Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste keer kweken: Grote potten in de tuin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Eerste keer kweken: Grote potten in de tuin

    Korting op 420shop
    Beste,
    eerste post op dit forum, even voorstellen. Ben 20 jaar oud en ga 5 plantjes in de tuin zetten, waarom? Proces van zaadje naar eindproduct lijkt me erg leuk om te doen gewoon voor de fun. Nou js het wel dat als ik iets doe wil ik het wel goed doen
    Plan van aanpak:
    buiten in de tuin
    autoflowerzaden
    te grote potten...
    Had dus even snel gegoogeld en zag dat auto flowers grote potten nodig hadden. De grootste gekocht die er waren van 160l ofso. A fijn kan dit of is dit echt te gek en waste of money?
    Kom er nu nog niet echt uit wat voor grond ik het beste kan kopen en welke voeding nodig is voor goede opbrengst, keuze is reuze en voor een leek is dat best lastig. Tips zijn dus zeker welkom!
    Als de zaadjes binnen zijn wil ik uiteraard zsm beginnen en ben dan ook van plan wat updates hier te geven

    thanx alvast

    #2
    160.liter ... 30 is meer als genoeg voor AFjes.
    Of ga je er 5 in die pot zetten?

    Succes alvast.

    Keuze is reuze, begin eenvoudig.

    Comment


      #3
      Haal er een paar tegels uit.
      Stop ze met ongeveer 10 liter
      per plant in..................
      goede potgrond op je juiste manier
      in de volle grond,
      geen voeding nodig alleen water.
      Bij de super werkt de grond prima....
      Last edited by Ipie; 10 May 2020, 21:56.

      Comment


      • Slome Joop
        Slome Joop commented
        Editing a comment
        Zo zou ik het ook doen als ik een tuin had.
        In ieder geval succes!

      #4
      Een grote kuip van 160L kan best als je ze er alle5 in zet.
      Wel goed vullen dan, en niet halverwege stoppen.

      Voor grond en voeding moet je imo gewoon kijken wat er het makkelijkst verkrijgbaar is voor je, en daar uit kiezen.
      Grond bestel je niet online, dat is reteduur, dus pak je bakfiets en naar het tuincentrum, en zoek de oudste (meest ervaren) medewerker op en vraag die naar de allerbeste grond voor tomaten.

      Voor voeding is organisch het makkelijkst, dan hoef je ook niet met pH te rommelen.
      Organisch voor buiten gaat mijn voorkeur uit naar BAC.
      Dan heb je niet zoveel nodig ook, 1 flesje Grow en 1 flesje Bloom, thats it.

      Qua keuze zijn er genoeg opties, er zijn wel 50 verschillende soorten voeding, en ieder heeft z'n voorkeur. Zelfs tomatenvoeding zou kunnen.
      Of je maakt zelf iets. In het forum over voeding zijn daar diverse topics over.
      Met simpele brandnetelgier kom je al een heel eind, en dat kost niets.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #5
        160 liter voor een autoflower is overkill, maar kan geen kwaad verder.
        Lets not criticize but legalize

        Comment


        • kelderkastje
          kelderkastje commented
          Editing a comment
          Water geven lijkt me erg moeilijk inschatten in een badkuipformaat pot.

        #6
        Je heb altijd baas boven baas natuurlijk mooie kuipen je pot kan nooit te groot zijn .

        succes

        Comment


          #7
          Een eerste kweek zeg je. Dan zou ik echt adviseren om bij de basis te blijven en alle bestaande en bewezen principes toe te passen. Dus niet experimenteren met grote bakken, voeding en verschillende soorten grond. Een ervaren kweker kan vertrouwen op zijn eigen expertise en bijsturen waar nodig. Maar als je die ervaring niet hebt dan zou ik zo min mogelijk aan het toeval overlaten. Houd het simpel ☀️

          Comment


          • QnQ
            QnQ commented
            Editing a comment
            Grote bakken is niet echt experimenteren.
            Juist kleine potjes vind ik meer op experimenteren lijken, daar moet je veel meer op letten.

          #8
          Zo, heb de hele grote potten terug gebracht en andere potten van ongeveer 60 liter denk ik gekocht. Potgrond van de ranzijn, luchtige en licht bemest. Daarbij een zak perliet gedaan. Nu zijn er al 2 zaadjes ontkiemt waarvan ik er een al in de grote pot heb gezet. Nu vind ik haar er maar vreemd uit zien... zal even een foto toevoegen hoe ze eruit ziet.
          Het zijn allemaal purple qouskush zaden van zamnesia, vandaar misschien al de paarse kleur.
          heb de potten flink bewatert 3 voordat ik het plantje erin stopte en nu ziet ze er dus zo uit.
          ideen hoe dit komt of is het normaal?
          heb ook een phwaarde meter gekocht en die staat in de grond na het water geven op 7 ongveer. Ook ph min gekocht daardoor hopen dat ik het zo rond de 6 kan krijgen.
          thanks alvast✌️
          Attached Files

          Comment


            #9
            Grond heeft meestal een pH van 6.5 - 7 daar hoef je niks aan te doen.
            Zeker geen water met een pH van onder de 6.2 gaan geven en gebruik een goeie digitale pH pen om dat te meten.
            Als je die niet hebt kun je beter niets aan de pH doen en voornamelijk regenwater of 50/50 kraanwater/regenwater geven.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #10
              Hey Hond269! Leuk dat je gestart bent met wiet kweken.
              Je zegt ''flink bewatert'', dit is niet verkeerd maar kijk uit dat je kleine plantjes niet vaker teveel water geeft, dit hoeft namelijk niet.
              Een klein plantje welke net boven de grond is drinkt echt heel weinig, en ze zal meer wortels willen maken als ze wat droger staat.
              Last edited by JohnnyHaze; 17 May 2020, 18:56.

              Comment


              • Hond269
                Hond269 commented
                Editing a comment
                Bedankt voor de tip! Ik geef ze 2 keer per dag water, sochtends en savonds. Dit beter naar 1x per dag doen in het begin dus?

              • Prspctr
                Prspctr commented
                Editing a comment
                kijk naar wat je plantje nodig heeft. Ik zou ze zelfs niet elke dag water geven. Ze kunnen wel wat hebben hoor. Ik heb mijn zaailingen in het begin een week geen water hoeven geven.

              • colori
                colori commented
                Editing a comment
                Inderdaad gewoon wachten. Het kan makkelijk 7 tot 14 dagen duren eer ze water nodig hebben in dit stadium. Til dagelijks de potten op, zo krijg je een idee van het verbruik.
                Last edited by colori; 18 May 2020, 17:55. Reden: Spelling

              #11
              Zo,

              jullie advies opgevolgd en net pas weer water gegeven na 3 dagen. Bekertje was heel licht en grond kurkdroog dus kon wel weer denk ik. Buiten dat om doet 1 plantje het goed denk ik. De andere 3 vind ik er maar vreemd uit zien...
              hopelijk weten jullie waar het probleem aan zou kunnen liggen? Heb zelf geen flauw idee. Zon krijgen ze zo goed als heel de dag in de buiten lucht en vannacht blijven ze voor het eerst buitens huis.
              Net nog 3 zaadjes binnen gekregen, dit zijn geen autos maar normale. L.a. Amnesia die heb ik net in een bakje water gelegd om te ontkiemen. Hoop dat deze het beter gaan doen voor zover. Ook nog een topgrow box erbij besteld voor die zaadjes.
              Hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven, over wat ik eventueel fout doe.
              thanx
              Attached Files

              Comment


              • Ess
                Ess commented
                Editing a comment
                Niks mee aan de hand. Ze snakken wel naar grotere potten dus dat zou ik echt pijlsnel regelen. Aarde mag tot vlak onder de eerste blaadjes komen.
                Als je gewone potgrond gebruikt zou ik voorlopig nog niks met die voeding gaan doen.

              #12

              Comment


              • Ipie
                Ipie commented
                Editing a comment
                Klopt, van klein naar grote potten kost energie
                of wel ''tijd''. Afjes zijn aan tijd gebonden dus
                alleen maar nadelen voor herstel. Direct in tien
                liter ( of meer) werkt prima in de potgrond............
                Of natuurlijk de volle grond in..............................

              • Ess
                Ess commented
                Editing a comment
                Hoor dat wel vaker dat af'jes verpotten de plantjes benadeeld. Ik heb echter zelf de ervaring dat er totaal geen sprake is van stilstand na het verpotten van af'jes. Die van mij blijven groeien als een speer, ook na het verpotten. Misschien dat het alleen stilstand oplevert als men het te ruw doet. Of als men te lang wacht met het verpotten van klein naar groot. Zaden de grond in stoppen ben ik persoonlijk helemaaaal geen voorstander van. Slome Joop en ik weten na onze recentste ervaringen wel beter. We moeten dat alleen nog ff ergens posten in een nieuw topic.

              • Slome Joop
                Slome Joop commented
                Editing a comment
                Klopt Ess

              #13
              Ess heb ik staan, dus ga ik ze zo gelijk in zetten!Kunichika voeding is echt voor de amnesia zaden, niet voor de afjes. Die laat ik lekker hun gang gaan.

              Comment


              • Ess
                Ess commented
                Editing a comment
                Als de nieuwe aarde al vochtig van zichzelf aanvoelt hebben ze heeeeeeel weinig water nodig. Voor je beeldvorming: 4 eetlepels water per plantje is dan al genoeg, meer niet.

              • Ipie
                Ipie commented
                Editing a comment
                Zo dacht ik ook altijd tot ik en man ( rond de 80 jaar) tegen kwam en hij
                zei, dat doe je verkeert!! Ik dacht, wat verkeert? Verkeert? Ja, ik heb mijn
                leven gekweekt tot ik gepakt werd en weet je dat ik met die vochtige grond deed?

                Geen idee zei ik?

                Een week lang nadat je de zaadjes gepoot heb ''alleen'' de bovenkant vochtig
                houden met een plantenspuit die ik lied nevelen, het voordeel daarvan is dat de
                vochtigheid daar onder bijna geen kans krijgt om te verdampen, mits je het vochtig
                houd. Vaak 2 x per dag voldoende bij redelijk weer..........

                Komen de kopjes boven het zand uit nog even volhouden maar ''niet'' op de plaatjes
                spuiten. Daarna ligtjes water geven maar iedereen pakt direct de gieter fout, fout,fout..!

                Ik kreeg ook mondeling nog wat biologische voeding, nooit meer gezien die man
                maar, is na zijn opvolging nooit meer fout gegaan........

              #14
              Zo,
              gelijk de schuur in gedoken om wat potjes te zoeken. Gelijk gevuld met potgrond en perliet. Plantjes er in gezet. Ging moeiteloos, bekertje open gescheurd en erin gezet. Ben benieuwd hoe ze er over een paar dagen bij staan met dit lekkere weer.
              heb nog 3 potten van 60 liter, die bewaar ik voor de normale amnesia zaden. Hopen dat die flinke bomen mogen worden
              hou jullie op de hoogte
              Attached Files

              Comment


              • Ess
                Ess commented
                Editing a comment
                Mooie potten. Goed gedaan. Die hebben het nu en stuk meer naar hun zin! Komende tijd heeeeeel weinig bewateren. Plantjes van dit formaat hebben maar een beetje nodig. Om de 3 dagen met de plantenspuit in standje harde straal een flink natte cirkel van 15cm om het plantje heen spuiten, is voldoende komende 2-3 weken. Pas als ze wat groter zijn neemt de waterbehoefte toe.

                Oja, oppassen met nieuwsgierige jonge vogels. Die zouden (kleine kans maar hij is er) aan een plantje kunnen pikken. Je zou boterhamzakjes onder aan je potten kunnen plaatsen zodat die wat ritselen, vinden vogeltjes eng.

              #15
              Succes met je eerste kweek

              als die achter de rug is ben je vast verslaafd aan de hobby

              Comment

              Bezig...
              X