Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Groei + Bloei met 4000K LED?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Groei + Bloei met 4000K LED?

    Korting op 420shop
    Hallo allen!

    Na wat rondgeneusd te hebben op dit leuke plekje gingen mijn handen jeuken en besloot ik eens een kweekkastje te maken om een plant in te kweken. En om hier lid te worden om dit met jullie te kunnen delen natuurlijk

    Heb hier met veel plezier enkele kweekverslagen gelezen waaronder die van EasyW
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    #2
    Als je er genoeg inhangt (stuk of 50) kan het wel met die lampjes, maar ik heb dus m'n bedenkingen.
    Die witte plastic bol die er omheen zit doet al weinig, behalve licht tegenhouden. Misschien het licht wat diffuus maken ook.
    Je zult ook een reflector moeten maken, anders zit de helft van het licht tegen je plafond.

    Die optimale lichttemperatuur blijft, het maakt niet uit welke soort lampen je gebruikt.
    Koele kleuren voor de groei, warme voor de bloei.
    Kan het ook andersom ofzo?
    Ja, alles kan, maar dat is een compromis en niet optimaal.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Er zit een groot verschil tussen de lampen die je nu wilt gebruiken en de "gewone lampen" die ik heb gebruikt hoor......

      De mijne zijn:
      -18 watt per stuk (dat halen die bolletjes van jou denk ik niet)
      -Reflecteren al het licht naar beneden (die bolletjes stralen rond)
      -"lenzen" zijn min of meer clear (die bolletjes zijn melkwit)

      https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...25#post1382825

      Ik gebruikte 6500K voor de groei en wisselde naar 3000K voor de bloei......

      Alles kan inderdaad maar bedenk dat je met deze bolletjes geen vergelijkbaar resultaat kunt behalen

      Veel succes
      Schermafbeelding 2020-03-30 om 10.26.52.png
      Attached Files
      2e
      3e

      Comment


        #4
        Thnx voor de snelle respons!

        Oh excuus, het was niet zo handig om die lampen op de foto te laten zien, dat zijn niet de lampen die ik bedoelde. De lampen op de foto had ik in een opwelling gekocht bij de action (12W 1500lm) maar die wil ik idd niet gebruiken vanwege gebrek aan reflector.

        De lampen die ik wel bedoelde zijn exact dezelfde als die EasyW gebruikt. Die zijn in drie kleurwarmtes te koop 3000K, 4000K en 6000K (of 6500K maar de beschrijving zegt 6000, dat terzijde)

        Dus toen ik las dat je 4000K zowel in groei als bloei kunt gebruiken vroeg ik me af of ik niet net zo goed 6x 4000K kon kopen ipv 6x 3000K + 6x 6000K

        Mijn beredenering was; een lamp van 4000K bevat blijkbaar de kleuren van het spectrum te van zowel de groei- als de bloeifase dus geen andere lampen nodig!

        Maar ik begrijp uit jullie reacties dat het dan een compromis wordt en dan ga ik idd toch voor aparte lampen voor de groei en bloei. Thnx!

        Ik kom qua kosten dan op 6x2x€12 op 144 euro voor de lampen. Als je alibaba kwaliteit niet meetelt haal je voor dat geld nog steeds geen acceptabele led groeilamp van toch? Hoogstens zo'n led ufo light waar ik alleen maar slechte verhalen over hoor.

        Thnx voor het advies! Ik klus nog even verder en dan verschijnt hier binnenkort mijn micro led scrog kweekverslag

        Comment


        • QnQ
          QnQ commented
          Editing a comment
          Zo kan je het bekijken inderdaad.
          Ik bekijk onbekende dingen vaak wat pessimistischer (lol)
          Je kunt ook zeggen die 4000K is voor geen van beide periodes geschikt.
          Maar zoals eerder gezegd, alles kan.
          Een QB lijkt me geschikter en ook zeker veiliger.

        #5
        Als ik het goed begrijp wil je dus 6 lampen gebruiken en daar 1 plantje onder zetten?

        Naar mijn bescheiden mening zou je dan wel af kunnen met 4 x 6000K + 2 x 3000K lampen omdat het grootste gedeelte van de groei het plantje nog klein is.

        Na ongeveer 2 tot 3 weken na overschakelen op 12/12 komen de eerste haartjes en dan wissel je de 4 6000K lampen voor 4 van 3000K zodat de bloei onder 6 x 3000K plaatsvind.

        Zo bespaar je weer 2 lampen / 24 euro.

        Je komt wel dicht in de buurt van de prijs van een quantumboard........ dat zou ik ook nog even overwegen als ik jou was. Dan zou je voor kunnen groeien onder bv TL en daarna onder een 3000K board afbloeien

        https://www.todogrowled.com/gb/hlg-q...8-hlg-100.html
        2e
        3e

        Comment


        • kelderkastje
          kelderkastje commented
          Editing a comment
          +kabel, fittingen, ...

          QB minder eigenwijs, meer wiet.

        • EasyW
          EasyW commented
          Editing a comment
          Meer wiet durf ik wel te betwijfelen als we van een 100W QB uit gaan en verder gelijke omstandigheden

        #6

        Comment


        • Sp4ceman
          Sp4ceman commented
          Editing a comment
          Hoi Gijsch, wat is de afmeting van je hok? Ga je ook die bloeilamp gebruiken?

        • Gijsch
          Gijsch commented
          Editing a comment
          Nee, ik heb een grote kast voor het groeien en bloeien. De voorgroeikast is echt alleen voor de eerste paar weken. Het idee is dat ik dan de kweekkast kan gebruiken om de oogst een paar weken te drogen en daarna zo weer door kan naar de volgende ronde

          https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...82#post1492882

          Als je wat bladert in mijn kweekverslag dan zie je ergens een linkje van Q naar een kweekverslag van een kweek geheel op TNeons met een prima eindresultaat!

          Edit : Voor als je lui bent en geen zin hebt om te bladeren:
          https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...07#post1489007

        • Sp4ceman
          Sp4ceman commented
          Editing a comment
          Mooi verslag man! Ik heb niet alles gelezen maar wel de foto's gezien van wat je geknutseld hebt. Ziet er netjes en fancy uit! I like it.

          Bedankt voor de link. Die had ik zo snel niet gevonden.

        #7
        Ik ben nu aan het kijken of dit werkt. Ik had namelijk al zo'n lamp ik kon verder geen informatie vinden of iemand het al had geprobeerd.
        https://www.elektrohandelsprijzen.nl...8-60-cm-4000k/

        Comment


        • EasyW
          EasyW commented
          Editing a comment
          Slechts 9 watt per buisje......... daar heb je er dan wel heel veel van nodig en moet je zorgen dat ze heel dicht boven alle toppen hangen

        #8
        Gaat het dan niet vooral om het aantal Lumen in plaats van het aantal watt?

        Comment


          #9
          Deze lamp staat dan gelijk aan een 180 watt aan gloeilampen.

          Comment


          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Maar we kweken niet onder gloeilampen

          • Gijsch
            Gijsch commented
            Editing a comment
            Afbloeien onder 9 watt levert je in het gunstigste geval 9 gram op.
            Om stekjes in leven te houden wil het wel, of om zaadjes te ontkiemen.
        Bezig...
        X