Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lucht ontvochtiger?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Lucht ontvochtiger?

    Korting op 420shop
    Ik lees regelmatig over toprot en ben aan het kijken hoe ik de lucht vochtigheid naar beneden kan brengen (voornamelijk tijdens de bloei) in mijn minigrow box.
    Iemand ervaring met kleine ontvochtigers die in de kleine ruimte passen (in elke vorm dan ook, actief/passief, etc)?
    Ik zit hier naar te kijken, om mee te experimenteren, iemand ervaring mee? https://www.praxis.nl/tuin-buitenlev...-gram/10092744
    Last edited by stef273; 6 November 2023, 13:41.

    #2
    Voor dat geld kun je het zeker proberen!
    ronde 3 - ronde 2 - ronde 1 < start

    Comment


    • stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Ja toch, dacht ik ook. Wat nou als dat ding 10% luchtvochtigheid scheelt, zou toch mooi zijn.
      Wishful thinking haha

    #3
    Zet je box bij de verwarming.

    Of er op.

    Comment


      #4
      En die vochtvreters van de action als dat past? Kosten geen drol!

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Droge en warme lucht invoeren werkt het best in mijn ervaring.

      • stef273
        stef273 commented
        Editing a comment
        Ja, het gaat me met name om wanneer het licht uit is (12/12). Ik las dat in de bloei fase de nacht temperatuur het beste tussen de 16-18 graden kan zijn en dan loopt hier de LV aardig op (tussen 70-80%), dus vandaar dat ik aan het kijken ben naar een ontvochtiger. Ik denk dat naarmate de plant groter wordt, de LV ook verder omhoog gaat?

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Dat klopt en bij licht uit komt er ook veel vocht vrij.

      #5
      IMG_5938.jpg IMG_5939.jpg
      Praxis was dichtbij dus heb 2 vochtvreters gehaald. 1tje in de MGB gedaan, even kijken of het iets uithaalt.

      Comment


      • Babz
        Babz commented
        Editing a comment
        Ben benieuwd, zou een mooie goedkope oplossing zijn. 👀

      • RickTerboeg
        RickTerboeg commented
        Editing a comment
        Helpt allemaal te minimaal Stef.
        Zonder aan en afvoer van lucht heeft het wel zin, maar lucht heeft tijd nodig om te ontvochtigen en bij een luchtstroom die wij hanteren dus continue verse lucht gaan die ontvochtigers het niet bijhouden om de gewenste vochtigheid te behouden.

        En als je nu gaat zeggen de LV is lager dan gister dus het werkt...zou het weleens kunnen dat je je in de vingers snijdt aangezien de buitenlucht inmiddels droger is doordat we ons nu in polaire drogere lucht bevinden.
        Zelfs ik zit nu op 45% in tentje (lamp aan)

        Klinkt gek maar zet handmatig de snelheid van je fannetjes zo laag mogelijk dan zouden die ontvochtigers eventueel de langzame luchtstroom beter bij kunnen houden om de lucht in de MGB te ontvochtigen.

      • stef273
        stef273 commented
        Editing a comment
        Goed punt Rick, de lucht wordt te snel ververst. Mbt de fan speed, daar kan ik inderdaad nog wel mee experimenteren. Bij mij is momenteel de LV tussen de 65-75%, wel erg hoog. Ik vermoed dat het aan mijn substraat ligt (cocos, dat ik continue vochtig moet houden).

      #6
      Beste kun je je aangevoerde lucht flink verwarmen, warmere lucht kan meer vocht opnemen en een afzuiger die reageert op je luchtvochtigheid.
      En dan nog is het kritiek als hier de herfst begint.
      Heb zelf nog een luchtdroger staan in de ruimte waar de tent staat, die brengt minimaal wat.

      De enigste in mijn ogen werkend oplossing is een airco in de ruimte waar de tent staat.
      Maar ja, stroomkosten en kosten aanschaf van een degelijke airco (dualsplit).

      Comment


      #7
      Het werkt inderdaad niet, zoals Rick al zei, waarschijnlijk omdat de lucht te snel ververst wordt. Dezer dagen is mijn LV tussen de 65-75% overdag. 's Nacht tussen de 70-80%.
      Ik vermoed dat het aan mijn substraat ligt (cocos), dat ik continue vochtig moet houden.
      Ik heb inmiddels de verwarming op mijn zolder aangezet (wat ik eigenlijk wilde voorkomen om de energie kosten zo laag mogelijk te houden), maar het wil nog niet echt helpen.
      Ik ga het zien. Voor nu is mijn plantje redelijk gezond (denk ik) en wellicht dat mijn strain (orange bud) minder gevoelig is voor schimmel (wishful thinking).

      Comment


        #8
        Vochtvreter trekt vocht juist aan ook.

        Comment


          #9
          Kijk even of je de fan speed wat hoger kan zetten, plus: hoe ver staat het kastje van de muur af? Minimaal 10 cm van de muur af plaatsen, omdat de inlaat anders niet goed kan aanzuigen. Je zou ook een lucht bevochtiger in de kamer kunnen zetten waar de MiniGrowBox in staat. Het is ook wel sh*t weer, nu deze weken dat er zoveel regen valt.
          Baking cookies in my MiniGrowBox .

          The ultimate growbox for one plant. ​​​

          Comment


            #10
            De fans staan op 80 dag en nacht. De heater pad staat op 24 overdag (maar haalt dit niet en blijft hangen op 22/23) en 19 in de nacht.
            Ik had de kast inderdaad ook een stuk van de muur afgehaald gisteren. De MGB staat in een hoekje met schuine muren en dacht dat ie wellicht de vochtige lucht uit de uitlaat mogelijk ook weer naar binnen zou zuigen. Dit scheelt inderdaad een paar procent.
            Ik ben ook van plan om te kijken of ik een leuke Black Friday deal kan vinden voor een lucht ontvochtiger😊

            Comment


              #11
              Heb nu ook een aardige bladeren dek. Zal ook wel schelen als ik wat ontbladeren. Maar wacht eerst even totdat ze 3 weken in bloei staat.

              Comment


              • Bitterbal
                Bitterbal commented
                Editing a comment
                Ligt er aan: waar meet je je LV? Ter hoogte van bladerendek? Of op de grond?

              • stef273
                stef273 commented
                Editing a comment
                De LV meter staat op een glas op de achterste verhoging, ongeveer ter hoogte van de bovenste helft van de (stoffen) pot. Ik zou hem ook wat hoger willen hebben, maar moet even kijken hoe ik dat het beste kan doen. De LV meter van de mgb geeft wel iets lagere waarden aan, maar niet veel lager (5% lager ofzo). De LV op zolder is ook wle te hoog, zo'n 67% op dit moment. Ik weet niet of het zin heeft beter te ventileren aangezien de LV buiten ook hoog is en ik warmte verlies (verwarming staat nu aan op zolder). Hopelijk wordt het komende weken (zodra de toppen onstaan) beter weer met lagere LV.
            Bezig...
            X