Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wormen in pot?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Wormen in pot?

    Korting op 420shop
    In 1992 had ik tomatenplantjes in een grote bloempot in de dakgoot van mijn studentenkamer, en daar had ik wat regenwormen bij gezet, die regenwormen tierden welig op koffiedik en etensrestjes, en de tomatenplantjes hebben toen vanwege het mooie weer tot ver in october vrucht gedragen. Afgelopen weekeind een hijsbare speciekuip slakvrij opgehangen voor mijn Italiaanse peterselie met onderin grasmaaisel gedroogde mestkorrels en een emmertje met keukenafval, en daar een dozijn wormen bij. Nu mijn eerste Femke een dikke week boven de aarde is heb ik in die 10 liter emmer ook een aantal wormen losgelaten. Ik vraag me af of ik de enige ben die dit doet. Ik heb op een voornamelijk Amerikaans forum lovende verhalen gelezen over "worm castings", wormenpoep dus, wat je ook nog voor een heleboel $$$$ online kunt laten thuisbezorgen, maar nog niemand gezien die ze als huisdieren in de bloembakken liet rondkruipen, terwijl ik het toch nogal voor de hand vind liggen. Gedroogde dierenmest is prima plantenvoeding, maar men zegt dat het nogal langzaam werkt. Wormen eten die mest weer op en poepen dit verspreid door de pot weer uit, waardoor de voedingsstoffen nu direct beschikbaar zijn voor de plantjes, ook maken ze allerlei gangenstelsels waardoor er meer lucht bij de wortels komt, en water makkelijker wordt geabsorbeerd bij het gieten. Ik zie voornamelijk voordelen. Iemand enig idee waarom dit niet meer wordt gedaan?

    #2
    kroket heeft zijn eigen wormenhotel met ons gedeeld.

    HOTEL KROKET


    Wil er zelf ook wel mee beginnen, ik ben fan geworden. Maar wat moet ik dan met de wormenpoep uit de emmer plagron in de schuur? Eerst die maar op maken dus.

    Comment


    • Cannone
      Cannone commented
      Editing a comment
      Tja, dat kan ook, ik heb van mijn bloempot zelf een wormenhotel gemaakt. Ook heb ik reeds een hijsbare speciekuip slakvrij ogehangen aan het balkon van mijn bovenbuurvrouw en er komt er voorde basilicum er nog één bij. Daar heb ik ook een paar dozijn wormen bij gedaan en nog een paar scheppen grond uit de tuin voor microorganismen. Zo hoop ik deaarde gezond te houden en ook in de winter bij te kunnen mesten met koffieprut en etensresten, zodat ik niet te vaak met meer dan honderd kilo achterop de fiets moet rijden.

    #3
    In de link hier onder van kroket een proef met wormen in 2020


    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...e7#post1482388

    Comment


      #4
      Dank, die Ed kroket pakt het wel groots aan zeg! Ik heb slechts een dozijn vrij kleine wormpjes uit de tuin gevangen en in de ot gezet. Door de droogte zijn ze ook niet zo makkelijk te vinden, de meeste zitten waarschijnlijk wat dieper, maar goed, dat iser 1 per liter aarde, en wellicht gaan ze nog wat groeien en jonkies krijgen.

      Comment

      Bezig...
      X