Een woord vooraf
Nederland hanteert 2 lijsten in het kader van de Opiumwet: lijst 1 en lijst 2. Cannabis en onder meer GHB zijn opgenomen in lijst 2. Omdat het hier een cannabis forum betreft zal ik me beperken tot de stof cannabis opgenomen in lijst 2.
Het gebruik van cannabis
Het gebruik van cannabis is in Nederland niet strafbaar (lex generalis). Krachtens de Algemene Politieverordening kan een gemeente bepalen dat het gebruik van cannabis in het openbaar toch strafbaar is. (lex specialis)
Het bezit van cannabis
Het bezit tot 5 gram cannabisproducten is in principe een strafbaar feit, maar wordt gedoogd, krachtens het opportuniteitsbeginsel. Ook het telen van 5 planten in de buitenlucht (per huishouden) wordt gedoogd, tenzij er sprake is van overlast. Dit geldt uitsluitend voor meerderjarigen.
De binnenteelt van cannabis is en blijft een strafbaar feit: zelfs bij een enkele plant.
Bij het bezit van 5 tot 30 gram aan cannabisproducten kan het Openbaar Ministerie tot strafvervolging overgaan.
Bij het bezit van meer dan 30 gram wordt in principe handhavend opgetreden.
Het uitvoeren van cannabis, is ongeacht de hoeveelheid, altijd strafbaar.
Cannabisolie is niet opgenomen in lijst 2, maar in lijst 1 van de Opiumwet.
Rechtersrecht
In Nederland is het geldende recht gecodificeerd: opgenomen in wetboeken. Gewoonterecht is alleen recht als de wet naar het gewoonterecht verwijst. Huizenveilingen worden krachtens bestendige plaatselijke gebruiken gehouden. Er bestaan bijvoorbeeld veilingen bij opbod, veilingen bij opbod en afslag en veilingen bij opbod en toeslag. De wet verwijst naar de plaatselijke gebruiken.
De rol van de rechter: de rechter kan bij maatschappelijk omstreden kwesties het voortouw nemen bij het ontwikkelen van nieuwe rechtsregels. De rechter heeft een eigen, zij het bescheiden rechtsvormende rol, naast en in aanvulling op de meer prominente rol van de wetgever. *
Een voorbeeld van deze rechtsvormende rol: een Ossenaar had bij de regiopolitie geïnformeerd of 5 planten inderdaad gedoogd werden, waarop een bevestigend antwoord volgde. De man begon vrolijk aan zijn gedoogde kweekje, hetgeen resulteerde in 5 wietbomen, met een veelvoud aan gewicht van de maximaal toegestane gebruikershoeveelheid. De Officier van Justitie wilde een onderscheid maken tussen wietbomen en wietplanten. De rechter ging hier in niet mee en ging over tot vrijspraak. De rechter was namelijk van oordeel dat van een burger niet verwacht mocht worden dat deze zelf interpreteert wanneer een plant een struik is en wanneer een boom. De Officier van Justitie heeft beroep aangetekend, omdat de 5 kilo natte wiet onmogelijk voor eigen gebruik kon zijn.
In hoeverre de rechter de “leer van het opgewekt vertrouwen” heeft meegewogen – de regiopolitie had immers gezegd dat 5 planten worden gedoogd- blijkt niet uit het vonnis.
Opsporing en het recht van privacy
Opsporingsambtenaren mogen niet naar aanleiding van alleen een (anonieme) tip een ruimte binnentreden: er moeten meer concrete aanwijzingen zijn. Wordt er toch binnengetreden op imperfecte rechtsgronden, dan zal het bewijs, dat onrechtmatig is verkregen, niet gebruikt mogen worden in een strafprocedure. Ik vermoed dat dit niet opgaat in privaatrechtelijke zin: krachtens een convenant doorgespeelde gegevens naar een woningcorporatie, ook al zijn ze onrechtmatig verkregen, laat de mogelijkheid tot het ontbinden van de huurovereenkomst onverlet.
Slotopmerking
Deze bijdrage is niet bedoeld als een volkomen overzicht, maar geeft in grote lijnen aan waar we geacht worden ons aan te houden.
Xtreme
* De bestuursrechter is meer lijdelijk: deze beperkt zich in zijn oordeel tot hetgeen partijen aandragen. De bestuursrechter mag (ambtshalve) niet buiten de rechtsstrijd treden. Een ieder die ooit van doen heeft met de bestuursrechter moet de volgende zin in zijn vocabulaire hebben: "Met alle respect meneer de president (of hoogedelachtbare), naar mijn oordeel beperkt de rechtsstrijd zich tot het antwoord op de volgende vraag: enz."
Nederland hanteert 2 lijsten in het kader van de Opiumwet: lijst 1 en lijst 2. Cannabis en onder meer GHB zijn opgenomen in lijst 2. Omdat het hier een cannabis forum betreft zal ik me beperken tot de stof cannabis opgenomen in lijst 2.
Het gebruik van cannabis
Het gebruik van cannabis is in Nederland niet strafbaar (lex generalis). Krachtens de Algemene Politieverordening kan een gemeente bepalen dat het gebruik van cannabis in het openbaar toch strafbaar is. (lex specialis)
Het bezit van cannabis
Het bezit tot 5 gram cannabisproducten is in principe een strafbaar feit, maar wordt gedoogd, krachtens het opportuniteitsbeginsel. Ook het telen van 5 planten in de buitenlucht (per huishouden) wordt gedoogd, tenzij er sprake is van overlast. Dit geldt uitsluitend voor meerderjarigen.
De binnenteelt van cannabis is en blijft een strafbaar feit: zelfs bij een enkele plant.
Bij het bezit van 5 tot 30 gram aan cannabisproducten kan het Openbaar Ministerie tot strafvervolging overgaan.
Bij het bezit van meer dan 30 gram wordt in principe handhavend opgetreden.
Het uitvoeren van cannabis, is ongeacht de hoeveelheid, altijd strafbaar.
Cannabisolie is niet opgenomen in lijst 2, maar in lijst 1 van de Opiumwet.
Rechtersrecht
In Nederland is het geldende recht gecodificeerd: opgenomen in wetboeken. Gewoonterecht is alleen recht als de wet naar het gewoonterecht verwijst. Huizenveilingen worden krachtens bestendige plaatselijke gebruiken gehouden. Er bestaan bijvoorbeeld veilingen bij opbod, veilingen bij opbod en afslag en veilingen bij opbod en toeslag. De wet verwijst naar de plaatselijke gebruiken.
De rol van de rechter: de rechter kan bij maatschappelijk omstreden kwesties het voortouw nemen bij het ontwikkelen van nieuwe rechtsregels. De rechter heeft een eigen, zij het bescheiden rechtsvormende rol, naast en in aanvulling op de meer prominente rol van de wetgever. *
Een voorbeeld van deze rechtsvormende rol: een Ossenaar had bij de regiopolitie geïnformeerd of 5 planten inderdaad gedoogd werden, waarop een bevestigend antwoord volgde. De man begon vrolijk aan zijn gedoogde kweekje, hetgeen resulteerde in 5 wietbomen, met een veelvoud aan gewicht van de maximaal toegestane gebruikershoeveelheid. De Officier van Justitie wilde een onderscheid maken tussen wietbomen en wietplanten. De rechter ging hier in niet mee en ging over tot vrijspraak. De rechter was namelijk van oordeel dat van een burger niet verwacht mocht worden dat deze zelf interpreteert wanneer een plant een struik is en wanneer een boom. De Officier van Justitie heeft beroep aangetekend, omdat de 5 kilo natte wiet onmogelijk voor eigen gebruik kon zijn.
In hoeverre de rechter de “leer van het opgewekt vertrouwen” heeft meegewogen – de regiopolitie had immers gezegd dat 5 planten worden gedoogd- blijkt niet uit het vonnis.
Opsporing en het recht van privacy
Opsporingsambtenaren mogen niet naar aanleiding van alleen een (anonieme) tip een ruimte binnentreden: er moeten meer concrete aanwijzingen zijn. Wordt er toch binnengetreden op imperfecte rechtsgronden, dan zal het bewijs, dat onrechtmatig is verkregen, niet gebruikt mogen worden in een strafprocedure. Ik vermoed dat dit niet opgaat in privaatrechtelijke zin: krachtens een convenant doorgespeelde gegevens naar een woningcorporatie, ook al zijn ze onrechtmatig verkregen, laat de mogelijkheid tot het ontbinden van de huurovereenkomst onverlet.
Slotopmerking
Deze bijdrage is niet bedoeld als een volkomen overzicht, maar geeft in grote lijnen aan waar we geacht worden ons aan te houden.
Xtreme
* De bestuursrechter is meer lijdelijk: deze beperkt zich in zijn oordeel tot hetgeen partijen aandragen. De bestuursrechter mag (ambtshalve) niet buiten de rechtsstrijd treden. Een ieder die ooit van doen heeft met de bestuursrechter moet de volgende zin in zijn vocabulaire hebben: "Met alle respect meneer de president (of hoogedelachtbare), naar mijn oordeel beperkt de rechtsstrijd zich tot het antwoord op de volgende vraag: enz."
Comment