Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mijn eerste hok

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    mijn eerste hok

    Korting op 420shop
    Yo, hier een fototje van het hok dat ik aan het bouwen ben:




    Heb al 1 van de buitenpanelen gemonteerd, rest gaat er volgend weekend op.

    OPPERVLAKTE
    Ik heb een mdf plaat van 18 mm dikte gebruikt voor onder- en bovenkant. Heb een volledige plaat van 122 x 244 mm in de breedte precies doormidden laten zagen in de dhz zaak, bijgevolg is de oppervlakte van de buitenkant van de box 1,22 bij 1,22 meter. Binnenkant zal uiteindelijk 1,22 - 5cm - 5cm - 8mm - 8mm = +/- 1,10 meter zijn.

    SUPPORTS
    De balken die ik heb gebruikt zijn 48 x 48 mm en heb ik in voordeelpakken gekocht van 4 x 240 cm. Daar heb ik 4 packs van gekocht en er zal nog flink wat overschot zijn. Je doet er een groot voordeel aan je hout in van die promopakken te kopen ipv ze per stuk te kopen!

    BUITENKANT
    De bekleding van de buitenkant van de box gebeurt met 8mm mdf plaat; ik heb 4 platen van 122 x 244 mm in de lengte precies doormidden laten zagen alsook een stuk van het uiteinde deraf zodat ze precies 2 meter hoog zijn. Waarom 2 meter? Weet ik niet - leek me destijds een goede hoogte. Nu heb ik er al spijt van want als ik ze op 2,44 meter hoogte had gelaten had ik misschien een growbox kunnen hebben met 2verdiepingen om zo 2x de oppervlakte aan lowryder plantjes te kunnen hebben.. enfin, het is nu zoals het is. Ik had de buitenplaten ook niet in twee hoeven te zagen, alleen was dit wel zo makkelijk om in de auto te kunnen krijgen.

    BINNENKANT + ISOLATIE
    De binnenkant van de box ga ik met groene, vochtbestendige mdf van 8mm dikte bekleden, nadat ik er rockwool platen van 5 cm dikte tussen heb geplaatst. De naden in de hoeken kit ik dan af en dan plak ik er witte folie uit de growshop tegen - hopelijk zal de kist dan voldoende tegen vocht bestand zijn. De onderkant of vloer van de kist (langs binnenzijde) zal ik met een overgebleven stuk vloervynil bekleden - vaak kun je 'offcuts' in de interieur decor winkel krijgen aan sterk gereduceerde prijs mocht je zoiets niet op overschot hebben liggen.

    BLIJ DAT IK RIJ
    Terwijl ik toch bezig was heb ik de onderkant van de box voorzien van wieltjes (met rem); zo is de bak verrijdbaar - handig voor onderhoud en ook als je je kist wil verzetten gaat dit heel makkelijk; door de keus van materialen (MDF) zal het geheel uiteindelijk vrij zwaar zijn en zelfs in de huidige onafgewerkte toestand is die al niet meer door mij in m'n eentje te tillen. Hier twee fotos van hoe ik de wieltjes heb bevestigd:









    AFSLUITING
    Heb een goedkope verfdeur zonder omkasting gekocht; deze zal op maat gemaakt moeten worden door bovenste en onderste balk van de deur eruit te halen, deur langs boven en onder afzagen, balken er terug in en vastlijmen. Voordeel is dat je dan ook meteen een slot hebt, albeit met een minder secuur slot dan van bv een buitendeur waar een cilinderslot in zit. Door gebruik van een deur ipv gewoon een houten paneel is het geheel degelijk geisoleerd. Je zou ook twee dunne mdf panelen van 3mm met balkjes tegen elkaar kunnen zetten met daartussenin rockwool, maar dat was dan weer veel meer werk waar ik geen zin in had.


    $KASSAKASSA$
    In totaal ben ik redelijk wat centen kwijt. Ik had al alles liggen van schroefbouten, schroeven en houtlijm, dus ik kan alleen maar quoteren wat ik aan hout heb gekocht:
    • Balken: 4 x 8,30 Euro = 33,20 Euro
    • MDF 18mm: 1 x 18,39 Euro
    • MDF 8mm: 4 x +/- 9,00 Euro = 36 Euro
    • Rockwool: 25 Euro (met flink wat overschot voor bv een voorgroei kist later te bouwen)
    • Wieltjes (optioneel) 4 x 4,39 Euro = 17,56 Euro
    • Verfdeur: 32,99 Euro



    Hier zit nog niet de groene mdf voor binnenbekleding bij alsook de witte folie. Ik schat dat dit in totaal nog een kleine 50 euro kost.


    Nog een opmerking:
    Attached Files

    #2
    welke lampen gaan erin?

    Comment


      #3
      ik heb hier nog een 400 watt hps liggen - ik begin daarmee maar ik denk dat ik daar later beter een 600 watter insteek.

      Comment


        #4
        Ik vind het al heel netjes uitzien, fijn met die wieltjes !

        Kijk wel uit met wat je op de grond legt, sommige materialen kunnen giftige dampen gaan uitstoten die voor je plantjes funest kunnen zijn.

        Ben benieuwd hoe dit uitpakt !!

        Succes
        Een dag zonder wiet kent Flip niet.

        Comment


          #5
          Ik had inderdaad al is gehoord dat mdf met formaldehyde gemaakt wordt... ik hoop dat dit niet een slecht effect heeft op de plantjes - anders wordt dit een dure miskoop...

          Comment


            #6
            ik zou gewoon een isolatieplaat erin leggen als bodem, dan krijgen ze geen koude voeten, en weet je zeker dat je geen last zal hebben van giftige dampen

            Comment


              #7
              ok, bedankt voor de tip. Moet er dan niet iets waterdicht a la plastic bovenop kwestie van gemorst/lekkend water niet door te laten?

              Comment


                #8
                nu ja, ik heb het volledig dichtgespoten met sillicone

                Comment


                  #9
                  Mooi hokje hoor!
                  Ook handig dat je hem kunt verrijden
                  [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

                  Comment


                    #10
                    heel mooi hok!!
                    lijkt heel veel op mijn hok, ,
                    heb ook 50mm balken gebruikt ,en glaswol als isolatie.

                    waarom heb je voor de wanden geen gipsplaat gebruikt?
                    is 60cm breed, 2 platen ,en is dicht.
                    wel zo gemakkelijk.

                    hoe ga je werken met verse lucht?
                    actief of passief?
                    ben benieuwd als je hokkie af is.
                    sucses.

                    gr mister w

                    Comment


                      #11
                      Hey Mister W,

                      Gipsplaten had ik om de een of andere reden niet aan gedacht ... Zijn die goedkoper dan mdf?

                      Voor afzuiging heb ik al zo'n "can-fan" buisventilator gekocht - denk dat het eentje van 225 m3 is.

                      Voor lucht aanvoer laat ik gewoon uit de (niet geisoleerde)zolder waar de bak staat aanzuigen. Zou ik een actieve aanvoer zowel als afvoer moeten verzorgen of volstaat een gat onderin de bak?

                      voor uitlaat denk ik niet dat ik een koolstoffilter ga installeren maar gewoon de lucht via een flexibele buis naar de nok van het dak (zo'n 9 meter hoog vanaf de begane grond).

                      Zou de geur dan alsnog in een sterk genoege concentratie "naar beneden" kunnen waaien en mensen alert maken op mijn 'nano' plantage?

                      Comment


                        #12
                        eerst en vooral ;
                        super mooi hok hebt ge gebouwd.

                        en mooi omschreven

                        ik kijk uit naar uw kweek

                        Greetz
                        Wat jezelf doet , Doe je meestal beter!!! xD
                        Why drink and drive when you can Blow And Fly!!!!!

                        sigpic

                        Comment


                          #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Simplex View Post
                          Hey Mister W,

                          Gipsplaten had ik om de een of andere reden niet aan gedacht ... Zijn die goedkoper dan mdf?


                          Voor lucht aanvoer laat ik gewoon uit de (niet geisoleerde)zolder waar de bak staat aanzuigen. Zou ik een actieve aanvoer zowel als afvoer moeten verzorgen of volstaat een gat onderin de bak?


                          voor uitlaat denk ik niet dat ik een koolstoffilter ga installeren maar gewoon de lucht via een flexibele buis naar de nok van het dak (zo'n 9 meter hoog vanaf de begane grond).

                          Zou de geur dan alsnog in een sterk genoege concentratie "naar beneden" kunnen waaien en mensen alert maken op mijn 'nano' plantage?


                          heb er hier in nl geloof 4 euro per plaat voor betaald

                          is maar net wat jezelf wil

                          nja,de meiden kunnen ruiken als de beste

                          Comment


                            #14
                            Re: mijn eerste hok

                            Mooi hok , zal je zeker blijven volgen

                            Comment


                              #15

                              Grtz

                              Comment

                              Bezig...
                              X