Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verduisterhok, graag wat tips

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Verduisterhok, graag wat tips

    Korting op 420shop
    Beste mensen..

    Ik zou voor volgend jaar graag een verduisterhokje willen maken voor buiten, vooral omdat ik niet aan binnenteelt doe en ik van mening ben dat het buiten niet bepaald goed afbloeit. liefst geef ik ze een boost van paar weekjes..

    De enige manier is verduisteren, en ik heb geen zin in elke dag sjouwen en bedacht dat er dan maar een verduisterhokje moet komen.. Het kan simpel, door een tent te kopen, maar ik wil het gewoon zelf maken, wordt vanzelf wel mooi! en kan ik de maten zelf aangeven die ik wil.. en dat die het ook doet zoals ik wil.
    Mijn plan ermee is om 2 maal te kunnen oogsten met dit ding in de zomer, en ook nog eens de laatste keer 3 weken eerder als normaal.. Uiteraard zal er ook in gescroggt kunnen worden of ik houdt ze erg klein! Ook wil ik het hok gemakkelijk door de helft kunnen delen waarbij de ene kant wel wordt verduisterd en de andere kant niet. Dit in verband met dat ik altijd meerdere soorten zet, en het kan zijn dat ik bijv 1 of enkele soortjes zet welke 12/14 weken bloeien en ook een paar welke 8/9 weken bloeien. Dat zou zonde zijn als het hokje dan tijdelijk niet gebruikt kan worden..

    Het idee is dit:
    Het frame moet gemaakt worden van raggels (22x45)
    Het geheel wordt in LBH 2200x800x1100(excl. schuine dak)
    Het dak wordt aan 1 kant 15 cm verhoogt om een helling te creeeren.
    De achterkant wordt beplaat met triplex (en wit geverft voor lichtweerkaatsing)
    Als verduisteringsmateriaal wordt vijverfolie gebruikt:
    http://www.voornekoi.nl/frame.htm
    (dit is uv weerkaatsend, sterk/flexibel, goedkoop, makkelijk toe te passen)
    Als folie wordt greenspan folie gebruikt (tege de regen, en deels voor een wat warmer klimaat waar de meeste planten toch wel van houden..):
    http://www.greenspan.nl/folie.htm
    (dit is uv doorlatend, anti condens (ivm rot?), weersbestendig, goedkoop, hoog lichtdoorlatend (en is diffuus licht niet juist beter voor onze planten..? of in het algemeen beter.., erg stevig en strak toe te passen.)
    Voor extra ventilatie heb ik wat bedacht om te ventileren maar toch alles donker te kunnen houden..



    Naja hele mooie plannetjes, maar nu de plaatjes die zegge het meeste..

    De overal vieuw (L+R)
    allvieuw.jpgallvieuw2.jpg

    Vooraanzicht:
    voorkant.jpg

    Zijaanzicht:
    zijkant.png

    Achteraanzicht:
    achterkant.jpg

    "Detail" folie:
    Uiteraard ga ik nog een latje er overheen timmeren zodat het zwz stevig en vast zit gemonteerd..
    folie.png

    "Detail" verduisterdoek:
    Het idee is om een deel van het doek vast te plakken/nieten aan het hout en de rest van zijl (ruim in breedte) naar beneden te laten rollen wanneer er moet worden verduisterd.. aan de onderkant zit nog een raggel 5 cm boven de grond, hier wordt het folie van de binnenkant van de kas eronder door naar de voorkant gehaald, zodat het strak getrokken kan worden, en hierna wordt er een steen op gelegt zodat het ook niet weg kan waaien. Het schuine gedeelte wordt gewoon dicht getimmerd.
    verduisterdoek.png

    Onderkant verduisterhok:
    Je ziet hier goed de rachels welke 5 cm boven de onderkant uitsteken (betreft verduisterdoek).
    Ook zie je aan de achterkant dat hier ook een ruimte van 5 cm is vrij gelaten, en hierachter een hok zit geplaatst.. Dit was mijn idee wat betreft het ventileren tijdens het verduisteren..
    onderkant.jpg

    De Venti-bak:
    Dit is eigenlijk niets anders als een verbreede "buis"(ja heel lastig gezien..) maar dan van hout. Ik dacht, achter het hok zal al vrij veel schaduw zijn, dus verduisteren + ventileren vanaf hier is de beste optie.. ook omdat de rest dicht is van het hok met een plaat dus hier zal een hogere luchtdruk zijn (neem ik aan??)
    Ik maak dus eerst een soort van gang van 80 mm naar achter zodat er zowizo geen licht kan toetreden. hierop maak ik een soort van toeter welke zo veel mogelijk lucht kan opnemen, en dit wordt naar beneden geleid door een opening van zon 80 mm. Ik neem aan dat er dan iets met een drukverschil ontstaat waardoor deze lucht de kas in wordt gedrukt (of heb ik het hier mis..?) iig zo ziet ie eruit:
    venti bak.png

    Dit was mijn verduisterhokje voor buiten..
    Schat dat deze enkele 10tjes gaat kosten maar wel goed gaat werken, wat denken jullie..


    Nog wat vragen:
    Uiteraard, zal dit zo goed werken..?
    Heeft het folie rondom ook de positieve gevolgen als dat ik hoop..? Wat betreft een constantere en betere temp. voor de planten en het weerkaatsen van horizontale regen.
    Ik ben van mening dat het nog genoeg kan ventileren, maar wat denken jullie want het zou zonde zijn als het gaat rotten! (het plan is uiteindelijk om 3 weken ongeveer eerder te kunnen oogsten op zijn laatst, en ook 1 maal midden in de zomer maar dit gaat niet veel problemen geven denk ik)
    Zijn er betere suggesties wat betreft de materialen?

    En opmerkingen etc. zijn altijd welkom!

    Groetjes

    #2
    Re: Verduisterhok, graag wat tips

    Qua opzet lijkt het me niet verkeerd, alleen de constructie -raggels zijn meestal 18 mm dik- lijkt me te licht, zeker bij flinke wind. Ribben, waarvan de staanders een halve meter zijn ingegraven, lijkt me een degelijker constructie. Dan kan je kas ook niet weg- of omwaaien.

    Comment


      #3
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        Re: Verduisterhok, graag wat tips

        hoogte was me ook al opgevalle dus ik dacht mss aan 1.30m ? dan heb je als kuip 40 cm, plant tot scrogg 40 cm (is dit genoeg?), en de plant zon 50 cm om bove het net uit te bloeie..

        als potte zou ik 18/11ls gebruiken dus zon 30 cm en dan kan de plant ruim een meter worden, en ik wil ze wsl ook toppe en maar 2/3 weke voorgroei
        (indica of hybride toppen, sativas 2/3x toppe)

        grtz

        p.s.
        hmm in dacht dat ze 22x45 ware en dat wel stevig genoeg is..
        ze staan niet in de grond maar op me balkon dus wat stevigheid is niet verkeerd..
        mss neem ik dan wel voor de staanders sls'jes (35x72 ofzo geloof ik).. maar zal ik dan alleen de 4 hoeken verstevigen of alle 6 de staanders?

        en voor stevigheid kan ik wel voetstukken maken van bv 300x300mm, zal al veel schelen..!

        ook komt er nog ventilatie bij de bovenkant bij.. ik dacht aan 3 gaten in de bovekant van het triplex en hier dan een L vormige pijp in van zon 30 cm doorsnee voor de warmte afdracht tijdens het verduistere
        Last edited by Damn nice; 7 January 2013, 15:20.

        Comment


          #5
          Re: Verduisterhok, graag wat tips

          De Venti-bak:
          Dit is eigenlijk niets anders als een verbreedde "buis"(ja heel lastig gezien..) maar dan van hout. Ik dacht, achter het hok zal al vrij veel schaduw zijn, dus verduisteren + ventileren vanaf hier is de beste optie.. ook omdat de rest dicht is van het hok met een plaat dus hier zal een hogere luchtdruk zijn (neem ik aan??)
          Ik maak dus eerst een soort van gang van 80 mm naar achter zodat er Sowieso geen licht kan toetreden. hierop maak ik een soort van toeter welke zo veel mogelijk lucht kan opnemen, en dit wordt naar beneden geleid door een opening van zon 80 mm. Ik neem aan dat er dan iets met een drukverschil ontstaat waardoor deze lucht de kas in wordt gedrukt (of heb ik het hier mis..?) ig zo ziet ie eruit:


          Dit was mijn verduisterhokje voor buiten..
          Schat dat deze enkele 10tjes gaat kosten maar wel goed gaat werken, wat denken jullie..


          Nog wat vragen:
          Uiteraard, zal dit zo goed werken..?
          Heeft het folie rondom ook de positieve gevolgen als dat ik hoop..? Wat betreft een constantere en betere temp. voor de planten en het weerkaatsen van horizontale regen.
          Ik ben van mening dat het nog genoeg kan ventileren, maar wat denken jullie want het zou zonde zijn als het gaat rotten! (het plan is uiteindelijk om 3 weken ongeveer eerder te kunnen oogsten op zijn laatst, en ook 1 maal midden in de zomer maar dit gaat niet veel problemen geven denk ik)
          Zijn er betere suggesties wat betreft de materialen?
          Eerste stuk kan ik volgen en is een prima plan al zou ik wat hoger gaan.

          Wat betreft de ventilatie in die kast ben je me kwijt.

          Bij een geheel passieve beluchting ontstaat er nooit druk of een drukverschil. Zoals je waarschijnlijk weet stijgt warme lucht op en zakt koude lucht naar beneden. Verder zet lucht uit als het warmer word. maar omdat je kast geen snelkookpan is zal er geen druk ontstaan. Je kast is van boven geheel dicht. de warme lucht in je kast zal opstijgen en boven in je kast blijven hangen de koele lucht zal als een koude deken boven de bodem zich gaan stapelen. Verder gebeurt er dan niks. Enkel door diffusie zal zich dan de o2 en co2 en de andere gassen in de lucht streven naar een gelijke concentratie binnen als buiten de kast. Voor de co2 verversing is diffusie via je passieve spleet onvoldoende en voor de gestapelde warmte af te voeren zeer zeker onvoldoende over de lv hebben we het nog niet eens gehad!

          Die trechter, denken dat er dan meer in zou komen is natuurlijk een fars. De bottleneck bepaald uiteindelijk het oppervlak waardoor diffusie kan optreden.

          Verder is het zo dat lucht de bocht omgaat en licht rechtdoor. Echter 1 90 graden bocht is niet afdoende om een lichtdichte luchtdoorvoer te maken daar er licht via de wanden reflecteert (invalshoek = uitvalshoek) en er dus zo toch een deel licht de bocht om kan. Dit reflecteren kan je wel beperken door de binnenzijde mat zwart te maken maar het is beter om meerdere bochten achter elkaar te hebben.


          Voor wat jij wil bereiken zal er dus boven in je kast een lucht afvoer moeten zijn waar de warme opgestegen lucht (via atmosferische convectie, ff google) naar buiten kan. Hier dus ook een lichtval. Doordat er nu boven warme lucht via deze Atmosferische convectie verdwijnt zal deze worden aangevuld door de lucht die via die sleuf van je word aangezogen. Die schuine trechter erop ken je vergeten hoor, gebruik dat hout voor een extra bocht in je lichtval. Als je zorgt dat je de grote van de luchtafvoer kunt regelen kan je door deze afvoer meer of minder open te zetten je temperatuur en je lv in je kast enigszins regelen.

          We zuigen in de binnenkweek hoofdzakelijk zoveel af om onze temperatuur en de lv in toom te houden maar natuurlijk ook om voldoende co2 bij het blad te brengen. Voor een optimale co2 toevoer moet de lucht in de ruimte in zijn geheel 2 x per minuut worden ververst.

          Jouw grootste vijanden gaan de temperatuur en een LV van 100% worden. Als je dit allemaal in eigen tuin gaat doen zou ik overwegen om er toch iets van mechanische ventilatie in te maken. 12 cm PC fan verzet al heel wat lucht.

          Ik zelf zou dus in die driehoeken bovenaan twee pc fans zetten met er een lichtval achter.

          ___________________
          |__________________|
          |__________________|
          |__________________|


          3751188-weg-door-een-doolhof-3d-gesmolten-beeld.jpg
          Last edited by FlintStoned; 7 January 2013, 17:58.

          Comment


            #6
            Re: Verduisterhok, graag wat tips

            +1 voor dat verhaaltje,, daar heb je wat aan! ik dacht met die trechter een groter deel van de lucht aan te pakken dat er achter mijn hok zal gaan stromen waardoor er meer kracht achter zit, maar dit is dus niet waar.. goed om te weten dit scheelt veel zaag en pruts werk! Voor de output heb ik al wat bedacht, en dat zijn 3/4 pijpen doorsnee 200/300 mm ongeveer welke ook in een paar bochten zullen staan, ik ga hier geen bak ophangen want dat zal mijn constructie zwaar op de proef gaan stellen en dit is niet de bedoeling! 4 pvc pijpen weegt niets en kost al minder! Voor de Ventilatiebak, interessant idee kan ik zeker opnemen (vooral die dubbele bocht) maar ventilatoren ophangen gaat hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren.. eigenlijk wil ik totaal niets aan elektriciteit toepassen, is alleen maar gevaarlijk buite.. De eerste reeks zal idd volop verduisterd worden (maar dan ook midden in de zomer..) temperatuur zal hierbij zeker een gevaarlijke rol kunnen spelen en ik hoop dat ik dit in toom kan houden.. met een paar afvoer buize.. In het nattere gedeelte (het laatste gedeelte) van de zomer ben ik ook zeker bewust van de gevaren van de luchtvochtigheid (kweek al lang genoeg buite om dat te wete ) dus was dan van plan savonds alleen te verduisteren en na paar uur al het doek eraf te halen zodat ze de rest van de nacht gewoon ventileren.. nu komen we wel bij het regenscherm van de folies die verticaal geplaatst is tegen de horizontale regen.. zal dit problemen gaan geven (vergeet niet dat er een rand zit van 5 cm tussende folie en het afdakje, het opstandje achter geheel open is en er ook nog eens 3/4 pvc buizen in de houten want zullen worden opgenomen wat ook veel kan ventileren + dat de rest wel open is.. dit gaat lekker zo.. over paar maande zal het toch wel tot een waterdicht plan zijn gevormt.. als ik genoeg info krijg zzal ik hier ook zeker een bouwverslag van maken en later het resultaat beoordelen! als dank terug nog niemand gestruikeld over de folies die ik toe pas?


            P.S.

            Zal even een overzicht maken over de nieuw gemaakte "afspraken":

            T.B.V. Ventilatie:
            - Ventilatie bak wordt omgetoverd naar een ventilatie bak waar een S vorm in is opgenomen
            - Bovenin de achterkant van het hok zullen 3/4 gaten van doorsnede 200/300 mm gemaakt worden, waarin PVC pijpen zullen dienen als soort "schoorstenen". Uiteraard ook met een dubbele bocht!

            T.B.V. de kast
            - Het geheel zal met 20 cm worden verhoogd naar 130 cm EXCL. afdak. (zal dit genoeg zijn, ik neem aan van wel want ik ga niet voor grote dames, maar juist voor meerdere kleinere, dus denk aan 11/18L potten waarin ze ook nog eens zullen worden getopt) ook kan erin worden gescrogged, ik dacht aan 40 cm aan 65L kuip, 45 cm van grond tot scrogg net dan hou ik 45 cm over om toppen te groeien,, zal dit genoeg zijn..? ik heb hier totaal geen verstand van!
            - Het geheel zal verstevigd worden d.m.v. voetplaten van 300x300 mm waardoor het geheel veel stabieler zal staan. Deze kunnen evt. verzwaard worden door hier bakstenen op te stapelen.
            - Ook zullen de 4 staanders in de hoeken verstevigd worden door SLSjes toe te passen i.p.v. raggels van 22x45 mm. Of zal het ook essensieel zijn de middelste 2 staanders aan te passen..?

            Hopelijk krijg ik nog wat hulp.. dan kan ik morgen een nieuwe schets maken

            grtz
            Last edited by Damn nice; 7 January 2013, 19:03.

            Comment


              #7
              Re: Verduisterhok, graag wat tips

              Meest informatieve topic van het jaar tot nu toe! Ik denk alleen dat je beter buizen in de grond kan slaan en met een borgpen je poten/staanders daarin vastzet. Uit ervaring: Een viertal bakstenen als gewicht bij elke poot wint het niet van een goede windvlaag, wat met je plateau een mogelijk scenario is.. Je krijgt rondvliegende stenen, en je hok gaat zichzelf verplaatsen. Ik heb zo ooit vier verduisterzakken op mogen halen, met halve planten erin, zo'n twee km verderop. De bakstenen lagen bij de buren. Je hebt een redelijk beschutte tuin, dat is al een voordeel. Maar ik zou de risici zoveel mogelijk beperken. Misschien zijn toegevoegde spankabels/zijtouwen/hoenoemjedat?, zoals bij koepeltentjes etc. geen luxe.
              Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
              Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

              Comment


                #8

                Comment


                  #9
                  Re: Verduisterhok, graag wat tips

                  Hmm met deze dingen kan ik wel wat,, hier ga ik fv over brainstormen en gooi morgen het nieuwe ontwerp erop!

                  dat van klitterband is perfect, en oke zwartwit folie is mss wel handiger! vooral voor de temp en lv idd..

                  op de site van dat greenspan staat:
                  weerbestendig tegen hagel en vorst

                  5 jaar fabrieksgarantie tegen UV-straling
                  gewapend met groene nylon draad (rastergrootte van 12x12 mm) daardoor scheurvast
                  hoge lichtdoorlaat (circa 86%) terwijl de lichtstralen als diffuus licht worden doorgelaten, wat schaduwwerking verminderd
                  In tegenstelling tot glas, hoeven er geen extra maatregelen genomen tegen verbranding van planten bij zonnig weer.
                  anti condens / anti-druppel vorming

                  UV-licht doorlatend

                  Dus hieruit neem ik aan dat het dus goed lichtdoorlatend is, maar vooral diffuus licht (betekend dit dat dit indirecte werking is, wat heeft dit als resultaat op mijn planten) het laat wel uv licht door..
                  wat voor folie zou ik anders moeten gebruiken..?

                  grtz

                  Comment


                    #10
                    Re: Verduisterhok, graag wat tips

                    Ja die greenspan is prima hoor. Diffuus licht geeft een gelijkmatigere lichtverdeling en op zeer zonnige dagen remt dit ook het opwarmen van je blad door ir straling. Het beschermd ook tegen verbranding. Echter cannabis is een c4 plant en gewend om in de volle zon te staan dus ze kan gerust met haar bolletje in de zon zonder parasolletje. Cannebis heeft haar eigen parasolletjes tegen overmatige uv instraling namelijk de harsbolletjes op de hars afscheidende trichomen. Deze beschermen de plant tegen overmatige uv instraling. Er zijn echter ook aanwijzingen dat met name UV-B als katalysator fungeert bij bepaalde omzettingsprocessen in de hars afscheidende schijfcellen doe boven op de trichoom stam zitten, De harsbol vangt als het ware zoveel mogelijk licht en stuurt dit door zijn lenswerking richting deze schijfcellen. Hoe en wat er nu allemaal presies gebeurd weet men nog niet maar de natuur ontwerpt nooit iets zomaar. Dus dat je folie uv doorlatend is is gunstig.

                    http://documents.plant.wur.nl/wurglas/OG6-07-p70-71.pdf

                    In Maart kan je veel tijdwinst maken omdat je dan al vroeg de temperatuur in zoon kastje flink omhoog kunt krijgen en ook de gemiddelde pot temperatuur zal omhoog. Maar naarmate de zomer nadert zal het al snel te warm worden in zoon kasje lijkt me. Als je dan de zaak helemaal kan openzetten en ze lekker kan laten genieten van de volle zon en eens goed door te luchten lijkt me dat prettiger voor je dames. Dat de folie luchtdoorlatend is is gunstig want je krijgt in zoon kastje ook altijd condens en natslaan van je planten wat meeldauw en botrytis in de hand werkt.

                    Die 86% lichtdoorlatendheid is best goed voor een folie daar niet van maar die 14% verlies, win je dus niet terug door de grotere groeisnelheid van planten onder diffuus licht. Vandaar mijn gedachte; Als het weer het toelaat de zaak lekker openklappen en indien ze beter beschut kunnenstaan staan huup huup huup,... barbatruck onder de greenspan of verplicht vroeg naar bed..
                    Last edited by FlintStoned; 8 January 2013, 00:26.

                    Comment


                      #11
                      Re: Verduisterhok, graag wat tips

                      Update Verduisterkasje 2.0!!!

                      Zoo actieve hulpliederen en geintresseerden!
                      Na 1 dag al volop feedback gekregen te hebben (heb dit topic ook op een ander forum gestart, om zo snel mogelijk zo volledig mogelijke info op te krijgen..) zijn we al een stuk wijzer geworden..

                      Aanpassingen na dag Verduisterkasje 1.0:
                      - Ventilatie lichtdichtheid was niet optimaal, er moeten meer vormen in komen.
                      - De afvoer van lucht was ook niet optimaal, vooral tijdens het verduisteren niet!
                      - Het Verduisterdoek als vijverfolie zou te warm worden.
                      - Het Verduisterdoek hing voor alsnog los, dit is natuurlijk niet 100% lichtdicht!
                      - Het geheel heeft meer massa/kracht nodig om stevig te blijven staan voor de harde wind.
                      - De luchtvochtigheid en temperatuur had voor en nadelen, dit ligt vooral aan het seizoen.

                      Naja ik vind het allemaal erg interessante hypotheses waar ik zeker wat mee wil gaan doen, en heb gedaan!
                      - Ventilatie lichtdichtheid was niet optimaal, er moeten meer vormen in komen.
                      Flintstoned gaf aan dat er vaker een hoekje om gegaan moet gaan om het geheel licht vrij te maken, en gaf hier nog een mooie schets bij ook. Echter wordt het dan te lomp en grof etc. hoe jij het had getekend.. Hier heb ik een nachtje over geslapen en ik denk nu een betere oplossing te hebben!
                      - De afvoer van lucht was ook niet optimaal, vooral tijdens het verduisteren niet!
                      T.B.V. extra afvoer tijdens het verduisteren heb ik nog een Venti bak gemaakt voor aan de bovenkant. Ook mede hierom kon het ontwerp niet te groot en lomp worden.
                      - Het Verduisterdoek als vijverfolie zou te warm worden.
                      Hier werd meteen al een goed alternatief voor geboden, zwart-wit folie. Dit ga ik dan ook zeker toepassen, maar wel enkel als jullie zeggen dat deze 100% lichtdicht is. dubbelzijdig werkt niet, kijk maar naar connies
                      - Het Verduisterdoek hing voor alsnog los, dit is natuurlijk niet 100% lichtdicht!
                      Omdat ik het graag strak wil hebben, (vind loshangende flodders geen gezicht, en het is op een balkon dus dan krijg ik zeker een rare show..), wil ik klitterband toepassen, wie weet zelfs dubbeltoegepast voor extra kleefkracht.
                      - Het geheel heeft meer massa/kracht nodig om stevig te blijven staan voor de harde wind.
                      om de constructie steviger te maken heb ik ervoor gekozen om de hoeken uit te voeren met SLSjes (89x38mm) en de hoeken van de achterplaat te verstevigen. Ook zal ik een triplex plaat toepassen i.p.v. voetjes zodat het 1 geheel is de box. Zo zal de massa van de planten (zeg 10 maal 18L pot + plant zit je al gouw aan 200+ kg neem ik aan). Deze plaat zal ik ook nog eens bekleden met zwart/wit folie zodat het lekwater niet direct op het hout komt. (is zwartwit folie hier wel bruikbaar voor, of kan ik beter wel hiervoor vijverfolie gebruiken..? en kan ik vijverfolie ook in kleine hoeveelheden van 4 M2 halen?
                      - De luchtvochtigheid en temperatuur had voor en nadelen, dit ligt vooral aan het seizoen.
                      En zoals bij heel veel beroepen/materialen/het hele leven het geval is.. Ze was niet flexibel genoeg.. zucht ook altijd dat probleem weer.. In het voorseizoen heeft het meerdere voordelen namelijk: Hogere temperatuur zodat de planten een boost krijgen, hogere LV bij groeiende planten is ook geen probleem, kan ze redelijk beschermen tegen het nog lichtelijk robuuste weer rond dat seizoen. Op het moment dat het weer beter wordt kan het er gewoon af omdat de planten gemaakt zijn voor dit weer.. dan mag tijdens de laatste weken het afdakje er weer op, en ik dacht aan alleen de voorkant zodat de meeste regen tegen gehouden zal worden, ook wat er van het afdakje afgiet (anders heeft het afdakje ook geen zin natuurlijk bij harde wind.. ) en de zijkanten mogen open blijven zodat er nog wel genoeg circulatie is.. echter moet de constructie wel blijven staan voor het verduisterdoek.. Daarom dacht k eraan aparte raggels te gebruiken waarop het greenspan wordt bevestigt (15 mm overstekend) en hierover heen wordt een latje (denk aan een glaslas) getimmerd. Er moet wel genoeg ruimte over blijven om een schroef erin te draaien. op deze manier is het greenspan flexibel te gebruiken, is het alleen een kwestie van vast schroeven en losschroeven, zit het greenspan stevig vast en zal het niet snel kapot scheuren door wakkeren/veel hergebruik, en is het nog makkelijk op te bergen..

                      Naja nu maar de fotos van Verduisterhok 2.0:

                      Aanzichten:
                      aanzicht1.pngaanzicht2.png

                      Vooraanzicht:
                      Hier zie je de verstevigde punten in de achterwand goed. + de SLSjes op de hoeken
                      vooraanzicht.png

                      Zijaanzicht:
                      Hier zie je goed de ventilatiebak aan de bovenkant. Deze diend gelijk als opvangbak voor het verduisterfolie welke over de gehele kast komt. (maten van de ventilatiebak kunnen nog worden aangepast, ik heb me nog niet verdiept in de daadwerkelijke maten van alles, dit is meer op de gok).
                      zijaanzicht.png

                      Achteraanzicht:
                      achteraanzicht.jpg

                      "Doorsnede" ventilatiebak:
                      Zoals te zien heb ik i.p.v. veel hout te gebruiken, gebruik gemaakt van verstoppingen in de gang zelf..:
                      doorsnee venti bak.jpg

                      "Detail" Greenspan:
                      Zoals te zien lijkt dit toch al bijna een kozijn:
                      detail greenspan.png
                      greenspan plaat.jpg
                      Attached Files
                      Last edited by Damn nice; 8 January 2013, 15:50.

                      Comment


                        #12
                        Re: Verduisterhok, graag wat tips

                        Een klein adviesje mijnerzijds m.b.t. het klittenband. Ik heb ooit zelfklevend klittenband op plasticfolie -ook voor een kweekkas- gebruikt. Echter, door inwerking van de zon, liet het klittenband los (de lijm werd zacht). Ik heb mijn vrouw eens lief aangekeken en ze heeft het klittenband met een zigzagsteek vastgenaaid aan het plastic. Dat kun je beter van te voren doen dan achteraf je plasticfolie losmaken en dan pas vastnaaien. Mocht het klittenband dat op hout is geplakt loslaten, dan kun het vastnieten met een tacker of om de 10 tot 15 cm vastmaken met een kopspijker of een punaise.
                        Last edited by Xtreme; 8 January 2013, 12:50.

                        Comment


                          #13
                          Re: Verduisterhok, graag wat tips

                          VVV- Reactie op Xtreme -VVV
                          KlitteNband dan haha :p zo dat je dat foutje eruit haalt na zon lap tekst. Ik weet niet of mensen zich eraan ergeren, maar ik probeer zelf wel zo een net mogelijk post te schrijven zodat het voor iedereen duidelijk is wat er staat, maar ik ben zelf erg slecht in taal, ik weet niet of het dislectie is (heb me er nooit op laten testen) maar ik zie zulke kleine foutjes erg slecht!
                          Maar zeker een goed plan, zal het Zwart-wit folie wel stevig genoeg zijn en niet uitscheuren hierdoor? mss in combinatie met lijm o.i.d. zal dit wel stevig worden..? ik denk dat het ook slim is om (denk ik nu aan maar is zwz wel handig) het folie in ieder geval wel rond de randen dubbel te vouwen zodat deze niet uit gaan scheuren (+- 3-5 cm overlap).

                          Ik wil trouwens de JDers bedanken dat dit een informatief topic blijft, en er geen post komen zoals; '" ziet er goed uit" of "ik ben benieuwd naar het resultaat". houdt dit liever voor je (ik wil je niet beledigen hiermee ofzo als je dit zou willen doen, want ik vind het fijn dat je het een informatief topic vind!) en geef dan een rating aan een post of deze thread, daarmee laat je ook zien dat je het een goed topic vind en je het interessant vind + laat je aan andere mensen meteen zien dat het topic interessant is. Zo houden we dit topic overzichtelijjk, schoon en informatief!

                          groetjes

                          Comment


                            #14
                            Re: Verduisterhok, graag wat tips

                            Ik denk dat zwartwitfolie niet sterk genoeg is om een stevige bries te doorstaan. (kost ongeveer € 25 voor 50m2). Is het geen optie om toch stevig vijverfolie te gebruiken en dat te beplakken met dubbelzijdig tape en daarop zwartwitfolie te bevestigen? Met de witte kant naar buiten gericht uiteraard! Overigens betwijfel ik ook of zwartwitfolie absoluut lichtdicht is. Het is vrij dun, tamelijk kwetsbaar en niet bedoeld om te verduisteren, maar om te reflecteren.
                            Last edited by Xtreme; 8 January 2013, 14:13.

                            Comment


                              #15
                              Re: Verduisterhok, graag wat tips

                              en kan ik vijverfolie ook in kleine hoeveelheden van 4 M2 halen?
                              Ja je kan het in elke gewenste maat krijgen. Bij een boerenbond of tuincentrum liggen rollen van verschillende breetes waar het zo per lopende meter kan afgesneden worden. Voor heel kleine stukken is dat doorgaans al voorverpakt in lappen van 2 x 3 of 3 x 4 enz. Als je de uitbater van je plaatselijke boerenbond eens lief aankijk en zegt dat je nu net een klein stuk rubbervijverplastic nodig hebt en vraagt of hij niet toevallig nog een rest van een rol heeft kan je het vaak zomaar meekrijgen. Niet geschoten is altijd mis!

                              zwartwit.jpgKlik. Deze word met name gebruikt in de asperge teelt en is bedoeld om 3 jaar mee te gaan en dagelijks 2 keer omgedraaid te worden in weer en wind. Deze is zoals je begrijpt een stuk duurzamer en steviger. De prijs echter ook denk ik. De aspergeboeren verzwaren de folie onderaan door de folie dubbel te nemen aan de onderzijde en er zand of iets anders wat het verzwaard in te doen en ze plakken het dan met een geschikte lijn dicht. De folie versmelt dan met elkaar als het ware, gaat nooit meer los.

                              Je lichtvallen zien er goed uit overigens. Dat zou geen licht moeten doorlaten. Binnenkant matzwart verven zou ik toch ook even doen om echt alle reflectie uit te sluiten. Om een buitenplant snel, vervroegt in bloei te krijgen terwijl de gemiddelde dagtemperatuur nog niet echt aan het afnemen is of zelfs nog toeneemt (eerste vroege kweek) is het wel belangrijk dat je het ook echt lichtdicht krijgt. Anders kan de bloei-inductie wel eens erg lang gaan duren.


                              Ik begrijp nu pas dat die kast van onder gewoon helemaal open is en je enkel boven en als dak die greenspan gebruikt. Ik was nog steeds in de veronderstelling dat de kast overdag ook geheel gesloten was met greenspan op de aan en afvoer sleuven na. Vandaar ook dat ik voorstelde; maak je dak open-klap-baar in verschillende standen zodat je de temp en LV beter geregeld krijgt.

                              Tijdens je eerste vroege run zou ik zelf wel gaan voor een geheel gesloten kastje om zo optimaal voordeel te kunnen halen van het broeikasteffect in die mini-serre en de prille voorjaarszon. Op een zonnige dag in Maart is het dan al snel lekker warm in je kastje en zal je op het midden van de dag misschien al moeten gaan luchten voor je LV en Temp. Gedurende deze kweek vordert en je gaat verduisteren zou ik de kast wel onder open maken zoals je dat nu hebt getekend. Om zo in bloei je LV laag genoeg te krijgen en voldoende co2 aanvoer te garanderen.
                              Last edited by FlintStoned; 8 January 2013, 16:33.

                              Comment

                              Bezig...
                              X