Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Is ingrijpen in Libië terecht ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Is ingrijpen in Libië terecht ?

Waarom zou de Nato ons helpen in nood als wij er nooit een cent in wilden steken?
    Denk je dat zulks van één kant kan komen?

Naast waarom je een leger zou moeten hebben of in de Nato zou moeten zitten, vind ik dat achterover leunen en geld weggooien verwerpelijk is.
    Zomaar geld naar Somalië of Ethiopië sturen is zinloos.
    Zolang daar niets structureels gebeurt blijft het honger en drama. En die "weerga" is er al zolang ik kan herinneren.
    Die zandbak kan niet zoveel mensen met hun vee onderhouden, zo simpel is het.
    Een deel van die honger wordt trouwens ook veroorzaakt door ons achteloos voedsel dumpen daar, zodat de lokale boer niet meer kan overleven.
    Nederland, met z'n sociocreb is er altijd goed in geweest lokale economiën naar de kloten te helpen.

Maar terug naar Libië, zonder de bommen van de geallieerden hadden de Zweden geen brood kunnen gooien.
    De zaken zijn niet zo simpel, blijkt steeds.
    Als wij de opstandelingen niet helpen de macht over te nemen, blijft het daar een dictatuur.
    Maar als we daar niet machtig blijven krijg je Irak, of nog erger Iran toestanden daar.

Grtz, HJM
    http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

Comment

En wie zegt dan dat de opstandelingen niet erger zijn dan Khadaffi ? Ons ideaalbeeld van vrijheid en democratie (alsof we dat uberhaupt zelf nog hebben hier) kan niet opgedrongen worden weet je, daar gaat een langdurige ontwikkeling aan vooraf. Egypte is hierin een mooi voorbeeld > iedereen heeft het over de arabische lente en andere mooie woorden, maar in werkelijkheid is de deur nu opengezet voor regeringsdeelname van extremistische groepen. Daar gaat op korte termijn blijken dat het middel erger is dan de kwaal, het leger gaat dat niet accepteren en dus zal er een nieuwe despoot worden neergeplant.

Dat deel van de wereld leeft volgens heel andere ideeën dan we hier nastreven, daar kan je gewoon niet omheen. Niet dat dat dan een machtiging is om burgerbevolking af te laten maken door een theemuts met grootheidswaanzin, natuurlijk niet. Maar er is geen vergelijking mogelijk met de situatie zoals die hier 60 jaar geleden was. Hier hadden we een werkend systeem dat overdondert werd door een despoot. Daar is er een langdurig repressieverleden (waar we -de westerse wereld- zelf aan mee hebben geholpen op te bouwen), en laat ingrijpen een machtsvacuum ontstaan waar locals alleen met langdurig gerichte hulp een structuur van vrijheid en democratie in kunnen bouwen. Gaan wij die langdurige hulp bieden ? Kunnen we dat uberhaupt op basis van hetgeen we weten hoe de situatie daar precies is. Ik denk van niet. En dus blijf ik erbij dat je niet moet ingrijpen als je niet weet wat je gaat doen met de uitkomsten van dat ingrijpen.
      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

In historisch perspectief gezien ondergaan staten en gebieden op staatsrechtelijk gebied veranderingen. Ten tijde van het Griekse en Romeinse Rijk was er min of meer sprake van een machtenscheiding. Na de val van deze grootmachten ontstond er in het West-Europese cultuurgebied een tribaal/feodaal systeem. Een duidelijke aanzet tot de hernieuwde invoering van de machtenscheiding ontstond bij de Magna Carta in Engeland. Pas bij en na de Franse Revolutie werden de inzichten van Montesqueu -de Trias Politica- in diverse staatssystemen geïncorporeerd. In Libië is nog steeds sprake van een tribaal/feodaal systeem. Het is een illusie dat je een maatschappelijke ontwikkeling die elders honderden jaren heeft geduurd van de ene op de andere dag in een feodale staat kunt invoeren. Kadaffi verdrijven is slechts aan aanzet tot hervormingen, het echte werk komt pas nadien.
        Last edited by Xtreme; 4 July 2011, 14:14.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HJM View Post
          Kam me niet voorstellen dat 1:6 van de bevolking daar op een plein staat.
          Leuke bericht geving.
          Misschien niet 1:6 maar wel een groot deel van de Lybiers staat achter Kadafi. en nog een groter deel wil geen buitenlandse troepen die hun land kapot bombarderen.
          Ik vind dat de NATO zijn spullen moet pakken en terug naar huis moet gaan.

Wel toevallig dat de invasie net na de aankondiging van de "gouden dinar" komt..
          Veel gestelde vragen over het forum

JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
          420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

Comment

Dat doet me denken aan een -best wilde- speculatie over de irak-oorlog > de geplande aktie van Saddam om geen dollars maar uitsluitend euro's voor olie te accepteren. Ik kan niet beoordelen of daar uberhaupt een kern van waarheid in te vinden is maar er zijn paralellen!

EDIT : laat dat nou ook in JD's geposte filmpje worden genoemd... -shame-
            Last edited by moreweed; 4 July 2011, 14:46.
            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Uiteraard gaat het over macht en kracht.
              Maar kijk naar Syrië, dat heeft blijkbaar niets te bieden, daarom laten ze de bevolking verrekken.

Heeft de bevolking van Syrië dan mazzel dat ze niet geholpen worden? Misschien, maar ik zou het land verlaten, net als velen al doen.
              Niet handelen is ook handelen.
              http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

Comment

De Saudi's schoten president Assad wel te hulp
                Enkel verdedigden ze de elite en beschoten ze de bevolking.
                Ben benieuwd hoe de situatie de komende tijd ontwikkeld...
                Veel gestelde vragen over het forum

JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
                420Shop.NL - Headshop / Seedshop : Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

Comment

niet al te best zou ik denken :

Comment

Bezig...
                  X