Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Legalisering cannabis zet aan tot gebruik...

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Legalisering cannabis zet aan tot gebruik...

    Korting op 420shop
    http://www.knack.be/nieuws/gezondhei...al-131347.html

    Net nu de hele discussie over het al dan niet legaliseren van cannabis weer volop in de actualiteit staat, is een studie gepubliceerd waaruit blijkt dat alleen al de legalisering op zich ervoor zorgt dat meer jongeren naar een joint gaan grijpen.
    Wereldwijd gaan overal meer stemmen op om cannabis te legaliseren. In de VS zijn er nu al 17 staten waar het gebruik van cannabis min of meer wordt toegelaten en in 19 staten is cannabis op voorschrift mogelijk. Een studie in de International of Drug Policy
    "Wij wilden vooral nagaan of jongeren die anders geen risico vormen voor cannabismisbruik, in een risicogroep zouden belanden als cannabisgebruik zou toegelaten zijn", verduidelijkt een van de onderzoekers van het NYU Langone Medical Center.
    Illegaal betekent zware rem


    Het viel de onderzoekers trouwens erg op dat het feit dat iets 'illegaal' is nog altijd voor een groep jongeren een zware rem betekent. Ze vermijden de joint niet af omdat die gevaarlijk of slecht zou zijn, wel omdat cannabis roken wettelijk niet mag.
    Bron: Palamar, J. J., Ompad, D. C., & Petkova, E.. Correlates of intentions to use cannabis among US high school seniors in the case of cannabis legalization. International Journal of Drug Policy.
    -----------------------

    Ik daag de criminologen op dit forum aan een tegenonderzoek te vinden. Zulke ongenuanceerde publicaties kennen meestal een tegenhanger...

    #2
    Re: Legalisering cannabis zet aan tot gebruik...

    Ziezo:

    http://norml.org/aboutmarijuana/item...mpact-on-use-2

    Meer dan 20 studies die het tegendeel bewijzen. Knack geknakt.

    Comment


      #3
      Re: Legalisering cannabis zet aan tot gebruik...

      Ik vind het persoonlijk niet zo raar dat het aantal gebruikers toeneemt als het legaal wordt. Dat was met alcohol zo, met truffels toen de paddo verboden werd, en nu zelfs met Stevia dat pas sinds kort is goedgekeurd. Sinds Aspartaam is goedgekeurd, is de verkoop van light drank met meer dan 800% toegenomen. Simpelweg omdat het massaal geadverteerd werd. Ik verwacht dat dat met ieder goedje zo werkt, van gootsteenontstopper tot clusterbom: als het opeens mag, dan gaan meer mensen het gebruiken. Ik maak me eerder druk om het verspilde geld voor zo'n open deur onderzoek.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


        #4
        Re: Legalisering cannabis zet aan tot gebruik...

        Ik ben eens wat verder gaan lezen (eigenlijk erg dat ik die site niet kende) en kwam volgende tegen:

        http://bjp.rcpsych.org/content/178/2/123.full

        The Dutch experience, together with those of a few other countries with more modest policy changes, provides a moderately good empirical case that removal of criminal prohibitions on cannabis possession (decriminalisation) will not increase the prevalence of marijuana or any other illicit drug; the argument for decriminalisation is thus strong. Making cannabis fully legal is likely to increase its use substantially because of promotion, particularly in the USA with its peculiar dedication to commercial free speech; that is possibly undesirable. An intermediate model can be devised which may be preferable to either legalisation or simple decriminalisation.
        ----------------

        Dat komt dus overeen met wat je zegt, LR2. Het komt door advertenties, niet zozeer door legalisatie op zich. Een beetje te vergelijken dus met tabak, waarvoor de reclame grotendeels verboden is en waarbij het aantal rokers terugloopt. Ik vind dit zeer belangrijk, want als je tegenstanders van legalisatie hoort, is het precies alsof iedereen zal beginnen cannabis gebruiken.

        Comment


          #5
          Re: Legalisering cannabis zet aan tot gebruik...

          Kijk, ik denk dat er in de eerste maanden een gigantische toename zal zijn. Maar als de nieuwigheid er vanaf is, dan loopt het gebruik weer gigantisch terug. In NL is bijvoorbeeld vuurwerk alleen legaal te kopen op 28, 29, en 30 december. In die dagen gaat er bijna 60 miljoen euro over de toonbank aan alleen vuurwerk. In BE is het 't hele jaar door te koop, en liggen die cijfers 3 decimalen lager. En de meeste Nederlanders piekeren er niet over om, buiten de maanden Oktober, november en december om, naar Belgique te rijden voor een paar knallers. Bizar eigenlijk, hoe datsoort gegevens nooit in onderzoeken meegenomen worden.
          Ik denk persoonlijk, zonder schaamte, dat er veel wietrokers en verslaafden bij komen na legalisatie, zelfs zonder reclame of nieuwberichten. Maar dat is weer een banenmotor voor medici, verslavingshulp en reguleerders. De winst dekt - in theorie - al die kosten voor de overheid.
          Daarnaast: gebruik onder de 18 zal dalen door de controle bij verkoop en dat is nou juist de grootste risicogroep, als de stoerigheid en spanning van illegaliteit eraf is dan neemt dat gebruik vanzelf weer af.
          De meningen van pro-wiet sites komen net zo uit de lucht vallen als de anti-drug 'feiten', die neem ik niet serieus als ze niet onafhankelijk onderzocht zijn.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
          Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

          Comment


            #6
            Re: Legalisering cannabis zet aan tot gebruik...

            Tja.. Als je eerst een straf van een x jaar/maanden kan krijgen. En nu in een keer niet meer.. Tuurlijk ga je het dan uit proberen. Mag nu toch?
            Als ik daar zou wonen en niet blowen, zou ik het toch is een keer proberen om te weten waar die ophef over is/was.
            sigpic

            Comment


              #7
              Re: Legalisering cannabis zet aan tot gebruik...

              Ik ken toch meer Belgische vrienden die roken dan Nederlandse en het zijn er in beide evenveel die ik ken.

              Comment


                #8
                Re: Legalisering cannabis zet aan tot gebruik...

                Oorspronkelijk geplaatst door SmokinDad View Post
                Tja.. Als je eerst een straf van een x jaar/maanden kan krijgen. En nu in een keer niet meer.. Tuurlijk ga je het dan uit proberen. Mag nu toch?
                Als ik daar zou wonen en niet blowen, zou ik het toch is een keer proberen om te weten waar die ophef over is/was.

                Comment


                  #9
                  Re: Legalisering cannabis zet aan tot gebruik...

                  Ook al zou het gelegaliseerd worden, dan blijft het nog steeds illegaal onder de 18.
                  Dus ik het nog altijd strafbaar voor de jongeren

                  Comment


                    #10
                    Re: Legalisering cannabis zet aan tot gebruik...

                    In Colorado dachten ze ook dat het storm zou lopen en dat viel enorm "tegen".

                    Nederland is ook al decennia het voorbeeld dat een legalisering (gedogen van) wiet niet leidt tot meer gebruik.

                    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                    Comment

                    Bezig...
                    X