Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wortelsnoei

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Wortelsnoei

    Korting op 420shop
    Inleiding

    Een ieder die wel eens getopt of gefimd heeft zal hebben geconstateerd dat na deze handelingen de plant twee of meer nieuwe groeischeuten vormde. De plant reageert dus op snoei met een versterkte groei. Oude hoveniers zeggen dan ook wel: "snoeien doet groeien". Eigenlijk komt het er op neer dat je de plant met het snoeien min of meer mishandelt en dat de plant daarop reageert met een versterkte groei. Naast een bovengrondse snoei bestaat er ook een "wortelsnoei", of liever gezegd een soort mishandeling van het wortelgestel, waarop de plant evenzeer in positieve zin reageert met een versterkte wortelgroei.

    Beschouwing

    Tuinbezitters weten dat een gazon in het voorjaar moet worden geverticuteerd. Dit houdt in dat het grasveld machinaal of handmatig wordt ingekerfd, waarbij de viltlaag en het mos worden verwijderd en waarbij tevens de wortels worden doorgesneden. Een gazon reageert daar verrassend positief op door een versterkte groei. Immers, de wortels "vertakken" zich na het doorsnijden en een steviger wortelgestel geeft een gezondere grasmat. Wat kunnen we met deze gegevens aanvangen met de kweek van cannabis? Welnu, een ieder die buiten kweekt, zal wel eens hebben geconstateerd, dat door regenval de grond "dichtslaat". Degenen, die in potten kweken en langs boven water geven zullen hetzelfde fenomeen aantreffen.
    We weten allen dat luchtige, goed doorlatende grond de plant ten goede komt.
    Dit is uiteraard geen aansporing om bij je wietplanten net zo rigoreus te werk te gaan als bij een gazon. Echter, als je constateert dat de grond is "dichtgeslagen" door welke oorzaak dan ook, kun met enig beleid minimaal de bovenste laag wat loswoelen en met een stuk metaal of iets dergelijks
    (zelf gebruik ik een staaf betonijzer) de wortelkluit doorsteken.

    Conclusie

    -Met het loswoelen van de bovenlaag beinvloed je de zuurstofhuishouding in positieve zin aan de oppervlakte van het kweekmedium;
    -Met het doorsteken van de gehele wortelkluit wordt het wortelgestel in zijn geheel beter belucht;
    -Door het wortelgestel licht te beschadigen stimuleer je nieuwe wortelaanmaak.

    Slotopmerking

    Ongeacht of de bovenlaag nu dichtgeslagen is of niet: ik doorsteek de wortelkluit regelmatig, zo eens per maand en dan 10 gaten per plant, ter stimulering van de aanmaak van nieuwe wortels.


    Xtreme
    Last edited by Xtreme; 27 July 2009, 09:00.

    #2
    Re: Wortelsnoei

    jahman helemaal mee eens dude
    goed verhaal en klopt ook nog
    kan je helemaal volgen prima post verdient een waardering

    gogogo xstream

    gtrz

    Comment


      #3
      Re: Wortelsnoei

      He nu je het zegt dit klopt helemaal!

      Toen ik mijn buitenplanten ging over potten heb ik bij 1 van de planten de kluit per ongeluk flink beschadigd.
      Tot mijn verbazing was deze plant de eerste waarvan de wortels onder uit de grotere pot kwamen steken een maand later.

      Dus dat klopt wel mishandel je wortels en ze gaan harder groeien!

      Wijze post wederom
      NLX outdoor kweek 2011
      Wierie Wierie`s Outdoor Festijn 2010
      De eerste maal; 4x NLX outdoor 2009

      Comment


        #4
        Re: Wortelsnoei

        Yo Xtreme,

        Ben lang op zoek geweest naar bevestiging voor dit feit. Thnx allot!!!
        Had het ook al gemerkt bij het indoorkweken met name bij het verpotten.
        Zelf ben ik aquariumhouder en bij het planten snoeien wij steeds de wortels terug tot op 2 cm (voor een plant die ongeveer een maximalen hoogte bereikt van 50 cm). Ik heb dit ook al eens aangekaart op het chatforum maar de leden zagen dat niet echt zetten. Uiteraard loopt je plant bovengronds even stilstand op, maar wat je ervoor in de plaats terug krijgt...
        Ik kweek meestal indoor en verpot 2 keer: kiem in jiffy in voorgroeipot met onderaan goeie laag hydrokorrels en dan in grote voor bloei. Tijdens de laatste verpotting haal ik de hydrokorrels van tussen worteltjes en snoei toch zeker de helft tot 2/3 weg. Nieuwe potgrond voorbehandelen met wortelstimulator en rijkelijk gieten. Dit werkt perfect voor mij.
        Now it's time for some more thinking outside the box... Enig idee of je onze plantjes op de stam kunt laten wortelen tijdens de groei bvb door marcotteren of het afleggen van een zijscheut? Telkens een klein wondje te maken en dit te behandelen met stekgel of -poeder. Dit om bvb het passeren van de omheining te voorkomen en het stekken buiten te vergemakkelijken... En ook wat om de mogelijkheden van onze buitengewoon sterke schatjes te testen. Ik heb al vernomen dat het voorkomt maar mijn testertjes zijn allen 'mislukt'.

        Grtz $iR
        Last edited by SirSmokeAllot; 17 August 2009, 22:05.
        sigpic

        Comment


          #5
          Re: Wortelsnoei

          weet niet of dit on topic is.

          Maar ik had laatst (heb ze nog hehe) een Amnesia zaadplant dieper bedekt in aarde. En had zo een stuk van een onderste scheut mee onder de grond gestoken. Ik was me daar op die moment zelf niet bewust van, want ik werk aan ze als het donker is. Minder gekoekeloer van de buren he.4

          Om to the point te komen... Die scheut is individueel beginnen wortelen doordat ze onder de grond staat.
          Ze hangt nog aan de hoofdstam, maar is gelijk beginnen wortelen. Ik kan dat ook niet meer uitgraven, want mijn plant is ook nog eens wortel beginnen schieten tot waar ik ze indekte.

          Dus ik denk dat marcotteren wel moet lukken, alleen ga ik het nu niet op mijn outdoor uittesten he

          Comment


            #6
            Re: Wortelsnoei

            Bij vorige kweekjes heb ik vaak verpot. De wortelvorming was zo compact dat de buitenzijde van de wortelkluit compleet uit (witte) wortels bestond. Om de wortels wat meer "adem" te geven heb ik met een onkruidschraper (zo'n ding waarmee je de voegen tussen tuintegels schoonschraapt) flinke kerven gemaakt in de kluit en de losse grond er uit geschud. Bij het overpotten moet je er wel opletten dat de losse wortels niet naar boven gericht zijn. Dus een flink plantgat maken, de plant daarin plaatsen en daarna grond toevoegen en aandrukken.
            Terzijde: het doet mij genoegen dat ik in $ir Smoke Allot een medestander in mijn visie heb gevonden dat wietplanten uitermate sterk zijn. Ik ben en blijf van oordeel dat de meeste kweekjes mislukken door te veel voeding en een te voorzichtige behandeling. Bovengronds snoeien (lees toppen en fimmen), wortelsnoei, meerdere keren knakken van twijgen e.d.: al deze "beschadigingen" leiden tot een sterkere plant met een grotere opbrengst. Te veel voeding leidt hoe dan ook tot een verzadiging van het groeimedium en een zwakke plant met "waterloten"

            Xtreme

            Comment


              #7
              Re: Wortelsnoei

              Chill, nu kan ik met een gerust hart bamboe rondom m'n plant prikken.
              Heeft deze techniek ook effect op bloeiende planten?

              Comment


                #8
                Re: Wortelsnoei

                ik begrijp dat van het wortel snoei wel ook kan ik het wel beredeneren
                maar wat zijn waterloten???

                dat gaat weer mijn pet te boven
                mvg DH

                Comment


                  #9
                  Re: Wortelsnoei

                  Oorspronkelijk geplaatst door devils haze View Post
                  ik begrijp dat van het wortel snoei wel ook kan ik het wel beredeneren
                  maar wat zijn waterloten???

                  dat gaat weer mijn pet te boven
                  mvg DH

                  Waterloten zijn een (vegetatieve) wildgroei van kleine, stakerige takjes aan een hoofdtak. Deze wildgroei ontstaat als het natuurlijke evenwicht tussen het wortelgestel en de plant is verstoord. Net als bij fruitbomen vormen zich aan waterloten nauwelijks vruchten/toppen. Manieren om waterlot te voorkomen zijn: niet te veel voeding geven, bij stress-training, zoals toppen, fimmen, knakken -waarbij de bovengrondse groei wordt gestimuleerd- tevens de wortels beschadigen (bijvoorbeeld door met een ijzeren staaf rondom de planten gaten in de grond te prikken), zodat de wortels een extra groei-impuls krijgen. Uitlopers van slapende knoppen aan de onderkant van de plant stelselmatig verwijderen.


                  Xtreme

                  Comment


                    #10
                    Re: Wortelsnoei

                    bedankt extreme aan jou heb ik wat hele nete informatie
                    kan ik zeker gebruiken dank je wel voor je tijd en moeite

                    Comment


                      #11
                      Re: Wortelsnoei

                      Nuttige informatie! Ga ik zeker in de praktijk omzetten.. Eigenlijk gebruikte ik deze techniek al. Bij het maken van een weedboompje dan.

                      Comment


                        #12
                        Re: Wortelsnoei

                        deed ik ook regelmatig

                        Comment


                          #13

                          Comment


                            #14
                            Re: Wortelsnoei

                            maar is wortelsnoei ook bevorderlijk als je gebruik maakt van een hydro/bubbleponics systeem?



                            jah je ziet het niet ged maar hier hangt een groot gedeelte wortels aan
                            de pot en een groter gedeelte bedekt de bodem van de bak
                            dit stekje zit nu 3 weken in de bak en is nu 2 weken +- op 12/12 en heeft
                            ook al een zeer uitbundige bloei met mooie grote toppen met veel kristallen

                            maar is ook bij dit systeem wortelsnoei bevorderlijk????
                            en zo ja hoeveel zou je dan kunnen snoeien???

                            met vriendelijke groet Devils Haze

                            Comment


                              #15
                              Re: Wortelsnoei

                              Ik zou het echt niet weten. Lijkt me behoorlijk tricky om hierin te gaan snoeien. Bovendien het secundaire voordeel (beluchten dichtgeslagen grond i.v.m. de zuurstoftoegankelijkheid) lijkt niet aan de orde: de wortels krijgen immers zuurstof genoeg. Een kennis kweekt ook hydro: die probeert de wortels zo te schikken dat zijn afvoer niet verstopt raakt. Hij heeft ook een soort raster gemaakt van horrengaas waarop de wortels rusten waardoor het overtollige water weg kan lopen.
                              Succes

                              Xtreme

                              Comment

                              Bezig...
                              X