Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Minimale watertemperatuur doc

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Minimale watertemperatuur doc

    Korting op 420shop
    Ik ben me al een tijdje aan het inlezen over hydro en zit momenteel te twijfelen tussen een druppelsysteem zonder bubblers en een rdwc systeem. Heb ook al aan eb en vloed gedacht maar die vind ik niet leuk/lastig om te bouwen.
    Ik lees al wel dat de maximale watertemperatuur zo'n 22 graden is maar wat is de minimale temperatuur?
    Zoals het er nu uitziet ga ik voor 4 boxen van 30 liter (20 liter water ongeveer) en een voedingsvat van 100 liter. Ik wil gebruik maken van 50mm leidingen om verstoppingen te voorkomen. Een verwarming heb ik al, een koeler staat op mijn verlanglijstje mocht dat nodig zijn. Punt is dat ik uiteindelijk met een voedingscomputer wil gaan werken en ik begrijp uit de handleiding dat een zo stabiel mogelijke temperatuur de beste resultaten geeft.
    Dus vandaar de vraag... wat is de minimale watertemperatuur voor rwdc?
    Lopend Verslag

    #2
    Zat eerst ook aan rwdc te denken, maar voor mij toch (nog) te ingewikkeld, en gekozen voor een ander systeem die ik binnenkort ga opstarten.
    Wat ik had begrepen is de min temperatuur 17⁰C maar had ook gelezen 18⁰C/19⁰C, heb wel hier op het forum wat gevonden:
    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...k-op-dwc/page4

    Maar als je met zo'n computersysteem gaat werken kan je dat toch geheel automatisch instellen?
    https://www.greensell.nl/a-62402307/...r/#description

    Alvast succes

    Comment


    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Die kende ik nog niet eens... mwah scheelt wel weer een paar honderd euro.. Maar had eigenlijk net bedacht dat ik toch een ronde ga proberen met een fatsoenlijke ph/ec-meter en RDWC. Ik zal zometeen mijn verslag starten... feitelijke start gaat nog wel even duren..

    #3
    Geen antwoord op je vraag, maar die heb je al
    Voor de doe-het-zelvers; diverse projectjes met een Pi, voor goedkoper

    Recirculating Deep Water Culture
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Old dawg
      Old dawg commented
      Editing a comment
      Toch wel Q, als Voor het eerst een beetje handig/technisch aangelegd is, is het ook goed om andere (goedkopere)alternatieven te laten zien,

    #4
    Ergens lijkt het me nog wel vet om te doen ook. Maar ik heb even naar de kosten gekeken en zo heel veel scheelt dat niet met een kant en klaar systeem. Tuurlijk.. zelfbouw heeft zeker zijn voordelen maar daar tegen over staat een heel groot nadeel..... geen garanties.
    Verder vroeg ik me zo ineens wat af. Bij RDWC..... houd je de ec-waarden op pijl en ververs je wekelijks voedingswater of ververs je wekelijks voedingswater en brengt deze eenmalig op niveau en houd dan alleen de ph in de gaten?
    Lopend Verslag

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment

    • Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Mooi plan... heb alleen geen tent en mijn maximale hoogte is al beperkt. Daar lever ik liever niet nog 15 cm van in. Ik verwacht woensdag/donderdag met de bouw te starten en dan weet ik wat mijn mogelijkheden zijn. Heb ook al aan een extern vat gedacht maar dan weer gelul met leidingen

    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      1 leiding is genoeg, zorg wel voor afsluiters en overloop.

    #5
    Goed... de vraag blijft eigenlijk staan. Wat is de ideale watertemperatuur. Ik heb tot nog toe 24/7 19 graden gehandhaaft. Echter is de groei in mijn handmatige systeem zonder chiller (25 graden dag/20 graden nacht) veel explosiever met verder nagenoeg gelijke waarden. Nu is het me duidelijk dat ik bij 25 graden veel meer kans heb op wortelrot echter doseer ik sowieso al H2O2 om dat te voorkomen. Dit lost tevens eventuele zuurstoftekorten op. Wat zijn andere nadelen van de hoge temperatuur? Waarom zou ik niet op bijvoorbeeld 22 graden moeten zitten (25 lijkt mij wel erg hoog). Graag een onderbouwd antwoord
    Lopend Verslag

    Comment


      #6
      ideale wortel temp ligt rond de 22-24 graden. In deze range nemen de wortels het beste de voeding oplossing op. Daarom groeit het ook harder bij de hogere wortel temp.

      in dwc of in hydro algemeen is al dat panische gedoe om die wortel temp niet hoger als 20/21 graden te laten komen gebaseerd op het het wortelrot verhaal. onder de 20graden is er minimaal ruimte voor bacteriƫ groei en kan het water meer zuurstof vast houden. Jij vangt die problemen ineens af door je h2o2

      ik blijf erbij je kan prima zonder chiller als je preventie op orde is. Heb twee zomers terug een ronde dwc gedraaid met water temps van 27graden en heb er geen nadeel van gezien.

      Comment

      Bezig...
      X