Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Air-Pots/Smart Pots Zelf Maken! Gezondere Wortels Van Je Plant

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Air-Pots/Smart Pots Zelf Maken! Gezondere Wortels Van Je Plant

    Korting op 420shop
    Hey Beste Kwekers!

    Je hebt het allemaal al eens gezien, wortels die helemaal langs de rand van je potten alle kanten op zijn gaan groeien.
    Nu is dit voor een wietplant die binnen staat vaak geen probleem omdat die op tijd worden geoogst maar een plant die
    het volle seizoen buiten staat kan hier nog al eens last van hebben. Die staat soms wel van maart tot oktober buiten.
    Het probleem wat de wortels dan kunnen krijgen is dat ze zuurstof tekort komen en zichzelf dus eigenlijk wurgen.
    Hier zijn al oplossingen voor uitgevonden zoals de bekende ''Smart Pots'' en ''Air Pots''.

    Deze soort potten voorkomen dat de wortels langs de rand in rondjes gaan groeien en zichzelf dus ''wurgen''.
    Dit doen ze doordat aan de zijkant lucht ingelaten word en waar lucht ingelaten word daar stopt de wortelgroei.

    Maar deze potten zijn behoorlijk prijzig vind ik. Een Air Pot van 22,5 Liter kost al heel snel 10 euro. Als je 5 planten hebt betekent dat alleen al 50 euro aan potten! Dat wil je als low-budget buiten kweker niet. Daarom heb ik op internet een oplossing daarvoor gevonden en wil ik die met jullie delen. Je maakt gemakkelijk je eigen Air Pot.

    Wat moet je daar voor doen en hebben?

    Benodigdheden:

    Boor met grote diameter
    Accuboor Machine
    Stanleymesje/AardappelmesjeWorteldoek
    Emmer/Pot naar keuze
    Lijmpistool en Lijm

    Je pakt de Emmer die je wil gebruiken en je boort daar gaten in met de boor en accuboormachine.
    Je haalt alle splinters/kruimels en scherpe randjes van de gaten af met het mesje.
    Daarna ga je het worteldoek erin doen. Je knip het uit op maat en dan lijm je het op een paar punten vast.
    Je kan ook het worteldoek er gewoon in passen en niet vastlijmen en gewoon je Lightmix/Potgrond naar keuze er in doen.
    Dat is het! Heel makkelijk, en als je al het gereedschap in huis hebt is het zeker de moeite waard.

    Hier een filmpje hoe ''Grow Pot Cheaply'' van Youtube het doet:


    Hopelijk hebben jullie er iets aan. Ik ga dit in ieder geval zeker gebruiken in de toekomst
    -De Perfecte Guerilla Kweek
    -Biologisch & Goedkoop Voedsel Maken Voor Je Planten

    #2
    Re: Air-Pots/Smart Pots Zelf Maken! Gezondere Wortels Van Je Plant

    Leuke toevoeging, bedankt!
    Veel gestelde vragen over het forum

    JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
    420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

    Comment


      #3
      Re: Air-Pots/Smart Pots Zelf Maken! Gezondere Wortels Van Je Plant

      Winkelmandjes zijn daar ook handig voor, scheelt een boel geboor.

      Comment


        #4
        Re: Air-Pots/Smart Pots Zelf Maken! Gezondere Wortels Van Je Plant

        Of die opvouwbare kratjes.
        vouwkratje.JPG

        Of vijvermandjes.
        vijvermandje.JPG

        Of jute zakken, of de zak waar de grond in gekomen is...etc..etc..

        Dat scheelt een hoop werk, en rommel.
        Ik ben liever lui dan moe eh..

        Een zuurstoftekort bij de wortels heb ik trouwens buiten nog nooit gezien hier, ondanks dat ik vaak kleine (3L) potjes gebruik.
        Het kan wel voorkomen dat de zon op de potten staat, en dan wordt de temperatuur te hoog.
        Mgoed..voor die 3 dagen per jaar dat we echt zon hebben schuif ik ze wel even naar de schaduw als 't moet.

        Een voordeel van veel gaten is wel dat ze wat sneller opdrogen als er weer een flinke bui regen over gegaan is.
        Maar als het een weekje niet regent is dat weer een nadeel.

        -
        vanaf 04:20 heb ik niet meer naar de pot gekeken.
        Last edited by QnQ; 6 November 2015, 07:30.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5
          Re: Air-Pots/Smart Pots Zelf Maken! Gezondere Wortels Van Je Plant

          Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
          Mgoed..voor die 3 dagen per jaar dat we echt zon hebben schuif ik ze wel even naar de schaduw als 't moet.
          .
          Geweldig

          Comment

          Bezig...
          X