Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hulp: Complete hydro kas ondwerpen (geprogrammed, alles automatisch)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Hulp: Complete hydro kas ondwerpen (geprogrammed, alles automatisch)

    Korting op 420shop
    Voor de studie mag ik een Hydro kas bouwen onder het mom van een kas nabouwen.

    We zijn bezig om de geprogrammeerde hydro kas te ontwerpen en gaan deze van plexiglas snijden in de lazer snijder.
    Nu heb ik eigenlijk alleen ervaring met aarde kweek en vraag ik de hydro kwekers om hulp!

    Ons doel is om een compleet systeem te maken waarin automatisch licht, tempratuur en Rv word geregeld.
    Dit kan allemaal geprogrammeerd voor de hele cycles van de plant en terplekke worden ingesteld als er andere wensen zijn.

    Nu zitten we met een paar problemen:
    We hebben voor irrigatie een systeempje bestelend: http://www.desjop.nl/index.php?item=...=17136&lang=NL

    Hierbij hebben we 4 gewone potten gekocht en wille deze vullen met hydro korrels. Via een reservoir (waar de pomp in zit) wordt het water omhoog gepompt en komt het water in de bak met het plantje.

    Nu dacht ik, kan je hier gewone potten voor gebruiken of heb je hier van die speciale potten voor nodig waar altijd een laagje water in blijft staan? Of kan je gewone potten wel gebruiken, allen niet met hydro korrels en wel met bijvoorbeeld steenwol?

    Tevens bedenk ik nu dat ik misschien makkelijker de potten in het reservoir kan zetten zoals je vaak ziet bij de meeste knutselkweekjes, is dit veel beter voor de planten?

    Met 2 weekjes is het ontwerp af, dan hoor ik graag jullie mening!

    Bedankt!
    One "small" step for a man....one giant tree for mankind

    #2
    Re: Hulp: Complete hydro kas ondwerpen (geprogrammed, alles automatisch)

    Netpotjes lijken me daarvoor geschikt toch ? Die dingen met gaatjes waar vijverplanten in staan.
    De wortels hou je volgens mij niet constant in een laag water, maar wel vochtig, dat lukt prima op die manier.
    Op hydro heb je veel aan een systeem dat de pH en/of EC van het water in de gaten houdt, en indien gewenst, aanpast naar vooraf ingestelde waardes.
    Die systemen bestaan (voor zwembaden bijvoorbeeld) maar zijn best prijzig, het is ook wat meer geavanceerd dan het licht regelen, ik weet niet hoever je met je studie bent
    Met een recirculatiesysteem is het wel belangrijk dat je daar speciaal geschikte voeding voor gebruikt.
    Succes, ik ben benieuwd naar je bevindingen (en bouwkunsten
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Re: Hulp: Complete hydro kas ondwerpen (geprogrammed, alles automatisch)

      Wat je laat zien is een druppel of sproei systeem en dat werkt goed hoor op korrels. De potten zou ik minimaal 5L houde en dan goed je planten ii de gaten houden wanneer je de pomp aan moet zetten. En dan 2 druppelaars per pot.

      En wat Q ook al zegt, een vol automatisch systeem heb je al maar dat kost een gods vermogen. Je PH en EC zijn het belangrijkste van je gehele kweek als je die niet goed heb dan heb je al een groot probleem.

      Als voeding kan je de ATA AWA lijn van Atami gebruiken, de Canna Aqua of van Advanced Nutrients de PH- perfect voeding. Deze voedingen zijn zeer geschikt voor recirculatie systemen en behoeven niet zoveel onderhoud.

      Het licht en water geven wordt al automatisch gedaan door middel van schakel klokken die op een gezette tijd je lamp aanschakelt en je pomp aanzet als ze water nodig hebben.

      Maar als ik zo je verhaaltje lees kan je beter een Opti-Clima kopen want die houd je LV en Temp. zeer nauwkeurig op de ingestelde waardes. De rest kan je realiseren door met schakel klokken te werken.

      Ben erg benieuwd hoe het eruit ziet!

      Comment


        #4
        Re: Hulp: Complete hydro kas ondwerpen (geprogrammed, alles automatisch)

        Beste, iig Tankx voor de reacties,
        Ik denk dat ik nog niet helemaal duidelijk ben geweest, wij gaan de kas echt programmeren met sensoren en een stuurprogramma(PLC) Dit gaan wij echt programmeren. Het hele systheem gaat zelf geschreven worden. De voeding ga ik zelf regelen (Ph en Ec) dit wordt dus niet geprogrammeerd. Wel wordt de Tempratuur, luchtvochtigheid en licht geprogrammeerd.

        het doel is ook nog om het zo te programmeren dat het licht ook langzaam minder wordt en zo. En dat de luchtvochtigheid ook hooger is in de groeifase dan in de bloeifase en zo.

        Jullie adviseerde een netjes potje, maar we wouden een systheem maken waarin de potjes op een recevoir staan. zo iets( http://www.youtube.com/watch?v=pChLkFk56yw)
        Maar als we dan netpotjes zouden maken dan zitten we met het probleem dat er licht bij de wortels kan komen. Vandaar dat we voor gewone potten hadden gekozen en dat bewaterings systheem. De gewone potten wouden we in een plaat laten hangen en hieronder een gesloten water recevoir wat niet in contact komt met de potten.

        Is dit haalbaar?

        bedankt,
        Small
        One "small" step for a man....one giant tree for mankind

        Comment


          #5
          Re: Hulp: Complete hydro kas ondwerpen (geprogrammed, alles automatisch)

          Wat is het doel van je hydro kast, wat studeer je,
          een plc lijkt me onwijs om te gebruiken, heb zelf de raad gekregen van een ardunio interface bordje , zal veel geodkoper zijn, kan je koppelen aan je pc en kan je dan ook vanop afstand instellen, handig als je even niet thuis bent, of als je voor school een ontwerp moet maken en je wilt toch alles een beetje opvolgen.
          Als opbrengst je doel is zou ik misschien wel kijken voor een RDWC (recurculating deep water culture)
          ben zeer nieuwschierig naar het resultaat
          als je vragen hebt over PLC kan ik je misschien wel helpen, ik ben een beginnende PLC programmeur
          zou je dit koppelen aan een SCADA susteem, voor mijn nieuwe baan zal ik in de toekomst ook winCC moeten gebruiken
          wil hiervoor wel wat tijd investeren om samen een mooi visualisatie-systeem in elkaar te knutsellen
          Last edited by RufneckDeuce; 28 September 2013, 18:52.
          Aquafarm 400W HPI/HPS 1 plant SCROG
          groe(n)tjes for all

          Comment

          Bezig...
          X