Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verduisterhok, graag wat tips

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Verduisterhok, graag wat tips

    Zwart-wit folie moet in principe (volgens de site) 100% lichtdicht zijn. Het witte gedeelte reflecteerd 90% (reflectie betekend ook lichtdicht) en het zwarte gedeelte blokt de rest. Dubbele folies met tape ertusse, zal vast werken maar ik wil het niet. Teveel gedoe en het wordt zo lomp allemaal. Dat extra dikke zwart-wit folie spreekt mij daaren tegen wel weer aan! Zal eens kijken of het ergens in de buurt te halen is! maar stel het wordt uiteindelijk niets (gaat toch weer scheuren) is een combi wel mogelijk !

    Ik ben idd van plan midden maart te beginnen met growen, hiervan zullen ze 1/2 week binnen staan in een micro hok. hierbij houdt ik uiteraard rekening met het aantal lichturen, ik zal niet op 18 beginnen maar bv op 14.5 en om de 4 dagen het proces een kwartier verlengen zodat ze weten dat ze in de groei zitten.. en op mooie dagen gaan ze naar buiten. omdat het dan nog van die kleine plantjes zijn zullen ze wel op een verhoging moeten staan dus dan zullen ze zeg maar 10-15 cm onder het afdakje zitten, en dan hebben ze nog ruim 40 cm omringende veiligheid van het greenspan rondom, dus een volledig dichte kas is denk ik niet noodzakelijk..! en wanneer ze te groot worden voor binnen moeten ze het buiten wel aankunnen (ik schat 2/3 weken). het is en blijft onkruid en ze kunnen wel tegen een stootje denk ik zo!

    Ik zal binnenkort eve naar en tuincentrum gaan, kijken of ze hier de gewenste folies etc hebben. Ik moet toch alvast Kalk, Beendermeel en Bloedmeel gaan inslaan (ik gebruik voornamelijk organische stoffen tijdens de kweek) en wie weet alvast wat zakken grond. Ik koop dit meestal het hele jaar door een beetje, want als ik (als 20 jarige ..) ineens met 300L grond, 4 pakke voeding, 2 flesse voeding en nog wat overige zooi aankom weten ze denk ik al genoeg xD

    grtz

    Comment


      #17
      Re: Verduisterhok, graag wat tips

      leuk om te volgen !!

      wel jmmr dat ik sommige pics niet zie

      veel geluk verder met de bouw !!

      Groetjes
      Met een jointje in je hand , kom je door het hele land ^^

      Comment


        #18
        Re: Verduisterhok, graag wat tips

        Bedankt!
        Erg apart.. zijn er meer mensen met dit probleem? welke fotos gaat het dan om?
        Heb deze week weer wat geld dus dan ga ik op onderzoek uit

        grtz

        Comment


          #19
          Re: Verduisterhok, graag wat tips

          Je foto's downloaden lukte me ook niet. In mijn ogen is dit evenwel een topic zonder storend commentaar. Want reacties zonder toegevoegde waarde leveren geen wezenlijke bijdrage.
          Last edited by Xtreme; 8 January 2013, 15:47.

          Comment


            #20
            Re: Verduisterhok, graag wat tips

            Oke heel erg vreemd,, bij mijzelf doen ze het gewoon, en ik heb ze geupload via de Insert Image button van deze site.. dus zou het moeten doen.

            Over het voorgroeien (dus perfect klimaatje creeren) heb ik wat opgezocht, en ik kwam bij dit uit (als tijderlijk alternatief):
            https://www.koopgoedkoop.nl/folie-ka...et-kweekrekjes

            Ik denk dat dit de eerste paar dagen/weekjes (in het begin van het seizoen) goed zal werken!

            Ook zag ik deze:
            https://www.koopgoedkoop.nl/kweekbak...s-110x41x55-cm

            maar dat polycarbonaat lijkt me nou niet bepaald ideaal om mooi onder te kweken, of heb ik het mis? verder zijn die andere afmetingen wel veel idealer voor mij,, want het scheelt redelijk wat ruimte!

            Ook zag ik als vervanging deze kas:
            https://www.koopgoedkoop.nl/tuinkas-...onaat-2-35-m-1

            maar ook hier heb ik mijn twijfels over, en hier is vrij weinig speelruimte zoals ik heb als ik het zelf maak.. en in deze kas is rot denk ik ook niet uit te sluiten en ze is niet stevig genoeg bij wind ben ik bang..

            grtz

            P.S.
            Hier nogmaals de fotos, hopelijk zien jullie ze nu wel..?
            aanzicht1.pngaanzicht2.pngachteraanzicht.jpgafvoer.jpgdetail greenspan.pngdoorsnee venti bak.jpggreenspan plaat.jpgvooraanzicht.pngzijaanzicht.png

            Comment


              #21
              Re: Verduisterhok, graag wat tips

              Ik vind t allemaal kikke maar hoe rendabell is dit plan??

              Niet om te kraken maar dr zit nogal wat werk in als ik dat zo ff zie. Ben hier zelf ook al tijden mee bezig in mn kop en zoals eerder opgemerkt LV blijft n probleem in zo'n broeihok.
              Eigenlijk heb je meer hoogte nodig zodat klimaat beter te regelen valt.
              Ikweet niet hoe ruimje in budget en ruimte zit maar voor een paar honderd euro koop je een compleet polycarbonaat kasje, als je daar vervolgens 2 gordijnrails met doek of zwartwitfolie inknalt ben je klaar en heb je een allround systeem. waar je nog s in kan staan ook.

              Eigenwijs blijven en zelf iets bouwen rocks em natuurlijk altijd beste eh ook al kost het meer, dat is!

              Suc6

              Comment


                #22
                Re: Verduisterhok, graag wat tips

                Een hobby of onderdelen daarvan hoeven niet altijd rendabel te zijn Flier. Tot voor enkele jaren geleden had ik een visboot: een Drammer 700. Dat kreng kostte me aan liggeld, verzekering en afschrijving een vermogen. Uiteindelijk had ik maar een keer of 12 per jaar de tijd om een dagje of een nachtje te gaan vissen. Als ik wekelijks voor 200 euro vis bij de visboer had gekocht was ik goedkoper uitgeweest. Maar een zelf gevangen maaltje schar, schol, steenbolk of een gulletje smaakte me beter dan gekochte zeetong of Oosterscheldekreeft. Wellicht zit dit in de genen, mannen zijn immers van oorsprong jagers.
                Het zelfde geldt voor zelf een kastje fabrieken. Dat heb ik ook ooit gedaan en wel van boompalen, die voordien waren gebruikt voor de vormgroei van leilindes. Dus ronde palen "bekanten", waardoor de beitels van je schaafmachine op de proef werden gesteld, halfhout- en deuvelverbindingen maken. Al met al kostte me dat veel tijd (en dus geld), maar zolang je er maar plezier in hebt, is er niks mis mee.
                Last edited by Xtreme; 9 January 2013, 15:50.

                Comment


                  #23
                  Re: Verduisterhok, graag wat tips

                  haha ik ben erg eigenwijs dus het hok zelf maken zit er wel in.

                  Het voornaamste doel van het hok:
                  - kunnen verduisteren.. en ook op de manier zoals ik wil !

                  Andere voordelen:
                  - maten kan ik zelf bepalen
                  - flexibiliteit kan ik zelf bepalen.

                  Er is niets mis met de zon in nederland vind ik persoonlijk, alleen ze is te kort en niet intens geneog op het moment dat je der nodig hebt..
                  Hierom wil ik verduisteren.. liefst 3 weken eerder als normaal (rond begin sept. oogsten)
                  Het folie wordt alleen toegepast om in het begin een lekker klimaatje te kunnen opbouwen (al is t maar een paar graden) en wordt op het eind alleen toegepast om de regen te weren (zolang het 1maal in de week regent zal er nog niets opkomen, pas bij echt overmatig regen ga ik hier wel voor!

                  Het enige wat egt overblijft van het hok is het frame, en deze wordt gebruikt om te verduisteren en daarbij blijft het ook!
                  Tevens heb ik wat vrienden met mooie zaagmachines die mij snel en gemakkelijk kunnen helpen om een heel bouwpakket bij elkaar te zagen waarna het enkel en alleen nog plug and play is. Veel moeite kost het dus niet en ik heb wel precies wat ik zoek..
                  En over de LV.. tja al blijkt het op het einde echt teveel te zijn, gaan ook alle folies eraf.. maar ik denk dat dit niet eens hoeft en het weer dan nog wel in orde is om gewoon af te bloeien.. dan 3 uur in een donkere ruimte savonds tijdens het verduisteren en dan het doek er weer af.. ik denk dat er dan weinig problemen zullen ontstaan. en ik schat dat het geheel 150 euro gaat kosten maximaal (60 euro voor plaatmateriaal, 40 voor houtwerk, nog aantal hoekprofielen, aantal schroeven, nog wat folie, klittenband, en dat wilt wel aantikken met 5ies en 10tjes .. )

                  ik heb ook nog eens na zitten denken over het verduisterdoek;
                  ik dacht hieraan..
                  het dubbelvouwen is wel leuk, maar maakt het nog niet echt veel steviger.. Wat nou als ik hier een stoffen doek dubbel gevouwen tussenstop. Het stof wil niet scheuren dus dan blijft het zw folie ook beter en langer in takt! aan het eind wil ik een stok eraan vastmaken zodat het gemakkelijk is de folie weer op te bergen (op te rollen). Tot slot dacht ik er nog aan, om in het stof 2 of 3 ijzerdraadjes te verwerken. Dit maakt het geheel meteen een stuk stijver waardoor het klapperen tegen gehouden wordt.. neem ik aan?


                  grtz

                  Comment


                    #24
                    Re: Verduisterhok, graag wat tips

                    Ik denk dat het niet echt veel moet kosten om enige overdruk binnen je kweekkas te maken, waardoor de lucht met een hoge relatieve vochtigheid naar buiten wordt geblazen. Denk eens na over een actieve luchtinlaat van 120 mm pvc-pijp, met daarin een computerfannetje van 12 volt. Een trafo en een fannetje kosten geen drol. Ik sloop die rommel altijd uit buitengebruik gestelde computers. Trouwens, een wc-afzuiging kost ook niet meer dan 20 euro. En voor 40 euro koop je bij de gamma een wc- of badkamerafzuiger met hygrofoor, met afstelbare rv. Zelf heb ik zo'n ding in de bijkeuken, alwaar de vaatwasser, de wasmachine en de wasdroger staan: het werkt perfect.

                    Comment


                      #25
                      Re: Verduisterhok, graag wat tips

                      Klinkt niet verkeerd.. maar enige probleem is dat het op het balkon is en hier geen stroomtoevoer is!
                      En om nou een electriciteitskabeltje door de deur naar buiten te leiden (en ja tussen de deur te klemmen) lijkt me ook niet echt een veilig en strak plan.

                      de 2 ventilatorbakken hebben een afmeting van 5 cm hoogte en ruim 2 meter breedte.. dit zal toch wel voor genoeg ventilatie zorgen neem ik aan? en in de nattere maanden gaat het toch maar om 2/3 uur pikzwarte donker per nacht omdat het doek er hierna afkan..
                      Dit zou toch wel meevalle qua lv etc..

                      Comment


                        #26
                        Re: Verduisterhok, graag wat tips

                        Damn Nice, zo moeilijk is het toch niet om daartoe een oplossing te vinden? Zit er een stopcontact in de gevel die grenst aan het balkon? Boor een gat van 12 mm, koop een stekkertje en een paar meter electrakabel, koop een waterdicht buitenstopcontactje (liefst dubbel) en je hebt "prik" buiten. Dan kun je zowel een fan met trafo aansluiten als steengrillen op je balkon.

                        Comment


                          #27
                          Re: Verduisterhok, graag wat tips

                          Je bespaart je een hoop gedoe en waarschijnlijk ook geld als je een van deze kiest:

                          http://www.koopkeus.nl/a/lijst_produ...st_product.htm

                          Je bent pas lui als je je gemak niet zoekt.
                          http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                          Comment


                            #28
                            Re: Verduisterhok, graag wat tips

                            Ja het zou kunnen, maar ik blijf alles op puur natuur doen dus ik houd het lekker zo anders kan ik net zogoed een binnenkweek houden als er ventilatoren bij komen etc. strax hang ik er nog een 1000-watter op ook haha!

                            dat kasje vna jou HJM, dat is toch veelste licht voor mij. Ik kan het niet in de grond steken dus deze waait zo weg + ik kan er niet goed mee doen wat ik ermee wil doen + hier zal de LV en temp helemaal op en top stijgen denk ik zo!

                            groetjes

                            Comment


                              #29
                              Re: Verduisterhok, graag wat tips

                              Dan had ik dat allang gemerkt
                              http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                              Comment

                              Bezig...
                              X