Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Northen Light Auto in de MGB met Biotabs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Uhm noob vraagje, is dit nou begin stadium van bloei? (plantje is bijna 3 weken oud, 9 maart boven de grond)
    Attached Files
    Last edited by stef273; 4 weken geleden.

    Comment


    • stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Ff wat foto's bijgeplaatst.

    • RickTerboeg
      RickTerboeg commented
      Editing a comment
      Nee nog niet, wel een vrouwelijke bloeihaar in oksel...voorstadium van de bloei zeg maar

    • stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Ik ben gek op vrouwelijk oksel haar!
      Nou gelukkig maar want ze mag nog wel eerst even doorgroeien!

    #17
    De dame groeit lekker door. Heb nog wat meer LST toegepast.
    De vergeelde klauwtjes zijn nog steeds aanwezig... Voornamelijk de nieuwe blaadjes. Ik was van plan deze week de 2e tab erbij te plaatsen maar daar wacht ik nog maar even mee.. Want die klauwtjes lijken toch echt een overschot (of een te hoog EC toch) en niet op een tekort toch? Ik zie dit probleem niet in de blad probleem oplosser of ergens anders op het forum terug komen. Ik zal vanaf nu alleen water geven dat op natuurlijke wijze op kamer temperatuur is gekomen, niet opgewarmd vanuit de quooker.. (dat geeft een iets hoger EC 0.7 vs 0.5; ik meet ec/ph verder overigens niet).
    Attached Files
    Last edited by stef273; 3 weken geleden.

    Comment


    • stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Mogge Bo$wachter! Met sipjes, bedoel je dat er zo laag bij staat, de stand van haar bladeren of de vergeelde klauwtjes? Ik heb haar plat gelegd en wil haar langs de rand van de pot leiden (niet toppen), misschien bedoel je dat

    • Bo$wachter
      Bo$wachter commented
      Editing a comment
      Nee bedoelde meer de stand van het blad. Zo stonden ze er bij mij bij toen ik ze verzopen had in een pot.

    • stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Denk dat je helemaal gelijk hebt Bo$wachter! Zie reactie hier onder.

    #18
    Dame groeit rustig door, onderdanks de klauwtjes (voelen ook droog aan). De blumat geeft nu 153mbar aan, normaliter zou ik denken aan bijwateren maar de pot voelt nog wat zwaar aan. Nog maar even wachten met bijwateren?
    Overigens merk ik dat het bladerendek vrij dicht is en dat er op sommige plekken vochtvorming ontstaat tussen de bladeren (waar ze elkaar raken), is dit een probleem? Kan er al schimmel ontstaan in deze fase?

    Fijne pasen allemaal!
    Attached Files

    Comment


    • Bobledsgrow
      Bobledsgrow commented
      Editing a comment
      Wat is je max temp en je min temp?
      En hoe koud is de aangezogen lucht?
      Zo vol staat het nog niet
      En als je nu al vocht tussen de bladeren krijgt
      Dan heb jij waarschijnlijk met een dauwpunt te maken
      Net wat boswachter zegt
      Nu nog geen extreem probleem
      Maar het is 100%garantie op rot in de bloei
      Ik heb het bij mij opgelost
      Om de lucht al in mijn voorruimte voor te verwarmen waar ik mijn koude buitenlucht aanzuig
      Sindsdien blijft mijn tent ingang droog
      Waar condense op stond
      En de rot die ik vond in 6toppen
      2weken voor het eind
      Dat was de laatste rot van die oogst
      Na het oplossen van het dauwpunt
      De laatste 2 weken geen nieuwe rot meer

    • Babz
      Babz commented
      Editing a comment
      Misschien de pot even wegen op een weegschaal, en als je nog een pot hebt met droge potgrond ook die wegen, dan zie je letterlijk het verschil in gewicht.

    • stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Bedankt voor jullie reacties!
      De temperatuur in mijn MGB is 22 graden overdag en 19 graden 's nachts (ik draai 22/2), deze heb ik beide omhoog geschroefd nu (heb een warmte matje). De aangezogen temperatuur is ong 17/18 graden. De verwarming op zonder staat uit, die heb ik ook aangezet nu.
      Bedankt voor de tip Babz, heb de pot gewogen (6.7kg) voor het bewateren.
      De blumat stond op 161 mbar en heb 300ml water via onder gegeven, even later stond de lumat op 91mbar (vorige keer, 27 maart heb ik 750ml gegeven, moet je nagaan...). Ik ga nu regelmatig de pot tillen zodat ik drie meetpunten heb om te kijken of het tijd is om te bewateren, het gewicht van de pot, de blumat en uiteraard het plantje zelf.

      Ik denk inderdaad dat ik, ondanks de waarschuwingen van verschillende collega's hier op het forum, teveel water heb gegeven. Daarnaast vermoed ik ook dat het plantje teveel voeding toegedient krijgt of gekregen heeft (door mijn fouten), ik zal nog even wachten met het toevoegen van de 2e tab tot ik zie/denk dat het plantje er aan toe is.

    #19
    Vond het al zo vreemd dat de zijtakken zo goed gingen maar de hoofdtop niet.. Niet zo gek ook dat de de bladeren er zo sipjes bij hingen... Ik weet niet wanneer het gebroken is (moest even graven door het bladerendek om erbij te komen..). Heb het maar terug gebogen en er een tape-je omheen gedaan in de hoop dat het weer aan elkaar groeit..
    IMG_7070.jpg

    IMG_7072.jpg
    IMG_7073.jpg

    Zal ik hier nou mee doorgaan, of deze opgeven en een nieuw zaadje planten?
    Attached Files
    Last edited by stef273; 3 weken geleden.

    Comment


    • stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Ik vermoed dat het zeker een week oud is. Het leek ook niet recent

    • stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Zat nog ff foto's terug te kijken en ik denk dT het 2 dagen geleden gebeurd is tijdens of vlak na de lst

    • Rietslang
      Rietslang commented
      Editing a comment
      Wat opgeven, een beetje laat eeh die plant is al weer bijna hersteld en zal der nog sterker uitkomen.
      Organic way zijn hartstikke krachtig plantjes Tenzij je hem terug omhoog geknakt hebt

    #20
    Je hebt gelijk Rietslang! Ik ga haar nog een kans geven. Ik heb haar voorzichtig terug gebogen in de hoop dat de wond weer heelt. En een ducktape er over heen gedaan. Plantje aan de andere kant verzekerd met buisgaren zodat de wond goed sluit, hopelijk.. Ben voorzichtig geweest en hopelijk niets verder geknakt..!
    Ik kijk het even aan de komende dagen.
    ​
    Attached Files

    Comment


    • RickTerboeg
      RickTerboeg commented
      Editing a comment
      Ja dan zul je lezen dat ik ook twijfelde om haar de kliko in te gooien.

      Als de hoofdstam het niet red dan zul je zien dat de andere takken rap dikker worden en de sapstroom dus andere takken kiest.

      Nee...zal gezien de ervaring lekker doorgaan.

    • Babz
      Babz commented
      Editing a comment
      Ik had mijn plantje toen ook eerst een kleine 2 weken gegeven om te herstellen, helaas deed ze dat in mijn geval niet, maar je hebt 50/50 kans dus ik zou het ook even aankijken.

    • stef273
      stef273 commented
      Editing a comment
      Echt bizar hoe sterk die plantjes zijn. En dat je met gebroken hoofdstam alsnog 200gr van af hebt kunnen halen.. RickTerboeg niet normaal!
      Ben blij dat ik naar jullie geluisterd heb want volgens mij gaat ze het gewoon redden en blijft de hoofdstam het gewoon prima doen. Zag net zelfs de eerste witte bloei haren verschijnen! En ze ziet er mijn inziens steeds beter uit!πŸ₯³
      Zal morgen ff wat foto's posten.

    #21
    Dame ziet er steeds beter uit
    Attached Files

    Comment


      #22
      Bosje wordt steeds groter en hoger. Wat vinden jullie er van? Met name stand van bladeren.
      Attached Files

      Comment


      • Bo$wachter
        Bo$wachter commented
        Editing a comment
        Jawel maar onder is t altijd natter als boven.

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Sateprikker in de grond en half uurtje laten zitten.

      • stef273
        stef273 commented
        Editing a comment
        Oh ja das een goeie, net alsof je een cake aan het bakken bent

      #23
      Nou ik weet het niet hoor met dit plantje. De ene keer lijkt het goed te gaan en de andere keer wat minder. Bladeren hangen vaak 's ochtends slap en 's avonds vier omhoog. Lichtschema is 22/0, donker tussen 11.00 en 13.00). Omdat ik heb lopen klootviolen met watergifte (onder andere) dacht ik dat ik haar teveel water had gegeven dus liet ik haar droogtrekken tot



      2 april blumat op 177mbar, 400ml water gegeven, blumat paar uur later op 90mbar

      3 april 238mbar 400ml avond (zag er goed uit).

      4 april in de ochtend 140mbar zag er triest uit (bladeren hingen slap). 300ml erbij en paar uur later weer opgelopen tot 161mbar

      Middag 1 tab + orga bactr 500ml + thee lepel bactrex. Later in in de middag nog steeds 142mbar. Nog een keer 400ml van onderen, daarna 63mbar

      Deze avond stond alles vier overeind.
      IMG_7115.jpg
      IMG_7116.jpg
      Vanmorgen stond alles weer slapjes erbij (terwijl lichten de hele nacht aan stonden en gister goed bewaterd is), blumat op 105mbar
      ​ IMG_7118.jpg
      IMG_7119.jpg
      Ik weet het niet met deze plant. Gebroken stam, misschen ook wel wortel rot? Ze drinkt wel goed en groeit nog wel goed. De stam is nog steeds naar achter getrokken om de wond dicht te houden.

      Foto van gister morgen
      IMG_7107.jpg
      Last edited by stef273; 3 weken geleden.

      Comment


      • Bo$wachter
        Bo$wachter commented
        Editing a comment
        T ziet er idd allemaal wat slapjes uit. Hork wat zegt u ervan?

      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Heb me er niet in verdiept maar dit lijkt me een teken van vergevorderde uitdroging. Als er nu grondig gewaterd is kan je slechts afwachten. Pakt ie het op: leer er van en laat het niet weer gebeuren. Gaat ie dood? Begin overnieuw en zie vorig advies.

      • stef273
        stef273 commented
        Editing a comment
        Bedankt voor jullie reacties! Ik vermoed ook dat het met m'n water gifte te maken heeft, paar dagen te droog gestaan, daarna iets teveel gehad wellicht... Heb vandaag m'n bestelling blumats binnen gekregen en die gooi ik zo in een teil met water. Ga ik die morgen installeren. Krijgt ze in ieder geval constitente water gifte. Echt groene vingers heb ik niet blijkbaar😜

      #24
      IMG_7120.jpg Toen ik net thuis kwam stond ze er weer Happy bij. Ze slaapt tussen 11.00 en 13.00 dus is net wakker. Nou ja we gaan het zien de komende dagen. Hopelijk knapt ze een beetje op nadat ik de blumats heb geΓ―nstalleerd.

      Comment


      • Babz
        Babz commented
        Editing a comment
        Bij mij stond die ene dame, die ik per ongeluk had onthoofd, er nooit zo bij.
        Dus ik zie het persoonlijk nog wel goed komen.
        Last edited by Babz; 3 weken geleden.

      • stef273
        stef273 commented
        Editing a comment
        Thanks voor de morele support Babz! Fingers crossed🀞😊

      #25
      Even een kleine update over mijn mishandelde dame. Ze leeft nog steeds. Maar heeft het zwaar te verduren. Bladeren hangen vaak (te) slap en heeft verschijnselen van over bewateren (gele, slappe bladeren). Ik heb van de week de blumats trops (maxi) geinstalleerd en afgesteld maar ze slaan niet aan (beginnen niet te druppelen). Ik ben nu alle variabelen aan het nalopen en ga waarschijnlijk morgen alles opnieuw installeren (tensio, blumats weer opnnieuw in water leggen, etc). Kan aan vele dingen liggen (watervat te klein (5-10 liter), te laag, teveel perliet in mn aarde, etc etc). Ik ga gewoon door tot ik het onder de knie heb, de dingen die ik nu leer, neem ik mee met mn volgende kweek . Een echt beginners plantje dus .
      Dame ruikt overigens wel al erg lekker. Als ik de kast open heb gehad ruikt de kamer er al naar <3. Hopelijk haal ik erg nog een paar grammetjes vanaf.
      Wordt vervolgd!
      Attached Files

      Comment


      • stef273
        stef273 commented
        Editing a comment
        Ja precies, thanks man!

      • Babz
        Babz commented
        Editing a comment
        Ik vind haar er eigenlijk wel goed uitzien.
        Misschien wordt dit wel je lekkerste wietje ooit joh! πŸ€ͺ

      • stef273
        stef273 commented
        Editing a comment
        Op de foto ziet ze er beter uit dan in het echie, maar bedankt Babz! En wie weet

      #26
      Blumats liggen lekker te badderen. Kwamen inderdaad nog luchtbelletjes uit het dopje, bij het ventieltje zeg maar (waar je ze niet wilt hebben). Zag vorige keer geen luchtbelletjes in het buisje toen ik de dop had gemonteerd en kantelde zeg maar, maar blijkbaar zat het er toch. Hopelijk is het probleem nu opgelost.
      Verder in een kuipje aarde knijpnat gemaakt en in de gaten gestopt en aangeduwd waar de blumats zaten en ff goed bewaterd (Sorry plantje!). Hopelijk maken de blumats goed contact straks..
      Attached Files
      Last edited by stef273; 2 weken geleden.

      Comment


        #27
        Zo, alles weer aangesloten. Water vaatje half vol (per o geluk de transparante besteld maar doe er een doos overheen om zoveel mogelijk licht buiten te sluiten.. Klaar om afgesteld te worden op het moment dat ik tevreden ben met de vochtigheid. Ik stel 'm in op 150 mbar mbv blumat digital dat op dezelfde diepte zit als de tropfs. Hopelijk gaat het nu wel werken..!
        Verder nog extra fan geΓ―nstalleerd en bondage toegepast.
        Attached Files

        Comment


        • stef273
          stef273 commented
          Editing a comment
          Chatgpt zegt van wel😜

        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Je kan er altijd wat peroxide 3% of chloor 5% in doen, ml per liter beginnen.

        • stef273
          stef273 commented
          Editing a comment
          Ik kijk het even aan, maar hou het zeker in gedachten. Bedankt voor de tip!

        #28
        Vanmorgen ff met m'n zoontje naar tuincentrum geweest en aquarium zand gehaald. Ff goed gespoeld en op de toplaag bedekt. Verder de dame nog verder naar beneden gebonden.
        Attached Files

        Comment


        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          Aquarium grind moet je hebben.

        • stef273
          stef273 commented
          Editing a comment
          Ik heb aquarium bodem bedekker gehaald zie ik. Ach ja zand, grind, bodem bedekker... Allemaal 1 pot nat😜

        #29
        Vanmorgen werd ik wakker en het eerste wat ik deed was ff checken bij mn plantje (zoals gewoonlijk hingen de bladeren er weer slapjes bij, maar dat komt meestal wel goed na haar slaapje (11.00-13.00)).
        De blumat digital stond op 143 dus heb ik ze afgesteld. Eerst bij de laatste begonnen en 30 seconden laten spoelen om het lucht er uit te kirjgen. Dichtdraaien tot hangende druppel en toen nog 1 driehoekje verder dichtgedraaid. Daarna de 2e op dezelfde manier afgesteld. Ik wil nu toch wel heel graag weten of het nu wel werkt.

        Gisteravond:
        IMG_7212.jpg
        Vanmorgen:
        IMG_7213.jpg

        Misschien is 22/0 toch iets teveel van het goede voor haar? Aan gezien ze er, naarmate haar dag vordert, steeds meer slapjes bijhangt? Of het is gewoon het resultaat van misdadig watergeef beleid πŸ™ƒ, aangezien ik haar vrijdag bijna verzopen heb...
        Last edited by stef273; 1 week geleden.

        Comment


        • stef273
          stef273 commented
          Editing a comment
          Ja gaat op zich best aardig zo, hopelijk krijg ik niet zulke stretch als jij voorheen . Laat die dikke toppen maar komen!

        • RickTerboeg
          RickTerboeg commented
          Editing a comment
          Was toen zo goed als geen enkel vrij plekje meer....hopelijk niet die strek? Leverde wel 100 gram op 🀣

        • stef273
          stef273 commented
          Editing a comment
          Haha das waar ja😎

        #30
        35 dagen boven de grond
        15 dagen zichtbare bloei.

        Het gaat goed met de dame! Blumats doen ook goed hun werk, ben ze nog verder aan het fine tunen.
        Luchtvochtigheid loopt wel wat op (65-70%), misschien is het een goed idee om wat te ontbladeren? Zit ook wel wat vocht tussen de bladeren. Verder weinig te melden
        Attached Files

        Comment


        • RickTerboeg
          RickTerboeg commented
          Editing a comment
          @Stef273

          Die strek bij mij (het rondje Northern in de MGB destijds) was vooral laksheid te weinig naar om gekeken en niet gebonden toen het wel had gemoeten

        • stef273
          stef273 commented
          Editing a comment
          Ah ok ja, ik trek de boel wel regelmatig naar beneden. Misschien toch een kans dat ze niet tegen de diffuser aangroeien

        • Babz
          Babz commented
          Editing a comment
          Kijk d'r gaan na de gebroken stam! 😍
      Bezig...
      X