Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweekverslag autoflowers buiten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Kweekverslag autoflowers buiten

Korting op 420shop
    hey!

dankzij jullie hulp heb ik een (denk ik) goed buitenkweekplan kunnen maken voor deze zomer!

Dit is mijn eerste kweek en beperk me tot enkel AF’s, ik heb gisteren de eerste zaadjes in de grond gestoken.

Zaadjes:
    3x Cropical Fruit - Cream of the Crop
    2x Auto Pounder - Auto seeds
    1x Pineapple Punch Auto - Auto seeds
    1x Easy Rider - Huismerk Wietzaadjes
    3x White Dwarf - Huismerk Wietzaadjes (gratis)

Ik heb gekozen voor 10l potten.
    Samenstelling:
    - 9,5l DCM Groenten & Kruiden
    - 0,5l perliet
    - bovenaan in midden kuiltje gemaakt en daarin zaai- en stekgrond gedaan
    - 35g Verta Fort korrels per pot

Nu is het wachten op wat er bovenkomt, spannend...

Om de zaailingen de beschermen heb ik een halve plastiek fles met gaatjes in het midden vd pot gezet.
    Nu vraag ik me echter af of dit ook al nuttig kan zijn voor de zaadjes, of enkel wanneer het plantje bovenkomt? Iemand enig idee of het plaatsen van een fles ervoor kan zorgen dat het zaadje er niet doorgeraakt wanneer de rand vd fles toevallig staat op plaats waar plantje bovenkomt ofzo?

Momenteel staan de potten op een plaats met weinig zon zodat de aarde niet te snel uit kan drogen, later worden ze verplaatst naar hun definitieve plaats in de volle zon

Ik plan om binnenkort nog 5 zaadjes te planten, in de veronderstelling dat niet alles uit zal komen

foto’s volgen vanaf er iets te zien is!

Groene groeten,
    Appleton

Zet hem op! Een mooi moment om buiten te starten lijkt me, zijn ze eind augustus klaar en pak je de meeste zonuren.
    als een zaailing bovenkomt, is het handig als de boel een beetje vochtig is zodat zij het zaadomhulsel kan afwerpen. Als het droog is dan wil die nog weleens aan de lobblaadjes vast blijven zitten. Die fles zou ik weghalen zo gauw ze dus boven zijn en de eerste blaadjes (lobblaadjes) zich ontvouwen hebben. Weten ze daarna ook gelijk waar ze aan toe zijn en krijg je planten die tegen een stootje kunnen.
    Ik neem toch aan dat je de zaadjes precies in het midden van de pot hebt geplant? Dan kun je die fles toch zo positioneren dat die er precies boven staat?

Comment

Succes ben benieuwd naar de foto's.
      Neem aan dat je fles zo geplaatst hebt dat voor je gevoel het zaadje in het centrum ligt? Dan zal het wel goed komen, hier zijn de kopjes netjes in het midden van de fles naar boven gekomen. Kan wel zijn dat aarde in de fles een klont vormt en bij verwijderen fles die klont toplaag mee komt. Inclusief zaadje kweekling. Die moet je er dan misschien even uitkloppen.
      Het nut dat de fles nu heeft is dat je voorkomt dat vogels het zaadje uit de grond pikken op zoek naar wormen. En je voorkomt ook gravende katten. Het is geen noodzaak.
      Denk dat je de potten gerust al in de volle zon kan zetten. Zaad kiemt het beste bij kamertemperatuur. En slechter onder koude omstandigheden. Iedere dag even met een vinger testen hoe vochtig de aarde is. Want het zaad mag niet uitdrogen. Maar dat gebeurt niet in een dag zon op de pot.
      Ik vind dat er gewoon vijf van de vijf op moeten komen, tenminste wel als je net als ik minimaal 6,95 per zaadje hebt betaald.

Veel (leer)plezier met je kweek.
      Konijnenvlees is gezond & ik kan hard meppen.

Comment

Leuke soortjes, ik volg je

Comment

Pineapple punch by far het lekkerste wietje dat ik ooit gerookt heb, en ik heb er al heel wat gerookt.

Wel rotgevoelig omdat ie zo mega compact is, en wit van de thc....

succes!
          You do not have permission to view this gallery.
          This gallery has 1 photos.

Comment

• Appleton
            Appleton commented
            Editing a comment
            Leuk om te lezen, mooie plant!
            Benieuwd naar de smaak..

De flessen heb ik alvast verwijdert, ik was nl niet zeker of ik ze wel allemaal goed had geplaatst tov zaadje.
          Mijn spot is onbereikbaar voor katten en ik denk ook niet dat vogels daar gemakkelijk geraken, dus heb maar het zekere voor het onzekere genomen

De overige zaadjes heb ik uiteindelijk toch ook gewoon gezaaid

ik hou jullie op de hoogte!

Comment

Goed bezig. Je zou een rand kopertape om je potten heen kunnen doen tegen de slakken. Kost 7 euro voor een rolletje bij de hornbach

Comment

De zaadjes zitten ondertussen een 4 tal dagen in de grond (zonder voor te kiemen)

Voor het ontkiemen heb ik de methode die QnQ me aan heeft geraden gebruikt: wijsvinger tot eerste kootje in de grond, zaadje erin, (zaai- en stek)grond er bovenop, eens met gieter over en een week wachten.
              Ik heb die techniek in april getest met een zaadje dat ik nog had liggen en dat werkte! Het verschil met toen is dat mijn potten nu 10x groter zijn en buiten staan, dus is het vochtig (maar niet kletsnat) houden van de grond voor mij moeilijker.
              Ik ben er na het zaaien eens heel kort met de gieter overgeweest en daarna nog wat met waterspuit op toplaag. Gisteren was deze tussen vochtig en droog en heb er nog beetje water opgedaan.

Ik vraag me af of ik er beter af blijf, en ze laat staan waar ze staan (of het nu regent of niet) of dat ik de vochtigheid van de toplaag toch beter in het oog houd... indien ik beter steeds bijbevochtig: heeft iemand een manier om in dat stadium het verschil te zien tussen té droog en té nat voor de zaailing? Is het voldoende als ik voel dat de toplaag heel lichtjes vochtig is of betekent dit dat het zaadje wss niet genoeg vocht heeft?
              (kan het kwaad als ik er met gieter beetje water op giet met dunne stralen of zou dit het kiempje kunnen beschadigen/laten zakken?)

Ik weet dat er heel veel te lezen valt over ontkiemen maar hierop heb ik geen antwoord gevonden...
              het is, zoals jullie weten, mijn eerste kweek dus er kan (en waarschijnlijk zal) wel wat mis gaan, maar ik hoop toch dat dit pas gebeurt wanneer de plantjes ten minste net boven zijn, en niet tijdens het ontkiemingsproces.. dat zou echt balen zijn

Iemand die begrijpt wat ik bedoel?

Comment

• itsme5285
                itsme5285 commented
                Editing a comment
                Heb je ze zo gewoon in de grond gestoken? Want ik doe het zaadje in een glas water, dan een 12 uur wachten ofzo. Eens het zaadje gezonken is leg ik dit tussen nat keukenpapier in een afgesloten doosje. Vervolgens kijk ik elke 24 uur eens, en eens het zaadje een worteltje heeft, dan pas stop ik het in de grond zoals jij doet.

• Appleton
                Appleton commented
                Editing a comment
                Ja idd, heb ze (net zoals bij mijn test in april en zoals in de natuur) direct in de potgrond gestoken.
                Voor ik hieraan begon twijfelde ik tussen de verschillende methodes en werd me op het forum aangeraden om ze gewoon direct in de grond te steken en ze daar te laten ontkiemen.
                Dit bleek goed te lukken met mijn testplantje vorige maand maar dat was toen binnen en in een klein potje, nu liggen de zaadjes in grote potten buiten, waar de toplaag steeds vrij snel droger wordt maar ook nog niet superdroog en er relatief grote temperatuurschommelingen zijn
                Voorlopig spuit ik af en toe een klein beetje, gelukkig blijft de zaaigrond in het kuiltje wel een beetje vochtiger (of zo lijkt het toch)

Jouw methode overweegde ik ook maar uiteindelijk niet gedaan vanwege de mogelijke risico’s door beginnersfouten

Kleine update
              Vandaag, 8 dagen nadat ik zaadjes zonder voor te kiemen in de grond stak, kwamen de eerste 7 boven. ondertussen hoop ik nog op de opkomst van 7 andere zaadjes.
              Nog niets speciaal te zien dus.

Wel kan ik jullie al tonen hoe het met mijn testplantje gaat, deze is ondertussen ongeveer 40 dagen oud.
              Het enigste dat ik erover weet is dat het een ‘cheese autoflower’ is.
              Ik vind dat ze het heel goed doet, ik had haar eerst in een 1l pot geplant omdat ik van plan was het zaadje gewoon te gebruiken om de kiemmethode te testen, heb pas 3 weken later toch maar overgepot in 5l pot met universele potgrond. Hierbij ben ik enorm onhandig geweest en verwachtte ik dat ze mijn ongelofelijk slechte poging tot overpotten niet ging overleven...

Of toch?

Ondertussen toch 35cm hoog schat ik, en relatief dikke stam. Ze ziet er heel goed uit, alleen moet ik soms een klein webje uit de bladeren halen, maar verder geen last van.
              Verder ruikt ze al vrij sterk
              ik vind dat ze het heel goed doet zo, na al die mishandelingen Wat denken jullie?
              Attached Files

Comment

het lijkt inderdaad wel of ik hier en daar heel fijn spinrag zie op die rechterfoto...? Ik hoop dat dit van een spin is zonder 't' op het einde.

Comment

• Meglow
                  Meglow commented
                  Editing a comment
                  als je verder geen schade ziet in de vorm van witte puntjes, dan denk ik dat het een wat grotere spin is.

• QnQ
                  QnQ commented
                  Editing a comment
                  Dat is spin zonder T.
                  Die vangen andere beestjes.

• Appleton
                  Appleton commented
                  Editing a comment
                  Oke bedankt! Ik hoef me dus nog geen zorgen te maken...

UPDATE:

Ondertussen zijn ze al een 5-tal dagen boven, en de meeste (12 van de 15) zien er goed uit, 3 andere niet echt:
                - uit 1 zaadje kwam enkel een stengel zonder blad (kan dat?) of het blad is in de eerste uren na opkomst opgegeten geweest, zou me wel verbazen want geen schade aan de rest
                - een ander heeft nog steeds enkel lobblaadjes, maar die hebben hun werk precies ook niet goed kunnen doen, eentje zit nog half in de grond en het ander ziet er maar flauw uit
                - nog een ander geraakt maar niet af van haar zaadhoesje, heb wel de indruk dat het de goede kant op gaat

Met alle regen en onweer hier de laatste week was het niet zo gemakkelijk om de aarde relatief droog te houden, maar is tot nu toe wel gelukt om er een zeil over te spannen.
                Zijn er kwekers die ongeacht het weer hun (autoflower)zaailingen gewoon buiten laten staan zonder dat dit problemen oplevert? Dat zou wel een pak eenvoudiger zijn..

Waar ik me een beetje zorgen over maak:
                Op de blaadjes van de meeste zaailingen zie ik ook kleine witte webjes en draadjes, nog geen vlekken op de kleine blaadjes maar ben er toch niet gerust in.. misschien spint?

Update over testplantje (cheese auto):
                Deze is sinds de laatste update (4 dagen geleden) weer zichtbaar gegroeid en vertoont al meer beginnende topjes.
                Deze plant zag er steeds gezond uit maar sinds gisteren zijn de bladeren onderaan verkleurd, beetje gekruld bladeinde, vlekjes...
                Dit is bij de bovenste helft van de plant niet het geval, maar daar zie ik wel een soort andere vlekjes (door spint?) en draadjes aanhangen
                Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn doordat er verschillende soorten bladbeschadigingen zijn...
                Deze plant staat in een kleine pot (5l) met universele potgrond want ik had nooit verwacht dat deze het zo goed ging doen. Ik geef ongeveer 1x per week-10dagen DCM Groenten en Kruiden meststof die ik gratis bij mijn potgrond heb gekregen. Zou het eventueel ook door overvoeding kunnen komen? (Hoewel ik daarme oplet)
                Mijn andere plantjes staan in andere aarde (DCM ecoterra Groenten en Kruiden) en voor hen heb ik het Vertafort gamma al klaarliggen.

De cheese is een testplantje waar ik echt niets van verwachtte maar nu vind ik het ook maar zielig om zo een mooi plantje te zien aftakelen

Het was wel heel warm en heel erg sterke zon zaterdag, kan dit ook een rol spelen?
                Verder viel me ook op dat ze opeens, van de ene dag op de andere, veel minder sterk ruikt

Ik heb geprobeerd om zo scherp mogelijke foto’s te nemen

Groene groet,
                Appleton
                Attached Files
                Last edited by Appleton; 6 June 2018, 20:20.

Comment

Gisteren zag alles er nog heel goed uit, ik lette sinds het begin van de kweek erop om de zaailingen droog te houden, en wanneer er regen werd voorspelt gaf ik zelf zeker geen water of probeerde ik ze een beetje af te schermen.
                  gisterenvoormiddag heeft het een uurtje hard geregend en daarna een hele dag lang zon, ze zagen er goed uit!

Voor deze nacht werd geen regen voorspelt maar alles lag daarnet klets nat buiten, ik ging naar mijn zaailingen en verschoot van het ongelukkige beeld dat ik zag... ik wist meteen: teveel water...
                  Ongeveer de helft hing met stengel plat, bij de andere helft enkel de blaadjes wat naar beneden.

Ik had al meermaals gelezen dat dit een van de grootste oorzaken is van mislukte (eerste) kweken, maar het weer heb ik niet in de hand..

Ik heb de platliggende zaailingen ondersteund met saté prikkers, zodat ze weer recht staan
                  Ik denk dat ik verder niets kan doen buiten wachten, hopen dat het niet meer regent en de zon genoeg schijnt...?
                  Zouden deze jonge dames er volgens jullie nog goed kunnen door komen of zijn ze ten dode opgeschreven en begin ik beter alvast nieuwe zaden te bestellen voor het te laat is om nog te starten...?

Ik hoop dat iemand me een tip kan geven of mij kan zeggen of dit waarschijnlijk wel nog, of niet meer, goed komt...

hoopvolle groeten,
                  Appleton
                  Attached Files
                  Last edited by Appleton; 6 June 2018, 20:22. Reden: Een aantal foto’s verwijderd, er stond steeds wat lmeer dan de pot op

Comment

Ze zijn een beetje natgeregend, dan gaan ze niet meteen dood eh ...
                    Komende 3-4-5 dagen uit de regen houden (niet uit het licht!) en geen water geven.

-- ze stonden bij je vorige update, twee dagen geleden ook al te nat.
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

• Appleton
                      Appleton commented
                      Editing a comment
                      Bedankt voor je reactie Q!
                      Toch een kleine geruststelling dan!

Op de foto’s van mijn vorige update zag alles er inderdaad nat uit, want ik had net voor het nemen van de foto’s wat bevochtigd
                      Ik heb nog maar 1x water gegeven met gieter sinds ze boven zijn, en dat was minder dan 200ml per pot, na een heel warme en droge dag. Voor de rest gaf ik enkel water met de waterspuit (1l vernevelde ik elke ochtend boven de 15 potten dus 1l water op 150l aarde), dacht dat ik op die manier zeker niet te veel gaf
                      Integendeel, ik vroeg me af of ze eigenlijk wel genoeg water kregen zo want ze staan op een heel zonnige plaats... ja dus.. :p

Ik hoor net van mijn buurman dat er vannacht heel erg onverwachtte wateroverlast was, na een dik uur regen stond zijn garage al onder water
                    Ze hebben het niet getroffen de dames

Comment

Ja, ik ben daar niet zo voor, voor dat vernevelen, maar er zijn andere kwekers die er prima mee kweken dus ik wilde daar niet teveel op ingaan.

Voorlopig hebben ze water genoeg.
                      Heb je al een bierval tegen slakken staan, of iets anders ?
                      Die vinden dit weer ook erg fijn en kun je maar beter voor zijn.
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Bezig...
                      X