Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voor de eerste keer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Voor de eerste keer

    Korting op 420shop
    Ahoy allemaal,

    Ik ben nieuw op dit forum en dit jaar ga ik een paar mooie wietplanten laten opgroeien in onze tuin. Aan het einde van deze winter hebben wij een stukje land naast ons huis omgetoverd tot moestuin. Mijn ouders hebben hem flink laten hangen want ze hebben er ook een hele mooie kas neergezet. Aangezien we nu de ruimte hebben en ik er al langer over droom, heb ik dan eindelijk eens besloten om zelf wiet te kweken.

    Ik ben nu al ongeveer een maandje in de weer met mijn wietplantjes en ze zijn al best groot geworden. Een plant loopt ook een week voor op de rest. Ik had hem tussen de wiet gevonden uit een coffeeshop. Wat ik nu allemaal heb staan:
    1x Bubbel (uit wietzakje) (13 juni ontkiemd)
    1x White Widow van Free Seeds Online
    1x White Widow Automatic van FSO
    1x Critical van FSO
    2x Candy Kush van Royal Queen Seeds
    De laatste zijn allemaal feminized, en op 20 juni ontkiemd in een glas water.


    Ik was erg enthousiast om te beginnen, en ik ging gelijk al de fout in. Ik wist dat zaai en stekgrond de beste keus is om een ontkiemd zaadje in te deponeren, maar ik kon niet veel anders vinden dan Pokon voorbemeste potgrond. Dat heb ik toen gebruikt, maar later hoorde ik dat de zaai en stekgrond gewoon in de schuur lag. Gelukkig hebben mijn plantjes geen krimp gegeven en ze groeiden gewoon lekker verder. De schade is dus beperkt gebleven. Bubbel stond trouwens in een mix van tuingrond, klei en pokon potgrond. Volgens mij heeft de klei wel een lekkere boost gegeven aan bubbel want hij groeide als een speer. De aarde was echter altijd een beetje te nattig geweest ben ik bang. Dat komt omdat tuinaarde natuurlijk ook helemaal geen goeie grond is voor in een pot. Met de eerste keer overpotten heb ik schimmels gevonden in de grond dus dat kan ik mensen echt afraden!
    Even een paar foto's van de eerste week
    IMG_4384.jpgIMG_4407.jpgIMG_4398.jpgIMG_4397.jpgIMG_4396.jpgIMG_4395.jpg

    Linksboven is bubbel. Auto WW ging niet zo snel in de pokon grond (zonde van de groeiachterstand voor een autoflower) en de vooruitgang van Critical was behoorlijk "critical"!

    Ik heb Bubbel na een week uit de kas gehaald en samen met de anderen onder een 24 uurs lichtregime (led lampen) gezet. Ze stonden op zolder en daar was het lekker warm (23 - 26 graden) en de luchtvochtigheid was rond de 50 - 60%.

    Samen met een vriend ben ik daarna langs een growshop geweest voor goeie grond en ik kreeg daar BioBizz lightmix mee. Samen met groei- en bloei-voeding, ook van Biobizz. Op internet lees ik goeie dingen over Biobizz voeding. Zo hoef ik de PH en EC van het water niet te meten, en dat lijkt mij dan ook een goede keuze voor een beginnende tuinier. Tevens schijnt het een goeie smaak te geven aan de wiet, en de plant hoeft aan het einde van zijn leven minder gespoeld te worden. (alleen de laatste week geen voeding meer geven geloof ik)

    De plantjes zijn eerst in turfpotjes gegaan, waarna ik ze heb overgepot naar 5 of 6 liter potten. De wortels waren nog niet zo goed ontwikkeld en dat is waarschijnlkijk te danken aan Pokon potgrond. (gebruik nooit, maar dan ook nooit pokon beste mede newbies!) Ik heb zelf een wilgenextract gemaakt en daarmee de biobizz aarde nat gemaakt voor het overpotten. Wilgentakjes zitten namelijk vol IBA-Auxine en Salicylzuur, wat bevordelijk is voor het wortelstelsel en de plant. Beetje off-topic maar Salicylzuur is trouwens ook het hoofdbestandsdeel van aspirine. Ik wou eigenlijk ook nog Mychorizae schimmels toevoegen, maar dat was mij net iets te duur.
    IMG_4463.jpgIMG_4464.jpgIMG_4465.jpg


    Nog een paar plaatjes van Bubbels groeispurt onder het 24-uurs lichtregime dat langzaam afgebouwd werd. Met de laatste twee foto's chillt Bubbel al in de kas. Ze is daar ook al gedieft. (onderste drie nodes) Tussen de eerste foto en de laatste zit ongeveer 2 weken.

    IMG_4426.jpgIMG_4445.jpgIMG_4457.jpgIMG_4462.jpgIMG_4469.jpgIMG_4466.jpg


    De Auto WW heb ik gelijk overgepot in de grootste die ik kon vinden, maar ik ben bang dat het iets te nat is geworden en de eerste paar dagen deed hij niet veel. Ik merkte ook wat rare witte stipjes op mijn bladeren. Na heel veel zoeken kwam ik toch op ongedierte uit en ik dacht aan spint. Ik heb namelijk zo'n klein rood beestje geplet die op de grond liep, en ik denk dat het spint was. Later zag ik een wit frummeltje rondlopen op mijn blad, en ik dook gelijk weer achter internet op zoek naar een oplossing. Niet veel later kwam ik even kijken en er liep een lieveheersbeestje op de plant. De natuur lost zichzelf schijnbaar op.
    IMG_4492.jpgIMG_4490.jpgIMG_4489.jpg
    Tenmiste, dat dacht ik. De volgende dag was meneer het lieveheersbeestje weer gevlogen maar ik zag nog wel een mijt op de stam lopen. Het probleem was er dus nog steeds, maar gelukkig hadden de rest van de plantjes nergens last van.

    De oplossing voor mijn mijtenprobleem kwam een dag later, toen de buurman toevallig langskwam om even bij de nieuwe tuin te kijken. Hij begon bij de kas erover dat zij zelf last hadden van mijt en dat zij het oplossen met een kas. Mijten hebben namelijk een hekel aan vochtigheid en je zult echt binnen no time van ze af zijn. S'avonds en s'nachts is de luchtvochtigheid in onze kas vaak meer dan 100% vanwege koudere lucht.

    Ik heb toen alle planten maar in de kas gezet. Bubbel stond er al een paar dagen eerder vanwege het mooie weer.

    Toen ik merkte dat de onderste lob-blaadjes geel verkleurde, las ik ergens dat ze waarschijnlijk "rootbound" zijn en dat ze voeding tekort komen. Tevens merkte ik dat ze niet zo snel meer groeide als voorheen. Met het overpotten zag ik dat de wortels flink langs rand aan het groeien waren, en het zijn hele stevige kluiten grond die niet uit elkaar vielen.

    IMG_4553.jpgIMG_4552.jpgIMG_4551.jpgIMG_4550.jpgIMG_4548.jpgIMG_4547.jpg

    Auto WW gaat niet meer verpot worden, en ze doet het erg goed. Ik ben begonnen met wat low stress training. Hiermee ga ik proberen om haar optimaal te laten groeien zodat ze lekker breed word en dus veel zon kan pakken. Het effect na de eerste dag dat ik haar opzij heb getrokken is dat er maar liefst 7 toppen komen, en misschien nog wel meer als ik die ook ga ombuigen. Hij groeit nu in ieder geval als een tierelier dus ik verwacht dat het een mooi plantje gaat worden. De pot is trouwens voorzien van een paar kleine gaatjes hier en daar. Dat heb ik gedaan met het idee van een smart- of air-pot, dat ervoor zorgt dat de wortels meer vertakkingen gaan groeien.
    IMG_4596.jpg

    Op een of andere manier lukt het niet om nog meer foto's toe te voegen dus hier moet ik het even bij laten. Binnenkort zal ik wat meer vertellen over het effect van de low stress training bij de Auto WW, en ook zal ik nog wat foto's plaatsen van Bubbel want die heb ik een paar dagen geleden gefimmed.

    #2
    Re: Voor de eerste keer

    Leuk! Ik kom je volgen
    Buitenleef en buitenkweek, lekker thuis en er op uit! 2016 (actief)

    Comment


      #3
      Re: Voor de eerste keer

      Gaatjes maken deed ik ook met 1pot. Aarde droogde iets vlugger uit, kluit had ietske meer haarworteltjes en meer wortel binnenin de kluit. Andere waren de wortels meer langs de buitenkant met "soort" holte in het midden waar minder wortel zat. Hangt nog te drogen. Plof me hier ook even neer. Succes!
      verslag 1, verslag 2

      Comment

      Bezig...
      X