Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De Bouw Van Een Micro Kweekkast

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    De Bouw Van Een Micro Kweekkast

    Korting op 420shop
    Voor een micro binnen kweek, kun je het beste een kast maken.

    Vooraf te bedenken:
    - Het aantal van de planten, die je er uiteindelijk in wilt zetten.
    - Het soort lamp, een TL buis van 120 CM past natuurlijk niet in een kast van 100 bij 100.
    - Budget, zo kun je kiezen voor dure verf, of goedkoop aluminiumfolie.
    - De benodigdheden natuurlijk, zorg dat je vooral al precies weet wat je waar wilt maken, en wat je daarvoor nodig hebt.
    -


    De afmetingen
    Er zijn geen vaste afmetingen. Kijk gewoon naar hoe groot jij je kastje wilt hebben, denk aan de factoren hierboven. LET OP: denk er ook aan, dat je potten/bakken ook wat CM's in beslag nemen, zelfde geldt voor de lampen.



    De Benodigdheden

    - Planken - Voor de kast + deur te maken
    - Balkjes - Voor 'n frame
    - Spijkers/Schroeven - Voor voorwerpen te bevestigen / de kast te maken
    - X Spaarlampen / TL / HPS lampen - Voor het licht
    - X Bloempotten / Bloembakken - Voor de grond + het plantje in te doen
    - Aluminiumfolie / Zwart-Wit kunstof folie - Voor de zijkanten, reflecteerd het licht en het zwart-wit kunstof folie is waterafstotend. LET OP: Aluminium kan 'hotspots' veroorzaken bij een HPS lamp, waardoor het licht naar 1 punt 'gestuurd' wordt en dat kan schadelijke gevolgen hebben
    - Vijverfolie - Voor de onderkant, zodat het de bodem van de kast niet aantast
    - 2 PC Fan's - Voor de verversing van de lucht (eentje blaast er lucht in, de andere eruit)
    - Bv een Nokia lader - Als stroom voor de PC Fans
    - Timer - Om de lampen 18/6 en later 12/12 te kunnen laten branden
    - Scharnieren - Voor de deuren te kunnen openen
    - X Kilo Potgrond - Hier komt het plantje in te zitten
    - Wietzaadjes / Stekjes - Zonder zaad/stekjes komt er geen wietplant
    - 2/4 Kettingen OID. - Om zo de lampen wat te kunnen verstellen in hoogte
    - Fittingen - Voor de bevestiging van de spaarlampen
    - Reflectoren - Voor om de lampen, om zo het licht te reflecteren (kan gemaakt worden van open gesneden blikjes)
    - Verf - Om het kastje een kleur te geven, en zo te zorgen dat het hout niet vochtig wordt en rot
    Eventueel: - Piepschuim - Om onder de kast te leggen, voor de temperatuur


    Hoe pak je het aan?
    Natuurlijk kun je een bestaande kast ombouwen, dan geldt dit niet. Als ik zelf een kast had moeten bouwen, had ik eerst een frame gemaakt. Zo iets:


    Opzich niet al te moeilijk, alleen een kwestie van ruimtelijk inzicht. Je maakt 2 even grote rechthoeken, en verbind deze met 4 even grote balkjes. Deze rechthoeken, kunnen ook weer verschillende kanten van het frame zijn:
    zu ik voor gaan.


    Met in het groen steeds de 'verbindbalkjes' en de overige kleuren zijn steeds de rechthoeken. Balken steeds in de hoeken in elkaar schroeven, en klaar is kees.


    Ik heb een frame, wat nu?
    Stel je hebt het eerste frame gemaakt, wat ik je kan aanraden, dan moeten de 'openingen' natuurlijk gedicht worden. Dit doe je als volgt, meet goed uit hoe groot de platen moeten zijn, zaag ze zo correct mogelijk en spijker/schroef ze er tegen aan, op deze manier:

    LET OP! Het gele vlak spijker/schroef je dus NIET dicht, daar moet een opening blijven. Uiteindelijk, dus 'beplaat', zal hij er zo uitzien:

    LET OP! Het roze vlak spijker/schroef je dus NIET dicht, dat is de uiteindelijke deur, ook zul je de het frame niet meer kunnen zien, in het echt

    De deur
    Tja, er moet natuurlijk ook een deur in. Hoe gaan we dit aanpakken? Nou, ook niet al te moeilijk. Belangrijk: Meer alles nauwkeurig, dus niet de ruimtes die tussen de bovenste - onderste frame/platen zitten, maar reken het frame/platen ook mee! Dus:

    Rood = Verkeerd, Groen = Goed

    Dat was het meten, nu de deur. Je hebt, als het goed is, 1 grote plaat die precies past, over 't frame en de platen heen. Plaats de scharnieren op 1/4 en 3/4 van de linkerkant:

    Blauw = Scharnier, Geel = Klink
    Voor de niet kenners onder ons, een scharnier is een hoek, je schroeft 1 deel ervan op de deur en het andere deel op de linker zijkant. Nu blijft de deur natuurlijk niet hangen in de opening, hij zal af en toe los gaan en dat moeten wij natuurlijk niet hebben. Dit is op te lossen op verschillende manieren, een beetje improviseren met de middelen die je hebt, en het lukt wel. Je kunt bv gebruik maken van de zogenoemde "Oogjes" & "Haakjes". Ik heb het opgelost door 1 hoekige ijzer plaatje met gaten en 1 recht ijzer plaatje met gaten, hier steek ik bv een slot door (door die gaatjes, foto's komen binnenkort wel 'n keertje.

    Dit zou normaal moeten werken, ik heb, omdat ik 'bolle' platen had voor de deur, ook een frame voor de deur gemaakt. Dit kan natuurlijk ook, maar let wel op, hier rest heel erg nauwkeurig rekenwerk.


    De hoogte verstellenHoe zit het met de ventilatie?
    Persoonlijk zou ik gaan voor 2 gaten; 1 actieve inlaat en 1 (beter) grotere afzuiging. Je zult 2 gaten moeten boren: 1 Bovenin voor de afzuiging, en onderin eentje voor de actieve inlaat:


    Gaten boren kun je doen met een boormachine met zo'n kop:

    Bij micro kweek kastjes wordt bijna altijd gebruik gemaakt van PC Fans:
    Meer over ventilatie: http://jointjedraaien.nl/wietforum/f...html#post23807
    Met PC Fans heb je 2 keuzes;
    - Of je haalt het vierkante van de 'omhulsing' af, en zorgt dat je van precies in het geboorde gat zit. En dus nergens uitsteekt. Dit ziet er wat mooier uit, en het is wat praktischer. Wel is het een enorm werkje, tenminste bij mij duurde het lang.
    - Of je schroeft 'm tegen de opening aan. Gaat wat sneller, alleen gevaarlijk als bijvoorbeeld te plant er tegenaan groeit.. Zo dus:

    Groen = Fan, Zwart = Geboorde gat, rood = plekken waar je 'm kunt vastschroeven.




    Voorbeelden:

    Darkiess micro kweekkastje, met 2 deuren (deze uitleg ging over 1 deur). Eigenlijk wel wat klein, maar goed genoeg voor lowryders.
    -> mijn foto's zijn te vinden op: Micro-Kastje-Kweek-opkomstt <-
    Last edited by Silas; 24 August 2015, 10:38. Reden: spam verwijderd.
    [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

    #2

    Comment


      #3
      Re: De Bouw Van Een Micro Kweekkast

      Updated, vragen/aan- en opmerkingen? Zet het hier maar neer, ook aanvulling zijn welkom.


      Ik zal binnenkort foto's van mijn kast erop zetten, onderdelen hiervan zijn op dezelfde manier gemaakt. (Al had ik een bestaande kast).
      [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

      Comment


        #4
        Re: De Bouw Van Een Micro Kweekkast

        Mooi uitgelegd weedy
        420Shop, Online Headshop, Seedshop, Cannabis Souvenirs & Lifestyle
        Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

        Comment


          #5
          Re: De Bouw Van Een Micro Kweekkast

          Mooie topic!

          Ik ben ben bezig met de bouw van een micro kast van ongeveer bxdxh 70x45x60 in een al bestaande kast. Ik ben nog niet ver geraakt maar zal zeker een topic openen hierover (en de eerste kweek) wanneer ik meer zichtbare resultaten heb

          Comment


            #6
            Re: De Bouw Van Een Micro Kweekkast

            hoe hoog en breed worden lowryders eigenlijk?? ik ga momenteel aan mijn kweek kast beginnen en was van plan de kast 125x80x100 (cm) te maken..
            is dit een goeie grootte voor lowryders?? hoeveel passen er daar in?? of moet ie hoger?? en welke houtsoort raden jullie me aan??

            alvast bedankt

            Comment


              #7
              Re: De Bouw Van Een Micro Kweekkast

              en hoe groot moet de diameter van de fannetjes minstens zijn in een micro kweek kast??

              Comment


                #8
                Re: De Bouw Van Een Micro Kweekkast

                Spaarlampen / TL Buizen zorgen niet voor een te erge stijging van het temperatuur, dus je kunt alles wel gebruiken lijkt mij.

                Lowryders, daar is niet echt een vaste maat voor, net zoals gewone planten. 80 CM zal ongeveer de max zijn denk ik.
                [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

                Comment


                  #9
                  dat hoeft niet het verschilt de ene word gewoon groter dan de andere
                  kijk ik had een mannetje die was toch ruim 1 meter geworden en mn kleinste vrouwtje is 45cm en mn grootste ruim 60cm bijna dus daar zit verschil in

                  Comment


                    #10
                    Het verschil zit hem bij de kweker.
                    Lowryders blijven klein omdat ze niet lang doorgroeien,maar als je ze de kans geeft om te gaan stretchen dan kunnen ze groter worden als verwacht.

                    Hou je de internodes kort ga je niet snel een lowryder van +-70cm tegen komen.

                    Peace

                    Comment


                      #11
                      ik heb hier een frame voor je die ik gister heb gemaakt voor mn nieuwe kweek
                      het is 1 bij 1 bij 1,80 meter

                      Comment


                        #12
                        Ziet er goed uit Darkiess!
                        [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

                        Comment


                          #13
                          De eerste keer dat ik deze handleiding tegenkom...
                          Enorm fijn is deze guide!
                          Perfect uitgelegd

                          Greetzzz

                          Comment


                            #14
                            No Problem Jona, daar doen we het voor
                            [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

                            Comment


                              #15
                              dat wordt een leuk kastje darkies! nu nog de rest!
                              No smoke but THC vapor!

                              Comment

                              Bezig...
                              X