Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toevoegingen voor een betere smaak.

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Toevoegingen voor een betere smaak.

    Korting op 420shop
    Heb een leuk stukje tekst gevonden. Ik ga dit denk ik ook eens proberen.
    Als iemand hier ervaring met heeft is een reply altijd welkom!

    Smaakverbetering
    De growmarkt ontwikkelt zich in een hoog tempo. Steeds complexere methoden worden gehanteerd om zo een zo hoog mogelijke opbrengst te bereiken. Net zo belangrijk als de kwantiteit is natuurlijk ook de kwaliteit van het eindproduct. Eén of meerdere weken voor de oogst stoppen met voeding geven, leidt echt niet altijd tot zoete zachte toppen. Zelfs overmatig doorspoelen is geen garantie voor een goede smaak van het eindproduct.

    Voedingsstress is op zich een goede methode om de top goed te laten 'smaken'. Omdat de plant geen voeding meer krijgt, gaat hij complexe verbindingen afbreken. Dit om toch aan energie te komen om nieuwe cellen te kunnen vormen. Het afbreken van plantaardige verbindingen kost echter ook energie die bij de voedingsstress niet wordt bijgevuld. Suikers (sacchariden, koolhydraten) staan bekend om hun hoge energiewaarden. Snoepgoed bestaat soms voor meer dan 50% uit suikers. We weten (en zien) allemaal dat veelvuldig snoepen mensen dik maakt. Dit geldt ook voor planten. Suiker is naast een energiebron namelijk ook een bouwmateriaal. Wanneer de plant suikers krijgt toegevoegd kan hij nieuwe bloemcellen maken van de voedingsstoffen die hij opgeslagen had.

    Suikerbiet- en rietsuikerextracten zijn zwaar populair bij de aardekwekers als smaakverbeteraars. Ze bevatten natuurlijke suikers maar soms ook kaliumverbindingen. De plant neemt veel kalium op tijdens de laatste fase van de bloei. Voor de kwantiteit is dit een pluspunt maar voor de smaak kunnen suikerbiet- en rietsuikerextracten in de laatste fase van de bloei funest zijn.

    Het is dus zaak de planten suikers te geven waarin geen kaliumverbindingen zitten. Je kunt als aardetuinder zelfs overwegen om gewoon keukensuiker te gebruiken. Eén gram per liter voedingswater. Behandel een klein gedeelte van je tuin op deze manier en het andere gedeelte op jouw conventionele manier. Doe daarna eens een smaaktest.

    Smaken verschillen, maar over het algemeen heb je er echt baat bij.

    Nadeel van het toevoegen van suikerbiet- en rietsuikerextracten voor Hydro-kwekers is, dat de druppelaars verstopt kunnen raken. De viscositeit (= stroperigheid) van de extracten zijn vaak te groot. En het irrigatiesysteem is een te belangrijke factor bij het kweekgebeuren om vast te laten lopen! Ook van Hydro-kwekers hoor ik over het gebruik van keukensuiker in de laatste week van de cyclus. De suikeroplossing is niet stroperig, dus is de kans op verstopping nihil.

    Je kunt voor de zekerheid het irrigatiesysteem ook nog doorspoelen met een beetje schoon water. Keukensuiker is wat grof van structuur, je kunt het eventueel ook met fructose proberen, want ja; smaken blijven verschillen.


    Peace

    #2
    Re: Toevoegingen voor een betere smaak.

    Keukensuiker kan maar de boodschap is niet overdrijven .

    Grtz

    Comment


      #3
      Re: Toevoegingen voor een betere smaak.

      Tof zeg, dus je kan in feitje je plant vet mesten met zuiker en dan voor de oogst stop je met van alles geven en dan gaat ie die suikers omzetten.. slim..

      Ik heb een horeca achtergrond en kan wel iets vertellen over suikers. De benamingen van suikers hebben vooral te maken met de kristalisatie. Keukensuiker Kristal suiker heeft een grove kristal. Castor suiker heeft een kleinere korrel, dus wellicht handiger als je door leidingkjes wilt gaan.. (is gezeefde kristal suiker zeg maar) Dan heb je nog heel veel andere suiker soorten natuurlijk. Poedersuiker is natuurlijk helemaal fijn. http://www.suikerinfo.nl/nl/lexicon/index.php

      Denk aan dat witte kristal suiker schoongemaakt is en gebleekt is vaak dmv chloor. Bruine (riet) suiker heeft dat niet en is dus natuurlijker. Je hebt ook meer natuurlijke en vloeibare suikers zoals bijv. honing en ahornsiroop.

      Comment


        #4
        Re: Toevoegingen voor een betere smaak.

        @ ashdra interesante info .

        Grtz

        Comment


          #5
          Re: Toevoegingen voor een betere smaak.

          hoeveel gram (Eén gram ??) moogt ge meegeven per liter ongeveer? (keukensuiker dus, want ik heb hier niet direct suikerbieten of suikerriet staan)
          en, vanaf wanneer moogt ge die suikeroplossing meegeven? gedurende de hele bloei? of enkel de laatste weken?

          Comment


            #6
            zou ik ook graag willen weten

            Comment


              #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Smokey View Post
              Eén gram per liter voedingswater.
              Dat is volgens mij een beetje vlaams

              1 gr/liter dus...

              Ga het ook proberen !
              Een dag zonder wiet kent Flip niet.

              Comment


                #8
                ik heb ook weleens gehoord dat kwekers de planten ff met cola water geven, zitten ook veel suikers in waardoor de toppen lekker zoet en zwaar worden.

                Comment


                  #9
                  Cola is denk ik veel te zuur ? PH waarde is 2,8 Neem aan dat je er dan wel eerst flink wat PH+ bij moet doen. Is wat voor te zeggen, er zit inderdaad een hoop suiker in die troep.
                  Een dag zonder wiet kent Flip niet.

                  Comment


                    #10
                    nou... de ph gaat omhoog als de prik eruit is (prik is koolzuur)

                    Greetz,
                    Micks

                    Comment


                      #11
                      kan idd cola toevoegen maar in mijn oren klinkt dat toch al als bewerkte wiet... zoals dat tegenwoordig gaat.

                      anderen wachten gewoon totdat het klaar is en spuiten er cola over net voordat ze gan drogen, wat ook zorgt voor flink wat extra gewicht en ik zelf ben er niet over te spreken.

                      riet / bietsuiker / cola

                      tl buis / cement / perliet in je wiet

                      Ik hou het oldskool! niks tegen natuurlijke wijzen zoals de natuurlijke suikers bijv suikerbieten.

                      vraag me trouwen af wat er nou precies in canna bio boost zit, wat voor de extra omzetting in suikers zorgt.

                      Comment


                        #12
                        nu jah, suikerwater is de oplossing

                        - water laten koken, en max hoeveelheid suiker toevoegen.

                        hierdoor heb je geen afzetting van je suiker

                        en daarna aanlegen met water


                        voor die suikerbiet:
                        Ik kan er wel aan enkele raken... ik zal es proberen een stekje in zo'n bietje te steken( zal later wel laten weten wat het geworden is)
                        Last edited by yipz; 28 October 2008, 12:44.

                        Comment


                          #13
                          ok ik heb suiker toegevoegd aan 1 plant 1 gram per liter we zullen het zien
                          Schutto In tha house

                          Comment


                            #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door yipz View Post
                            nu jah, suikerwater is de oplossing

                            - water laten koken, en max hoeveelheid suiker toevoegen.

                            hierdoor heb je geen afzetting van je suiker

                            en daarna aanlegen met water


                            voor die suikerbiet:
                            Ik kan er wel aan enkele raken... ik zal es proberen een stekje in zo'n bietje te steken( zal later wel laten weten wat het geworden is)

                            ik ga het ook proberen, waarom trouwens het water eerst koken en dan pas suiker toevoegen? ik snap niet wat je met afzetting bedoeld

                            Comment


                              #15
                              Hoe hoger de temperatuur hoe meer water kan opnemen.
                              Het "verzadigingspunt" ligt een stuk hoger bij water dat bijna kookt.

                              Comment

                              Bezig...
                              X