Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Biodynamisch tuinieren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Biodynamisch tuinieren

    Korting op 420shop
    Dit is toch wel een niet onbelangrijk onderdeel van het kweken vind ikzelf, en omdat dit mss minder gekend is besloot dan maar enige basisprincipes vh biologisch-dynamisch kort samen te vatten kwestie dat men weet -in theorie- wanneer best welke handelingen te gaan uitvoeren volgens het oneindig ritme vd natuur,
    natuurlijk! kun je ook altijd je buikgevoel volgen dat is hetzelfde, maar in geval van twijfel kun je altijd es bij de maan en zon spieken


    OK bij Stijgende Maan stroomt het plantensap opwaarts dat word aangetrokken (mooi vb de vloedgolven vd zee) en is het bovengronds deel het meest actief wat betekent dat men nu beter niet plant en snoeit wanneer de maan van Boogschutter tot Stier stijgt, low stress training lijkt me nu wel aan te raden door de snellere groei.

    Bij Dalende Maan (door tweeling tot Schorpioen) keert het plantensap naar de wortels terug, dit is dan vanzelfsprekend een meest gunstige tijd voor alles wat onder de grond gebeurt zoals planten, worteling (stekken) het bodemleven is nu ook actiever dus organisch toevoeging nu ook meer aan te raden
    Snoeien gebeurt nu ook het best doordat de wonde sneller indroogt en verliest het minst prana (levenskracht)

    Bemest NOOIT met maan in leeuw (verbranding) Oogsten bij volle maan zou zorgen voor geneeskrachtiger kruiden​​​​​! maar alle zogenaamde bloemdagen zijn wel OK

    Dan heb je ook nog zoiets als de Maanknoop​​​​​​,
    dat is wnr de maan het baanvlak vd zon kruist, dat gebeurt 2x per maand(baan)
    OK het is dus erg belangrijk om 4u voor en 4u na het verschijnsel NIET te zaaien. Gebeurt het wel eens dat je dagen en weken moet wachten op ontkieming? wellicht heeft die invloed een rol gespeeld

    Om het makkelijk te maken kun je voortgaan op de maan als ze wassend, vol, afnemend of nieuw is maar dit kan soms misleidend zijn want de maan kan bvb gelijk wassen en dalen..
    Maar voor het te ingewikkeld word kun je dit alles eig simpel checken via Maria Thun's zaaikalender (welke ik ieder jaar order), daar kun je de blad-, bloem-, wortel-, of vruchtdagen weten met bijbehorende info of tegenwoordig zullen wel apps bestaan ook

    Daar worden ook ondermeer de Apsiden vd Maan besproken en hun invloed daarvan. Dit zijn de posities vd maan in de baan om de aarde waar de maximale afstand het Apogeum en na 2 weken de minimale afstand het Perigeum heet. Op beide momenten gun je jezelf en de plantjes best een dagje rust..
    Wnr de maan het dichtst bij ons is hebben jonge zaailingen de neiging door te schieten en wnr het verst zou de kiemvorming of groei onderbroken worden.
    Doordat de maanbaan een ellips is varieert deze afstand, het verschil is max 50.000km (vb is als men naar de maan reist wacht men op een perigeum) scheelt aardig wat brandstof

    Nu om het heel moeilijk en suf te maken en wil je hoe dan ook weten welk moment vd dag bep. handelingen het meest gunstig zijn, dan is het makkelijkst het dag- en nachtritme voor te stellen als In- en uitademing vd aarde
    ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

    #2
    Ik ben deels mee, maar hou er zelf weinig rekening mee.

    Een maatje wel, we kweken allebei wel goeie wiet intussen.

    Comment


      #3
      Dus als je niet wil, dat je takken/toppen in de lamp groeien, moet je nu gaan snoeien!

      Misschien handig als je elke 2 weken een update doet, welke handelingen kan je wel/niet doen de komende weken.

      Hoeft niet uitgebreid h.
      Last edited by kroket; 21 February 2022, 16:13. Reden: Leeg bericht herstellen

      Comment


      • Rietslang
        Rietslang commented
        Editing a comment
        De maan is terug in stijgende fase nu, nog tot 29dec, dus het best wachten met snoeien of verplanten maar je hebt tuurlijk te maken met een plant die al met haar cyclus bezig is. Ik ga voort op Maria Thun zaaikalender maar je kan deze fasen ook wel op internet terugvinden ofwel het kalendertje bestellen, kost 2x niets of een app installeren kan ook. Zal het ook wel in toekomstig kweekverslag meedelen

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        O, nou dan maar toppen eruit.

      • Rietslang
        Rietslang commented
        Editing a comment
        Ben jij op het moment aan het kweken @Rreppellsteeltjam? En houd je geen verslag?

      #4
      psst..weet je dat LR2 een moes-en siertuinen group heeft op JD ?
      Tis niet erg actief momenteel, maar de groepen staan hier niet zo in de picture. (omdat er weinig activiteit is, en zo is de cirkel rond)
      Maar iedereen kan daar lid van worden en lezen en posten over andere plantjes dan cannabis.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


      • Rietslang
        Rietslang commented
        Editing a comment
        Ah neen dat wist ik niet, leuk info over allerhande planten ja ik heb soms ook wel wat vragen wat mijn bescheiden tuintje betreft maar ook bodemverbetering (hummusvorming) enz Vrlpg richt ik wel nog even de focus op de wietplantnes dat ik daar toch al een goede binnenstart mag hebben en uiteindelijk en ja eindelijk iets te roken!
        Thanks voor de tip

      #5
      Dit is een handige kalender met Amsterdamse tijdszone:

      https://nl.rhythmofnature.net/maankalender-20201212
      ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

      Comment


        #6
        Heb me de laatste paar dagen beetje ingewerkt in de maanfasen en de invloed op de planten, maar teen en tander is me toch niet duidelijk.

        Bij volle maan staat de maan de andere kant van de zon (dus zon --- aarde ---maan), en werkt zwaartekracht van de maan tegen op die van zon en trekt het de plantensappen naar boven.
        Bij nieuwe maan staatde maan aan dezelfde kant van de zon (dus zon --- maan --- aarde) en werkt de zwaartekracht van de maan mee met die van de zon (ze wordt in feite genihileerd) en blijven de sappen meer onder de grond.

        Tot hiertoe ben ik mee,

        Op bijna alle sites die ik gelezen heb zeggen ze nu 1ste en tweede kwart is maan stijgend en dus goed voor de groei bovengronds/derde en vierde kwart is de maan dalend en goed voor de wortels.
        Maar als de zwaartekracht van de maan het sterkst tegenwerkt bij volle maan, dan lijkt het me dat eerder het tweede en DERDE kwart (en niet eerste) goed is voor de groei bovengronds, en eerste en vierde kwart goed is voor de groei ondergronds.

        Of zie ik dit nu verkeerd???

        Ander punt. Het oogsten.

        De meningen lijken hierover meer verdeeld te zijn. Sommigen zeggen oogsten bij volle maan, buds zijn dan groter omdat er meer sappen inzitten (Maar ze moeten wel langer drogen)
        Anderen zeggen oogsten bij nieuwe maan, ze moeten minder lang drogen.

        Beiden lijken me logisch maar dus geen consensus.
        Dus plannen om op bepaald moment te oogsten, lijkt me niks. Maar waarom dan niet plannen om zoveel mogelijk weken bovengrondse groei te hebben (dus zoveel mogelijk nieuwe maan)

        Ik hou even geen rekening met voorbloei omdat ik geen flauw benul heb van hoelang een gemiddelde voorbloei duurt....

        Als je ervan uitgaat dat je planten 10 weken bloeien, en je gaat ervan uit dat tweede en derde kwart goed is voor de bovengrondse groei, (ik ben overtuigd van men gelijk ) dan zou je kunnen plannen dat je zes weken bovengrondse groei hebt en vier weken ondergrondse groei.


        +1ste week tweede kwart (week voor volle maan)
        + 2de week derde kwart (week na volle maan)
        - 3de week vierde kwart (week voor nieuwe maan)
        - 4de week eerste kwart (week na nieuwe maan)
        +5de week tweede kwart
        +6de week derde kwart
        -7de week vierde kwart
        -8ste week eerste kwart
        +9de week tweede kwart
        +10de week derde kwart

        Je bloei moet dan dus beginnen bij de start van het tweede kwartier.
        Als een gemiddelde voorbloei twee weken duurt, moet je dus flippen bij de starten van het vierde kwart.
        Duurt een gemiddelde voorbloei drie weken, dan flippen bij nieuwe maan zodat de bloei begint bij de start van het tweede kwart.

        Heb ik nu goud ontdekt of sla ik de bal compleet mis?



        Comment


        • Rietslang
          Rietslang commented
          Editing a comment
          Ik heb me nooit veel gefixeerd op wassende en afnemende maan, dit is idd de positie tussen aarde en zon je kunt er een I langs visualiseren, als het een p vertoond (premier bij eerste kwartier) en een d (dernier als laatste kwartier) om makkelijk een idee vd fase te hebben, maar ze hebben meer invloed op bewustwording ik kijk wel als ze vol is om en te oogsten en bemesten , das dan voor mijzelf eig ook niet echt helemaal duidelijk..Ja ik had ook de redenatie dat ze minder vocht bevat omtrent nieuwe maan maar kruiden en bloemen blijken toch (genees)krachtiger als ze bij volle maan zouden geoogst zijn, besides betere weed met tragere droogtijd,
          Maar de dalende en stijgende fase is daar los, van zoals ik zei ze kan zowel dalend als wassend zijn, dan kijk je naar de oa bloemdagen om handelingen te doen volgens de sterrenbeelden en aantrekkingskracht.
          Nrml zaai je met nieuwe maan ong om na een week actief bodemleven ze een goeie start kunnen krijgen maar tijdstip zaaien heeft minder belang, het zou niet aan te raden zijn tijdens de maanknoop dus maar je kan het idd wat gunstig plannen.

        #7
        Als de maan daadwerkelijk een zichtbaar effect zou hebben, dan zou ik dat wel gezien hebben in de 40.000 stekken die ik genomen heb. In de talloze plantenlabs waar ze tot wel 200.000 levende planten in stock houden.
        Luchtdruk heeft een sterker effect, luchtvochtigheid ook.

        Eenieder moet doen wat goed voelt, maar ik bedoel te zeggen; als het om een grammetje meer of minder moet gaan, dan zet je er toch gewoon een plant bij. Dan is je marge ongeveer 450-1000% in de plus. Daar kan een kalender niet tegenop.

        Ik heb zelf de discussie regelmatig gehad op andere tuinfora, als je weet wat je doet en hoe je iets moet doen, dan kun je dat hele maaneffect wegcijferen. Tot dusver heb ik weinig over plantenklokken gezien in de literatuur die rekening houden met de maan; dag/nachtlengte, cycardiaans ritme en moleculaire klokken zijn voor een plant veel belangrijker.
        Daarmee bedoel ik te benadrukken: zaai een week eerder of later, dan zie je meer effect dan wanneer je rekening houdt met de maan. Ik durf er zelfs geld op in te zetten dat een keertje meer of minder wateren een sterker effect heeft.

        De truc van planten kweken is in mijn ogen: de planten laten doen wat ik wil, wanneer ik wil dat ze dat doen.
        Als ik mezelf moet gaan schikken naar de natuur, dan is dat de omgekeerde wereld. Dan moet ik herma's gaan gebruiken, dan moet ik potgrond vervangen door lokale bodems, dan zaai ik niks maar laat ik de vogels hun werk doen. Ik heb voor mezelf ooit een grens getrokken, dat zijn de seizoenen; in de winter doe ik zo min mogelijk en in de zomer ook. Alles daar tussenin is mijn speelveld, en dan moeten de plantjes maar doen wat ik wil. Da's niet zo moeilijk als het klinkt overigens
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

        Comment


        • Rietslang
          Rietslang commented
          Editing a comment
          Bedankt voor je input LR2 ik weet niet wat en hoeveel te geloven, het is dan ook niet wetenschappelijk aangetoond,
          Toch vind ik het waarneembaar wnr de weken v bovengrondse groei in gang zijn en ook na 15u als de planten beginnen zo wat te hangen terwijl ze in de ochtend zo fier rechtop staan, dat moet toch al zijn opgevallen? Zeker bij wietplantjes heb ik die indruk.. iedereen loopt ook altijd tegen de lamp tijdens karma maan (laatste sikkeltje)

        • LR2
          LR2 commented
          Editing a comment
          Ik slaap zelf slechter bij volle maan. Ik verklaar dat zelf door toegenomen licht tijdens de nachtelijke uren. Maar kei hard heb ik het nooit kunnen maken, het is eerder een logische conclusie van slecht slapen en zien dat de maan vol is in de ochtend. Bij flinke weersveranderingen heb ik daar ook last van, de oude barometer in de hal voorspelt praktisch mijn slaapgedrag. Dat zijn veranderingen in luchtdruk. Die zijn bij planten flink effectief.

          Het ochtend- en avond effect is interessant, het lijkt bij planten enigszins hetzelfde geregeld als bij mensen; een single nucleotide polymorphism (SNP), dus een enkele letter in het DNA die veranderd is, kan er voor zorgen dat je een nachtbraker of een ochtendmens bent.
          https://www.sciencedaily.com/release...1220103944.htm

        #8
        Onverwacht geluk toegewenst in ieder moment!
        Met de start van 2021 en volle maan in Kreeft beloofd het een start van persoonlijk ontwikkeling (bewustwording) en optimisme naar de toekomst, het licht niet enkel in de tent maar ook in jezelf laten schijnen!
        Plantjes genieten erg van ne feestmenu deze tijd!
        ​​​​​​

        Screenshot_20210101_083408.jpg
        ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

        Comment


          #9
          Rudolf Steiner

          Zowel wetenschapper als filosoof, schrijver en hervormer en grondlegger van de antroposofie, staat hij aan ondermeer de basis van de biologisch-dynamische landbouw.
          Steiner legde vooral het accent op bodemvruchtbaarheid (humusvorming), en het viraler maken ervan door speciale preparaten, alsook de invloed van de kosmos op aardse levensprocessen.
          In zijn Landbouwcursus heeft hij betekenis gegeven aan die manier van plantontwikkeling.

          Dit wist ene Franz Rulni tot een zaaikalender te vormen, vooral gericht op Maanfases en knopen, Perigeum(nabijheid vd maan), Apogeum(afstand vd maan) en dalende en stijgende Maanbanen.
          Wortelgroei begint altijd na de dag van de dalende Maannode kortweg dalende Maan, dit een ideale snoei en (ver)planttijd dus.

          Wat bleek tijdens een gehele Maan(d)cyclus waren er ongeveer 10 goede dagen om te zaaien, al naar het gelang de plantsoort, verdeeld onder de sterrenbeelden vd dierenriem namelijk:
          Wortel-, Blad-, Bloem- en Vrucht/Zaadgewassen


          Deze afgaande een test in de zaaikalender kwam tot de conclusie dat;
          Bij voorbeeld 'Wortelgewassen als wortelen, pastinaken en schorseneer gezaaid wnr de maan in worteldagen kwam (Stier, Maagd en Steenbok), werden de beste wortels, gaafste structuur en de heerlijkste smaak, terwijl de bovengrondse plantdelen eerder relatief klein bleven.. Terwijl werd de oogst (mits in zand bewaard erg lang goed, totin de lente)
          Dit zijn dus ook de beste dagen om groenbemesters te zaaien, aangezien hun wortelstelsel zo waardevol zijn.

          ​​​​​​Tijdens (typ. bloemgewassen als zinnia, leeuwenbek je, broccoli) bloemdagen maakten radijzen nauwelijks wortels maar razendsnel een stengel en bloem terwijl op (typ. bladgewassen sla, spinazie, veldsla) bladdagen enorme bladeren groeiden en het knolletje klein bleef.

          De mooiste bloei en de te constateren meer duidelijke bloeivreugde! ​​​​​​word tijdens de bloemdagen beschreven, zo anders dan wnr bij worteldagen word gezaaid met hun karige bloei en minimale vreugde


          Het vierde (typ. vruchtgewassen bonen, erwten, komkommer) vrucht-en zaadtype dagen lijkt zich het snelst te ontwikkelen en blijkt wortel en bladvorming als overbodig te beschouwen om snel bloemen maar ook zaad te vormen

          Het zou er dus aldus Steiner en Maria Thun haar zaaikalender ervan af hangen wanneer je welk gewas voor welk uiteindelijk doel zaait!

          Zo blijven snijbloemen het verst en geuren het sterkst als je ze op bloemdagen zaait knipt, de moederplant zal ook veel nieuwe scheuten ontwikkelen.
          ​​​​​​Bloemen die je wilt drogen​​​​​​, behouden hun frisse kleur, wil je er later olie uit winnen oogst je bij voorkeur eveneens op bloemdagen
          Broccoli (wat ik graag vergelijk met Cannabis) word het mooist en stevigst als je hem op bloemdagen zaait lekker!

          dit kort samengevat het meeste uit de zaaikalender(foto's)
          ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

          Comment


            #10
            Februari 2021​​​​​​

            Der komt kou in de eerste helft van februari, veroorzaakt door Mercurius, Venus, Jupiter en Saturnus die alle, samen met de Zon, in Steenbok staan.
            Aldus Maria Thun's zaaikalender
            Noordelijke verplanttijd ​​​​​​
            23feb3u tot 7maart

            Bloemdagen
            Vrijdag 3u tot Zaterdag 20u
            22feb4u tot 24feb9u



            Steiner_Berlin_1900_big.jpg
            ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

            Comment


              #11
              Overmorgen is de maan het verst verwijderd van de aarde, apogeum genaamd.
              Samen met het perigeum een goed excuus waar je jezelf en de plantjes een dagje rust gunt!



              20210316_185057.jpg
              ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

              Comment


                #12
                Aankomende ma & di:
                maan opnieuw dalend en in het teken tweelingen..

                Bloemdagen!


                Uitmuntende dagen:
                Het planten,
                Verplanten,
                Trimmen,
                Snoeien,
                Klonen,
                Het medium samenstellen/bodem bewerking..
                bloem(tros)gewassen!




                Deze periode enten en zaaien werkt eerder tegenstrijdig
                ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

                Comment


                  #13
                  De son en maan terug sien sakken in de see = Amsterdams voor: snoeien en (ver)planten deze tijd nog tot 22jul, daarna terug in stijgende baan: oogstperiode =
                  ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

                  Comment


                  • Italbri
                    Italbri commented
                    Editing a comment
                    Geweldig dat komt mooi uit, wou je net gaan vragen of het nu een goed moment is om wat kruid te verwijderen maar het staat er gewoon al! Dankjewel!

                  #14
                  In Harmonie met de Maan

                  Daarnaast: onkruid dien je te wieden bij afnemende Maan, het liefst in Steenbok.


                  Of als je toch een beter oogstmoment bedoeld;
                  Dan is oogsten rond volle maan, dan wel met afnemende maan, dit in het teken van Leeuw.
                  Deze periode is erg gunstig voor het verzamelen en bewaren van geneeskrachtige kruiden.

                  (Kunst)mest in leeuwenteken uit den boze > verbranding.
                  ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

                  Comment


                  • Italbri
                    Italbri commented
                    Editing a comment
                    Alleen snap ik die sterrenbeelden nog niet helemaal. als de maan in het teken van de leeuw staat, betekent dat dat alleen in juli is?

                  • Rietslang
                    Rietslang commented
                    Editing a comment
                    Dat is wnr de zon door elk sterrenteken gaat die daar een jaar over doet waar doorgewinterden ook rekening mee houden.
                    De maan staat telkens ong een kleine 3 dagen door elk teken met diens invloed vooraleer het eind vd maan(d)cyclus, na ong 30 dagen.
                    Bvb onder watertekens zou het voldoende zijn alleen op die dagen kamer-, en balkonplanten water te geven en ze voor de rest laten rusten en zo zijn ze ingedeeld in de elementen water, aarde, vuur, en luchtteken groepen met daarbij gaande gunstig en minder gunstig oa huis & tuin handelingen.
                    Die groepen zijn ook als knol, blad, vrucht, en bloemdagen verdeeld welke op die dagen het best tot zijn recht komen.
                    Het beste advies is er dagelijks mee bezig zijn en vooral kijken, mijn ervaring is na een tijd kun je zien wnr maan in leeuw bvb, dan merk je vanzelf ze willen geen voeding

                  #15
                  Hallo interessant stuk
                  heeft er iemand een kalender voor 20022
                  zie foto 99E229FF-A6CF-4B55-852D-3BC5CEF1DC7F.jpeg



                  Comment

                  Bezig...
                  X