Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De rookkamer - ik wil lucht zuiveren met een koolstoffilter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Techniek De rookkamer - ik wil lucht zuiveren met een koolstoffilter

    Korting op 420shop
    Beste forumleden,

    Ik heb een game- en smoke kamer waar ik naar hartelust mag doen wat ik wil. Maar de winter komt er aan en ik wil graag een beetje op mezelf letten; eerstehands rook is prima, maar om nu hele uren in de tweede- en derdehands rook te zitten.. Dat wil ik eigenlijk niet. De kamer gaat ook dienen als logeerkamer dus ik zou het wel fijn vinden om de boel redelijk stankvrij te houden.

    Ik heb een air purifier maar dat ding is onvoldoende om nare geurtjes en rooklucht te zuiveren.

    Vandaar dat ik zit te denken om een koolstoffilter en een buisfan te halen en mijn eigen rookzuivering te maken. Maar ik heb geen idee wat ik hier voor nodig heb!
    Het gaat om een ruimte van circa 4x6x3 (72m2).

    Ik zit te denken om het volgende te doen:
    Koolstoffilter voor 150m2 kopen, die met een verbinding aan een fan te hangen (tips zijn welkom!) en die fan te koppelen aan een stekker met afstandsbediening.
    Dus paar meter kabel voor elektra, koolstoffilter, koppelstukken en fan.. Mis ik dan nog wat?

    Iemand die zoiets als geprobeerd heeft en er ervaringen mee heeft?
    Hoeveel uren gaat een filter mee?
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    #2
    Gelijk naar buiten afvoeren is beter, afvoer dichtbij de rook veroorzaker is ook goed, geen luchtstroom die de rook in de ruimte verdeeld, filter zou dan ook niet nodig zijn.

    Comment


      #3
      Er wordt geadviseerd niet te roken in een tent cq ruimte waar je filter hangt.๐Ÿ˜‰

      Kan je niet rechtstreeks naar buiten uitblazen?
      Heb je geen filter nodig ook .
      Enkel een lucht rooster in de kamer deur.

      Comment


        #4
        Ik wil niet naar buiten afblazen omdat dan het raam open moet; zonde van de verwarming..
        Een goed koolstoffilter zou de rook moeten afvangen en als die circa 150m2/uur doet, dan verwacht ik dat de lucht in een half uurtje wel gefilterd moet zijn.

        Ik begrijp dat het niet handig is om te roken in een tent, of in een kweekruimte. Ik denk dat dat te maken heeft met de materialen die zich daar bevinden en dat brandgaatjes niet erg handig zijn. Maar dit is geen tent, en geen kweekruimte. Gewoon een hokkie met een gaming pc, ps4 en een groot scherm. Bijkomend voordeel is hopelijk dat ik de fans in die apparaten wat minder vaak hoef te ontstoffen.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


        • Raoul Duke
          Raoul Duke commented
          Editing a comment
          Een goeie zuivering vd. lucht houd in dat je 12-15x per uur je totale luchthoeveelheid zou moeten kunnen verversen anders heeft het weinig zin. Ik rook zelf nog een berg sigaren en heb hier eens research naar gedaan wat nou de beste oplossing is.

        • Rreppellsteeltjam
          Rreppellsteeltjam commented
          Editing a comment
          O bump, effe wasemkap filter over de inlaten van je apparatuur plakken/elastieken.

        #5
        Ik denk dat je beoogde filtersysteem goed zal helpen eventuele schadelijke rookdeeltjes uit de lucht te verwijderen zodat je die niet steeds opnieuw in hoeft te ademen.

        Het is, denk ik, een illusie dat je hiermee je rookkamer stankvrij zal maken. Althans voor niet rokers. In elke porie van je kamer zit die rook en voor de halfwaardetijd moet je eerder in jaren dan in maanden denken. Ik heb ooit een keer een PC kast van een rokende vriend over kunnen nemen. Elke keer dat ik hem opstartte kwam die oude rooklucht weer uit de kast/voeding. Uiteindelijk heb ik de kast bij het grofvuil gezet. En geloof me, ik gooi niet zomaar wat weg.

        Comment


          #6
          Dit idee werkt prima LR2 zou enkel aanraden om voor een wat zwaardere afzuiger en filter te gaan. Bijvoorbeeld een 350m3 filter gaat ook gelijk wat langer mee. Hier vervangen we het filter om de 3-4maand en die is dan ook echt op en begint dan ook door te slaan.

          Comment


          • PH donner
            PH donner commented
            Editing a comment
            Lol laatste filter had ik 5 jaar ๐Ÿค“

          • mafferd
            mafferd commented
            Editing a comment
            gebruikte je die filter ook om je rook lucht te filteren of was het die voor in je grow hok? ik heb het dan specifiek voor het filteren van rook lucht van joints en sigaretten.

          #7
          Er zijn speciale ventilatoren die rooklucht zuiveren. Mijn ouders hebben er een, en dat werkt fantastisch. Kan pap gewoon blijven roken, binnen een tijd van een mum is de rook en vooral de geur weg

          Effe googele op luchtreinigers.
          "Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
          "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
          "Ajeto" - Buurman en Buurman

          Comment


          • LR2
            LR2 commented
            Editing a comment
            Ik heb een vrij dure luchtzuivering maar die is niet voldoende; de HEPA filter werkt erg goed, maar het koolstofgedeelte is te klein om fatsoenlijk de geuren te neutraliseren. Daar bovenkop komt dat het filter vervangen 40 euro per keer kost, a 3x per jaar.
            Als ik uitreken dat ik gemiddeld 200 jointjes per jaar rook, dan komt dat neer op 60 cent per joint. Voor een filter wat niet helemaal lekker werkt. Ja, nouja, na 4 uur is de geur wel weg. Maar in die tijd heb ik zelf 1500 liter lucht in- en uitgeademd.

          #8
          Oorspronkelijk geplaatst door mafferd View Post
          Dit idee werkt prima LR2 zou enkel aanraden om voor een wat zwaardere afzuiger en filter te gaan. Bijvoorbeeld een 350m3 filter gaat ook gelijk wat langer mee. Hier vervangen we het filter om de 3-4maand en die is dan ook echt op en begint dan ook door te slaan.
          Wat zou je aanraden voor mijn ruimte dan?
          Omdat ik maar 2-3 uur per dag in die ruimte doorbreng, waarvan ik misschien 30 minuten zit te paffen, denk ik dat een kleiner filter misschien ook wel afdoende zou zijn. Maar goed, ik heb er geen ervaring mee dus ik hoor graag wat je er van denkt.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


          • mafferd
            mafferd commented
            Editing a comment
            Dan valt het nog wel best mee en zou je denk ik ook wel af kunnen met wat je zelf al bedacht had. Hier werkt het filter 6uur per dag voor 2-3 personen

          #9
          Maak dat je verse lucht trekt van ergens, ik denk dat je een goede ruimte nodig hebt die je zou dichtmaken net zoals je met co2 zou kweken en dan gwn afzuigen en verse lucht inzuigen.

          Mss een co2 melder dat je niet stilt als er te weinig verse zuurstof binnen komt.

          Nuja jullie zijn de proโ€™s รฉ๐Ÿ˜‰

          Comment


          • LR2
            LR2 commented
            Editing a comment
            CO en CO2 melder hangen er al, de rookmelder heb ik weggedaan.
            Als ik 1500L lucht per uur inadem dan heb ik met 72m3 een kleine 72000 liter lucht. +/- 48 uur ademruimte. Als ik actief aan het gamen ben dan denk ik dat ik wel wat meer gebruik, dus laten we zeggen dat 3-4 uur wel moet lukken. Onder de deur zit een goede kier, dus met diffusie meegerekend van circa 30L/uur denk ik niet dat de ruimte voor problemen zal zorgen.

          • NewNoobie
            NewNoobie commented
            Editing a comment
            Je kan ook een soort dampkap voorzien boven de zetels of een buis warr je uitblaast

          • LR2
            LR2 commented
            Editing a comment
            Ik denk zelf dat dat een goed idee is, als ik elke keer mijn hoofd wil stoten
            In het lab hebben we zulke buizen hangen en die zorgen voor iets meer luchtweerstand waardoor er ook iets meer geluid ontstaat. Plus, het probleem met buizen is hetzelfde als een keukenafzuiging; daar gaan dingen in zitten. Dus dan heb ik meer om schoon te maken. Ik wil eigenlijk gewoon een filter+fan met zo min mogelijk er tussen. De ruimte is niet super groot, dus ik ga niet teveel bouwen.
            Maar als ik helemaal vrij spel zou hebben, dan zou ik zeker een verstelbare arm maken met een dampkap! Rode led lampjes er op monteren en er een stel speakers aan monteren zodat ik lokaal surround heb. 'n Mens mag dromen!

          #10
          Nou, nu dat duidelijk is.

          Filter en afzuiger zijn allebei 125 mm meestal, daar kan een 125 mm koppelstuk/tussenstuk op van grijs rioolbuis pvc van de bouwmarkt.

          Meer heb je eigenlijk niet nodig, ook geen dimmer.

          Comment


            #11
            Ik heb hier het zelfde, heb laatst mโ€™n filter en afzuiger gewisseld dus had 750m3 afzuiger in mโ€™n kamer staan en de rook had geen kans om te blijven hangen. Ding maakt alleen ontzettend veel lawaai dus dat is geen optie. Ik ga eentje halen van 350m3m met een bij passende filtert en die verwerk ik in een kastje die ik nog moet kopen. Afzuiger werkt iig veel beter als zโ€™n luchtreiniger want dat heeft een maat van me. En dat ding staat de heletijd volop te werken terwijl dat ik de deur open kan zetten anders zie ik de tv door de mist niet

            Comment


            • LR2
              LR2 commented
              Editing a comment
              Hoe groot is die kamer als ik vragen mag? En heb je tips om op te letten qua geluid? Ik zie dat er van die softboxen zijn die bijna geruisloos zouden zijn maar ik vind een paar decibel zoals bij een normale badkamerventilator niet erg storend.
              Ik woonde ooit in een appartement wat een centrale afzuiging had, daar was het rookvrij in 5 minuten. Maar de volgende dag wel nekpijn omdat je continu in de tocht zat.

            • Bo$wachter
              Bo$wachter commented
              Editing a comment
              Umh goeie vraag, ik heb echt geen idee. Ik schat een 50m2 ongeveer.

              Softboxen zijn die ik heb gezien op de beurs iig zo goed als stil. Heb er zelf geen dus kan er niet veel meer over zeggen.

              Ik heb in mโ€™n tent een afzuiger van 1200m3 hangen met een 460 filter volgens mij. Dat is vergelijkbaar met een bad kamer afzuiging qua geluid zelf iets minder.. als mijn badkamer afzuiger dan weet niet hoe dat bij jou klinkt. Maar dat werkt prima, nadeel is alleen dat die afzuiger zo groot is. Ik zit zelf te denken aan een afzuiger van 350m3 te kopen met een filter en dat in een kastje te zetten. Denk dat ik daarmee alle rook zo goed als weg heb mโ€™n kamer als ik dat ding op 100% zet. Want de afzuiger die ik er eerst had staan van 750 had ik op 50% staan en dat was ruim voldoende.

              ๐Ÿคž๐Ÿผdat je hier iets mee kan.

            #12
            Je zou voor deze kunnen kijken.

            20231228_211111.jpg 20231228_211117.jpg minimaal geluid op stand 1 draai altijd langzaam op de hoogste hoor j 'm natuurlijk wel.. Is maar een idee.

            โ€‹โ€‹โ€‹โ€‹โ€‹โ€‹Zo'n ventilator van de badkamer hoor je wel vrij hard. Ik wou die gebruiken voor mijn inlaat van mijn kweek. Kast en dat maakte wel herry in de kamer der naast...
            Deze hoor je amper op de toilet.

            Comment


              #13
              th (23) (12).jpg
              Pas u aan aan de onaangepasten. Wees tolerant voor de intoleranten. Omarm hen die u afwijzen. Het systeem heeft gefaald.
              Het systeem betreurt dit ten zeerste.

              Comment


              • Rreppellsteeltjam
                Rreppellsteeltjam commented
                Editing a comment
                Rooie lampjes en surround missen.

              • LR2
                LR2 commented
                Editing a comment
                Die dingen hebben we op 't lab op mijn werk, fijn spul maar als je wat groter bent dan stoot je daar steeds je kop aan.
            Bezig...
            X