Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Balkonkweek met onbekende fem zaden.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Ik zet ze om 8 uur savonds even in het donker binnen totdat het buiten ook doker is , dan weer naar buiten.

    Comment


      #17
      Ik zou ze eerst maar eens wat laten groeien voordat je probeert te verduisteren

      Comment


        #18
        Met dit weer gaat het zo hard dat ze alsnog alle grond gaan benutten, en het is een sativa dominante soort, dat weet ik nog wel.
        Het idee achter dit kweekje is om iets aan te tonen / bevestigen voor mezelf ook, dit keer buiten . Als de planten direct van start gaan onder goede omstandigheden dan blijven ze zich snel ontwikkelen gedurende de hele kweek. Een plant die in juni gestart is zal meestal (op dezelfde hoeveelheid grond ) groter worden dan een plant die eind april van start gegaan is.
        Dat klinkt ongeloofwaardig, maar toch denk ik dat .

        Binnen startte ik direct op 12/12 , en de planten werden nog een meter hoog , elke keer weer. Cannabis kan verdomd hard groeien , ook in het begin van de bloei, wanneer de omstandigheden echt goed zijn.


        Ik heb er overigens nu nog 6 buiten staan die nog later gezaaid zijn , en nog niet verduisterd worden.

        Comment


          #19
          IMG20220803145123.jpg Update

          Comment


            #20
            In de grond werd het max 28 graden vandaag, gemeten met zo'n vleesthermometer.

            3 weken geleden stond er nog niets boven de grond! Het gaat nu zeer snel , en ook 35 graden luchttemperatuur is geen enkel probleem wanneer de grondtemperatuur daar onder blijft, mede dankzij een lage EC van de grond .
            Last edited by atmosphere1; 3 August 2022, 19:35.

            Comment


            • Corleone1933
              Corleone1933 commented
              Editing a comment
              Het ziet er goed uit, ik meet de temp van de grond niet en ik denk dat dat ook niet nodig is want mijn bak wordt compleet afgedekt door de bladeren van de plant, dus de temp zal wel meevallen.

            • atmosphere1
              atmosphere1 commented
              Editing a comment
              Het verhaal over de te warm wordende grond gaat vooral op wanneer je laat van start gaat en je nog met hele kleine plantjes zit als het buiten echt warm word, en er geen bladeren zijn die voor genoeg schaduw zorgen.

            #21
            IMG20220806131259.jpg update

            Comment


              #22
              Ik heb nog steeds geen voeding gegeven en ben op voedingsarme grond gestart .
              De truc is te voeden op maat en niet op voorraad.

              Wanneer je een hoeveelheid gewone potgrond zo uit de zak, licht bewatert en vervolgens uitperst kun je de werkelijke EC waarde meten waar de wortels mee te maken krijgen.
              Bij de meeste potgrond is dat EC 3.0 of 4.0 !! niet bepaald iets dat er niet toe doet , toch ?
              Ja , de planten zullen er op groeien, maar lange tijd met de rem er op! Potgrond is ook niet ontworpen om er zaailingen in te starten, maar om bv kamer planten in te zetten die al veel groter zijn en dan nog voor heel veel weken voeding bevatten.

              Gatver , ik klink als een soort leraar , maar zo is het niet bedoeld , ik vraag niemand om mij te geloven, alle commentaar welkom.
              Maar naar mijn idee is het bizzar dat er mensen zijn die hun plantje van 10 cm hoogte op 20 liter potgrond al beginnen bij te voeren , alsof die 8 blaadjes alle zouten uit de grond al hebben opgevreten. Commerciële balangen en marketing strategie van de voedingsmerken spelen hierbij een rol, zo gaat dat nu eenmaal. Gewoon het gezonde verstand gebruiken dus.





              Comment


                #23
                Heb je eens naar de kwwekverslagen van Remco gekeken. Zo bizar lijkt me het niet. Het enige bizarre is dat jij jezelf als leraar bestempelt soort van?

                En leg me eens uit wat de truc voeden op maat en niet op voorraad betekent?

                ​​​​​​ uitspraak van het hoogste segment.

                Comment


                • atmosphere1
                  atmosphere1 commented
                  Editing a comment
                  Waar ik het over heb is verzilting van de grond , als je te veel voeding geeft hoopt dat zich op in je grond want niet alles wordt opgenomen. Wat ik met die uitspraak wil zeggen is niets bijzonders , het is standaard in de grootschalige proffessionele teelt van diverse gewassen. Nederland is de absolute wereldtop op dat gebied, hight tech en met een enorme productie. Ik heb daar gekeken hoe men meststoffen toedient , dat gaat precies op maat , en niet op voorraad want dat gaat ten koste van de opbrengst.
                  In het jaar 2000 ben ik begonnen met kweken en heb op dat gebied heel veel kunnen ondekken/onderzoeken, heb een voedingslijn ontwikkelt in samenwerking met meststof producenten, en nog veel meer, te veel om op te noemen.

                  Dus ik denk wel dat ik iets kan bijdragen aan het verbeteren van kweekmethodes of adviezen kan geven. Ik ben natuurlijk niets meer of minder dan een ander, en alle kritiek is welkom .
                  Last edited by atmosphere1; 7 August 2022, 21:46.

                #24
                Deze beschrijving schreef ik voor de voeding waar ik over sprak : de volledige beschrijving is onder andere via hier terug te vinden: https://www.all4plants.com/no-mercy-...-1-liter/p2057


                Waarom 2 voedingen voor de bloeiperiode?
                Omdat de voedingsbehoefte van de plant in de bloei niet steeds hetzelfde is, de NPK verhouding verloopt. In de eerste weken van de bloei groeien planten nog en daarna niet meer, een heel verschil dus ! en zo ook in voedingsbehoefte.

                Voedingsschema
                Een voedingsschema voor op grond is in feite erg moeilijk te geven omdat het in veel gevallen met de praktijk situatie bitter weinig van doen heeft. Er zijn namelijk veel te veel variabele factoren. Denk bijvoorbeeld alleen al aan verschillen in de hoeveelheid grond die men per plant gebruikt, de ene kweker 5 liter en de andere 15 liter, dat levert al een totaal verschillend voedingsschema op, en dan nog eens de samenstelling van de grond die ook weer overal verschillend is, en ga zo maar door.
                Geen voedingsschema dus, maar in plaats daarvan een aantal belangrijke zaken waar op gelet moet worden bij het voeden in de praktijk situatie :
                • Wanneer de temperatuur hoger wordt moet de dosering omlaag omdat de plant dan meer water opneemt. Een hoge voedingsdosering gecombineerd met een hoge temperatuur kan verbrande planten opleveren;
                • Verlaag de dosering bij langzaam groeiende, stilstaande of zieke planten;
                • Meer grond betekend minder voeden;
                • Houdt rekening met de EC waarde van de grond waarmee je begint als je gaat voeden. Wanneer grond is voorbemest kun je beter pas na een paar weken met de voeding beginnen. Voor die beginfase kun je het best bladvoeding gebruiken zodat je zeker weet dat de planten alle sporenelementen krijgen en de EC-waarde van je grond in toom houd.

                Vooral bij het kweken op grond lopen we het risico dat we N, P, of K te veel geven. Dat wat we te veel geven wordt door de plant niet opgenomen en blijft in de grond achter. Na verloop van tijd zal de EC waarde van je grond te hoog kunnen worden. Er ontstaat een te grote voorraad van bepaalde meststoffen. Dit werkt in het nadeel van de planten, ze zullen moeite krijgen met het opnemen van water. Bovendien is een hoge concentratie mineralen in het medium slecht voor het bodemleven. Daarom is het zaak zo veel mogelijk op maat te voeden om later in de kweek te grote overschotten te voorkomen. Het is een kwestie van met vooruitziende blik voeding geven met name als het gaat om grondteelt, je kunt tenslotte niet gaan doorspoelen op grond zonder dat dit een te natte grond oplevert.

                Wortels nemen het makkelijkst water op uit een voedingsoplossing met een lage concentratie elementen, dus bij een lage EC. De concentratie ionen in de plantcel is dan hoger als daarbuiten en dat zorgt voor een osmotisch effect: Het water word gewoon de cel ingetrokken. Moeilijker word het als het water daarbuiten zelf al een hoge concentratie ionen kent (Een hoge EC dus). De plant moet dan intern aanpassingen aanbrengen om weer voldoende zuigkracht te ontwikkelen. Bij een stijgende EC neemt de productie aanvangkelijk niet af maar de wateropname wel. Bij een nog verdere stijging van de EC zal de plant minder gaan produceren.

                Comment


                • parakweker
                  parakweker commented
                  Editing a comment
                  Interessant artikel, dankjewel voor t delen!

                  In t begin meette ik alles nog af met een syringe en ph meter maar tegenwoordig flikker ik tijdens de groei gewoon opbouwend een of twee dopjes biobizz in de gieter (ik weet dat in 1 dopje 7ml past) en tijdens de bloei veranderen de dopjes in scheutjes uit de fles met de losse hand.

                  En als ik 't idee heb dat ze wel ff genoeg voeding hebben geef ik af en toe tussendoor gewoon een gieter kraanwater. Op die manier blijft de ph ook goed (dat check ik af en toe nog wel eens via de runoff).

                  Ik zou vooral gewoon goed naar de bladeren kijken, zodra je vlekjes ziet weet je dat ie een tekort heeft en als de puntjes gaan vergelen weet je dat ze teveel voeding hebben.

                • atmosphere1
                  atmosphere1 commented
                  Editing a comment
                  Dank voor je reply, je brengt me precies naar de clou van het verhaal : Waar ik op doel is dat de planten al worden afgeremd door een te hoge EC zonder dat het zichtbaar is ! Ze zien er gewoon prima uit , maar groeien niet zo hard als ze zouden kunnen ! Er gaat energie verloren in het opnemen van water. Alles verloopt trager en de planten kunnen minder goed tegen warmte.


                  Op hydro spoelen ze overtollige voeding zo nu en dan echt uit de matten, op grond kan dat niet, en blijft de EC oplopen . De plant pakt slechts wat hij nodig heeft en de rest blijft in de grond zitten.
                  Last edited by atmosphere1; 7 August 2022, 21:51.

                #25
                Vanwege het bovenstaande verhaal ben ik begonnen met het deels uitspoelen van potgrond , om het vervolgens te mengen met lage EC bosgrond en kleikorrels.
                Dat is een behoorlijk extreme daling van de EC waarde.

                Toch komen ze niets te kort, nog niet in ieder geval , dat gaat nog wel komen naar verwachting.

                Comment


                  #26
                  En als we toch hierover bezig zijn , ik vermoed dat er ook een verband is tussen toprot en EC waarde , maar heb er geen bewijs voor nog.

                  Comment


                  • TegridyRandy
                    TegridyRandy commented
                    Editing a comment
                    Heb ik ook al opgemerkt, daar waar er verbrande puntjes zijn, grotere kans op toprot. Al meerdere keren opgevallen! Zou dit door de uitdroging van die verbranding zijn? en dan ook de verzwakking van de plant op een cruciaal/gevoelig moment ten midden van de topvorming?

                  • atmosphere1
                    atmosphere1 commented
                    Editing a comment
                    Hoe meer voedingszouten er in de plant zitten , des te moeilijker het is om water te verdampen . Zeewater verdampt ook minder snel als regenwater bv . Dus een hoge EC rond de wortels veroorzaakt mogelijk een hogere EC in de toppen , waardoor ze minder goed water verdampen . Dat is het idee , een theorie .

                  #27
                  Nog een Sensi Seeds white Skunk female en een No Mercy Special heb ik uitgeselecteerd, de tragere heb ik er tussenuit gegooid.
                  Deze lopen een dikke week achter op de andere pot. De grond in deze pot bevat cocosgrond en weegt daardoor een stuk minder.

                  Ook in deze pot heb ik controle venstertjes gemaakt in de zijkant van de pot niet ver van de bodem. Door alleen maar naar de bovenste laag te kijken heb ik geen idee over de hoeveelheid water dieper in de grond ,vandaar . Bij warm weer met grote planten kan er heel snel grond droog vallen , terwijl het bovenin gewoon nat is en je net 3 liter water gegeven hebt . Je komt er nooit achter wanneer je het niet kunt controleren . IMG20220808172655.jpg

                  Comment


                  • Kunichika
                    Kunichika commented
                    Editing a comment
                    Pot optillen.

                  • atmosphere1
                    atmosphere1 commented
                    Editing a comment
                    Kun jij het verschil voelen tussen bv 18 en 20 kilo ? En wat als je met 70 liter kuipen kweekt ? En een pot / kuip kan zwaar aanvoelen doordat er een deel van de grond kletsnat is , terwijl een ander deel volledig droog blijft staan.

                  • Kunichika
                    Kunichika commented
                    Editing a comment
                    Tussen 18 en 20 voel je het verschil toch wel?

                  #28
                  De hoogste plant buig ik steeds zijwaarts om meer de breedte in te groeien .

                  Ze zijn erg compact , en beginnen volwassen te worden ( trapsgewijs te vertakken) IMG20220810091934.jpg

                  Comment


                  • Corleone1933
                    Corleone1933 commented
                    Editing a comment
                    Ziet er goed uit, mooie plant en goed van kleur

                  #29
                  IMG20220815180425.jpg Beetje LST gedaan om de hoogte te beperken. Ze zijn compact , 9e internode , maar in de bloei gaan ze maar moeizaam, dat zijn de sativa genen denk ik. Nu voor het eerst voeding gegeven. Liever was ik in juni al begonnen om eerder met de bloei te kunnen beginnen, maar toen geen tijd voor.

                  Nog even over potgrond : hoe ouder de potgrond die je koopt is des te hoger de EC waarde , vandaar dat sommige potgrond zo'n hoge EC geeft. Het afbreken van organisch materiaal in de grond gebeurt immers ook in de zak al. Verse potgrond zou een EC van slechts 1.0 moeten hebben ongeveer, de praktijk is vaak anders.
                  Last edited by atmosphere1; 15 August 2022, 20:53.

                  Comment


                  • Kunichika
                    Kunichika commented
                    Editing a comment
                    Ik zie toch meer indica dan sativa trekjes

                  • atmosphere1
                    atmosphere1 commented
                    Editing a comment
                    De bladvorm doel je op zeker ?

                  #30
                  precies 3 weken geleden versus nu. Het zijn nog "mooi weer" planten, dat gaat lekker snel , bloei is begonnen ook.
                  IMG20220821192324.jpg IMG20220730204050.jpg
                  Last edited by atmosphere1; 21 August 2022, 19:33.

                  Comment


                  • Corleone1933
                    Corleone1933 commented
                    Editing a comment
                    Flink gegroeid in drie weken, ziet er goed uit
                Bezig...
                X