Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bouw microkast - voorgroei moestuin - opstap binnenkweekje?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Een kleine tip: Als je zaailingen vastpakt; pak ze altijd bij een blad, nooit bij de steel

Als je je verveelt zijn deze ook leuk om te volgen: https://www.vogelbescherming.nl/beleefdelente
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

• Slome Joop
      Slome Joop commented
      Editing a comment
      En waarom dan als ik vragen mag?

• QnQ
      QnQ commented
      Editing a comment
      Het steeltje van een zaailing is met de wortel het meest kwetsbare deel.
      Dat blad groeit nog, en als je er 1 blaadje afrukt (wat natuurlijk niet aan te raden is) dan is dat niet meteen einde verhaal.
      Knijp je iets te hard in de steel, is het meestal fataal.

• JackyS
      JackyS commented
      Editing a comment
      Goeie tip. Nooit bij stilgestaan maar dat maakt zin.
      Ik ben wel voorzichtig geweest maar er daarom ook veel te lang mee bezig geweest. Voor de volgende keer zal ik dat zeker zo doen.

Ik kom een beetje laat aanwaaien, maar leuk topic, die ga ik volgen!

Als we even helemaal terug gaan naar je eerste post, dan zie ik daar een voeding voor je leds. Ik weet niet zeker of je die zo gemonteerd hebt zoals het op de foto staat, maar daar mag je wel een trekontlasting maken bij je netsnoer en het liefst ook een afdekking, zodat de netspanning afgeschermd is. Het lijkt misschien kinderachtig, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.
    Verders vind ik het een mooi kastje en nu al met succes zo te zien, ik krijg er trek van

Comment

• JackyS
      JackyS commented
      Editing a comment
      Hi slome Joop.

Scherp oog! Je hebt gelijk. Maar ik heb het inderdaad anders gemonteerd, dat was puur testen. Nu het is nog niet naar 100% naar m'n zin. Maar ik wacht nog op de dimmer. Ondertussen kijk ik ook uit naar minikastje voor erop waar de afzuiging in kan. En er zijn dan nog wel enkele zaken die toe te voegen zijn. Dus als alles er ongeveer is, dan eens kijken de elektro op 100% te krijgen. Maar ondertussen alles die erop komt is wel volgens de regels van de kunst laat ons zeggen.

• Slome Joop
      Slome Joop commented
      Editing a comment
      Ah mooi, ik had dat vermoeden al, maar toch even checken. Je ziet het wel vaker dat elektra en veiligheid niet serieus wordt genomen met allerlei nare gevolgen van dien.

Leuke plaatjes ook hieronder.

Zo beetje verder. Niet veel raars te melden, ze groeien vlot heb ik de indruk. Ook gezien dat ik de boel nog eens ga mogen selecteren tegen mei. Zelf heb ik uiteindelijk toch slechts plaats voor ca. 20 planten. Dus ik denk eraan om als er plaatstekort is of ze echt moeten vechten voor licht om de ca. 20 mooiste planten te selecteren en enkel met deze verder te gaan in de kast. De rest zou dan in een mini serreke buiten gaan. Maareuh, we zien wel.., toekomstmuziek.

Ohja, eergisteren ook een mini beetje voeding gegeven. Gisteren dan niets en vandaag en de gift daaropvolgende zijn sowieso gewoon water.

Hier enkele fowtows voor de liefhebbers.

IMG_20210406_175729_copy_1160x652.jpg

IMG_20210406_175721_copy_1160x652.jpg

IMG_20210406_175738_copy_1160x652.jpg

- Tweede maal WSS Skunk op balkonnetje - FIM & LST & zondervoeding
    - Eerste maal WSS Skunk - met (waarschijnlijk) voeding fail & LST

Comment

Hier zijn we terug

Niet veel speciaals te melden. Tomaten beginnen toch wat te drinken merk ik. Steeltjes dikken ook goed aan. Dat loopt dus goed. De lobblaadjes worden wel gelig maar dat is niet direct iets waar ik me zorgen over maak. Verder heb ik twee gewone Chilis en de rozemarijn verwijderd zodat ik alles maximaal uit elkaar kon sprijden. Zo vechten ze alvast minder voor het licht.

IMG_20210406_175729_copy_1160x652_1.jpg

IMG_20210411_004732_copy_1160x652.jpg

Een ventilator zou geen overbodige luxe zijn, ik merk toch redelijk wat neergeslagen waterdamp ter hoogte van het bladerdek tegen de wanden.

En ten slotte nog wat foto's van de planten die buiten gevlogen zijn in de serrekes. Daar waren ook petatjes geplant waarvan de eerste hun kop laten zien

IMG_20210410_173645_copy_1160x652__01.jpg
      IMG_20210410_173650_copy_1160x652.jpg

IMG_20210410_173655_copy_1160x652.jpg

IMG_20210410_173737_copy_1160x652.jpg

IMG_20210410_173815_copy_1160x652.jpg

IMG_20210410_173806_copy_1160x652.jpg

IMG_20210410_173704_copy_1160x652.jpg

Comment

Zo, eerste 'problemen' te melden.

Dag of twee geleden nog gereshuffeld in de kast zodat die aan de zijkant wat meer licht konden hebben. Die van de zijkanten dus naar het midden en de grote naar de zijkanten.

Dan gisteren gemerkt dat de kleine in het midden grote dorst hadden. Potjes uitgedroogd.. damn.

Dan water gegeven maar ook gemerkt dat er precies Verdikkingen zitten aan de nerven van de blaadjes. Ik heb al even gezocht in de interwebs, vind zo niet heel direct iets terug. Herken het zelf ook niet echt, niet eerder zoiets gezien.
        Wortelvorming blijkt verder niet heel slecht te zijn, ook niet bij de 'zieke?' plantjes.

Ik ga alvast een klein luchtsleufje laten onderaan, bovenaan is er ook nog een sleuf in de kast. Dan kan er op z'n minst een licht schoonsteeneffect plaatsvinden. Eens kijken wat dat met de vochtigheid en temperatuur doet. Maar iets in me zegt dat dat het eigenlijk niet persé moet zijn..

Ik denk ook om misschien vroeger naar slechts 20 planten in het kastje te gaan. Maar dan red ik het sowieso niet om slechts half mei naar buiten te gaan. Dat ziet er sowieso al moeilijk uit.. Maar had ze toch graag binnen gehad tot eind april, begin mei.

Als iemand een idee heeft..? Dan ben ik heel benieuwd!
        - droogte hebben ze dus meegemaakt
        - vochtig is het er ook 76% vochtigheid bij 23 °C (ter hoogte van potjes, bekeken net na het openen van het kastje)

IMG_20210414_101700_copy_1160x652.jpg

IMG_20210414_101454_copy_652x1160.jpg

IMG_20210414_101815_copy_652x1160.jpg

IMG_20210414_101818_copy_652x1160.jpg

IMG_20210414_101510_copy_652x1160.jpg

IMG_20210414_101554_copy_1160x652.jpg

IMG_20210414_100923_copy_652x1160.jpg

IMG_20210414_100946_copy_652x1160.jpg

IMG_20210414_101746_01_copy_652x1160.jpg

Comment

• Italbri
          Italbri commented
          Editing a comment
          Larven als je t mij vraagt, tenminste daar heeft het het meeste weg van. heb je zo een verdikking al getracht open te maken?

• QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          Larven ? wat voor larven ? van welk beest ?

lijkt gewoon schimmel, of zout.
          Idunno...misschien moet je er wat meer naar buiten verhuizen.

• JackyS
          JackyS commented
          Editing a comment
          Larven zijn het niet of ik moet me erg vergissen. Het is een redelijke 'muschy' substantie. Die je vlot kan wegwrijven. Schimmel daarentegen lijkt het me ook niet, maar dat is wel een twijfelgeval. Vreemd vind ik wel dat het, voor zover ik zie, dat het enkel/vooral die soort is die er last van heeft. Het is een random soortje waarvan ik zaad heb gehouden, dus misschien genen.
          Ach ach zoveel vragen en het is in feite nu pas dat het interessant wordt

Schoorsteeneffect lijkt overigens goed te werken. Vochtigheid 40 - 45 % bij temperatuur van ca. 21 °C. Alle condens was ook zo goed als weg na een uurtje. Vanavond was de kast helemaal droog.

Heb trouwens de indruk dat dit fenomeen iets of wat weg aan het trekken is. Dus toch vochtigheid..? Ik hou het in de gaten en bericht in de volgende dagen.

Ze beginnen wel goed te drinken. Het zijn natuurlijk de grootste potjes niet, maar blijken wel dagelijks water nodig te hebben.
          De cayennepepers zijn ook bezig aan een groeispurtje had ik zo niet zien aankomen.

Wat betreft het verminderen van aantal planten zou ik dit het liefst zondag doen.

Na even de weersvoorspelling bekeken te hebben zal de temperatuur vanaf zondag toch gevoelig de hoogte ingaan. Zeker de nachttemperatuur zal niet meer flirten met de 0°C.

Screenshot_20210414-220547.jpg

Het selecteren van 20 plantjes zal nog een opgave worden --> eeuwige twijfelaar

Comment

Zo de selectie is gebeurd, 20 tomatenplanten over.

De rest staat binnen op de vensterbank. Initieel was het plan ze buiten in de mini serre te zetten. Maar de enkele tomaten die daar al stonden die staan gewoon volledig stil. Dus we houden alles maar even achter glas.

De mushy substantie is trouwens volledig weggetrokken. Dat ene soortje is wel heel triest, heeft ook altijd achter gelopen.

Verder is er wel veel geel komen doorzetten. Te kleine potten waar de voeding uit is? Of te droog? Of een combinatie?

Al bij al wel heel tevreden , maar alles Kan beter daarop doen we het uiteindelijk ook eh.

IMG_20210419_205052_copy_1160x652.jpg

IMG_20210419_205058_copy_1160x652.jpg

IMG_20210419_205117_copy_1160x652.jpg

Comment

• Silas
            Silas commented
            Editing a comment
            Die zien er goed uit, ook qua grote en maat pot zit het wel goed. Nog ff wachten en dan naar buiten....

Weekje verder en damn! We have lift-off .

Ik zie nu eigenlijk pas, door de vorige foto's te herbekijken wat voor een groeischeut ze hebben gemaakt.

Dag of twee na verplaatsen kwamen de wortels er langs boven uitpiepen, nochtans alles zo diep mogelijk omgepot.

Verder gisteren ook een goeie scheut water gegeven, even van plaats gewisseld (voorste naar achter en vice verse) en de lamp een goed stuk hoger gehangen. Waren niet meer zo danig ver verwijderd.

Voorlopig plan is om ze nog dag of 10 in de kast te laten en dan langzaam aan de zon laten wennen. Dat zal afhangen van het weer natuurlijk.
          Wat nog kan vertragen is wat werken aan de schuur waar ze voor komen te staan. Het zal dus wachten zijn tot dat klaar is. Hopelijk duurt dat niet te heel lang.

Wat zeker is, ik zal nooit beter begonnen zijn als nu .

Genoeg gezeverd, enkele foto's. Hou jullie goed!

IMG_20210427_104547_copy_1160x652.jpg

IMG_20210427_104542_copy_1160x652.jpg

IMG_20210427_104604_copy_652x1160.jpg

IMG_20210427_104624_copy_652x1160.jpg

Comment

De groei zet zich gestaag verder.
            Gisteren heb ik de bladeren tot ca. 10-12 cm van de aarde verwijderd. Sommige kwamen groot en hangen op de aarde, andere werden lichtjes geel en verdorven. Vandaar de beslissing genomen. Dan kan ik ze ook een stukje dieper in de grond stoppen, dat zou dan water beter moeten zijn tegen de droogte.

Het plan is om ze nog te laten staan tot dinsdagmorgen. Dan zou het slechter weer zijn en kan ik de planten beginnen af te harden bij 'slecht' weer.

Ze stoppen de groei alvast niet in de kast, wel merk ik dat de potten terug klein aan het worden zijn. De grootste planten zuigen de pot snel leeg en krijgen daardoor, vermoed ik, wat geel blad. Nuja, er komt beterschap aan.

Ik kan alvast niet veel gelukkiger zijn met de planten zelf.

Feuteuws...

IMG_20210508_134952_copy_1160x652.jpg

IMG_20210508_135008_copy_1160x652.jpg

IMG_20210508_134945_copy_1160x652.jpg

Comment

Bezig...
            X