Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opgeloste zuurstof in hydrocultuur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Opgeloste zuurstof in hydrocultuur

    Korting op 420shop
    Goedemiddag,

    Ik ben nu bezig met mijn eerste hydrokweek volgens het RDWC-concept. Bij (R)DWC is het gehalte opgeloste zuurstof (OZ) belangrijk omdat de wortels ondergedompeld zijn in voedingswater en er dus geen andere manier is voor de plant om zuurstof op te nemen. Het is dus fijn om een hoge concentratie zuurstof in je voedingswater te hebben. Gebrek aan zuurstof stagneert de groei van de plant en kan leiden tot wortelrot en andere narigheid.


    Zuurstof oplossen
    maxresdefault.jpg
    Het zuurstof komt niet zomaar in water. Ondanks er een uitwisseling tussen de atmosfeer en het wateroppervlak plaatsvind is het contactoppervlak te klein om een significant verschil te maken. Met een bewegend contactoppervlak (lees golven) kan het oppervlak al snel met een factor 2 verhoogd worden, een golvende lijn is ten slotte langer dan een rechte lijn. Daarnaast zijn luchtstenen zoals in aquaria ook een mooie hulpmiddel om het voedingswater te verrijken.

    Nog een stapje beter zijn emitters. Emitters zijn geen luchtstenen maar een verzameling van anodes en kathodes. Door een stroom te voeren over deze polen wordt het water gespleten in waterstof en zuurstof. Het veel lichtere waterstof stijgt naar het oppervlak en het zwaardere zuurstof wordt opgenomen door het water. Commerciele emitters zijn gigantisch duur maar voor 10-15 euro is het heel envoudig om er zelf een te maken zoals beschreven staat in onderstaande link:

    Behalve bovenstaande middelen zijn er ook drastische methodes zoals pure zuurstof, waterstofperoxide of ozon toedienen, deze methodes ga ik niet bespreken.





    Invloed van temperatuur
    WQassess3fPICT1.gif
    Wat blijkt nou, zodra de temperatuur stijgt neemt het oplosbaar vermogen van water af. Dit wilt dus zeggen dat er minder zuurstof kan zitten in warmer water. Dit effect is (vereenvoudigd) te verklaren doordat warme gasmoleculen bewegelijker zijn dan koude gasmoleculen. Warme gasmoleculen kunnen hierdoor makkelijker uit een oplossing ontsnappen. Als planten dus een zuurstofgebrek vertonen in hydrocultuur zou het kunnen dat de temperatuur er wat mee te maken heeft.

    Het kan natuurlijk ook zijn dat er te weinig zuurstof opgenomen wordt en dat je de grens nog lang niet hebt bereikt, dit is mij overkomen.

    De ideale temperatuur van het voedingswater is zo rond de 19-20 graden en het kan een heuse uitdaging zijn om deze temperaturen te halen in een kweektent, vooral als de lampen aan staan. Een goedkope oplossing is, om in het geval van een RDWC systeem, te zorgen dat de control bucket niet in de tent staat. Vergeet ook niet om je luchtpomp buiten de kweektent te plaatsen, anders pomp je zo vele liters warme lucht door je voedingswater. Wat ook een oplossing is, is ingevroren koelelementen gebruiken om je water koud te houden. Op youtube zijn er ook videos te zien waar men een 2ehands koelkast koopt, er twee gaten in boort om een slang in te doen en zo de boel koelt.



    Een nog effectievere methode is het gebruik van een waterchiller. Deze zijn commercieel verkrijgbaar maar met de juiste kennis ook zelf te maken voor een fractie van de prijs.



    Hoeveel zuurstof is genoeg?b8ff8d54-ea02-4d76-b9c7-44c0b481ae97.jpg0251c248-2ca0-4bff-8ff1-a8780c25e115.jpg



    Disclaimer

    Ik heb allesbehalve het wiel uitgevonden, dit is slechts een samenvatting van de kennis die ik heb opgedaan op het internet en het leek me leuk en boeiend om het met jullie te delen.
    Last edited by StanLee; 7 May 2019, 18:17.
    "There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance."

    #2
    Verdomd interessant en heel leuk dat je dat met ons wilt delen. Ik blijf toch maar gewoon op aarde kweken. Ik ben meer van de KISS methode.

    Comment


      #3
      Verhaal uit 1933...?

      Comment


      • Brandnetel
        Brandnetel commented
        Editing a comment
        1960

        KISS, an acronym for "keep it simple, stupid", is a design principle noted by the U.S. Navy in 1960. The KISS principle states that most systems work best if they are kept simple rather than made complicated; therefore, simplicity should be a key goal in design, and unnecessary complexity should be avoided.
    Bezig...
    X