst een video over eb en vloed zitten kijken en ook dat vind ik interessant, dus wie weet gaat het er nog een keer van komen.
        Hier leuk filmpje over eb en vloed https://youtu.be/xJULPSINQx8

      #18
      Ok.. De groei zit er nu goed in, blijft leuk om te zien hoe ze zodra de wortels het water raken een boost krijgen. 5 cm in 1 nacht is echt geen uitzondering. Inmiddels heeft de eerste Gelato het net aangetikt, deze dus gelijk getopt. Zit nu te twijfelen... De EC staat op 1.1 en zoals je op onderstaand schema kunt zien neemt de ec over een periode van 3 dagen licht af en de PH licht toe. Eigenlijk duid dat er dus op dat de ingestelde EC nu nagenoeg perfect is. (In een perfecte situatie blijven de waarden gelijk en daalt alleen het waterniveau). Ik kan dus iets omhoog met de EC en het systeem staat zo ingesteld dat zodra de klok omgaat de EC naar 1.4 gaat. Echter ga ik er nog steeds van uit dat ik 3 weken voorgroei (dat is nu nog 11 dagen dus) en dat betekend dat de EC dus nog 11 dagen aan de lage kant is. Een lage EC zorgt voor snellere groei is mijn ervaring tot nu toe (en wordt ook bevestigd door wat ik erover lees). Nu kan ik 2 opties kiezen... nog een paar dagen doorgroeien op de lage EC en dan dus iets eerder naar 12 uur of de EC iets verhogen voor steviger wortels en stammetjes en dan de 11 dagen volbrengen. Het gevaar van het laatste is dat ze toch snel blijven groeien en dat ik dus met een veel te vol net zit zometeen (tenslotte willen ze over het algemeen ook nog flink groeien na de omschakeling).

      Lastige beslissing. Verlichting eigenlijk hetzelfde verhaal. Draaien nu op 75% en ik zie mooie brede planten met flinke bladeren. Onder de TSL zijn de planten veel gelijkmatiger dan onder de SP3000. Je kan heel goed zien dat de SP3000 feitelijk boven de voorste rij dames hangt en dat het licht dus niet zo doorstraalt naar de achterste rij. De TSL heeft hier beduidend minder last van. Dit zou ik kunnen oplossen door de SP3000 wat hoger te hangen voor meer spreiding maar het doel van deze test is juist vergelijken.
      Wat denken jullie? beide lampen verhogen naar 45 cm en dan op 100% of gewoon zo doorgaan? Het gevaar van verhogen is dat ze meer strek gaan vertonen en dat wil ik niet want mijn net heeft een vaste hoogte en die is in het verleden prima gebleken voor een gelijkmatige scrog (zie ook Jack Herer rondje).

      Moet eerlijk zeggen dat ik niet kan wachten tot de dames vol in het net hangen. Het dagelijks binden is voor mij een zeer therapeutische bezigheid net als het fotograferen van de toppen zodra deze vorm beginnen te krijgen.

      Dan vraag ik advies over het volgende... Ik heb van de week Green Sensation besteld met het idee om deze vanaf de 4e week bloei toe te voegen. Mijn voedingscomputer kan uitsluitend op basis van verhoudingen werken (in dit geval 5ml/L hydor A/B en 1ml/L green sensation). Echter staat op de fles het advies om eerst green sensation te doseren en dan de EC bij te stellen. Dit gaat mijn computer niet doen. Ik vraag me dan ook af of ik straks niet te weinig Green Sensation doseer. Hou zou ik dit op kunnen lossen? (dagelijks handmatig doseren is geen optie want recirculerend systeem).

      IMG_5257.jpeg IMG_5265.jpeg
      Attached Files
      Lopend Verslag

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Effe kijken hoeveel de ec is met gs en daar op anticiperen.

        Lampen zoveel mogelijk van afblijven en rekening houden met 3 weken doorgroei.

        Je wil het oppervlakte vol hebben, dus je moet ze onder het gaas houden.

      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Eigenlijk heb je wat betreft de planten onder het gaas houden wel gelijk. Vorige scrogronden ook gedaan en nog was het net meer dan vol. En inderdaad om perikelen te voorkomen zoals met de Attis lampen (veel te grote planten) kan ik wellicht beter over 4 dagen naar 12/12, dan zit het net ook al wel voor 65% vol gok ik en dat scheelt me straks weer een hoop snoeiwerk. Zijn natuurlijk ook gewoon 3 keer zoveel planten maar wel op het zelfde oppervlak. Ik ga gelijk mijn schema even aanpassen en dus aankomend weekend naar 12/12.

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Wat lage nodes weg halen, eventueel.

      #19
      Nou de groei gaat nu echt enorm hard, zojuist de eerste dame onder het net uit haar positie kunnen dwingen. Aangezien ik zondag/maandag naar 12/12 ga besloten om nu eerst nog maar een keer het water te verversen. Water verversen doe ik niet vaak, normaliter einde voorgroei en rond de 4e week bloei. En uiteraard tussen de rondes door.
      Kleintje doet het ook nog steeds, hetzij erg langzaam. Ik heb voor de rest van de ronde de irrigatie uitgezet en hoop voor haar dat ze inmiddels zonder kan.
      IMG_5275.jpeg
      Attached Files
      Lopend Verslag

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Effe vastzetten, na een week blijft de stam zo , kan het dingetje er weer af.

      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Staat al klem onder het net, dus verwacht niet dat ze terugschiet. Vanmiddag maar weer eens op zoek naar kleine tiewraps. Ben wel benieuwd naar de buigzaamheid in vergelijking met aardekweek. Ik heb het idee dat deze stammen minder houterig zijn.

      #20
      Vandaag geen goed nieuws... mijn Red Hot Cookies is afgebroken toen ik deze onder het net wilde vouwen. Snap werkelijk niet waarom, mooie gezonde plant om te zien, prima wortels ook maar een klein tikje was voldoende om geheel schoon af te breken. Ik heb er even foto's van gemaakt want dt heb ik nog niet eerder gezien. Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

      IMG_5286.jpeg IMG_5287.jpeg IMG_5285.jpeg IMG_5288.jpeg
      De rest gaat overigens gewoon naar wens dus heb de minidame in het vakje gezet van de red hot cookies en de resterende dames alsnog onder het net gevouwen (uiteraard met iets meer voorzichtigheid).
      IMG_5289.jpeg
      Omdat ik me afvraag of de lage EC hier iets mee te maken kan hebben heb ik besloten 3 dagen eerder naar 12/12 te gaan. Nu dus. Dat betekend dat de eerste nacht een nacht van 11 uur is en daarna verloopt alles weer normaal. D EC gaat vannacht omhoog naar 1.4 voor de aankomende 2 weken.
      Last edited by Voor het eerst; 29 September 2021, 09:17.
      Lopend Verslag

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Misschien door de steenwol, toch te nat gestaan, en toen rot.

      • Corleone1933
        Corleone1933 commented
        Editing a comment
        Heb je die jiffy al opengebroken, misschien dat je dan nog wat kunt ontdekken

      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Stom genoeg niet..... volgende keer beter wel doen.

      #21
      Geen bijzonderheden... gaat best lekker
      IMG_5312.jpeg IMG_5314.jpeg
      Attached Files
      Lopend Verslag

      Comment


      • Corleone1933
        Corleone1933 commented
        Editing a comment
        Ze gaan inderdaad goed vooruit, flink gegroeid in 4 dagen

      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Is best grappig. Staat een webcam op maar indien je daarvan het beeld ververst zie je iedere keer weer een verschil. Je ziet ze letterlijk groeien

      #22
      Gaat best lekker. u, wel veel water. Computer staat bijna continu bij te voeden wat er op duidt dat de EC-waarde net wat aan de lage kant is. Dat vind ik niet een probleem, betekend wel dat ik mijn voedingsreservoir iets vaker moet controleren. Vanaf eind volgende week gaat de EC omhoog naar 1.7 en ik hoop dat het dan weer iets normaler gaat qua waterbehoefte.

      IMG_5319.jpeg
      Attached Files
      Lopend Verslag

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Je moet eerst alles weer onder het gaas trekken, pas als die oppervlakte vol is ga je binden.

        Tip van rrepp.

      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Zeer goede tip! Maar ik maak in bewoording het onderscheid niet. Ik vouw ze onder het net zolang dat lukt, op een gegeven moment worden de stammetjes te dik en drukken ze het net omhoog, vanaf daar bind ik ze erop met tiewraps.

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Ja, dat doet dat tuig, je moet ze dus voor zijn, of heel voorzichtig.

      #23
      Gisteren dus toch maar een gasleiding getrokken en de CO2 aangezet. Was een beetje werk maar goed, vorige keer was het resultaat er ook naar. Ben begonnen met 900PPM en heb daarbij de EC opgeschroefd naar 1.5. Naar gelang de planten zich ontwikkelen zal ik deze gedurende de kweek naar boven of beneden bijstellen maar ik verwacht over 10 dagen naar een EC van 1.7 te gaan. Dan zal ik ook de controller weer iets hoger zetten rond de 1100 PPM etc. Mijn doel... proberen een EC van 3.0 te hanteren zonder overvoeding... Nu zullen een aantal mensen wellicht denken dat dat wel erg hoog is en wellicht is dat ook zo maar ik kan niet iets uitsluiten zonder het geprobeerd te hebben. Aan de andere kant... het is ook niet zo dat ik in hele punten ineens omhoog ga en op hydro zie je toch wel vrij snel wanneer het net iets te veel van het goede is. Wat nog steeds lastig is (op hydro misschien nog wel lastiger dan op aarde) is temperatuurcontrole. Idealiter is de omgevingstemperatuur tussen de 28-32 graden. deze temperatuur wordt vrij snel bereikt indien de CO2-brander begint te werken. Helaas zorgt een hoge omgevingstemperatuur ook voor warm water... en die wil ik nou juist het liefst onder de 25 graden houden. Normaliter niets wat een chiller niet kan regelen maar in dit geval moet deze wel flink werken (bijna permanent gedurende licht aan). Aan de andere kant, je wil ook niet al te veel afzuigen want de CO2 moet natuurlijk zoveel mogelijk op peil blijven.

      Ik heb de VPD nu op 1.9 en dat is net wat te hoog. De luchtvochtigheid mag dus wel wat omhoog (nu 49%%). Nou ja, ze zullen zodra de lampen aan zijn wel weer naar een VPD van 1.4 gaan want met die hoge temperaturen en de CO2 toevoeging willen ze wel wat verdampen. Dat is dan ook de belangrijkste reden om zo hoog in de EC te willen zitten, de wortels mogen niet TE hard groeien.

      Als ik het goed heb staan de dames nu een kleine week op 12 uur dus wellicht dat ik eind volgende week even wat blad snoei om het geheel net iets luchtiger te maken. Binden is nog prima te doen maar het moet wel steeds vaker gebeuren.

      Ik ben erg benieuwd of ik deze ronde wel succesvol kan afronden. Ik heb al wel besloten dat indien dat niet het geval is ik deze ruimte ombouw naar een NFT ruimte. Dan zijn de aantallen wel hoger maar de kans op problemen veel kleiner
      Lopend Verslag

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Eb/vloed systeem is ook hydro.

        Nog even en hij heeft een illegaal of een robot in dat hok, hoeft ie er helemaal niet meer heen

      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Stom dat ik niet aan die illegaal gedacht heb.. Veel voordeliger ;p

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Effe naar ter apel, kan je eentje bij de bushalte wegsnaaien.

      #24
      Goedemorgen allen.... Wat blijft dat toch een leuke periode.. Eerste 14 dagen 12/12 zie je de planten letterlijk groeien. Nou ja, ik ben er nu dus wel weer ff druk mee en vraag me gelijk weer af waarom ik een aantal ronden niet gescrogd heb. Je ziet gewoon veel meer en het ziet er ook gewoon leuker uit. Denk wel dat ik deze ronde meer OP het net moet binden dan ik gewend ben i.v.m. de korte afstand tussen de bakken en het net. Volgende ronde het net 10 cm hoger zetten dus!

      Mijn chiller heeft het echt zwaar, mede daarom heb ik dus besloten het water te verversen net voor het licht uit gaat zodat deze even een uurtje tot rust kan komen. Dat betekend wel een koudeshock voor de dames, ben benieuwd hoe ze hierop reageren. Maar aan de andere kant... voor een mens is het ook goed om even af te koelen na een saunabezoek.

      Ik ben vooral erg verbaasd over de enorme wietlucht die ze nu al produceren... ondanks dat er nog geen trichoompje te zien zijn voelen de stammen wat plakkerig en door het bladerdak woelen levert een zeer penetrante wietlucht op. Ik hoop dat mijn filter dat straks kan bijbenen

      De datalogger die ik heb toegevoegd aan mijn CO2 systeem is een behoorlijke verrijking. Ik kan nu zien hoe vaak en hoe lang er gedoseerd wordt. Ook kan ik het aantal kilo's gas dus nu berekenen (maar om heel eerlijk te zijn vind ik dat niet echt boeiend). Na deze ronde ga ik mijn afblazen omleggen. Er komt extreem veel warmte uit mijn uitlaat (logisch) en ik denk dat ik dat wel kan gebruiken om mijn boiler iets voor te verwarmen zodat deze een hogere basistemperatuur heeft. Dat scheelt dan weer iets in de elektra.

      Ik heb de indruk dat de ultrasoon verdampers stiekem toch iets meer verbruiken dan aanvankelijk gedacht. Het water heeft een hogere temperatuur sinds deze in het vat zitten en ik kan geen andere oorzaak dan dat bedenken. Eind van de voorbloei schakel ik deze dus uit. Dan zijn er ook al wel ruim voldoende wortels om het zelfstandig af te kunnen.

      Zo... eerst de foto's van voor het scroggen....
      IMG_5323.jpeg IMG_5324.jpeg

      En dan de foto's erna IMG_5325.jpeg IMG_5326.jpeg IMG_5327.jpeg IMG_5328.jpeg IMG_5329.jpeg

      En het datalog:
      Foto 06-10-2021 om 08.59.jpeg
      Zoals je ziet begint het systeem door de doseervertraging een uur na licht aan te doseren tot een uur voor licht uit. Dat laatste doe ik om de CO2 nog even weg te kunnen zuigen voordat de lampen uit gaan, de vertraging is om te voorkomen dat ik net met mijn kop in het hok sta als de CO2 gedoseerd wordt.
      Lopend Verslag

      Comment


      • Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Ik deed altijd op het rek binden, dat is volgens Takketoelli veel minder stressvol voor de plant. Geen gevrot en gevouw; gewoon een ringetje over de stam, omlaagdrukken en vastklemmen. Als je een stam tegenkomt die waarschijnlijk gaat breken kun je ook op het vouwpunt ff met twee vingers de stam wat samenknijpen. Dan vouw je de tak zo om. Een soort van supercroppen

        Sommige soorten zijn een trut om te scroggen

      • Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Ja ik denk dat ik maar op die manier verder moet gaan, al die breuken zorgt voor een hogere gevoeligheid. Nadeel van op het net binden vind ik dat het zo bizar vaak moet gebeuren. Ik was in de laatste ronde ruim 300 tiewraps verder.

      • Takketoelli
        Takketoelli commented
        Editing a comment
        Daar had ik dit voor bedacht:

        https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...35#post1412635


      #25
      Goedemorgen allen,

      Een dame had haar benen iets te ver open waardoor ze uitscheurde. Ik heb dit opgelost door haar vol te spuiten met het witte goedje (kaarsvet). Dit heb ik in het verleden ook wel eens gedaan en dat hielp altijd wel aardig goed. Verder gaat alles eigenlijk weer als vanouds, het net wordt steeds voller, helaas blijven de dames onder de TSL wel iets achter t.o.v. de SP3000. Nou zegt dat op zich niet zo veel over wat ze in de bloei gaan doen, dat er een verschil is was al wel duidelijk. Voor de beeldvorming... De SP3000 trekt 280W uit de muur, de TSL 315W.

      Heb de CO2 dosering iets strakker afgesteld waardoor de temperatuur iets minder snel oploopt en er een gelijkmatiger niveau van CO2 is. Ingestelde waarde is nu 1000PPM met een doseertijd van 30 seconden per minuut. Inschakelvertraging staat nu op 5 minuten en er wordt maximaal over een periode van 11 uur gedoseerd. Afgelopen nacht was het gemiddelde CO2 niveau 909 PPM. Dat is net iets onder de ingestelde waarde.

      IMG_5337.jpeg IMG_5339.jpeg IMG_5333.jpeg IMG_5342.jpeg
      Attached Files
      Lopend Verslag

      Comment


        #26
        Goedemorgen... Gaat weer lekker hier. Heb maar vast nieuwe tiewraps gekocht, ga er weer veel nodig hebben. Netje raakt inmiddels aardig vol maar ik heb dan ook nog geen blad verwijderd (op enkele hele grote na dan die echt in de weg zaten). Onderlinge verschillen worden wat kleiner, heb voor de groeifase in ieder geval wel de indruk dat de SP3000 net wat efficiënter is. Het uiteindelijke resultaat is natuurlijk wat telt maar het verschil is wel duidelijk zichtbaar tot nog toe. Ik merk al dat ik ook al wat minder voorzicht wordt met scroggen en dat zie ik als iets positiefs. Was natuurlijk een beetje geschrokken omdat de Red Hot Cookie bij de eerste beweging geheel afbrak maar de rest lijkt allemaal erg solide. Stammen zijn nu gemiddeld 1,5 tot 2 cm dik en dat vind ik voor het formaat van de potjes toch wel weer aardig flink.
        Dames reageren erg goed op de CO2 toevoeging en lijken precies voldoende voeding te krijgen (PH licht stijgend, EC licht dalend). Als het goed is gaat vanaf volgende week als de bloei er echt inkomt de H wat sneller dalen en dan kan ik dus beginnen met verhogen van het CO2 niveau. Uiteindelijk wil ik naar 1500PPM bij 32 graden maar zover zijn we nog niet. Ik zou dan als het goed is op een EC tussen de 2.5 en 3 moeten uitkomen maar dat is slechts een schatting.
        Ik weet dat er voorstanders zijn van het laag houden van de EC i.v.m. luie planten enzo en op zich is daar wel wat voor te zeggen echter de literatuur verteld me dat een hogere EC zorgt voor smaakvollere en compactere toppen. Nu zou het niet mijn eerste ronde zijn met toprot dus ze moeten natuurlijk ook weer niet al te dik worden.

        Gisteren mijn energiemeter eens bekeken (heb toch wel aardig veel de lampjes aan gehad afgelopen jaar en de Nuon wil ook graag weten wat ik verbruik) en ik had een nettoverbruik van 186 KWh. Uitgaande van een prijs van E0,25 per kWh kom ik dan op €46,50 aan stroom per jaar (uiteraard excl. vastrecht etc). Doe ik het voor. Denk dat ik mijn panelen vrij snel terugverdien zo.

        Nadeel van de ouderwetse meter... geen idee hoeveel ik opgewekt of verbruikt heb. Mijn tweede serie zonnepanelen heeft gelukkig wel een datalogger en over 2021 2044,8 KWh opgewekt. Maar ik heb twee van deze rijen boven elkaar dus als ik er van uit mag gaan dat ze beiden ongeveer gelijk presteren zit ik inderdaad op zo'n 4000 KWh. Wellicht in het voorjaar nog maar een rijtje bijzetten, dan kan ik zeker weten van het gas af (waarom bestaat er geen elektronische CO2 generator).

        IMG_5369.jpeg
        Attached Files
        Lopend Verslag

        Comment


        • Corleone1933
          Corleone1933 commented
          Editing a comment
          Paar daagjes zit het netje vol, gaat lekker zo te zien, mooi groen, laat die toppen maar komen, suc6

        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Vanaf 4e week bloei wordt er green sensation toegevoegd. 1 ml/L en daarna wordt de EC bijgesteld tot de gewenste waarde. Buiten de Green sensation zal ik geen boosters/additieven gebruiken.

        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment

        #27
        Zo... vandaag alle voedingsreservoirs bijgevuld. Ik heb dus al ruim een liter A/B verbruikt. Bizar. Maar goed geen lekkages te zien, alle waarden steeds binnen de gestelde waarden dus het zal wel goed zijn. Heb ook de CalMag nog een beetje bijgevuld (125ml) zodat ik deze nog 14 dagen mee kan geven. Daarna wordt de CalMag verwisseld met de Green Sensation (ben benieuwd of ik verschil ga zien).

        Gemiddeld verbruiken de dames nu zo'n 15 liter per dag, dat is nog alleszins redelijk aangezien er ook 14 dames in staan. Van iedere dame zijn inmiddels wel 2/3 gloeihaartjes te zien, enkelen wat meer maar van echte voorbloei kan je nog niet spreken. Duurt altijd zo lang op hydro, ik heb werkelijk geen idee waarom dat op hydro langer duurt dan op aarde (daar altijd binnen de 10-14 dagen echte bloei zichtbaar). Aarde andere kant tonen de dames wel veel gezonder (geen verkleuring in de steeltjes of op de bladeren) en lijken ze ook sneller te groeien.

        Verder heb ik op dit moment niet veel bijzonders te melden. Heb nu wel een keer foto's genomen van voor en na het binden, dan heb je een idee van hoe snel zich dat ontwikkeld. Ik denk dan ook dat ik eind van deze week wel een keer zal moeten snoeien t.b.v. lichtdoorlating. De meeste takken kan ik nog onder het net binden maar een aantal zijn er ook al dermate stug dat alleen op het net binden nog een optie is. Mijn ervaringen uit het verleden leren mij dat aan deze takken uiteindelijk ook de grootste toppen zitten.

        IMG_5386.jpeg IMG_5387.jpeg IMG_5388.jpeg IMG_5389.jpeg IMG_5390.jpeg IMG_5391.jpeg
        Lopend Verslag

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Als je op hydro op 12/12 gaat, moet je ook over op bloeivoeding, dit ivm stikstofoverschot bij sommige soorten, en toch ook andere behoeftes.

          En nog heb ik 3 week doorgroei.

        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Ik gebruik momenteel Hy-Pro Hydro. Deze heeft geen aparte bloei en groeivoeding. Heb wel toevallig gisteren de gloeivoeding van Atami besteld (Atami AWA MAX) omdat ik na veel zoeken erachter kwam dat deze iets voordeliger is en ik toch een beter gevoel heb bij aparte groei en bloeivoeding. Belangrijk pluspunt van de Atami is dat deze specifiek ontwikkeld is voor recirculerende systemen en de meeste andere voedingslijnen zijn daar niet geschikt voor.

        #28
        Vandaag besloten de dames een dagje rust te geven van het binden. Kunnen ze iets herstellen. De bloei gaat er nog niet bepaald hard in. Wel even uitvoerige inspectie onder het net gedaan en hier en daar wat oud blad verwijderd. Opvallend is dat sommige potjes uit de deksel gedrukt worden. Schijnbaar creëren ze hun eigen ruimte. Er zitten een paar achterblijvers tussen maar dat is geen probleem voor het totaal vermoed ik. Net zit inmiddels aardig dicht en ik kan dus niet wachten tot de eerste bolletjes ontstaan. Ik twijfel of ik de EC al vast iets opschroef. Ze zitten inmiddels op 1.5 maar de EC blijft dalen en de wateropname is enorm.
        Anderzijds.. de 16e gaan ze sowieso naar 1.7 dus wellicht gewoon even geduld hebben.

        Gisteren heb ik de beschrijving van alle hydro voedingsstoffen die trinacria aanbied eens even goed doorgelezen. Opvallend is dat er vaak vermeld wordt dat de voedingsoplossingen voor drain to waste bedoeld zijn en dus niet voor recirculerende systemen. Na een belletje werd mij verteld dat dat alles te maken heeft met de houdbaarheid. Atami heeft dan ook 2 soorten Hydro voeding... de B'Cuzz en de AWA MAX/LEAVES. Opvallend is dus inderdaad dat hier ineens wel weer gebruik gemaakt wordt an groei en gloeivoeding waar dat bij andere vormen niet het geval is. Ik vermoed dat er dan dus toch enigszins uitgegaan wordt van een bufferende werking van het water waar de dames instaan.
        Citaat van B'CUZZ: "Hydro Nutrition A&B is speciaal ontwikkeld voor het kweken op hydrosystemen, waarbij het voedingwater na het bevloeien uit het substraat weglekt en niet opnieuw wordt gebruik".
        Citaat van AWA MAX: "Ata Awa Max A & B bloeivoeding is speciaal door Atami ontwikkeld voor de Wilmasystemen, de NFT, de bubler(DWC) en de recirculerende hydrosytemen."

        De dames mogen dus de huidige voeding opgebruiken en dan switch ik naar Atami. Ik blijf de Hy-Pro dan gebruiken voor de bloei want heb nog zo'n 20 liter staan en ga dat ook niet zo wegkieperen.

        Waarom de switch?? Ik heb Hy-Pro een mail gestuurd met de vraag of de voeding geschikt is voor DWC maar ik heb daar na 4 dagen nog geen antwoord op ontvangen. De beschrijving suggereert dat het ontworpen is voor steenwol/mapito/kokos.

        Nou ja, we gaan zien of het verschil gaat geven. Om heel eerlijk te zijn doen de dames het nu gewoon prima op de Hy-Pro en dat is uiteindelijk wat telt. Echter heb ik me nu al 2 rondes verbaasd over het feit dat het zolang duurt voodat de echte bloei erin komt dat ik besloot om eens wat anders te proberen.

        IMG_5407.jpeg IMG_5408.jpeg
        Lopend Verslag

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Maar tis wel zo, speedy chile op grond in 5 dagen pruikjes, op hydro 8.

        • Corleone1933
          Corleone1933 commented
          Editing a comment
          Oke weer wat geleerd, nooit te oud om te leren

        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Blij om dat te horen Rreppell.... Begint nu net een beetje verkleuring in de koppen te komen.

        #29
        Gewoon zomaar..
        92F089DC-148D-4E3E-B186-E60571C7E164.jpeg 7ACCC091-FC1F-49D3-9A2D-415F15293E1B.jpeg BD33A996-FE5B-4321-8BF1-231D76E5A8FA.jpeg
        Lopend Verslag

        Comment


        #30
        Goedemorgen.. Gisteren de EC verhoogt naar 1.7 (een en ander zag toch wel wat geel) en ze hebben daar duidelijk van genoten. Ruim een uur bezig geweest met binden maar nu weer alles netjes op/onder het net. IMG_5420.jpeg IMG_5421.jpeg
        Lopend Verslag

        Comment


        • Voor het eerst
          Voor het eerst commented
          Editing a comment
          Nou inderdaad. Beetje jammer dat het morgen wellicht weer nodig is

        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Je kan altijd nog snoeien.

        • Corleone1933
          Corleone1933 commented
          Editing a comment
          Denk dat dat dadelijk wel nodig is als ik dat zo zie, anders veel vocht tussen de bladeren
      Bezig...
      X