Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tips voor het planten op en tussen akkers.

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Tips voor het planten op en tussen akkers.

    Korting op 420shop


    Hier zou ik graag een topic beginnen, met alle info over ALLE akkersgronden samen (wanneer zaaien de boeren, wanneer sproeien ze, wanneer oogsten ze en het belangrijkste: wat moeten we afleiden uit deze kennis om onze eigen kweek tot een mooi einde te brengen).


    Gelieve te corrigeren/aan te vullen/info over andere gewassen te posten, jullie info komt dan hier in de beginpost te staan. Iedereen die meewerkt wordt vernoemd onderaan de tekst.








    Vanwege de hoogte van het gewas snijmais is een maisveld uitermate geschikt om onopvallend wiet te kweken (behoudens luchtverkenning door justitie, daar is geen kruid tegen gewassen). Echter in een maisveld wordt onkruid mechanisch en chemisch bestreden, wat de wietplant uiteraard niet ten goede komt.


    Mais wordt over het algemeen tussen 20 april en 1 mei ingezaaid. Onkruidbestrijding vindt plaats tot het 6e of 7e bladstadium (zo'n vier weken na het inzaaien). Nadien is de plant zo hoog dat het onkruid door te weinig lichtdruk geen kiemkans meer krijgt. De laatste onkruidbestrijding vindt plaats tussen 20 juni en 1 juli (vier weken dus). Dus om het "safe" te spelen kun je het best de voorgegroeide planten na 1 juli in het maisveld planten. Vroeg rijpe soortjes (autoflowering) verdienen de voorkeur. Immers, de wietplant moet rijp zijn voordat de mais wordt geoogst.


    Steeds opletten als je naast (of tussen) grasachtigen plant (ook graan dus), omdat ze daar herbiciden gebruiken tegen breedbladigen, zoals MCPA, MCPP, 2,4D enz.

    De beste plek is omwille van deze risicofactoren dus naast het veld inplaats van er in. Tussen de velden is dikwijls een sloot gegraven. Dus dicht tegen deze sloot of op het afgrondje naar het water toe staan je planten niet in de weg, hopelijk uit het zicht, en hebben ze voldoende water.
    Aangezien je gebruik maakt van de boer zijn grond is het misschien ook niet zo netjes om zijn planten te gaan verwijderen voor de jouwe. Er bestaat ook een grote kans dat als je je plantjes gaat checken opeens het veld voor de helft of volledig geoogst blijkt te zijn, als je plantjes er tussen stonden is je werk gegarandeerd voor niets geweest, als ze in de kant staan heeft de boer ze misschien niet gezien, of misschien gedoogt hij het wel! Let op als je een paal ziet staan in het veld met een oranje vuilbakje op, dit echt zeggen dat de boer zijn veld in het oog houdt (voor georganiseerde misdaad die gaat planten zetten, maar de jouwe worden waarschijnlijk ook sneller gespot door zo'n controlerende boer).







    AARDAPPELEN


    Er zijn vroege, halfvroege, halflate en late soorten. Vroege aardappelen hebben een korte groeiperiode en worden geoogst voor ze volledig rijp zijn. Ze bewaren niet zo lang. Halfvroege aardappelen worden rijper geoogst en kunnen tot in de winter worden bewaard. Late aardappelen hebben een langere groeiperiode en kunnen de hele winter door worden bewaard. Als boer was zou ik dus voor late aardappelen kiezen, wat een goeie zaak is voor onze planten, dit geeft ons meer tijd om ze te kweken.


    Aardappelen groeien goed op verschillende grondsoorten. Alleen natte gronden zijn te mijden. Lichte gronden lenen zich goed voor primeurteelten, terwijl de zwaardere gronden beter bewaarbare aardappelen opleveren. Dit maakt niet zo veel voor ons uit, aangezien cannabisplanten ook geen water zuipen. Als je ziet hoe droog de gronden in noord-afrika zijn...
    Aardappelen laten goede grond na voor de volggewassen en zijn ook goed geschikt als pioniersgewas op pas ontgonnen weide- of braakland. De grond verwerft een luchtige structuur en wordt, indien regelmatig aangeaard, tamelijk vrij van onkruidzaden. Dit is goed nieuws, als het een primeurteelt is zijn alle voedingsstoffen nog aanwezig in de grond. Om groen en stevig loof te bekomen en om aardappelziekte te vermijden is een plaats in de volle zon, met voldoende luchtbeweging, absoluut nodig, wat overeenkomt met de noden van onze plant dus.
    Aardappelen wensen een lage pH, 5-6 is voldoende, wat ook mooi overeenkomt met wat onze plant liefst heeft. Verder is een goed verteerde organische bemesting met stalmest of compost gewenst. Wees spaarzaam met stikstof, het loof groeit dan weelderig, de aardappelen groeien niet goed uit en de kans op aardappelziekte neem toe. Dit is dan weer iets minder. Onze plantjes hebben hun stikstof nodig, dus het is misschien aan te raden als je op de rand van een aardappelveld gaat groeien, je de grond voorbereidt door er brandnetels verhakselt in de grond te composteren. Zo breng je een goeie hoeveelheid stikstof in de grond. Verder is kalium is belangrijk voor de waterhuishouding (glazigheid) en de bewaarbaarheid van de aardappelknol, maar ook voor onze planten!
    Kalium komt in de gehele plant voor en is nodig voor alle activiteiten, die met (water) transport te maken hebben. Onder andere het openen en sluiten van de huid-mondjes. Verder zorgt kalium voor de stevigheid en kwaliteit van de plant en bestuurt het talloze andere processen, zoals de koolhydraathuishouding.

    Het planten en oogsten van de aardappelplant is weergegeven in onderstaande afbeelding. De halflate soort wordt in september geoogst, de late pas halfoctober. Om te weten wanneer ze geoogst zullen worden kan je dus in de gaten houden wanneer ze worden geplant: de velden waar men ten vroegste april gaat planten geven ons de tijd om onze planten er ook te gaan zetten en op tijd te oogsten.










    ASPERGES







    Deze gids is tot stand gekomen door het samenvoegen van info gepost door:


    Xtreme

    thelos
    janleuri
    monty
    Purple Haze

    andere bronnen:


    http://nl.wikipedia.org/wiki/Mais

    http://www.handboeksnijmais.nl//inhoud/10oogst.pdf

    http://www.plantaardig.com/groenteni...andleiding.htm


    EXTRA:

    De bestrijdingsmiddelen atlas


    Waar je ook plant, het is niet slim en respectloos om te gaan gewassen vernielen van een boer om er je eigen planten te zetten. Als je geoogst hebt kan je ook beter geen sporen achterlaten van je kweek (je wortelkluit uit de grond trekken, als je er voeding hebt verstopt deze meenemen, ...) zodat de boer er zo geen weet van krijgt en je volgend jaar eventueel hetzelfde plekje kan gaan gebruiken.



    Last edited by Jake92; 18 January 2011, 18:00.
    Excuse me while I light my spliff, good God I need to take a lift...

    #2
    Re: Tips voor het planten op en tussen akkers.

    goeie info man toppie

    Comment


      #3
      Re: Tips voor het planten op en tussen akkers.

      Mooie bijdrage. Nu eens geen vragen van een nieuw lid, maar geordende informatie. (met bronvermelding, is verdomd correct)

      Comment


        #4
        Re: Tips voor het planten op en tussen akkers.

        Mooi werk Jake.

        Misschien is deze link wel intressant de bestrijdingsmiddelen atlas http://81.93.58.66/bma_nieuw/

        Grtz

        Comment


          #5
          Re: Tips voor het planten op en tussen akkers.

          bedankt voor de replies (en de reputatiepunten) jongens, het is een beloning voor het werk dat tot hiertoe is gedaan.

          En monty, er staat een heleboel op die atlas, maar ik snap er de zak van. xD Ze hebben een lijst van toepassingen (zag ik staan bij correlatie) zoals bv het telen van aardappelen, ... en ik dacht dat ze dan ergens mooi een tekstje zouden hebben staan van 'aardappeltelers gebruiken die en die stoffen', zodat wij kunnen kijken welke schadelijk zijn voor ons doeleind en het zo mee in de gids zetten (want ik wil het echt een verstaanbare for dummies gids maken, wat doe je best wel, wat best niet).

          Nou ja, niet dus, ik kan zo'n tekstje per gewas niet vinden, enkel wetenschappelijk geleuter over die chemische stoffen. *__*
          Ik durf wedden als je aan de boeren die lijst stoffen voorleest, ze nauwelijks eentje kennen. De gebruikersnamen misschien wel.

          Ik zal het bij de bronnen zetten. Wie het begrijpt heeft er dan toch wat aan
          Last edited by Jake92; 15 January 2011, 21:27.
          Excuse me while I light my spliff, good God I need to take a lift...

          Comment


            #6
            Last edited by member10463; 15 January 2011, 22:44. Reden: geen opmaak mogelijk

            Comment


              #7
              Re: Tips voor het planten op en tussen akkers.

              * bijdrage purple haze aangevuld *

              bedankt PH
              Excuse me while I light my spliff, good God I need to take a lift...

              Comment


                #8
                Re: Tips voor het planten op en tussen akkers.

                handige informatie jake, ga je dit jaar tussen de aardappelen en asperges kweken? Er is nog weinig over geschreven maar ik veronderstel dat je dan autoflowers tussen de aardappelen gaat zetten?


                Gtzz
                Last edited by janleuri; 17 January 2011, 17:36.

                Comment


                  #9
                  Excuse me while I light my spliff, good God I need to take a lift...

                  Comment


                    #10
                    Re: Tips voor het planten op en tussen akkers.

                    Erg handig

                    Mijn tip: Pas op! ( Lees post 9 van deze thread ) voor dit soort eikels.

                    Comment


                      #11
                      Re: Tips voor het planten op en tussen akkers.

                      1. Read

                      Aangezien je gebruik maakt van de boer zijn grond is het misschien ook niet zo netjes om zijn planten te gaan verwijderen voor de jouwe.
                      Excuse me while I light my spliff, good God I need to take a lift...

                      Comment


                        #12
                        Re: Tips voor het planten op en tussen akkers.

                        kun je ipv geplant geoogst zetten bij asperges ze worden geoogst ten laatste 24 juni
                        . bedankt.

                        Comment


                          #13
                          Re: Tips voor het planten op en tussen akkers.

                          Dus dat stuk van dauw vasthouden vanaf september en risico beschimmelde toppen klopt dan niet? Aangezien de planten al twee maand weg zijn? :p
                          Excuse me while I light my spliff, good God I need to take a lift...

                          Comment


                            #14
                            http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                            Comment


                              #15
                              Re: Tips voor het planten op en tussen akkers.

                              goede extra info HJM @jake , nee asperges worden in bedden geteeld en de laatste wortelsteel) wordt op 24 juni gestoken. daarna mag die plant groeien en wordt die nog een metertje hoger en wordt het veld niet meer aangeraakt door de boer tot het loof afgestorven is en meestal wordt het aspergewerkgedaan ergens in november om winterklaar te maken en sommige beginnen pas in maart de bedden voor te bereiden dus je hebt een kweekplek , die wel vochtig wordt door dauw vanaf september maar dei met rust gelaten wordt door de boer tot je veilig kunt oogsten . is zeker niet een ideale oplossing maar ik kreeg daar toch tweemaal meer dan een ons tussen de asperges uit). PS : voor mensen die dit zouden willen doen ,als je geoogst hebt trek dan ook even de wortelkluit uit anders verraad je jezelf tov de boer en kun je niet meer dezeplek gebruiken groetjes PH..........Bijgevoegde foto's en filpje ter verduideling .asperge-volgroeit.jpg zijn volgroeide asperges en asperges-steken.jpg is asperges steken .
                              en in dit filpje zie je beide planten samen .
                              wie het kleine niet begeert verbrandt zijn vingers
                              Last edited by member10463; 18 January 2011, 15:02.

                              Comment

                              Bezig...
                              X