Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Marihuana maakt het verkeer veiliger

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Marihuana maakt het verkeer veiliger

    De tekst zegt:
    De Amerikaanse onderzoekers stelden vast dat het legaliseren van marihuana leidde tot een daling van bijna 9 procent in het aantal verkeersongevallen met fatale afloop en een daling met 5 procent in de bierverkoop.

    Dat heeft niks te maken met "vragen aan de buren" of slechte praatprogramma's. Dit heeft te maken met onderzoek, metingen en feiten. Dit is hoe wetenschap bedreven wordt. Misschien zijn er dingen aan te merken op de uitkomst. Misschien was de meting niet groot genoeg; misschien hadden al die gelegaliseerde gebieden nog iets anders gemeen dat de oorzaak was van de veiligheid. Maar dat is geen reden om op voorhand een onderzoek uit te lachen.

    Je kan zo'n onderzoek een open deur noemen, maar ik persoonlijk had niet zo'n directe relatie verwacht tussen legale wiet en verkeersveiligheid.

    Comment


      #17
      Re: Marihuana maakt het verkeer veiliger

      Leeftijd voor het rijbewijs verhogen van 17/18 jaar naar 30 leidt ook tot een grote afname denk ik.
      De conclusie van het onderzoek roept alleen meer vragen op, in plaats van dat het een feit vaststelt.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #18
        Re: Marihuana maakt het verkeer veiliger

        "Het is verbazend hoe weinig er is geweten over de effecten van een legalisering van marihuana,"
        tja ik vind het wel een goed onderzoek en een goede conclusie omdat ik iets beter tussen de regels lees schijnbaar.

        Comment


          #19

          Logisch als er een rookverbod is, alcohol legaal is, algemeen geaccepteerd wordt, cannabis verbodenis/gedoogd wordt..... en de woorden meestal en vaak zijn duidelijk omschreven aantallen en gebeurtenissen
          .

          Comment


            #20
            Re: Marihuana maakt het verkeer veiliger

            Je kan denk ik niets zeggen over de kwaliteit van het onderzoek als je niet beschikt over de data die ze hebben gebruikt, en de manieren van analyse hebt nagelopen. Bij goed onderzoek lees je niet tussen de regels door, dat hoeft dan niet.

            Ik vind het een interessante conclusie -om er voor de verandering eens serieus op in te gaan- , en juig het toe dat onderzoekers op een meer onbevooroordeelde manier kijken naar wiet in zn algemeenheid.
            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

            Comment


              #21
              Re: Marihuana maakt het verkeer veiliger

              Hier is de originele tekst van het onderzoek, in PDF:
              http://ftp.iza.org/dp6112.pdf

              Comment


                #22
                Re: Marihuana maakt het verkeer veiliger

                Oorspronkelijk geplaatst door Blani View Post
                Dit heeft te maken met onderzoek, metingen en feiten. Dit is hoe wetenschap bedreven wordt.
                En nu hebt ge de mening van 1 of 2 personen. Wat als er morgen een studie uitkomt die het tegenovergestelde beweert, zoals dat zo vaak gebeurt. Zout is slecht voor uw gezondheid, effe later kunt ge er niet genoeg van eten. Zulke onderzoeken zijn te subjectief om conclusies uit te trekken. Niet naar Basta gekeken?

                Comment


                  #23
                  Re: Marihuana maakt het verkeer veiliger

                  @Beowulf: Het lijkt of je het verschil niet kent tussen "meningen" en "feiten". Laat me dat even uitleggen.

                  Je mag best van mening zijn dat spruitjes vies zijn of juist lekker. Daar zijn meningen voor. Maar als je "van mening bent" dat de aarde plat is, dan zit je gewoon fout. Dat de aarde rond is is namelijk een feit, in tegenstelling tot het lekker zijn van spruitjes.

                  Of legalisering van wiet leidt tot een grotere verkeersveiligheid is ofwel waar, ofwel niet waar, maar meningen komen niet ter sprake. Of het waar of niet waar is kan alleen blijken uit het bewijsmateriaal, en het bewijsmateriaal bestaat uit onderzoeken zoals bovenstaande. We kunnen twisten over de waarheid ervan (zijn de cijfers correct verzameld, zijn ze significant, zijn er geen fouten gemaakt met de interpretatie) maar jouw of mijn mening, of de mening van de onderzoekers, is off-topic.

                  Of we de waarheid ooit met zekerheid zullen vinden is weer een andere vraag. Wetenschap begint vaak met onzekerheid (in vaktermen een "hypothese", maar met genoeg tijd, meting en discussie kan dat verheven worden tot een feit (in vaktermen een "theorie") zoals de zwaartekracht, de vorm van de aarde en de evolutie-theorie. Het is dus niet waar dat de wetenschap altijd wat anders zegt. Dat gebeurt alleen bij braanbrekend onderzoek op het scherp van de snede. Geef het tijd, en er komt altijd een heldere, onomstreden waarheid uit. Er bestaat een objectieve waarheid, en de wetenschap probeert die te vinden.
                  Last edited by Blani; 11 December 2011, 12:36.

                  Comment


                    #24
                    Re: Marihuana maakt het verkeer veiliger

                    @Of het waar of niet waar is kan alleen blijken uit het bewijsmateriaal, en het bewijsmateriaal bestaat uit onderzoeken zoals bovenstaande. We kunnen twisten over de waarheid ervan (zijn de cijfers correct verzameld, zijn ze significant, zijn er geen fouten gemaakt met de interpretatie) maar jouw of mijn mening, of de mening van de onderzoekers, is off-topic.

                    Met name bij gevolgtrekkingen uit statistische is enige argwaan op zijn plaats. Bijvoorbeeld: allochtonen vormen ongeveer 50 % van alle gedetineerden, terwijl ze een minderheid vormen in de totale bevolking. Hieruit lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat allochtonen crimineler zijn dan de Nederlanders.
                    Als je evenwel het aantal gedetineerde Nederlanders uit kansarme gezinnen of achterstandsbuurten vergelijkt met allochtonen dan zien de cijfers er anders uit.

                    Comment


                      #25
                      Re: Marihuana maakt het verkeer veiliger

                      @Xtreme: De getallen veranderen niet, alleen de argumentaties veranderen. Dat allochtonen crimineler zijn is een feit dat direct volgt uit de cijfers. Over de oorzaken van die cijfers is blijkbaar nog discussie.

                      Terug op het onderwerp: De cijfers zeggen dat in staten waar wiet gelegaliseerd werd, het aantal ongevallen met 9% omlaag ging. Dat zijn de cijfers; tenzij er fraude in het spel is valt aan die cijfers niet te tornen. Of je die cijfers kan doortrekken en zeggen dat als wiet gelegaliseerd wordt het aantal ongevallen omlaag gaat, en waarom, dat staat ter discussie.

                      Comment


                        #26
                        Re: Marihuana maakt het verkeer veiliger

                        Ik ben naar school geweest, weet heus het verschil tussen de 2. Het enige feit van die hele paper zijn de cijfers. Het linken is een mening, en nogal een kortzichtige aangezien er veel te veel factoren in het spel zijn. Zoals ik zei, als er morgen iemand die cijfers anders interpreteert dan zegt dit onderzoek niks.

                        Comment


                          #27
                          Re: Marihuana maakt het verkeer veiliger

                          Strikt theoretisch gezien heb je gelijk Blani (over je opmerking dat de wetenschap met voldoende tijd uitkomt op heldere onomstreden waarheden). Maar dat hangt wel af van de tak van wetenschap denk ik. De medische wetenschap bijv maakt er geregeld een potje van, en doet regelmatig heldere uitspraken over de populatie als geheel terwijl de betreffende resultaten helemaal niet als zodanig geinterpreteerd mogen worden. Exacte wetenschappen daarentegen hebben het grote voordeel dat er inderdaad harde uitspraken gedaan kunnen worden na correct opgezet en uitgevoerd onderzoek.

                          De wetenschap streeft naar helderheid, jazeker! maar de praktijk ...
                          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                          Comment


                            #28
                            Re: Marihuana maakt het verkeer veiliger

                            @Moreweed: Je hebt gelijk dat de praktijk te wensen over laat. Toch: Wetenschap heeft ons een levensverwachting gebracht van 80 jaar; computers; auto; internet; vliegtuigen... Noem maar op. Andere denkscholen hebben ons helemaal NIETS gebracht. In wetenschap worden fouten gemaakt en er wordt zelfs gefraudeert, maar daar wordt publiekelijk keihard op ingehakt. Fraudeer als wetenschapper en je bent je baan en je reputatie kwijt. Een dergelijk correctie-mechanisme vind je alweer alleen in de wetenschap.

                            Wetenschap is niet perfect, maar het is wel veruit het beste (en enige) middel dat we hebben om de feiten te achterhalen.

                            Dat wist je natuurlijk allang, maar voor andere lezers moest het misschien even gezegd worden. Bedankt voor de voorzet; het was een genoegen om 'em even in te koppen.

                            @Beowolf: 100% procent van de Nederlanders is naar school geweest; 90% kent het verschil niet tussen feit en mening, waarvan weer 100% stellig beweert het verschil wel te kennen.
                            Voordat je verder uitspraken doet over het onderzoek stel ik voor dat je het leest, dan kunnen we gedetailleerd verder praten over wat er precies wel en niet gezegd wordt. Op het moment ben je blind aan het schieten.

                            Comment


                              #29
                              Re: Marihuana maakt het verkeer veiliger

                              Weet je hoeveel schijt waarheden er in de wereld worden geholpen door blagen die hun docteraal moeten halen.
                              Je "onderzoekt" wat, ontleent daar de "waarheid" uit en schijft daar zo bloemig mogelijk over.

                              Hele volkstammen worden dan weer getreiterd door jou "waarheid"

                              Een leuk voorbeeld is het steeds veranderende "wegbeeld". Door blagen onderzoek hebben we nu op veel plaatsen geen middenstreep, (of juist een groene), geen bermreflectoren en kantlijnen meer. Zodat je met slecht weer geen idee meer hebt waar je bent.

                              De "wetenschappelijke" argumentatie is;"Als wij de weg zo onveilig mogelijk maken, rijden ze niet zo hard." Pleuris....

                              Dus ze kunnen roepen wat ze willen; wiet vertraagt het denken, en hoort dus niet in het verkeer.
                              En als je niet je wens tot waarheid maakt, weet je dat zelf ook wel.
                              http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                              Comment


                                #30
                                Re: Marihuana maakt het verkeer veiliger

                                En ja hoor, daar komt weer een predikant van onder zijn steen. "wiet vertraagt het denken, en hoort dus niet in het verkeer." Draag eens wat feitenmateriaal aan in plaats van je eigen ongeinformeerde mening.

                                Deze discussie (en alle voorgaande over het zelfde onderwerp) doen me steeds sterker denken aan discussies met gelovigen die volhouden dat de aarde 6000 jaar geleden geschapen is. Al hun argumenten komen neer op "TRALALA-ik-heb-mijn-vingers-in-mijn-oren-ik-heb-gelijk-want-ik-hoor-geen-tegenargument."

                                Als wiet zo gevaarlijk is in het verkeer (gevaarlijker dan een verkoudheid, donker, regen, een jengelend kind op je achterbank) dan moet dat duidelijk kunnen blijken uit cijfers. Waar zijn die cijfers?

                                Comment

                                Bezig...
                                X