Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Micro kast in wording

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Micro kast in wording

    Korting op 420shop
    De eerste keuze is gevallen op :
    • Torin 500m3
    • Can-Lite 425m3 160mm flens
    Achterliggende onderbouwing/ ventilatie berekeningen. Rekenend met volume verversing voor Co2 of 200W aan warmte afvoer kom ik op een vrij brede range uit van 20-250m3 per uur. Warmte afvoer is dominant (vooral in de zomer) en bij de stelregel 3-5x per minuut heb ik bij 5*60*0.74m3 resp. 130-220m3 excl. verliezen nodig. Met een variac dimmen kan tot 30%? Op basis hiervan is de keuze:
    • 500m3 slak
    • Variac
    • Dimmen naar 30-50% exclusief verliezen
    • Flens diameter koolstof filter 160mm diameter (groter is minder lawaai)
    • Diameter uit is +200mm diameter waarschijnlijk groter
    • Vrijloop specs; 1400 rpm met een statische druk van 104Pa bij 50% dimming.
    Op basis van bovenstaande zou ik met een forum-vuistregel dus uitkomen op een filter van 400m3 (20% onder 500m3 fan capaciteit). D
    • De website geeft voor de Can-Lite 425 - de aangezen fans zitten in de range van 410-460m3
    • Geen specs op drukverliezen dus ik kan geen relatie leggen tussen de statische druk van de ventilator en de filter.

    Voor mijn gevoel zit ik goed echter overzie ik nog niet alle bijkomende factoren.
    -Groot
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 3 photos.

    #2
    Mooi, daar wordt nagedacht. Ik hou daar wel van, wat cijfertjes erbij.
    Ik dim een slak met de Variac tot 50% ongeveer. Dan klinkt-ie het best.
    Bij lager Voltage wordt-ie ook wat warmer.
    Benieuwd wat je ervan gaat maken, succes!
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Zojuist bij GS op bezoek geweest, makkelijke gasten en denken goed mee. Torin500m3 en Can-LIte425 besteld, dinsdag heb ik die binnen.

      Los van dat het stil moet zijn werd aangegeven dat veel led gebruikers schijnbaar moeite doen om juiste de warmte in het hok te houden. Ze kiezen hierdoor voor een (buis)fan met lage capaciteit om alleen lucht te verversen. Dit klonk ook weer best logisch en gezien de temperatuur in de kamer waar ik afzuig en inblaas ca. 19gradC is moet ik warmte natuurlijk ook weer binnen houden. Niet exacte wetenschap en ook nog verschillende inzichten.

      -Groot

      Last edited by groot; 13 October 2017, 22:37.

      Comment


        #4
        Insteek is dus om te starten van lucht en licht en hierom een vierkante kast van 70x70x225cm te bouwen. De kast komt nog op wielen te staan zodat ik m kan verplaatsen maar ook voor de lucht toevoer aan de onderzijde. De gaten komen onder de zwevende garland bak en de lucht gaan rondom omhoog. Een fan zal de verse lucht moeten rondgooien. Ik ga een softbox integreren met zo weinig mogelijk slangen, feitelijk alleen een slang om de slak met de bovenzijde te verbinden. Die ga ik vertikaal ophangen aan veren.

        -Groot
        You do not have permission to view this gallery.
        This gallery has 2 photos.

        Comment


          #5
          Basis staat, loodzwaar en moet nog wat interne verstevigingen maken omdat hij nu makkelijk scheluw trekt.
          Kortom pootjes voor de lucht inlaat in onderzijde, lichtdicht bij de deuren, plank voor softbox en variac achter de bovenste klep.
          Naden afkitten en iets van een slot om alles op spanning af te dichten. Kortom werk in uitvoering.

          You do not have permission to view this gallery.
          This gallery has 2 photos.

          Comment


            #6
            Maar eens de leuke spullen erin gehangen en alles controleren voordat ik de lucht gaten ga boren. Aan de binnenzijde komen bij de deuren rondom nog latjes met tochtstrips​ om de kast donker te houden. Slak komt nog aan elastische ringen te hangen.

            Komen vier luchtgaten rond 160mm in de bodem, filter van 160mm en na de slak naar 200mm.

            Verder nadenken waar ik de variac ga plaatsen en idem alle elektra dozen. En dan nog de relaisgestuurde tijdschakelaar;

            Is een Davin Budget (4x uitgang) net zo veilig is als een regulier Davin? Ik hoef maar 200watt LED te schakelen.

            Kan ik de led koel fans met de lamp schakelen of moeten die nog bv. 10 min. doorkoelen?
            Last edited by groot; 23 September 2017, 13:01.

            Comment


              #7
              LED geeft toch geen piekspanning bij inschakelen? Dan moet het best lukken met de budget Davin lijkt me.
              Die koeling weet ik niet, misschien eens aan @wietfrase vragen. Die weet er meer van volgens mij.

              Wel gave kast zeg, puik werk.
              Ben benieuwd naar je eerste kweekverslag.

              Grtz, Ron

              Comment


                #8
                Ziet er strak uit zeg!
                nog vorderingen gemaakt?

                Comment


                  #9
                  Jazeker, gaten zitten erin en de binnenkant staat in de grondverf. Variac is binnengekomen, mooi klein ding.
                  Doordat ik keukenkast scharnieren heb gekozen in plaats van piano scharnieren kan ik de tochtstrips niet rondom door laten lopen. Ik krijg dus onderbrekingen. Weekend aflakken en componenten definitief gaan plaatsen en aansluiten. Vlak na de herfstvakantie moeten de zaadjes toch wel de grond in

                  Comment


                    #10
                    Ook heb ik gemeten wat het aantal lux is gegenereerd door de 4x cxb3070 3500K om te zien of mijn setup een beetje presteert zoals bedacht. Ik heb gemeten met de sensor op de bodem en de lampen op 88cm.

                    De meting komt op 17450. De vuistregel (55000l/M2) aangepast naar mijn oppervlak (0,66x0,66) is 25582lumen.

                    De wanden waren toen nog niet wit, de meting is niet correct gedaan. Voor de zekerheid ook maar de potmeter er tussenuit gehaald. Helemaal omdat hij niet naar 0 dimt en ik niet weet welke waarde ik instel.

                    Comment


                      #11
                      Nice!
                      flinke bak licht!
                      Een zelfbouw lamp?
                      Hoe heb je die gemaakt?(part list?)
                      Vooral dat frame ziet er zeer profi uit man!

                      Comment


                        #12
                        Ja klopt, iets meer dan nodig voor mijn oppervlak. Heb afgelopen maanden een excel file gebouwd als mijn samenvatting van veel kennis hier op dit forum. Inderdaad het led topic gevolgd hier en een gelijke setup overgenomen. Ik zag er tegenop maar het is zo eenvoudig als het omschreven staat. Plaat heb ik laten laseren en daarna onderdelen uitzoeken en kopen. Niet de snelste manier btw...

                        Comment


                          #13
                          Als je de stekker van de driver in een watt-metertje steekt kun je zien wat je regelt met de potmeter.
                          Mooie kast, ja dat zal wat wegen, dat dikke mdf
                          Geen rubber pootjes nodig ?
                          Of wieltjes ?
                          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                          Comment


                            #14
                            Dat is een goeie, potmeter.is gesneuveld bij het uitbouwen. Een nieuwe regelen en een watt-meter fixen.
                            Kast is eigenlijk niet te tillen met 18mm. Nu eerst snel plantjes erin en dan verbeteren.

                            Comment


                              #15
                              Wat betreft brandblusser, in welk compartiment kan ik deze het beste hangen. Ik heb mijn kast opgedeeld in drie afzonderlijke ruimtes, kweek, elektra en softbox.

                              Kweekruimte lijkt mij zelf de correct daar hangt namelijk mijn led lamp met driver. Maar twijfel over de ruimte met Variac en timer danwel softbox compartiment. Deze zijn niet verbonden maar juist afgekit
                              :rolleyes:

                              Comment

                              Bezig...
                              X