Eerste keer op rdwc...

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts
  • Rasta
    Plantje
    Nieuw Lid
    • May 2021
    • 14

    #1

    Eerste keer op rdwc...

    Korting op 420shop
    Hallo, Dag iedereen! Ik ben nieuw hier en heb al wel wat verslagjes gelezen.Nu ben ik ook voor de eerste keer begonnen met een kweekje op rdwc.
    Ik heb vroeger buiten al wel eens planten gehad. maar die altijd gewoon laten gaan in de volle grond.

    voor binnen is de opstelling is als volgend:
    • een tentje van 1m op 1m en 2m hoog
    • afzuiging en koolstoffilter
    • de lamp: mars hydro tsw 2000
    • Alien RDWC 4 Pot
    • voeding is van plagron hydro
    Ik heb 4 amnesia zaadjes van royal queen seeds laten uitkomen en staan nu een week ongeveer in het rdwc systeem.
    1 zaadje is wel veel later uitgekomen en zal dus wel niets worden. Maar met 3 planten gaan we dus door.
    Nu is er 1 plantje waar de onderste bladeren oprullen en bruin worden en 1 plantje waar bij dezelfde blaadjes er bruine stipjes komen aan de topjes.
    De andere doet het goed!

    Nu vroeg ik me af of iemand me kan helpen in wat het eventueel kan zijn?

    De PH staat op 5,8 en de ec sinds 2 dagen op 1,1 ervoor op 0,9.
    calmag heb ik 2 dagen geleden 10 ml in het systeem gedaan.

    Hopend dat iemand me kan helpen voor die 2 plantes er aangaan


    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.
    Last edited by Nederhigh; 2 May 2021, 19:14.
  • QnQ
    Godlike Grower
    Lucky Member
    • Sep 2010
    • 26093

    #2
    Wow..

    voeding in de titel en rdwc in de titel: keuze uit twee forums: voedingsforum en hydroforum.

    topic gelezen, ik dacht nog he een kweekverslag maar nee, het blijkt om een probleem te gaan. Dat haalde ik niet uit de titel helaas. het helpdeskforum dus?

    Of het dumpforum voor beginners met alles door elkaar... hmm keuzes keuzes

    Wat is de watertemperatuur ?
    Complete voedingslijn of gebruik je niet alles ?
    Volg je het Plagronschema ?
    Zijn de wortels nog wit ?

    missende info, waar de hydro-specialisten vast iets mee kunnen.
    En wat meer en duidelijke fotos misschien aub ?
    Nu moeten we je een levensreddend advies geven, afgaande op die ene -niet zo beste- foto.

    btw. Er kunnen wel 30 of meer foto's in 1 post als je het goed doet
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Nog een beetje afkick verschijnselen van je mod tijd, hè.

    • Rasta
      Rasta commented
      Editing a comment
      Ook als je de foto's scherp wilt hebben? Dit is mijn eerste keer dat ik op en forum hulp vraag.
      De watertemp schommelt rond de 22 graden dus daar gaat het niet aan liggen denk ik.
      ik gebruik op deze moment alleen hudro a en b van plagron. de EC zit 0,2 lager dan plagron aangeeft.
      de wortels zijn nog mooi wit maar zijn wel nu pas in het water aan het komen.
      de foto dat je kan zien is de plant met de ergste symptomen.

    • Nederhigh
      Nederhigh commented
      Editing a comment
      Ik ga voor vragen hydrokweken.
  • Elkwazizi
    Chronic Stoner
    MemberLucky Member
    • Apr 2020
    • 169

    #3
    Alle vragen van QnQ en dan nog deze:
    En zijn de wortels al in het water of niet?
    Heb je misschien water of voeding op de bladeren gesmost?

    Bij mij gaan de onderste blaadjes op hydro meestal ook wat minder, tot alles goed met de wortels in het water zit kan je best een beetje langs boven bewateren.
    Ik smos nogal eens en dan krijg ik van die vlekjes. Kan echter ook op andere zaken liggen, zie de vragen van QnQ --> Wortelrot of ander leven in je voedingswater is in dit stadium ook zeker mogelijk!
    EC of Ph lijkt me ook geen probleem.

    Succes

    Comment

    • Rreppellsteeltjam
      Super Grower
      MemberLucky Member
      • May 2018
      • 1955

      #4
      Ja, altijd calmag bij led en waterstofperoxide tegen wortelrot bij hydro.

      Comment


      • Rasta
        Rasta commented
        Editing a comment
        Bedankt. Zal morgen al eens toevoegen.

      • Rasta
        Rasta commented
        Editing a comment
        Dus ik zou dan om de twee dagen 1.25ml peroxide moeten toevoegen aan het water? ( zit een 125l in het systeem)

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Ja.
    • Rasta
      Plantje
      Nieuw Lid
      • May 2021
      • 14

      #5
      hier nog 2 foto's van de blaadjes.

      IMG_20210502_130918.jpg

      IMG_20210502_130901.jpg

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Denk calmag en misschien ph fluctuaties.

      • Rasta
        Rasta commented
        Editing a comment
        De ph is altijd stabiel gebleven. Wat de calmag betreft heb ik alleen nog geen idee hoeveel ik mag toevoegen.

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Beginnen met 0.1 ml per liter.
        Zoals bij alles eigenlijk.
    • Nederhigh
      Super Grower
      Lucky Member
      • Apr 2012
      • 1834

      #6
      Hoi Rasta! Welkom op het forum.
      Heb je topic ff verplaatst naar vragen hydro kweken.
      Als je er nog een kweekverslag van wilt maken laat het ff weten, dan gooi ik hem daar in.

      Comment


      • Rasta
        Rasta commented
        Editing a comment
        owkey. srr dat ik op de foute plaats begonnen was

      • Nederhigh
        Nederhigh commented
        Editing a comment
        No problemo.
    • Rasta
      Plantje
      Nieuw Lid
      • May 2021
      • 14

      #7
      Dag iedereen.
      Het probleem met het ene plantje blijft aanhouden. Het gaat van kwaad naar erger.
      Er is 1 plantje dat het echt niet goed doet. De blaadjes blijven bruin worden en helemaal uitdrogen.
      De 2 andere doen het wel goed.
      Het water is wel een paar keer rond de 24 graden gekomen.
      Voor de rest heb ik de ec op 1.3 zitten en de ph is stabiel op 5,8.
      calmag heb ik 20 ml bij gedaan op 125l water.

      Ik denk dat ik het water vandaag mss maar eens ga verversen?? En dan terug opnieuw beginnen

      Alleszins bedankt voor de voorgaande hulp !!

      IMG_20210506_125316.jpg


      IMG_20210506_125728.jpg
      IMG_20210506_125721.jpg
      Attached Files

      Comment


      • Rasta
        Rasta commented
        Editing a comment
        Jups. Heb er system clean in gedaan. Is h202. Nu leeg gemaakt en een half uur laten draaien met nieuw water en100 ml h2o2 van 3%. Mss te veel calmag?
        Nu staat er ook een koeler tussen want het water werd te warm.

      • Rasta
        Rasta commented
        Editing a comment
        Wortel heb ik bekeken. Die zien er vrij wit uit. Na de dosis calmag iets donkerder geworden. Bitterzout gebruiken ipv calmag? Of toch beter calmag?
        Sorry voor al mijn vragen.

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Calmag en 0.1 ml is prima om mee te beginnen.
    • Rasta
      Plantje
      Nieuw Lid
      • May 2021
      • 14

      #8
      Foto van de wortels van dat 1 plantje IMG_20210506_152548.jpg

      Comment


      • Rasta
        Rasta commented
        Editing a comment
        Allebei gedaan en is hetzelfde...

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Hm, kan me niet voorstellen dat ze nou al een mag tekort hebben.
        Maar je kan altijd verhogen.

      • Rasta
        Rasta commented
        Editing a comment
        Maar eigenlijk komen we er niet echt uit wat er scheelt...
    • Rreppellsteeltjam
      Super Grower
      MemberLucky Member
      • May 2018
      • 1955

      #9
      Kan aan je water verversen en voeding toevoegen liggen, als je de voeding en ph- er in 1 keer in giet, kan er een piek ontstaan.

      Kweet niet precies hoe het systeem werkt, maar is die sneue de eerste in de keten?

      Comment


      • Rasta
        Rasta commented
        Editing a comment
        Ph en voeding die ik er niet in 1 keer bij. Eerst h202 uur wachten À en B weer uur wachten calmag uur wachten en dan pH corrrigeren. En tis de laatste in de opstelling. Maar de andere die laatst staat doet het heel goed...
    • Rreppellsteeltjam
      Super Grower
      MemberLucky Member
      • May 2018
      • 1955

      #10
      Kan je een doorvoerslang installeren op het eind om doodlopend weggetje te voorkomen?

      Comment


      • Rasta
        Rasta commented
        Editing a comment
        Er is geen doodlopend einde het is een rdwc. Pomp in het controlevat trekt water uit de 2 laatste emmers en duwt het door de koeler terug in het controlevat en zo gaat het naar de 2 eerste.
    • Rreppellsteeltjam
      Super Grower
      MemberLucky Member
      • May 2018
      • 1955

      #11
      Hmmmmmm............. misschien een dood punt waar zouten zich ophopen?

      Wat je misschien kan verhelpen met klein circulatie pompje

      Comment

      • mafferd
        Super Grower
        420 MemberMemberLucky Member
        • Sep 2010
        • 1709

        #12
        Laat eens de hele opstelling zien. Staat ze bijv niet pal voor een inlaat of ventilator.. Doen de anderen het wel echt goed.. luchtpomp in of buiten de tent.. lamp hoogte.. klimaat gegevens..

        sws doe je er goed aan om de netpotten af te dekken er komt zo langs de kleikorrels nog steeds licht in je bakken en dat is nooit wenselijk.

        Comment

        • Rasta
          Plantje
          Nieuw Lid
          • May 2021
          • 14

          #13
          Het klimaat:
          In de tent Warmste punt is 30 graden. Koudste is 20 graden.
          De lv is wel aan de lage kant. Tussen de 25 en 35%.
          De watertemperatuur tussen 21 en 22 graden.

          De lamp hangt op 45 cm zoals de fabrikant aangeeft.
          Ze staan va daag 17 dagen in de netpotjes. Zijn er wel als hele kleine plantjes In gegaan.

          ​​Paar foto's van de opstelling. (het is de eerste keer dat ik dit doe...)
          IMG_20210507_224729.jpg
          IMG_20210507_224809.jpg


          IMG_20210507_224739.jpg IMG_20210507_224749.jpg IMG_20210507_224759.jpg IMG_20210507_224822.jpg
          Attached Files

          Comment

          • mafferd
            Super Grower
            420 MemberMemberLucky Member
            • Sep 2010
            • 1709

            #14
            De anderen staan er helaas ook niet zo heel goed bij. Niet te druk om maken het is notabene je eerste keer. Die ventilators heb je die aan staan? in geval van wel richt ze dan niet rechtstreeks op je planten. en je kunt ze voor nu ook gerust nog even uitlaten. Temperatuur meet je op plant hoogte onder een afdakje(in de schaduw)

            goed dat je controle emmer buiten de tent staat en dat je de potten al hebt afgedekt

            probeer je voeding in een aparte emmer of bak van te voren klaar te maken en ook de ph al bij te stellen. Dan kun je de mix als geheel aan je systeem toevoegen en geef je de planten niet al die schommeling van de voeding en ph en temp waardes.

            Comment


            • Rasta
              Rasta commented
              Editing a comment
              Thx Mafferd om mee te denken.

              De ventilators staan heel lichtjes aan maar blazen boven de plantjes dus ze hebben maar een klein beetje wind.

              Wat de voeding betreft heb ik nu1 keer het systeem leeg gemaakt en dan terug gevuld met water dat ik de dag ervoor in een ander vat op temp heb laten komen.
              ik heb de voeding en de calmag en ph - er wel pas bij gedaan als het in het systeem zat.
              Dit dan mss toch beter al doen in het vat waar ik het water op temp laat komen?

              Rreppellsteeltjam had me al laten weten dat 0,1ml calmag per L goed is om mee te beginnen. Maar hoe weet ik wnn ik er terug moet bij doen of de dosis moet verhogen?

              En kan het kwaad dat als ik het systeem leeg pomp dat de wortels dan een 15 minuten droog staan?

            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Alles in het 1e vat.

              Tsja, zolang ze groen zijn zit je goed, , calmag tekort zie je aan lichter wordend blad, beetje visgraatpatroon, of bruin oranje vlekjes.

              Wortels kunnen wel even buiten het water.

              Enne, je kan het systeem ook doorspoelen met chloorwater om alle troep te verwijderen, goed naspoelen.
          • Rasta
            Plantje
            Nieuw Lid
            • May 2021
            • 14

            #15
            Hier ben ik weer!
            Het blijft van kwaad naar erger gaan...

            Gewoon zo laten?
            Dit is het ergste plantje IMG_20210508_120406.jpg

            de plant die er het beste uitzag heeft nu ook wat tekenen op de onderste bladeren.
            IMG_20210508_120414.jpg

            En dan nog 2 van de kleine plant
            IMG_20210508_120348.jpg
            IMG_20210508_120342.jpg

            Comment


            • MankeNelis
              MankeNelis commented
              Editing a comment
              Ik zou ff geen voeding geven en alleen calmag met 0,1 ec verhogen.
              Meer voeding doet de plant geen goeds!

            • Rasta
              Rasta commented
              Editing a comment
              Dus nog eens het water verversen en alleen calmag toevoegen en ph regelen?

            • MankeNelis
              MankeNelis commented
              Editing a comment
              Ja zo zou ik het doen.
          Bezig...