Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

0,40x0,40x0,80 Micro Kweekkast- Advies gevraagd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    0,40x0,40x0,80 Micro Kweekkast- Advies gevraagd

    Korting op 420shop
    Dag iedereen!

    Een tijdje geleden ben ik begonnen met het ineenzetten van een micro kweekkast voor mijn eerste kweek.
    De bedoeling is dat die een plant (of 2) tegelijk trekt dmv LST.
    Ik ben er nogal enthousiast ingevlogen , ben zelf niet super handig , en dat heeft er voor gezorgd dat niet alles even doordacht behandeld is geweest.
    Er zijn heel wat dingen die esthetisch en vooral ook praktisch veel beter konden, maar desondanks ben ik ervan overtuigd dat men kastje het nodige zal kunnen!
    Dat is... met hier en daar wat aanpassingen en aanvullingen. Hopelijk vind ik dus wat antwoorden op men laatste vragen, zodat de kast snel bewoond is.

    Allereerst heb ik met zacht hout een skelet gemaakt van 40cm x 40cm x 80cm.
    Daarna onbewerkte volhouten meubelplaten hier tegenaan gevezen. Aan de binnenkant alles dicht gekit en met scharnieren een deurtje aan gezet.
    Nadien is de kast in de lak gezet.
    wFRB7YS.jpgu0mMrjw.jpg


    Ik heb geopteerd voor spaarlampen omwille van de lage kosten, warmte en het kleine kastje.
    Met de overschot van het hout voor het skelet, heb ik 2 balkjes gemaakt waarop elk 2 spaarlampfittingen zijn aangebracht.
    In de kast zelf zijn er haken getimmerd die de balkjes dragen. Zo kunnen de lampen gemakkelijk versteld worden.
    De kabels (met harde kern) van elke fitting komen bijeen in een aftakdoos en zijn met simpele steekklemmen verbonden aan een verlengkabel die de kast langs boven verlaat.
    gh9dtZN.jpgNBc6fqg.jpg

    De inlaat vooraan beneden en de uitlaat vanachter boven. Beide pc-ventilatoren zijn langs buiten gemonteerd en aangesloten op een adapter die in volt verstelbaar is van 3 t.e.m. 12 volt.
    De inlaat is 80mm in diameter en de uitlaat 92mm.
    ZaqHMeq.jpgLqk3wWs.jpg


    De deuropening is voorzien van een tochtstrip en een haakje trekt de deur goed dicht.
    eOpsJRd.jpgroBA0P4.jpg


    Voor de rest is de kast onderaan voorzien van wieltjes.

    Enkele pijnpunten:
    -De lichtbalkjes die voor de opening hangen ipv aan de zijkant (dom dom dom) en de kabels die hier loshangen (moeilijk om de stugge kabels vast te plakken omwille van hun harde kern, en op deze manier niet praktisch ze in hoogte te verstellen. Ze zijn precies zoals ijzerdraad, dus blijven zo wel mooi op hun plaats.).
    -Momenteel nog geen lichtdichte inlaat en uitlaat.
    -Momenteel nog geen volledig licht- en luchtdichte deur (miss gewoon er een tochtstrip op het deurtje zelf aan toevoegen?)
    -Momenteel nog geen reflector voor de spaarlampen.
    -Enkele lagen plastic folie op de grond...
    -<s>Nog geen thermometer/hygrometer of iets dergelijks.</s>

    Ik heb zwart-wit folie gevonden in het tuinbouwcentrum en begin binnenkort aan een labyrint voor de inlaat.
    Waar ik me nu echter zorgen over maak is de geur en ik hoop hier wat hulp te krijgen.

    Ik zou graag op de uitlaat een koolstoffilter aansluiten, maar het is voor mij nog niet volledig duidelijk hoe ik dit het beste aanpak.
    Aangezien er heel wat informatie terug te vinden is die elkaar tegen spreekt over koolstoffilters en pc-ventilatoren.
    Kan ik mijn uitlaat makkelijk op een koolstoffilter aansluiten door bv. een flexibele buis op de ventilator te zetten en aan het einde een filter? Zo kan ik de filter gewoon op het kastje "leggen". Of ... zet ik op mijn uitlaat een flexibele buis, die verbonden is met een koolstoffilter en aan de buitenkant van die koolstoffilter nog een pc-ventilator om de lucht te trekken? Of moet ik misschien toch maar gewoon de pc-ventilator eraf halen en een buisventilator zoeken waar ik makkelijker een filter op kan aansluiten? Het liefst vermijdt ik dit laatste, maar als het moet dan moet het! Iemand van jullie die een idee heeft en iets meer kennis van zaken? Is mijn pc-ventilator wel sterk genoeg om door een filter te blazen?

    Hier zijn de gegevens van mijn uitlaat ventilator :
    Fan dimensies : 92x92x25mm
    Voltage : 5-12V DC
    Fan speed : 1800 rpm
    Airflow : 32,6cfm
    Air pressure : 1,98mm/H2O

    Het is tot dusver een heel leerzaam project geweest. Ik ben alles behalve handig en heb eigenlijk vooral genoten van dit te verwezenlijken.
    Het draait me echt niet om elk gewonnen grammetje, maar eerder het plezier van het kweken.
    De geur is nu mijn hoogste prioriteit en hopelijk geraak ik met jullie advies een stuk verder.

    Elke vorm van verbetering, advies, kritische opmerking, bedenking... is meer dan welkom en echt gewenst!
    Alvast bedankt voor al de informatie op dit forum en op jullie reacties hier!
    Last edited by Woody B; 9 April 2014, 15:47. Reden: pijnpunt doorstreept+bijgevoegd
    Woody's zen kweek!

    #2
    Re: 0,40x0,40x0,80 Micro Kweekkast- Advies gevraagd

    Gisteren een thermometer/hygrometer aangekomen en meteen wat zitten meten. Overdag liep de temperatuur onder de lampen op tot een maximum van zo'n 27 en 's nachts met ventilatoren op een lager voltage tot een minimum van iets meer dan 18
    Woody's zen kweek!

    Comment


      #3
      Re: 0,40x0,40x0,80 Micro Kweekkast- Advies gevraagd

      ook zou ik je nacht temp proberen optrekken naar een 20 a 22 graden.
      Dutch-Bleu-Autoflower-Contestkweek
      Thugz Binnentuin met 400w zonnetje

      Comment


        #4
        Re: 0,40x0,40x0,80 Micro Kweekkast- Advies gevraagd

        Ziet er al aardig goed uit als ik eerlijk mag zijn.

        Voor de lampenkapjes voor de lampen kan je lege blikjes gebruiken en overigens is 27 graden een hele mooie temperatuur. Niet vergeten dat je met een fan op je lamp je de levensduur van de lamp aantast. Hier moet je dat wel even over na gaan denken. Voor de rest ziet het er goed uit en wacht ik op je kweekje.

        Nog 1 vraagje,

        Waarom niet gekozen voor TL inplaats van spaarlampen?
        Kijk mijn vorige microkweek: 2 x PP, 3 x 18w TL, 70x50x120cm.
        Kijk mijn nieuwe ronde: Zoetstof's Sweet Skunk Auto's Vensterbankplanten

        Comment


          #5
          Last edited by Woody B; 9 April 2014, 15:37. Reden: spatie vergeten
          Woody's zen kweek!

          Comment


            #6
            Re: 0,40x0,40x0,80 Micro Kweekkast- Advies gevraagd

            Verstandige keuze Woody, als je een kweekje begint ga ik het zeker volgen. Je hebt je research zeker gedaan.
            Misschien nog een idee, ik heb op een gegeven moment een grotere fan onderin gezet om de "stilstaande" lucht tussen de bladeren
            af te koelen/in beweging te brengen.

            Overigens heb ik ook eens na zitten denken over ronde tl buizen inplaats van rechte. Om de planten er dan echt door heen te groeien.
            Misschien moet ik die spaarlampjes ook maar eens gaan proberen!

            In iedergeval alvast veel succes met de kweek!
            Kijk mijn vorige microkweek: 2 x PP, 3 x 18w TL, 70x50x120cm.
            Kijk mijn nieuwe ronde: Zoetstof's Sweet Skunk Auto's Vensterbankplanten

            Comment


              #7
              Re: 0,40x0,40x0,80 Micro Kweekkast- Advies gevraagd

              @Zoetstof : Bedankt voor de tip! Hier ligt alvast nog een ventilator dat hiervoor gebruikt kan worden. Mocht het nodig zijn binnenkort dan raakt die temperatuur wel naar beneden
              Als je het ooit eens probeert die TL-circular's dan ben ik er benieuwd naar! Als ik me niet vergis dan heb je zo'n 34 cm om ertussen te groeien. Om de plant op lagere hoogte dan ook van genoeg licht te voorzien? Denk dat gewone spaarlampen aan de zijkant het dan ook wel voor mekaar krijgen, maar waar is de fun dan he?
              dJF0Lze.gif
              Bedankt voor de interesse! Een kweekverslag wordt hier zeker en vast aangekondigd.

              Nu eens werk maken van de filter. Nog niet echt een plan hiervoor, maar binnenkort ben ik in Brussel en dan stap ik toch eens binnen bij Terra Terra (potgrond en dergelijke). Als m'n uitlaatventilator zo'n filter niet trekt dan hoor ik het wel van hun. Suggesties zijn altijd welkom!
              Woody's zen kweek!

              Comment


                #8
                Re: 0,40x0,40x0,80 Micro Kweekkast- Advies gevraagd

                Onlangs naar een growshop in Brussel gegaan.
                Plagron batmix en promix gaan halen en ook meteen eens gekeken naar de koolstoffilters.
                De kleinste die ze hadden was de Odorsok Air Filter (100 x 300mm). Deze is effectief een soort van sok die je over je uitlaat kan plaatsen (met behulp van wat tape). Hij gaat er maar heel nipt over, achteraf bekeken had ik beter de 125x300mm gedaan aangezien deze sokken eigenlijk verkleind kunnen worden... Ze zijn ontzettend licht en kunnen gewoon in de wasmachine gestoken worden om te hergebruiken (of dat beweren ze toch).
                Een heel snelle en matig-in-elkaar-gezette test gaf mij niet meteen de indruk dat de uitlaat ventilator de filter niet aankan. Of er een verminderde luchtstroom is met hogere temperatuur en een kapotte ventilator als gevolg, dan zie en ruik ik het wel tijdens de bloei zelf. Ik heb niet meteen het gevoel dat ik er helemaal klaar voor ben, maar het begint nu toch echt te jeuken dus verwacht de komende dagen een link naar het beginnende kweekverslag!
                Opmerkingen en suggesties blijven welkom, alvast bedankt!

                En dat kweekverslag is nu ook hier te vinden
                Last edited by Woody B; 25 April 2014, 15:02. Reden: Link naar kweekverslag toegevoegd
                Woody's zen kweek!

                Comment


                  #9
                  Re: 0,40x0,40x0,80 Micro Kweekkast- Advies gevraagd

                  Succes met je kweek,
                  Ik begin binnenkort ook aan men eerste kweekje,
                  Legalize It

                  Comment

                  Bezig...
                  X