Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1e kweek: BubbleGum op cocos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    1e kweek: BubbleGum op cocos

    Korting op 420shop
    Beste mede liefhebbers,

    Mijn eerste kweek is van start gegaan. Middels dit verslag hou ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen en kunnen jullie je mening ventileren over de gang van zaken rondom mijn kweek. Omdat ik ook nog veel moet leren, kunnen we hier hopelijk iets van mekaar opsteken...

    De Set-up;
    Omgebouwde TV kast (88x58x130)
    Mars Hydro reflector 96
    Winflex Mini fan (240m3) filter + demper
    SMSCom NTC thermostaat t.b.v. Smart MK2
    Pot vierkant 11 ltr
    MABO automatische brandblusser
    Garden highpro thermo/hygrometer premium
    Adwa AD-11 pH meter
    Adwa AD-32 EC meter


    Het medium;
    Plagron Cocos 50L

    Voeding:
    Plagron Coco A+B
    Plagron pH-
    Plagron pH+
    Plagron Power Roots (Wortel stimulator)
    Plagron Pure Zym (Bodem verbeteraar)
    Plagron Green Sensation


    Zaadjes;
    4 x Bubble Gum

    Omgeving:
    Lichtschema 18/6
    Lamp: 50 cm
    Temp: 22-28 graden Celcius
    LV: 55 - 65%



    Op 23 mei was het startschot... Gestart met het kiemen van mijn 4 zaden middels de Koffie filter methode
    Op 25 mei hadden ze een klein worteltje en hebben ze intrek genomen in de 4 x 11 liter potten, gevuld met de kokos.
    Hier heb ik mijn eerste fout gemaakt, door de kokos niet eerst voor te spoelen met het juiste water en de juiste voeding.
    Beetje afgezuurd water erbij gedaan (pH 5,8) en het zaadje begon te groeien.

    Na enkele dagen ben ik voeding gaan geven.
    Op 1 liter kraanwater geef ik 1 ml Power Roots, 1 ml Pure Zym en de rest vul ik aan met Cocos A en B tot een EC waarde van 1.
    Deze liter verdeel ik over de 4 planten, smorgens 500 ml en savonds 500ml, dus 125 ml per plant per keer.

    Omdat de groei na enkele dagen stagneerde, en ik relatief veel cocos A en B moest toevoegen om de EC waarde van 1 te halen, kwam ik een domme fout op het spoor.

    Mijn Adwa EC meter stond (Out of the box) ingesteld op eenheid ppt! Dit moet echter mS zijn!! Nadat ik dat had gewijzigd op mijn Adwa meter, kwam ik erachter dat ik veel te veel voeding heb gegeven. Arme zaailingen. Dat was dus de reden dat de groei was gestopt.

    Maar hoe nu verder?
    Ik heb dit afgelopen zaterdag ontdekt en ben direct gaan spoelen; 5 liter afgezuurd water aangemaakt (pH 5,8) en iedere pot hiervan 1,25 liter gegeven. Drainwater niet gemeten, maar het liep er goed uit. Daarna 2 liter water aangemaakt met pH 5,8 en 2 ml Power Roots, 2 ml Pure Zym erin, en de rest aangevuld tot EC 1 met cocos A en B (Nu moest ik aanzienlijk minder toevoegen om de EC van 1 te halen). Elke pot 0,5 liter geven en de potten goed laten uitlekken, daarna terug de kast in.

    Nu twee dagen later is er niets gewijzigd. De groei lijkt compleet stil te staan, en vraag me dan ook af wat nu te doen.


    Schuif gerust aan om het vervolg van deze kweek te monitoren... Hopelijk wordt het nog wat!

    Groeten WL
    Attached Files
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.
    Last edited by WietLover; 4 June 2018, 19:23.

    #2
    ziet er leuk uit
    verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

    Comment


      #3
      Na twee dagen ga je geen verschil zien.
      Als je na volgend weekend nog geen verschil ziet is er wel iets aan de hand.
      In de tussentijd gewoon geduld hebben.
      Gelukkig heb je geen autoflowers, dus niks aan de hand. Misschien moeten ze een weekje langer groeien, that's all.

      Leuk kastje.
      Succes.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4

        Comment


        • QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          Als je kraanwater 0.4 is, dan moet je nog 0.6 toevoegen.
          Die EC van 1 is inclusief af/aanzuren. Ook dat telt mee.
          Dus voor je het bij de planten kieperd moet je EC 1 op je meter zien.

        #5
        Dagen kiemen: 2
        Dagen groei: 12

        Vandaag nog maar eens enkele foto's genomen. Ik zie minimale groei bij de zaailingen. Ik had gehoopt dat de gemaakte fouten me vergeven zouden worden omdat ik op kokos kweek waar dergelijke zaken makkelijker te herstellen zouden moeten zijn. Tot op heden alle inspanningen ten spijt.
        Zoals QnQ aangaf zal ik wachten tot na het weekend, om dan tot een besluit te komen wat ik met deze kweek zal gaan doen.

        Ik heb vanmorgen 1/2 liter per plant gegeven met Power Roots, Pure Zym en Coco A&B op EC 1 en pH 5,6, geen drain.
        Of ik dit dagelijks moet blijven doen, of dat ik meer / minder water moet geven hoor ik graag.
        Ik heb ook iets gehoord over wet-wet-dry methodes, maar of dat voor zaailingen geschikt is weet ik niet.

        Info om de zaailingen toch nog goed te laten gaan knallen zijn welkom

        Attached Files

        Comment


          #6
          UPDATE : Mission Failed!

          Dagen kiemen: 2
          Dagen groei: 15

          Vandaag tot het besluit gekomen dat is ga stoppen met deze kweek. De zaailingen staan er armzalig bij en ik heb geen hoop meer op een goede afloop. De afgelopen dagen nogmaals flink gespoeld omdat ik een drain had van EC 1,5. Bijna 2 liter moeten spoelen met afgezuurd water om tot een EC van <1 te komen.

          Verder kwam ik erachter dat mijn pH meter, ondanks dat deze nieuw was en in de fabriek is gekalibreerd, toch een enorme afwijking had van bijna een vol punt. De pH 5,7 die ik dacht te geven, bleek daadwerkelijk minder dan 5 te zijn. Tip voor iedereen; Kalibreer je pH meter ook al komt deze nieuw uit de verpakking!

          Deze fout in combinatie met de EC meter die verkeerd stond ingesteld (ppm ipv ms) hebben mij doen besluiten met deze kweek te stoppen, vanmiddag wordt alles opgeruimd.

          Ik ga opnieuw starten en neem deze kweek als leerzame les mee. De nieuwe dames liggen al in de kraamkamer

          Inmiddels van de lokale growshop de tip gekregen om de nieuwe zaailingen niet in kokos groot te brengen, maar in "zaai en stekgrond".
          Zaailingen zijn namelijk zo kwetsbaar dat ze snel het loodje leggen. Kokos schijnt een heel moeilijk medium te zijn voor zaailingen. Als ik zaai en stekgrond" gebruik kan het eigenlijk niet mis gaan en zodra de worteltjes uit de kleine potjes gaan groeien, dan worden ze verplant naar de 11 liter potten met kokos.

          Grtz WL
          Attached Files

          Comment


            #7
            Twee liter spoelen op cocos is natuurlijk niet zoveel, meestal spoelt men met veel meer, tot wel 2-3x de pot inhoud.
            Ik denk dat het inderdaad te wijten is aan de afwijking van de meters.
            Jammer, maar beter dat je er nu achter komt dan valt de schade mee, alleen wat tijd, en een beetje leergeld, dat is te doen.
            Succes bij de volgende.

            (die cocos kan je gewoon weer gebruiken eh...goed spoelen)
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


            • WietLover
              WietLover commented
              Editing a comment
              Thanks QNQ!
              Spoelen met kraanwater afgezuurd op pH 5,8? Dus ik kan alle kokos (4x11 liter) In 1 grote bak doen en dan spoelen met 100 liter water? Moet dat dan is fases, of kan die 100 liter er in een keer op en zodra het eruit is gelopen is het klaar?
          Bezig...
          X