Maak gratis een account aan en krijg toegang tot het volledige forum. Paswoord vergeten? klik hier om een nieuwe aan te vragen. Neem contact op indien u problemen ondervindt met inloggen of registreren.
Maak een account aan!
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Ouwe Hippie Op De Koffie Deel 2 The Indoor Experiénce
Re: Ouwe Hippie Op De Koffie Deel 2 The Indoor Experiénce
Vrooooooommmmm Vroooom
Goed nu even serieus.
Ik heb de hele rommelzolder afgespeurd, naar iets dat kan dienen als scrog netje.
Ik had iets meer passend, echter Mafferd heeft me aangespoord op zwart.
Ik weet een standaard netje is het beste op 10X10 te houden en ook zag ik wel eens 5X5.
Goed, Escargot moet weer origineel zijn en kiest op aandringen van Mafferd voor zwart.
De afmetingen van de mazen zijn 3X7, vond dit zelf wel erg leuk en origineel.
Ik heb totaal geen idee van scroggen, dus wel bedoelde adviezen zijn enorm welkom.
Houd er natuurlijk wel rekening mee, dat deze een beetje op z'n Escargots uitgevoerd gaan worden.
Ik heb twee foto's een beetje bewerkt met the Gimp.
Herinner mij er even aan, dat ik in de volgende ronde, die lelijk gezaagde rand, rondom het armatuur plamuur.
Kijk maar op de laatste foto, ik denk dat dat het een enorme verbetering zou zijn.
Ik stoor me hier aan, echter, ik wil nu de plantjes 24 uur per dag de kast in gaan, niet meer gaan plamuren.
Ook kan je op deze foto zien dat de lamp iets uit het midden is gehangen.
Dit heb ik expres gedaan.
Onder de bodemplank, die ik in de volgende ronde wil perforeren zit de luchtinlaat aan de linker kant.
Aan de rechter bovenzijde zitten de gaten voor de luchtafvoer.
Achter de lamp dus.
Vragen zijn, hoe hoog moet ik het net hangen.
Ik heb nu 23 centimeter ruimte boven het scrog netje.
En het netje hangt ongeveer een centimeter boven de plantjes.
De plantjes zijn eergisteren voor de laatste keer getopt.
Volgende vraag is
Wanneer zet ik de lamp op 12/12.
Ik ben nu van plant om dit op Vrijdag te doen. (is dit te laat of te vroeg)
Verder, ik ben een gelukkige slak
Tot nu toe, vind ik het een heerlijk iets zo'n eerste micro kweek.
Dat plaatsen van je net op juiste hoogte blijft altijd wat moeilijk schatten hoor.
Een paar dingen welke ik meestal in overweging neem zijn, minimaal 5/10cm van het punt waar je getopt hebt je net hangen want dit gaat nog aardig omhoog groeien en dit wil je niet tegen je net of er door heen laten groeien.
dan welk soort zet je een indica of sativa of een mix van beide.. dit bepaald bij mij het moment van omschakelen als ik dan kijk naar hoe gevuld het net dan is. Ik heb er nu zelf een volle indica in staan en heb haar in bloei gezet Op het moment dat mn netje ruim 1/3 groen zag.. je raad em al een indica kan nog tot drie keer zo groot worden als dat ze is op het moment dat je klok op 12/12 gaat zetten. Bij een mix van sativa en indica ga ik meestal de klok om zetten op moment dat de plant het net raakt.
ow en nog iets he.. bedenk iets om straks die achterste plantjes nog water te kunnen geven want onder je net door gaat echt klote.. misschien stukje tuinslang ofzow
Dat heb je mooi gefixed escar. Voor de hoogte zal ik ff berry ryder vragen welke hoogte hij hanteert. Hij is hier wel een beetje de bondage master. Ben net ff vol in de weer voor je geweest. Dus doe mij maar een bakkie verkeerd.
Om het water geven maak ik me niet zo'n zorgen.
Knijpfles met een stuk tuinslang doet wonderen.
Mijn planten zijn overwegend sativa dus zal ik voor de zekerheid overmorgen overstappen op 12/12.
Thanks voor dit.
Ik ga Berry's verslagen eens flink doorlezen, had zelf ook al zo'n idee, dat ik bij hem en QnQ wel de antwoorden zou vinden.
Nu rest echter één vraag.
Hoeveel plantjes zal ik er onder zetten.
Is het beter 2 plantjes te nemen en deze te verpooten in een grotere pot.
Ik denk wel dat de twee achterste plantjes het net vol moeten kunnen krijgen.
Het plantje dat links vooraan staat, verdenk ik er van een man te zijn, iel en klein.
Het kunnen natuurlijk ook de Genen zijn.
met twee plantjes moet t wel lukken.. beter dan nog ffies groei geven en een mooie grote schoen. En dacht altijd dat mannetjes groter waren als de dames... maar zeker ben ik ook nog niet over dat ene plantie ziet er in mijn ogen ook niet als een dame uit.
Essie!
Anders dan de meeste het doen, is de juiste manier van scroggen deze: Zorg dat je net redelijk vol komt door alle takken onder het net te binden, de toppen zullen dan uiteindelijk boven het net komen en echt een egaal tapijtje vormen.
Voordat je op 12/12 gaat moet je eerst je net wat meer gevuld hebben.
Ik prefereer om ze boven het net vast te binden. Het maakt eigenlijk niet veel uit hoor, de toppen komen op ongeveer hetzelfde niveau zolang je ze maar blijft vastbinden. Waarom zou onder het net zoveel meer superieur zijn?
De belangrijkste regel bij scroggen en hoogtes is dat je toppen zo'n 10-15 cm van jouw zware lamp afblijven. Voor de rest maakt de hoogte van de plant eigenlijk zoveel niet uit.
Mijn scrognet is er eentje dat ik zelf gespannen heb met 5x5cm als maat.
Ik heb mijn 2 plantjes, voor de halve m² die ze moeten bestrijken, op 12/12 gezet van zodra het net voor 1/3 gevuld was. Gemengde soortjes, maar het net is nu wel mooi gevuld.
"Old Tom Bombadil is a merry fellow, bright blue his jacket is, and his boots are yellow"
en waarom doen de meesten het anders... vast niet voor niks alleen al de kans op knellingen is al veel groter.. plus dat je echt verder geen verschil hebt hoe je veldje eruit komt te zien..
had ik nou alles onder mn net geknoopt, das nog geen cm lager.. dan waren alsnog sommige toppen meer omhoog geschoten dan de andere.. helemaal als je ook nog gaat dieven.. want dan heb je om de plekken waar je gediefd hebt wat goei vertraging.. en groeit buurvrouw topje haar gewoon voorbij. Ik zelf had de bloei iets eerder moeten inluiden dan had het net de groei nog meer opgevangen.
wil je een egaal veldje is naar mijn idee de kunst om op het juiste moment om te schakelen naar 12/12 zodat als de plant nog door groeid in de omschakel periode je alles nog net op je net kunt binden.
das hoe ik t zie.. hoor graag eens hoe de andere scoggers er over denken.
De meningen zijn gelijk, over de hoeveelheid van het net, dat gevuld moet zijn, nml. 1/3 voor dat ik op 12/12 schakel.
Over het binden op of onder het net zijn de meningen verdeeld.
Dit keer ga ik voor, onder het net binden.
Waarom?
Ik denk persoonlijk, dat je een beter zicht over het gehele oppervlakte krijgt.
Uitlopers zijn duidelijker te zien, lijkt mij.
Deze keuze is vanwege mijn gebrek aan ervaring.
De meeste uitleg, die ik tot nu gelezen heb was er altijd sprake van onder het net binden.
Ik heb nu boven het net nog een 23 tal centimeters over.
Ik heb dus nog even de tijd om de plantjes wat te laten groeien.
Is 10-15 cm ongeveer de afmeting van de toppen waar ik rekening mee moet houden.
En zouden jullie daar tevreden mee zijn?
Deze planten hadden nml. een flinke 50 Cm in de buitenkweek.
Natuurlijk begrijp ,ik het wel natuurlijk.
Echter ik geloof dat het best een teleurstelling kan zijn als je buitenkweek gewend bent.
Plantjes zijn ook zo klein.....*snik*
Wel lief trouwens
Hey Escar,
Hoe is het nou met je?
dat is de belangrijkste vraag!
Ik hoop dat het allemaal een beetje opschiet, en je weer gezond verder kan.
Plantjes zien er super uit, dat is fijn voor je geregeld.
wel super zo een scrogg in een kastje.
Wat is het?
Jammer dat ik het niet kan doen.
Heb even een balletje opgegooid bij mijn moeder thuis, maar die ziet dat niet zitten, ivm energieverbruik. (stroom is hier duur)
Planten in de tuin of op haar dakterras, mag nog wel, maar na de roof, verwacht ik ze volgend jaar weer. (in de tuin)
en bij mezelf thuis kan ik het niet omdat ik dan op een gezamelijk dakterras of in de garage, moet werken.
dat kan ik de mijn schoonouders niet aandoen. (ivm met angst voor het ilegale)
dus zal ik moeten wachten tot het voorjaar.
misschien op mijn eigen terras, maar ook hier moet ik met verbruik rekening houden.
en temperatuur. (in de winter kan het 5 graden worden)
Toch wil ik er graag wat over leren.
Misschien toch een stekkie ergens zoeken.
mag ik wat van je afmeting gegevens?
kastje-potten-armatuur-net etc.
wat heb je gezaaid?
en wat is het verbruik van de lampen?
Wat staat er in m'n kast Ha dat weet maar een behaarde gek en die wil er niets over kwijt.
Hij zit in de bergen, zich waarschijnlijk dood te lachen om mijn stommiteiten.
Mijn ervaringen zijn te lezen in mijn kweek verslagen.
De kast zelf is aan de buitenkant 60X60X90 (een standaard onderkast voor een keuken)
Lamp is een 150 W Plug and Grow CFL DUAL van Agrolite. (6400Ko+2700Ka)
Deze lamp komt vanuit Spanje, dus is makkelijk te vinden voor jou.
Voor de ventilatie kan je iedere fan nemen.
Wat ik het mooie vind van een keuken kastje, is dat er veel plaats onder de kast is.
Hierin kan je makkelijk een drietal geperforeerde buizen kwijt, voor de lucht inlaat.
De bodemplaat wil ik, voordat ik de scrogg plaats, perforeren.
Ik moet het aantal gaatjes en de diameter nog berekenen.
Deze moeten in totaal zo'n 2,5/3 maal zo groot zijn als de lucht uitlaat.
Als ik de uiteindelijke potmaat weet laat ik de potten verzinken in de bodem.(zodat de pot als het ware op de grond komt te staan).
Als ik dit doe,win ik een 8 tal centimeters, dit lijkt niet veel, echter voor micro is dit een enorm verschil.
Ik kan met 150 W 6,66 uur verlichten om 1KW uur te verbruiken.
Ik heb zo een beetje globaal berekend wat het verbruik zou zijn voor de volledige kweek.
Dit zou ongeveer in Montpellier (is goedkoop hier) tussen de 18 en 23 Euro kosten. (echte berekening kan ik natuurlijk later pas geven)
De berekening is dus simpel.
Als ik met een 150 watt ongeveer een 75 Gram zou kunnen behalen.
Zou dit betekenen dat ik globaal gesproken 0,30 euro per Gram zou betalen.
Hierbij ga ik uit van de 23 Euro.
De tijd waarin ik de lamp, spiegelkap en ventilatoren kan afschrijven weet ik nog niet.
Maar ik ga er vanuit dat ik een 3 tal kweekjes zou moetten kunnen doen met deze.
Lamp = 53 Euro incl Spiegelkap.
Ventilator = 18 Euro.
53+18/3/75 = 0,95+030=1,25 Euro per gram (water en voeding reken ik niet,die zou ik buiten ook gewoon gebruiken)
Ik ga in deze berekening uit van minimale opbrengst / Maximale kosten.
Ik bereken nu 50% van de capaciteit van de lamp.
Bij een meer bekwame kweker, zou dit beduidend meer kunnen opbrengen.
Maar persoonlijk denk ik zo, als ik 1,25 moet betalen voor mijn eigen gekweekte wiet, ben ik een heel gelukkig man.
Hmmm. Escar, misschien zeg ik nu iets heel doms. Maar gezien de ligging van je huis en het aantal zonuren die jij daar ontvangt. Zou je dan niet kunnen gaan denken aan wat zonnepanelen en een klein windmolentje om je eigen energie te maken. Dat is natuurlijk wel een hele investering. Maar bv zo'n molentje kan je al heel simpel zelf in mekaar zetten. Er zijn legio voorbeelden van op het net te vinden. Zelfs je zonnepanelen zou je zelf in mekaar kunnen hobbieen. Goed kost een hoop munten maar ook die komen terug met winst. Goed ik denk dat je zelf hier ook al ver heb nagedacht, maar het lijkt me een ideale situatie om je eigen energie te kunnen opwekken.
Zo ook hier even een snelle update.
Het is zulk heerlijk weer buiten dat de dames lekker buiten zijn gaan spelen.
De temperatuur is ongeveer 20 graden tegenover een 26 graden in de kast is dit dus wel te doen lijkt mij.
De plantjes hebben beginnende Spint. (fuck) eigen schuld.
Ik ga vandaag de deur uit om even wat middelen te halen.
Ik zit te denken aan Bayer Massai.
Nu moet ik nog 2 middelen er bij hebben.
heeft er iemand een idee hierover.
Ik wil de plantjes in etappen ervan verlossen, dit met afwijkende producten.
Dus, helaas, de kast wordt niet Bio!!!!!
De twee geselecteerde plantes voor kast één zijn de volgende.
Ze zijn beide op ongeveer gelijke hoogte en beide twee keer getopt (niet op de officiële manier dus @ Cookaap
Vandaag ga ik even naar de growshop en ga de uiteindelijke potjes voor deze dames halen.
Mijn plan is deze te laten verzinken in de bodem van de kweekkast, dit levert mij een ruime 7 Cm in hoogte op.
Voor deze plantjes heb ik twee opties.
Of ik zet ze in een gelijkwaardige kweekkast als hun zusters, echter dan met een 250W HPS.
Of ik zet ze gezamenlijk in één grote pot en laat hen buiten.
Deze beslissing wil ik nu nog niet nemen, eerst koffie.
Ik hoop dat ik snel een advies krijg over welke tweede of derde producten ik kan gebruiken tegen Spint.
De werkwijze is als volgt.
Ik zet de plantjes morgen een laatste keer buiten, maak de kweekkast volledig schoon.
Ook de planten zal ik dan voor de eerste keer behandelen met product nummer 1.
De planten komen vanaf dat moment niet meer buiten te staan.
Ik heb de berekening al gemaakt, dit tezamen met de architect die de verbouwing van mijn huis overziet.
We zijn tot de conclusie gekomen dat een diep damwand profiel met een onder de grond liggen water reservoir de beste oplossing is.
Dit betekend dat ik een warm water voorziening krijg, gratis en afdoende voor een huishouding tot en met 30 personen.
Deze is volledig op licht energie (dus niet zonnenergie)
Het probleem met elektriciteit opwekken was de ruimte voor de opslag, dit mag standaard niet onder de grond in dit gebied.
Ook vanwege het natuur gebied, kan ik geen windmolens plaatsen (Flamengo's)
Dit zou de duurste post worden in mijn pand, verwarming en warm water. (gezien het oppervlak van de woonruimten en de stallen)
Verlichting, zal veelal in gezamenlijke ruimten gebeuren. (dus niet veel meer als een 4 persoons huishouden)
De geschatte kosten voor verlichting in individuele ruimten, valt hierbij te verwaarlozen.
Comment