Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Elk voordeel heb ze nadeel, ook het roken van wiet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Elk voordeel heb ze nadeel, ook het roken van wiet?

    Korting op 420shop
    Beste JD vrienden, ik wil graag een topic bespreken dat mogelijk lijkt op trollen, maar wie mij hier een beetje volgt weten dat ik geen trol ben. Dat gezegd hebbende, wie mij niet gevolgd hebben en vermoedens krijgen in die richting, verwijs ik gaarne naar mijn fototopic.

    Ik ben een long time gebruiker van cannabis en het ergert mij eigenlijk het roken als gebruik te kwalificeren. Of die ergernis terecht is is het bevragen waard. Wordt tabak roken als gebruiken beticht? Neen, maar er worden wel steeds vaker vraagtekens gezet bij de gezondheidsrisico's. Die wil ik hier niet verder bespreken en slechts verwijzen naar de wetenschappelijke constatering die kort samengevat aantoont dat tabaksrook schadelijker is dan cannabisrook. Uiteraard is een combinatie van beide even schadelijk als de schadelijkste van de twee. Desondanks noem ik dagelijkse consumptie vanaf nu gebruiken en ik wil het hebben over wiet, wat ik het meest gebruik van de beschikbare middelen.

    Door dagelijks gebruik kun je lastig bepalen of dat schuld heeft in de dingen die misgaan. Dus laten we die discussie maar laten voor wat het is. Ik zelf denk dat ik van nature al moeite met groepen mensen heb en vaak helaas ook met de individuen in die groepen. Door mijn veelvuldig cannabisgebruik riek ik naar wiet en daardoor lig ik automatisch niet goed in groepen.

    Wat ik wil bespreken is wat volgens mij nadelen zijn die mogelijk versterkt worden door veelvuldig cannabis gebruik. Let wel, ik benoem specifiek het zeer frequente gebruik van dit middel, dus wake and bake en de rest van de week. Ook is het mijn eigen ervaring. Ben vooral benieuwd of anderen zich in de volgende dingen herkennen:

    Erg op jezelf zijn. Liever een waterpijp roken dan naar iemand z'n verhaal luisteren. Heel veel moeite hebben met mensen die lang van stof zijn. Je gezicht niet eens in de plooi kunnen houden van verveling. Een keer was ik bij iemand die duidelijk loog en na een paar kritische kanttekeningen maar doorging met liegen tot ik er helemaal waus van was. Terwijl een mens zich kan vergissen, daar heb ik geen moeite mee. Geen interesse in films meer hebben, in slaap vallen als je het toch probeert. Geen hobby's hebben behalve wake en bake en dat de rest van de dag. Uitgekeken raken op de mensheid in feite en ze toch overal tegenkomen.

    De vraag is net of het ligt aan de wiet, maar maakt veelvuldig cannabis gebruik je misschien te realistisch voor de realiteit?
    Horks Fototopic 2.0

    #2
    Leuk topic! Daar denk ik van alles van en over. Ik ga dus ook ff hardop denkne/typen.
    Alles dat niet klopt, of als iemand er anders over denkt.. Ik hoor het heel graag!

    Het roken van cannabis, zeker bij enig regelmaat, valt naar mijn inziens onder gebruik.
    Met tabak is dat naar mijn idee net zo, wiet gebruik, alcohol gebruik, tabaks gebruik. Allemaal 1 pot nat toch?

    De nadelen aan het veelvuldig gebruik van cannabis zijn niet te missen. Toch heb je het als roker zelf vaak niet door, of pas te laat door.
    Evenals bijvoorbeeld het niet doorhebben van je stinkende adem. Jij ruikt hem niet, maar de hele kamer wel.
    Wij mensen zijn erg goed in het niet inzien, of negeren van onze eigen tekortkomingen. Misschien een vorm van zelfbescherming??

    Maargoed, onder deze nadelen vallen al het bovengenoemde, motievatieloos, lui, korte cspanningsboog, ongelukkig, stemmingswisselingen etc..

    Eigenlijk is dit heel simpel te verklaren. Een normaal nuchter brein is constant op zoek naar uitdaging. Of beter gezegd, naar dopamine hits.
    Een dopamine hit is de manier van je hersenen om zichzelf te belonen. Een dopamine hit voelt goed, energiek, alert etc..

    Normaal komen deze dopamine hits van hele alledaagse dingen. Kleine hits komen van, gesprekken met mensen, een lach zien, een boek lezen, eten, wandelen , iets leuks doen, een grap maken of horen, of ondernemen etc...
    Grotere dopamine hits komen van dingen als.. Sporten, knuffels, een angst overwinnen, een achtbaan, sex,.. Nouja hoe beter het voelt, hoe groter de hit.

    Bij een brein dat veel cannabis gebruikt is dit anders. Je brein leert namelijk al heel snel, dat die ene dopamine hit ook gewoon in een jointje te halen valt.
    Vaak is deze dopamine hit ook sterker dan een hit bij iets alledaags, zoals een gesprek etc..
    Er treedt dus gewenning op, voor in ieder geval lage dopamine hits, en je brein wordt (onderbewust) lui.
    Dat resulteert zich vaak in het niet meer willen opzoeken van de bovengenoemde alledaagse dingen.
    Metafoor: "Waarom zou je immers nog op jacht gaan als je de speklappen in de pan hebt zitten?"
    Hetzelfde geldt voor je brein, waarom zou het nog ondernemen? De buit is al binnen. (dopamine)

    Dat niet willen ondernemen kan je ervaren als angst, blokkade, drempel, of gewoon als er geen zin/energie voor hebben, of het nut er niet van inzien, of het idee hebben dat je erboven staat.
    Ons brein is verdacht goed in het onderbewust verzinnen van smoesjes voor dat soort zaken.

    Zeker bij mensen met een (van nature) zwakkere dopamine regulatie is dit dempende/luimakende effect vaak extra sterk.
    Denk hierbij aan informatieverwerking stoornissen als, ADD, ADHD, of iets in het A.S.S. spectrum.
    Een andere genetische aanleg, of een verstoorde dopamine regulatie door ziekte, of een gebeurtenis.

    Als je lang leeft zonder het opzoek gaan naar de alledaagse uitdagingen, wordt je brein ook op een andere manier lui.
    Een brein moet je namelijk trainen, en onderhouden. Net als spieren. Zonder oefening wordt het zwak.
    Een langdurige levensstijl, met weinig uitdagingen, in combinatie met veelvoudig cannabis gebruik, is dus een strop die steeds strakker wordt.
    Een cirkeltje dat steeds kleiner wordt, en steeds meer in dezelfde patronen valt.
    Dat kan resulteren in een slecht geheugen, een slechte concentratie, niet de juiste woorden kunnen vinden, moe zijn etc..
    Jezelf terug trekken, op jezelf zijn, constant in gedachten zijn, chaos in je hoofd, het hoort er allemaal bij.

    Een gebruiker is naar mijn inziens dus niet te realistisch voor de realiteit, maar precies andersom.
    De realiteit is te realistisch voor de gebruiker, en deze houdt zijn brein mak met gesimuleerde dopamine hits.
    Het gevoel van gewenning "Ik ken dit al wel" kan er wel voor zorgen dat de persoon zelf denkt beter te weten. (Ook een smoesje/copingmechanisme)
    Het al van zichzelf kalmerende effect cannabisgebruik helpt natuurlijk ook niet bij de wil om te ondernemen.

    Cannabis is alles behalve onschuldig, en het dient gewoon met enige voorzichtigheid benaderd te worden.
    Last edited by Nederhigh; 4 September 2021, 17:31.
    Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
    Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

    Comment


    • Nederhigh
      Nederhigh commented
      Editing a comment
      Er zijn ook onderzoeker die aantonen dat cannabis je REM slaap nadelig zou beinvloeden. Misschien ben je gewoon over vermoeid, en merk je dat pas als er een joinjte in gaat. Dan pas hebben je hersenen zoiets van: "hehe klaar, einde dag."

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Heb ik ook gelezen en als ik heel veel blow herinner ik mij niet wat ik heb gedroomd, dus ik denk dat die onderzoeken wel kloppen. Ben nu een paar dagen behoorlijk geminderd en de moeheid is al flink afgenomen.

    • Flip Hasjkip
      Flip Hasjkip commented
      Editing a comment
      Ik blow zodat ik niet droom. Last van nachtmerries waardoor ik tig keer wakker wordt ‘s nachts. Ik herken het REM verhaal wel.

    #3

    Comment


      #4
      Het enige nadeel van mijn mate van "gebruik" is de aanslag op mijn portemonnee.
      De Bloemen Van Bri

      Comment


        #5
        Zeg niet gebruiken , dat is inderdaad voor junks.
        Wij consumeren onze cannabis, net zoals eten of drinken.

        Hork

        Comment


        • Hork
          Hork commented
          Editing a comment
          Ben al een tijdje flink aan het minderen en het effect alleen al is veel sterker! Goeie tip dus!

        #6
        Dopamine tekort
        ​​​​​​Tijd voor een dopamine detox Ff opzoeken op YouTube


        Komt idd door lang veel blowen, maar kan je wat aan doen middels dopamine detox

        Comment


          #7
          Oorspronkelijk geplaatst door BackYardPlant View Post
          Dopamine tekort
          ​​​​​​Tijd voor een dopamine detox Ff opzoeken op YouTube


          Komt idd door lang veel blowen, maar kan je wat aan doen middels dopamine detox
          Had er nog nooit van gehoord maar door te minderen ben ik aan het dopamine detoxen en het werkt zeker.
          Horks Fototopic 2.0

          Comment


          • Nederhigh
            Nederhigh commented
            Editing a comment
            Goed bezig man!

          • GroteSmurf
            GroteSmurf commented
            Editing a comment
            Absoluut goed bezig!

          #8
          Oeh... dit vind ik wel even een interessant topic. Enerzijds zijn er natuurlijk de effecten en anderzijds de vraag wanneer dit een nadeel is.

          EffectenWanneer is dit een nadeel?
          We gebruiken wiet en aanverwante producten, maar ook andere drugs, alcohol of roken, om even aan de werkelijkheid te ontsnappen. Dit is op zichzelf niet direct een nadeel. Het wordt anders als we niet meer goed functioneren zonder en/of het gebruik tot (mentale) gezondheidsproblemen of belemmeringen leidt.

          Een jointje om even te relaxen na een enerverende dag is in mijn beleving geen probleem, mits we het ook kunnen relaxen zonder. Een sociale borrel is denk ik geen probleem zo lang we het maar gezellig kunnen hebben zonder. Als we echter niet meer goed om kunnen gaan met onze emoties zonder wiet, andere drugs, alcohol of roken is het wat mij betreft een ander verhaal. Dan proberen we een ongemakkelijk gevoel te verdringen, maar daarmee gaat het niet weg.

          Comment


          • BackYardPlant
            BackYardPlant commented
            Editing a comment
            Heel eerlijk, ik merk die dingen ook, maar dan in verhouding

            Echter... Ik heb een IQ van 163...
            Door de nadelige effecten van blowen, ben ik als ik maar genoeg blow, 'normaal' / 'gemiddeld'

            En das Eerlijk gezegd veel fijner dan al die kut prikkels

            Maar aan de andere kant.. voor mij tilt/haalt veel blowen zo 60 punten van mn iq/capaciteit af....
            Wat voor effect heeft t dan wel niet op andere mensen...

          • GroteSmurf
            GroteSmurf commented
            Editing a comment
            Eenieder maakt daarin natuurlijk eigen afwegingen. Er zijn ook mensen die het een voordeel vinden dat ze vieze geuren minder ruiken door te roken. Dat is alleen niet een goede reden om te roken in mijn beleving.

          #9
          Ik begrijp je prima GroteSmurf
          Horks Fototopic 2.0

          Comment


          • GroteSmurf
            GroteSmurf commented
            Editing a comment
            Het kan natuurlijk zo zijn dat er onder invloed van wiet hele goede dingen bedacht worden. Veel werd van Freud is ook ontstaan onder invloed van lsd. Tegelijkertijd kunnen mensen zonder drugs te gebruiken ook op een ongezonde manier “outside the box” denken. Over wat voor feiten heb je het als ik vragen mag?

          #10
          Ik vind dat ik veel te veel rook, en dan heb ik het ook over tabak.

          Doet me denken aan iets wat ik een keer met een huisarts besprak.
          Een joint is erg verslavend omdat er ook tabak in zit.

          Zit vaak te denken of ik niet moet gaan vapen, en dan stoppen met tabak roken.

          Iemand ervaring met deze ?

          https://www.vaposhop.nl/vaporizer-me...orm-vaporizer/
          Lets not criticize but legalize

          Comment


          • Gps
            Gps commented
            Editing a comment
            Ja die is niet goedkoop. Daar heb je ook een vulcano voor, maar ik zie dat gedoe met die ballonnen niet zitten.

          • Hork
            Hork commented
            Editing a comment
            Probeer eerst eens alleen puur te roken, dan is de stap minder groot.

          • BackYardPlant
            BackYardPlant commented
            Editing a comment
            Bong all the way
            Wel eentje met meerdere percolators en evt een honeycomb ingebouwd
            Met een budget van €90 kan je dr een kopen waarmee je verder de ruimte in komt dan jeff bezos

            Moet je wel ff stalen longen kweken

          #11
          Alles zeer herkenbaar , wat zich in het begin uit als burnout,( wat wij dan niets meer voelen ervan noemden,) je rookte er 10 en je voelt niks meer van effect. Uit zich later anders. Die burnout rekt zich als het ware uit.
          Mooie uitleg ook Nederhigh en zeer herkenbaar Hork. Wat een huisarts eigenlijk moet weten , in plaats van pillen voor te schrijven waar 99% vd mensen van dikker wordt, is deze uitleg . Door de illegaliteit ervan worden zoveel mensen verkeerd geholpen. Dat en geld maar dat is bij alles lol. Die detox zoek ik es op direct, thx BYP
          Ganja always does the trick.

          Comment


            #12
            Horks Fototopic 2.0

            Comment


            • Wesley pipes
              Wesley pipes commented
              Editing a comment
              Hits from the bong ! hoe minder ik rook, hoe zwaarder de negatieve effecten doorwegen voor mij. Een week niet, en erna 1 roken weegt zwaarder mentaal door voor mij. Dus dagelijks is beter

            • Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              Ja bij mij ook, absoluut. Al heb ik de indruk dat de negatieve effecten getriggerd worden doordat ik schrik van de heftigheid van de high. Wanneer ik echter dagelijks rook is het effect zo licht dat ik er niet van onder de indruk ben. Dagelijks geeft een veel minder sterke roes.

            #13
            Rook is hoe dan ook slecht voor je. De vergelijking met tabak vind ik vergelijkbaar met die van een haardvuur in de woonkamer; ja het haardvuur is slechter, maar dat maakt tabak nog niet OK. Als je honger hebt, moet je eten. Dat kinderen in Afrika andere en meer honger hebben dan jij, maakt jouw honger niet minderwaardig. Zoiets vind ik overigens ook over cannabisgebruik; er zijn altijd mensen die meer blowen dan jij en die hebben nergens last van. Die lijken normaal te functioneren.

            Zodra cannabis je leven gaat bepalen, ben je te ver gegaan in je gebruik. Dan ben je afhankelijk. Of dat lichamelijk of geestelijk is, daar heb ik een mening over..

            Als je niet meer leuk kunt functioneren en niet meer gezellig kunt zijn omdat je liever in een hoekje zit te blowen, dan kun je twee keuzes maken: doorgaan en na zo'n 15 jaar beseffen dat je niets anders gedaan hebt, of een tijd stoppen.
            Veel mensen die vaste blowers zijn, vergeten soms hoe het lijf en leven werkt als je een jaar niet geblowd hebt. Dat maagdelijke gevoel in de ochtend dat de dag ook echt kan beginnen in plaats van uit je bed in de sleur stappen.
            Vaak is veelvuldig blowen een gevolg(!) van een onderliggende issue. Dat kan een depressie zijn, pleinvrees, faalangst, weet ik veel. Met het blowen haal je een boel van die kopzorgen weg, en door in afzondering te verkeren hoef je ook niet te reageren op vermoeiende sociale triggers.
            Maar je ruimt het ene probleem niet op als je ze niet allebei aanpakt. Je kunt wel stoppen met blowen, maar dat maakt je nog niet mentaal veerkrachtig. Je kunt wel mentaal veerkrachtig zijn, maar als je de hele dag als een zak met aardappelen op de bank ligt dan heb je niets aan die veerkrachtigheid.

            Elk jaar stop ik een maandje, of langer. Na de eerste paar koortsdromen die super heftig zijn, kom ik opeens een stuk makkelijker uit mijn bed. Ik doe meer op een dag en ik ben veel scherper en alerter. Nu rook ik een halve joint per dag, met meer shag dan wiet. Maar het laat maar zien dat het wel degelijk een langdurig en nadelig effect heeft. Op elke gebruiker, groot of klein.
            Eenieder die zegt dat hij of zij er alleen positieve effecten van heeft, is een leugenaar. Dat je tegen mij liegt is niet zo erg, maar tegen jezelf is dat oneerlijk. Gevaarlijk zelfs. Dat is alcoholisten gedrag. Junkies.
            Die pijn bestrijden? Beter slapen? Effe ontstressen?
            Er zijn talloze manieren om dat net zo goed te doen, die niet je hele lijf op zijn kop zetten. En dan nog, je stopt misschien wel een flinke pijnscheut, maar je beweegt ook 20-50% minder op een dag. Wat heb je dan aan minder pijn als je er geen gebruik van maakt? Die stress? Super dat je in de avond die stress weg krijgt met een dikke pito, maar hoezo neem je de bron van die stress niet weg?!
            Beter slapen, net zo!

            Ik blow omdat ik 't lekker vind. Omdat ik er van kan genieten. Dat is nu eenmaal slecht voor me, ik ondervind er hinder van. Ik beperk die hinder tot het minimale door mijn gebruik te beperken tot het minimale. Dat betekent dat ik na een weekje vriendenvakantie flink moet minderen en een aantal dagen 'zonder effect' gebruik. Da's een offer wat ik maak om mezelf op de lange termijn te sparen. Er bestaat een THC-allergie die zich manifesteert in de VS op dit moment door die concentraten daar, mensen hebben te lang te veel genomen. Die kunnen nooit meer blowen. Fin. Eind.
            Dat wil ik mezelf helemaal niet aandoen.

            "zware negatieve effecten" zijn gewoon afkickverschijnselen en een lichaam wat zichzelf weer probeert te herstellen van een tsunami terwijl jij met kleine bong hits het eb en een stormvloed nabootst. Een beetje vergelijkbaar met rot vlees eten terwijl je diarree hebt. "Als ik meer rot vlees eet, heb ik minder buikpijn dan wanneer ik een klein beetje rot vlees eet en verder alleen water drink en m'n darmen leegspuit."
            No shit, sherlocks

            Er heerst een flink taboe in de cannabis community over de nadelen van cannabis. Ik vind dat we die best eerlijk en open moeten bespreken. De kans dat mensen het niet willen horen is gigantisch. De kans dat er een enkel persoon mee geholpen wordt, vind ik genoeg. De kwaliteit van een leven is een groot goed! Ik heb zelf een paar jaar van m'n leven vergooid door de hele dag met wiet bezig te zijn. Ik zie kids het nu nog steeds doen.. Dat vind ik jammer. Dat komt door ons allemaal, we doen er aan mee en we zijn medeschuldig. Dan vind ik het ook zo verantwoordelijk om een beetje boete te doen en om open en eerlijk te zijn. Blowen is fantastisch, maar het is niet het medicijn, het is niet het antwoord. Het moet de kers op de taart zijn.. En die taart moeten we zelf wel lekker maken. Van alleen kersen kun je niet leven.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


            • Nederhigh
              Nederhigh commented
              Editing a comment
              Ik had al gehoopt dat jij hier wat zou posten! Helemaal mee eens. De kers op de taart, die je zelf moet bouwen! Mooie omschrijving, zo moet het zijn.
              "Ik zie kids het nu nog steeds doen". Ik ben bezig met een carriere-switch, en ga binnekort werken met dit soort jeugd. Wie weet neem ik deze uitspraak wel eens mee

            • Hork
              Hork commented
              Editing a comment
              Dank voor je reactie maar ik vind het wat zwart-wit. Dat cannabis niet jouw medicijn is geloof ik graag, echter het mijne is het wel. Doch sluit ik als medicinale gebruiker niet mijn ogen voor de negatieve gevolgen, ze wegen alleen niet op tegen de kwaal migraine. Enigszins gechargeerd heb ik de keuze uit slaperig zijn of ziek van de hoofdpijn. Nagenoeg ieder medicijn heeft nadelige bijwerkingen maar die zijn als het goed is niet zo erg als de kwaal zelf.

              Het betekent niet dat ik ieder uur van de dag een bong moet roken om geen migraine aanvallen te krijgen - dus minderen is een goeie optie - maar als ik geheel stop met cannabis kamp ik binnen de kortste keren weer met die ondraaglijke hoofdpijn.

              Verder vind ik het wat gemakkelijk om de cannabis de schuld te geven dat er niks uit je handen komt, er zijn ook genoeg mensen die hoog op de maatschappelijke ladder eindigen met een joint in de mond. En genoeg mensen die niks bereiken zonder cannabis.

            • Haze smoker
              Haze smoker commented
              Editing a comment
              Thanks
              Ik roep al jaren dat wiet
              Al me klachten beter maakt maar je
              Hebt een goed punt
              Mot er gewoon eerlijk voor uit komen dak het lekker vind en er verslaafd aan ben en niet zonder kan
              Zolang er wiet in huis is heb ik geen probleem
              Maar zo gauw ik aan die laatste 20 gram begin en er is geen vooruitzicht op nieuwe wiet
              Tja dan ben ik een lul en denk 24/7 enkel aan hoe ken ik ergens wat regelen
              Das dan een kut gevoel en dan voel je wel hoe zwaar die verslaving door weegt

            #14
            Dank voor je reactie maar ik vind het wat zwart-wit. Dat cannabis niet jouw medicijn is geloof ik graag, echter het mijne is het wel. Doch sluit ik als medicinale gebruiker niet mijn ogen voor de negatieve gevolgen, ze wegen alleen niet op tegen de kwaal migraine. Enigszins gechargeerd heb ik de keuze uit slaperig zijn of ziek van de hoofdpijn. Nagenoeg ieder medicijn heeft nadelige bijwerkingen maar die zijn als het goed is niet zo erg als de kwaal zelf.

            Het betekent niet dat ik ieder uur van de dag een bong moet roken om geen migraine aanvallen te krijgen - dus minderen is een goeie optie - maar als ik geheel stop met cannabis kamp ik binnen de kortste keren weer met die ondraaglijke hoofdpijn.

            Verder vind ik het wat gemakkelijk om de cannabis de schuld te geven dat er niks uit je handen komt, er zijn ook genoeg mensen die hoog op de maatschappelijke ladder eindigen met een joint in de mond. En genoeg mensen die niks bereiken zonder cannabis.
            Ik durf er geld op in te zetten dat er medicijnen zijn die beter helpen tegen jouw migraine dan cannabis. Dat ik ze niet ken, dat jouw arts ze niet kent, en dat jij ze niet kent, dat is problematisch en ontzettend vervelend voor jou en iedereen met migraine. Migraine is een complex probleem waar ik niets van begrijp. Toch zie ik met enige regelmaat iets nieuws voorbij komen wat voor grote groepen mensen lijkt te werken. Ik weet dat er zwitserse bedrijven bezig zijn met bijvoorbeeld psylocibine en psylocine die in aardig wat mensen de migraine volledig verhelpt - niet door de psychoses, maar eerder door het vaatvernauwende effect.
            Een medicijn geneest en verhelpt dingen. In jouw geval, en in vele gevallen met ons, geneest cannabis geen fuck. Het onderdrukt het probleem, het stopt de klachten. Maar zoals je aangeeft: als je stopt met blowen, dan komt het terug. Dat maakt het geen medicijn, maar een doekje tegen het bloeden.
            En dat is het beste wat je op dit moment kunt doen! Daar wind ik geen doekjes om. Je gebruik is rechtvaardig als je dat zelf vindt. Daar zal ik niet aan toornen. Toch is het de waarheid als een koe; het helpt, maar het geneest niet. Hoeveel fijner zou het zijn om niet te hoeven blowen, en toch nooit meer migraine te hebben?

            Het is gemakkelijk om cannabis de schuld te geven omdat het niets helemaal oplost, het verbetert voor niemand iets bij langdurig gebruik. De mensen die hoog op de maatschappelijke ladder eindigen met een joint in de mond zijn geen grootgebruikers, op een paar enkelingen na maar zo zijn de Stones ook hoog op diezelfde ladder geeindigd onder invloed van cocaine - nog veel meer mensen zijn hoog op de ladder onder invloed van cocaine en andere uppers, betekent het dan dat we maar een oogje moeten toeknijpen op het hartfalen e.d.?

            De gemiddelde veelblower is nu eenmaal minder productief dan een ander mens in de maatschappij. In het jongerenwerk hadden we een paar duidelijke triggers van problematisch wietgebruik en twee daarvan zijn: altijd te laat komen, en lethargisch zijn (in de zin van uitstellen, niet doen, vergeten, niet uitvoeren, afwachten tot een ander het aanreikt). Als die triggers in boekjes belanden die wereldwijd geaccepteerd zijn, en voortkomen uit studies die in de westerse wereld zijn uitgevoerd.. Dan kun je wel stellen dat het niet eens makkelijk is om cannabis de schuld te geven, maar dat het verband zelfs causaal is. Cannabis is de schuldige.
            Als je me niet gelooft dan ben je vrij om de verhalen te lezen van mensen die gestopt zijn met blowen, of de studies die gedaan zijn. Er zal een enkeling negatief zijn, maar het merendeel ziet het als een verbetering.
            Het punt dat ik probeer te maken is niet dat er geen mensen zijn die niks bereiken, of dat men niet zou moeten blowen, het punt is dat de kwaliteit van het leven niet per definitie beter wordt met wiet. Iemand die niets uitvoert en niets bereikt, gaan niet snel meer bereiken en meer uitvoeren als die geblowd heeft, het tegendeel zelfs. Iemand die hoog op een ladder is beland, heeft de luxe om zonder gene te kunnen blowen vanaf die positie. Iemand die de hele ladderklim heeft zitten blowen, heeft die luxe vrijwel nooit omdat die erg vaak halverwege is blijven hangen. Het is een 10.000 tegen 1 spelletje en omdat die ene (neem een Elon Musk of een Snoop dogg) er zo hard over toeteren, krijgen wij een vertekend beeld. Vooral kids denken "Joh, als zij het kunnen, dan kan ik het ook! Zij hebben het toch ook gehaald?!". Totaal blind voor de 10.000'en die je niet hoort. Er is zo'n voorbeeld van een loterijwinnaar die ooit zei: "Ik heb er duizenden en duizenden euro's ingestopt, mijn hele spaargeld, ik moest elke dag hard werken voor een nieuw lot, geleefd op water en brood! Maar nu ik de jackpot van 150 miljoen heb gewonnen na 20 jaar, kan ik iedereen aanraden om hetzelfde te doen! Dat harde werken loont echt!" Nah, daar trap ik niet in. Bij blowen net zo.
            Ik heb een tijd in het onderwijs gewerkt en je pikt ze er zo uit; kids die hoog zouden scoren, maar liever blowen en niks doen. Dus met 4'tjes en 5'jes het jaar herhalen. Dan een jaar niet blowen en dan bijna een jaar kunnen overslaan omdat ze te slim zijn voor de klas..
            Ik sta ook hoger dan sommigen die nooit geblowd hebben, dat maakt blowen nog niet goed. Maar ik weet zeker dat als ik nooit geblowd zou hebben, dan had ik nu een viervoud van mijn huidige salaris, en dan had ik de code van mijn bitcoin locker nog geweten die nu 20.000 euro waard is.

            Even goede vrienden hoor! We mogen van mening verschillen. Ik heb alleen best een uitgekiende mening over het blowen. Dat vind ik belangrijk; ik moet eerlijk zijn tegen mezelf want ik moet met mezelf leven.. Ik moet elke dag in de spiegel kijken en omgaan met die gast die daar staat. Dat kan alleen als ik eerlijk ben naar mezelf en weet waar ik voor sta; ik kies er voor om mezelf te benadelen, in ruil voor een lekker gevoel. Die keuze maak ik bij elke joint opnieuw. Da's gewoon eerlijk zijn. Als iemand anders zijn of haar redenen heeft, dan zijn die ook goed. Als het niet dezelfde redenen zijn als die van mij, dan kan ik het daar simpelweg mee oneens zijn. Dat wilt niet zeggen dat ze daardoor ongeldig zijn voor jezelf.
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


            • Hork
              Hork commented
              Editing a comment

            #15
            Wat een te mooi verhaal om je punt duidelijk te maken. Ik ben het over het algemeen wel met je eens.
            Blowen is slecht voor je lichaam en hersenen en daar ga je aan voorbij als je gaat blowen. Dat accepteer je dan.

            Maar het afraden van cannabis als medicijn gaat mij een stap te ver. Je kunt dus maar beter een migraine hebben en aan de medicijnen moeten...
            Die medicatie is erg zwaar (een paardenmiddel zoals een vriend zei) en bepaald je leven behoorlijk. Dan liever een blowtje en niet weer uren in het donker door brengen, omdat je verrekt van de pijn.

            Of zoals in mijn geval gebruik ik cannabis om stabiel te blijven. Daar kun je ook medicatie voor slikken, maar dan heb je geen leven meer.
            Kun je verslaafd raken aan cannabis? Jazeker, geestelijk wel. Kan het voor sommige mensen een redding zijn, jazeker wel.
            Vraag dat maar aan mensen met pijn die een rug- of nekhernia hebben of allebei. En in jouw redenering moeten ze aan de medicijnen/hard drug's (Fentanyl/Morfine).

            Ik weet niet of jouw mening uitgekiend is of eenzijdig. Je hebt er wel veel woorden voor nodig

            Veel gestelde vragen over het forum
            JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
            420Shop.NL
            "Wat je kunt maken, kun je ook kraken."

            Comment


            • LR2
              LR2 commented
              Editing a comment
              In mijn redenering ken ik zestien mensen die hun hernia genezen(!) hebben door dagelijks een kwartier aan een pullup bar te hangen en te letten op hun houding en schoeisel, en daarnaast hun rug trainen zodat de spiergroepen die wij mensen gebruiken om rechtop te lopen sterker worden. Ergens in de evolutie - echt halverwege voordat we eigenlijk echt goed rechtop konden lopen - zijn we gaan zitten. Dat zorgt er voor dat we makkelijk onze spieren laten verslappen en daarmee gewrichten en kraakbeen gaan belasten, die gaan ontsteken met een hernia als gevolg. Dat betekent wel dat men het moet onderhouden; driemaal daags een kwartier besteden aan oefeningen.
              Maar het is makkelijker om er een spuit in te zetten natuurlijk. Dan kun je lekker blijven zitten tot het weer pijn gaat doen. Dat moeten mensen zelf kiezen.
              In mijn redenering zeg ik niets over harddrugs als alternatief, net zoals in jouw redenering niet staat dat mensen zichzelf de longkanker, COPD en psychose in moeten blowen.. Maar dat maak ik er zelf maar van . Ik zeg dat ik liever problemen verholpen zie, totaal verholpen, opgelost, verdwenen. Dan kan een jointje gewoon een jointje zijn.

              Ik heb een heel sterk vermoeden dat migraine, of tenminste sommige migraines, een net zo makkelijke oplossing kunnen krijgen. Het moet ergens vandaan komen en het moet ergens mee op te lossen zijn. Als je zelf de keuze had, om er met een behandeling voor altijd van af te zijn, dan zou je dat toch doen?! Of zou je dat weigeren en liever gaan blowen?
              Ik ken een aantal mensen met migraine, die blowen om het tegen te gaan. Maar die zijn wel gestopt met zoeken naar andere oplossingen omdat "dit gewoon werkt" met alle nadelen van dien. Da's een valkuil. Misschien is het te genezen met zoiets simpels als een kopje van een bepaalde thee elke dag voor een paar weken. Daar komen we niet achter omdat "dit gewoon werkt". Da's ook de reden waarom morfine en fentanyl nog steeds worden voorgeschreven voor zoiets stoms als een hernia; ja het stopt de pijn, "het werkt gewoon", maar het stopt niet de ontsteking die de pijn veroorzaakt. Zo ook is wiet niet het medicijn.. Het werkt gewoon.

            • Hork
              Hork commented
              Editing a comment

            • Silas
              Silas commented
              Editing a comment
              Ik heb het over de uitzonderingen in de medische wereld. Dus iemand met een nek- en rughernia die een morfinepomp in zich heeft en daarbij ook nog blowt. Zodat het leven nog enig zins dragelijk is. En jij zegt; Ga maar aan een stang hangen en doe 3 maal daags oefeningen dan is de hernia zo verdwenen. Die mensen hebben geen alternatief. In welke wereld leef jij dan?

              Je gaat op een wietforum uitleggen hoe slecht cannabis gebruik is en hoe je dat dan oplost zonder wiet. Want overal is er wel een alternatief en je kunt beter medicatie nemen dan een blowtje. Ik denk dat je van pro cannabis naar anti cannabis bent gegaan in de periode dat jij je ervaringen hebt opgedaan. Ik hecht daar weinig waarde aan.
              Ik sluit me aan bij Hork .
          Bezig...
          X