Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Enkele vragen i.z. potfilters en pompen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Enkele vragen i.z. potfilters en pompen

    Korting op 420shop
    Hoi,

    mijn vorige kweek (op aarde) is helaas niet al te best te verlopen. Diverse dagen geen tijd gehad om water te geven. Grote bladeren waren vrij snel geel / er af gevallen en bleven maar kleine plantjes over (nou ja, lengte was wel ok, maar al het grote blad was weg alleen nog van die kleintjes). Is nog wel wat vanaf gekomen, maar als ik het zo zie had ik voor de stroomrekening net zo goed naar de shop gekund.

    Maar goed, nu dus maar naar hydro aan het kijken. Heb een Atami Wilma 8x11l aangeschaft, met name voor het gemak (ben niet zo'n knutselaar en veel durf ik nog wel aan, maar echt geen zin in gezeik met water in huis zeker niet als het onbeheerd staat aantal dagen). Daarbij zijn grote bakken in die maat ook niet bepaald heel goedkoop voor zover ik ze zag. Zo 60 euro kwijt voor een bak van 120x60 en dan zit er geen deksel op, geen doorvoergaten, pomp, potten, etc.

    Nu verkoopt Atami zelf potfilters
    https://www.atami.com/en_gb/29155/wi...-11l-span.html
    Maar zie die nergens te koop. Ook geen idee van de prijs. De gaten in de pot zijn best groot, dus kans dat er stukjes mapito mee stromen lijkt me wel redelijk groot gezien de gaten in de pot. Zie al redelijk wat ronddrijven wat van de startblokken af kwam... Vraag is of ik dit niet makkelijk kan ondervangen met een t-shirt ofzo. Gezien het een recirculerend systeem betreft is het niet echt de bedoeling dat de voeding aan het filter/de stof gaat hechten, gaat schimmelen, vol alg komt te zitten en/of invloed heeft op de pH. Derhalve terughoudend om zomaar wat te gebruiken.

    Verder vraag ik me af hoe ik het systeem makkelijk leeg kan krijgen. Dacht zelf aan een pompje met een invoerslang en uitvoerslang + aanzuigfunctie. Kan die echter niet erg goedkoop vinden. Idee d'r achter is dat ik 1 slang van 1 a 2 m tegen de bodem aan kan houden zodat ie redelijk goed leeg te trekken is (op ms 2mm na). Met de pomp die er in zit zal ik niet lager kunnen dan 2-3cm, wat betekend dat er aanzienlijk wat water in blijft zitten. Als de uitgang ~10m slang kan hebben, zal niet meer dan 1m omhoog gaan, kan het direct een afvoer of WC in, das wel zo efficient . Krijg wel pompen gevonden van rond de 30 euro ofzo, die ook nog eens 7000l+ per uur doen (veel sneller dan nodig, 800l per uur zou al zat zijn), maar die hebben niet de gewenste invoer methode en een vlakzuiger zou wel gaan, als ie door het gat past, maar op deze manier handig voor veel doeleinden ook voor vullen. Degene die ik wel gevonden krijg beginnen bij 130 euro en verzetten het zo snel dat de bak in 30s of minder leeg zou zijn. Gaat me iets te snel, ook gezien ik niet op 2 plaatsen tegelijk kan zijn en als de slang uit de uitvoer springt met die snelheid.... weinig zin om 80l op te dweilen . Kan wel aan de andere kant blijven staan, maar dan draait de pomp weer een halve minuut droog na het pompen ofzo en das meestal ook niet best.

    Als iemand wat weet verneem ik het graag .


    #2
    Ik kweek al een aantal jaren op hydro wat me heel goed bevalt en heb low budget oplossingen die jou misschien ook wel aanspreken. Kijk anders hier eens in mijn topic. Misschien kan je er wat mee. Succes!

    Comment


      #3
      Muggegaas onderin de potten.
      Das van kunststof.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Ook bekend als muskietengaas/klamboe, wel uitkijken dat er geen deet of ander spul is opgespoten!!

      • QnQ
        QnQ commented
        Editing a comment
        Nope, ik bedoel dat plastic spul, officieel heet dat horrengaas. Daar zit niks op verder.
        Verkrijgbaar bij elke doe-het-zelf.

      #4
      Bedankt voor de tips . Helaas niet echt seizoen voor horrengaas haha, maar komt online wel goed.

      Comment

      Bezig...
      X