Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Binnen- vs buitenwiet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Binnen- vs buitenwiet

    Korting op 420shop
    Ik vroeg mij af wat jullie meningen zijn. De pro's en contra's bij zowel binnen- als buitenwiet.

    Zowel smaak, geur, compactheid, de zon vs lampen, ect, ect...
    Kortom, waarom kiest iemand om buiten of binnen te kweken?

    Ik ben benieuwd naar jullie argumenten!

    Shoot!
    Last edited by colori; 2 August 2019, 17:43. Reden: Typpo
    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...20#post1540729

    #2
    leuke vraag...

    nadelen buiten t.o.v. binnen:
    - meer kans op toprot tijdens perioden met kou en vocht
    - meer natuurlijke factoren die je planten kunnen dwarszitten (slakken, geen-konijnen, luizen, mieren etc.etc.)
    - niet alle soorten zijn geschikt voor het nederlandse klimaat (toprotgevoelig, erg laat kunnen oogsten), hetgeen enigszins je keuze beperkt in wat je buiten kunt zetten
    - weerextremen kunnen planten vernielen of de oogst nadelig beinvloeden (storm, perioden met weinig zon, kou)
    - grotere kans op ontdekking, uiteraard afhankelijk van je situatie hoe belangrijk dit is
    - soms is er noodzaak tot verduisteren, wat buiten soms lastig te realiseren is en niet gemakkelijk geautomatiseerd kan worden
    - luchtigere, kleinere toppen (maar is dat eigenlijk wel een nadeel??)
    - de meningen lopen vast uiteen hierover, maar ik meen dat buitenwiet over het algemeen wat milder is dan een binnen gekweekt wietje... het verschil is niet groot, maar goed, voer voor discussie!!

    voordelen buiten t.o.v. binnen:
    - natuur helpt een handje (elk beestje heeft natuurlijke vijanden, bij regen hoef je geen water te geven)
    - minder kans op plagen (spint!) die binnen uit de klauw escaleren door perfecte omstandigheden incl. het ontbreken van natuurlijke vijanden
    - geen stroomverbruik incl. bijbehorende risico's en kosten
    - kan lekker bemesten met organische meuk zonder risico op geur of gezondheidsrisico's als je dat binnen doet
    - (in volle grond) geen beperkingen voor wortelvorming en dus minder kans op tekorten. Bijgevolg ook minder geklooi met tussentijds voeding geven via watergiften etc. Overigens kan een verkeerde plek of verkeerde grondvoorbereiding ook in je nadeel uitpakken. Potten hebben wel als voordeel dat je je dames tijdelijk kunt veiligstellen voor onverwacht bezoek of een storm.
    - minder werk (als je alles goed doet tenminste)!


    er zijn vast meer pro's en contra's te bedenken, en elk nadeel heeft zijn voordeel en vice versa, maar dit zijn mijn twee centen waar anderen weer verder op kunnen borduren.

    Comment


    • SweetMango
      SweetMango commented
      Editing a comment
      ​​​​​​​

    #3
    Pas u aan aan de onaangepasten. Wees tolerant voor de intoleranten. Omarm hen die u afwijzen. Het systeem heeft gefaald.
    Het systeem betreurt dit ten zeerste.

    Comment


      #4
      De overeenkomst weet ik wel, het is heerlijk.

      het leuke aan de buitenkweek vind ik het onverwachte en de soms lastige omstandigheden.

      daar in tegen levert een goeie buitenkweek echt bizar veel op (zonder veel moeite).

      het leuke aan binnen is dat je alles in de hand hebt...

      nu weer on topic...

      ik zelf vind binnenwiet een stuk heftiger dan buitenwiet.

      tja de smaak? Beiden heerlijk mits goed gecured is...


      gz Ricky

      Comment


        #5
        https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...20#post1540729

        Comment


          #6
          Het grootste nadeel aan buitenwiet vind ik dat het zoveel knippen is..
          Voordeel is dat de straffen lager zijn als de politie komt.

          Voor de rest denk ik dat het voor een groot deel af hangt van je soortkeuze. Een buitenhaze is bijna altijd slechter dan eentje uit een tent. Maar ik vind autoflowers vaak beter smaken als ze van buiten komen.

          De buitenboel kan ik prima een week vergeten, dan gebeurt er niks. Als ik binnen zou kweken en ik vergeet de boel 3 dagen, dan kan ik de kast leeg halen.

          Buiten heb je bijna nooit last van spint, trips doet weinig schade en na de eerste paar weken zijn slakken ook geen zorg meer. Binnen ben je continu aan het bestrijden en verhelpen.

          Buitenteelt kost me jaarlijks geld aan zaadjes, 5 euro aan potgrond en 2 euro aan meststoffen. Binnen kost 't me elektriciteit, lampen, filters, enzovoorts.
          Om een goede binnenteelt te doen moet je budget voor de hardware alleen al rond de 280 euro liggen. Het kost een ronde of twee om dat terug te verdienen.
          In een goede buitenteelt verdien ik m'n hardware voor de komende 20 jaar terug in een enkele ronde.

          Met verdienen bedoel ik trouwens 'geld bespaard door niet naar de shop te gaan'.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


          • colori
            colori commented
            Editing a comment
            Kostenbesparing, das een hele goede reden ja! Met dat argument heb ik een tent en filter om mijn buitenplanten geurloos te drogen. Na een goed jaar heb je dat er inderdaad meteen uit!

          #7
          Ik durf het buiten niet meer aan, de ene keer hadden we een slechte zomer, toen hadden we een prima zomer maar werd de boel geript. De geur verraadt de boel en dat is niet handig in een woonwijk.

          Maatje daarentegen woonde vrijstaand buiten de bebouwde kom en zijn opbrengst deed niet onder voor binnenwiet, zowel niet in opbrengst als in kwaliteit.

          Het vele knippen was hier tevens het nadeel, hij emigreerde aan het einde van de kweek en de laatste 2 planten heeft hij ongeknipt weggegeven wegens tijdgebrek.

          Een dag zonder wiet kent Flip niet.

          Comment


          • colori
            colori commented
            Editing a comment
            Damn, moet effe schrikken geweest zijn! Hoeveel watt stond er dan te draaien?

          • Flip Hasjkip
            Flip Hasjkip commented
            Editing a comment
            600 Watt HPS + afzuiging, denk max 1000. Was zelf niet thuis, schoonmoeders wel en die heeft die man gezegd dat de jeugd op vandaag nergens op let en maar alles aan liet staan

          • colori
            colori commented
            Editing a comment
            Oke, dat is wel al iets. Dan zou ik niet al te veel moeten vrezen om een microkweekje op te starten!

          #8
          Als ik binnen kweek is er een zeer grote kans aanwezig, dat ik uit me huur huis gezet word als ik gepakt word.

          Buiten is het ergste wat er kan gebeuren, dat de politie de planten in beslag neemt. Als ik dan echter mee werk, houd het daarbij op.

          Zolang ik echter me buren te vriend houd, heb ik weinig te vrezen behalve dat de planten gestolen worden.

          Voordeel hier in de buurt is wel, dat ik niet de enige ben met plantjes in de tuin, en iedereen let er wel op, of er geen gasten rondlopen die er niet wonen.
          Dat is natuurlijk niet voor me plantjes, maar tegen inbraken en sociale controle.

          Er is ook een facebook groep, waar er elkaar waarschuwen als er iemand de boel aflegt.

          Voor de mensen die geen Amsterdams ( bargoens ) kennen.
          Afleggen: iemand in de gaten houden, bespioneren.
          Lets not criticize but legalize

          Comment


            #9
            Ik vind persoonlijk echte sterke binnenstebuitenwiet het beste.
            Pas u aan aan de onaangepasten. Wees tolerant voor de intoleranten. Omarm hen die u afwijzen. Het systeem heeft gefaald.
            Het systeem betreurt dit ten zeerste.

            Comment


              #10
              Behandel mijn buitenkweek alsof ik binnen kweek....mijn schuur is verduisterd en de planten blijven mobiel zodat ik bepaal wanneer ze bloeien en zolang ik op tijd start met de groei van mijn vijf plantjes onder een TL lamp en buiten laat groeien zodra het kan!, Zijn ze in de top maanden Juni/Juli/Aug gereed om om te bloeien met een behoorlijke opbrengst waar ik een jaar van kan roken

              Bovendien is de kwaliteit zeer hoog omdat ik 12/12 zelf ik de hand hou en daardoor niet veel blad krijg en zodoende toppen krijg alsof ze binnen zijn gekweekt

              Ow ja het helpt als je je planten bij minder weer droog kan zetten
              Last edited by granddaddyHaze; 11 February 2021, 10:33.

              Comment

              Bezig...
              X