Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verschil IPA en 95% alcohol Wiet Olie bereiding?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Verschil IPA en 95% alcohol Wiet Olie bereiding?

    Korting op 420shop
    Beste mensen,

    Ik ben sinds een tijdje bezig met het maken van wietolie.
    Ik heb altijd IPA alcohol gebruikt om de wiet in te kunnen oplossen, maar omdat men in het algemeen erover eens is dat IPA alcohol geen goed idee is i.v.m. giftigheid van vrijkomende dampen ben ik overgestapt op 95% drinkbare spiritus alcohol...

    Nu heb ik daar wat opmerkingen / vragen over;

    Gedurende het verdampings- / verwarmingsproces (d.m.v. babywarmer en mediwiet cannolator) blijft er lange tijd kleine (lucht) belletjes aanwezig in het residu. Deze kook ik normaliter er uit.
    Bij het gebruik van 95% drinkbare alcohol gebeurt het, dat wanneer ik blijf door gaan met koken / verdampen om alle (lucht) belletjes te laten verdwijnen, dat een gedeelte van het residu aanbakt en dus achterblijft in het bekertje wat ik daarna niet meer eruit kan krijgen.
    Dit had ik met het gebruik met IPA alcohol niet..

    1-Hoe kan dat?

    Ik ben nu vandaag eerder gestopt met het kook/ verdampings proces, hoewel er nog wat( lucht() belletjes gedurende het koken/ verdampen in het residu zit.

    2- Kan dat kwaad ?

    Als ik niet stop met koken / verdampen dan klontert de wiet, dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?

    3- Wat kan ik het beste doen?

    Bedankt!
    Gr
    Ragnar

    #2
    ivm alcohol , deze damp je uit tot er amper nog klein beetje inzit , dan doe je druppel water erbij , en dat kan je dan verder uitdampen

    moest je winterizeren , ( dan zet je je zooi in je vriezer voor een tijdje , nadien , neem je een deel van je zooi dat uit de vriezer komt en warm je het op in 2 ovenschotels aubeinmarie dus

    daar damp je dus het laatste beetje water met alcohol er uit , zodra verdamping klaar is , schraap je dus alles uit je kom , en heb je een mooi zuiver product

    staat trouwens ergen op youtube mooi filmpje over

    maar dat mag je zelf opzoeken
    Met een jointje in je hand , kom je door het hele land ^^

    Comment


    • Ragnar
      Ragnar commented
      Editing a comment
      Ik maak de wietolie via de cannolator au bain Marie van stchting mediewiet. Met IPA alcohol had ik daar geen last van maar IPA is toch giftig?

    #3
    Dat is nieuw voor mij, 95% ''drinkbare'' spiritus?
    Waar koop je dat, bij de Jumbo?

    Comment


    • Ragnar
      Ragnar commented
      Editing a comment
      Duitsland. 500 ml voor 15 eur

    #4
    Ipie bij de drankhandel, Duitsland kan iets goedkoper zijn. Cheers
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    Comment


      #5
      Verwarmen tot maximaal 79 graden als het kan. De rest van de alcohol kun je eventueel met water onttrekken aan je residu. Alcohol mengt relatief graag met water, maar water mengt weer niet met cannabinoiden.
      Boven de 80 graden verlies je ook actieve stoffen, die koken op zulke temperaturen, en dat veroorzaakt ook bubbels.

      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


      • Ragnar
        Ragnar commented
        Editing a comment
        Bedankt voor je reactie. Maar dat klonteren had ik niet bij het gebruik van IPA alcohol maar met 95% alcohol wel.?!

      #6
      IPA heeft ook iets andere eigenschappen dan ethanol.
      IPA is beter in het oplossen van vetten en olien, waardoor je reststof veel meer van die stoffen bevat. Dat zorgt er voor dat je een stroperiger eindproduct hebt, ten opzichte van het iets korrelige eindproduct met ethanol. Ether doet dat nog veel meer, die vetten e.d. oplossen.
      Om te roken is het 't beste om zo min mogelijk olie en vetten in je product te hebben. Olie en vet verbranden geeft een dikke zwarte rook, vol met akelige stoffen, vergelijkbaar met het verbranden van plastics (die eigenlijk vaak ook niets meer zijn dan bewerkte en gerangschikte olie).

      Voor orale consumptie (eten) maakt het niet zoveel uit, het lichaam kan goed met plantenvetten en olie omgaan.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


      • Ragnar
        Ragnar commented
        Editing a comment
        Hoe zit het met de giftigheid van IPA alcohol m.b.t. bereiding van wietolie? Ik heb het idee dat ik met IPA geen klonters krijg en IPA is een stuk goedkoper dan 95% drinkbare alcohol.
        De belletjes, heeft dat niet te maken met decarboxylatie? Kan het kwaad voor de werking van wietolie dat alles nog niet gedecarboxyleerd is? Na 2.5 uur koken op 79 graden heb ik nog steeds belletjes namelijk..

      #7
      Die giftigheid, daar wordt je aan blootgesteld. De dampen van IPA zijn gelijk aan het drinken er van. Als je zuivere IPA hebt, en je werkt secuur, dan blijft er van de IPA geen residu achter. Hetzelfde geldt voor ethanol. Het punt is dat je twee verschillende eindproducten overhoud. Van een motor en een chassis kun je een traktor bouwen, of een ferrari. Die twee gedragen zich anders op de weg. Hetzelfde geldt voor tincturen; met twee verschillende oplosmiddelen (etoh en IPA) los je ook verschillende stoffen op (IPA meer vetten en olien, ethanol meer watergebonden moleculen). Je hebt dus twee verschillende mengsels. Cola reageert anders op mentos dan Sprite, zo moet je 't ook zien met je tinctuur en temperaturen; de een bubbelt, de ander niet. De een wordt glad, de andere korrelig. Het zijn in feite twee verschillende typen mengsels.

      Decarboxylatie gaat vanzelf door invloed van lucht, licht en temperatuur. Onze trichomen worden vanzelf bruin, daar hoeven wij of de plant niets voor te doen. Da's ook decarboxylatie.
      Veel mensen vinden het hartstikke nodig om te 'decarben' maar in feite gebeurt dat ook in een brandende joint, in de verpakking, al aan de plant notabene. Door dat actief te versterken, beschadig je ook de reeds gedecarboxyleerde stoffen, en breek je ze enkel nog verder af. Misschien door m'n achtergrond in de biochemie, maar ik houd moleculen het liefst zo onbeschadigd mogelijk tot het moment van gebruik. Anders is het de moeite niet eens waard om ze te bewaren. Er bestaat namelijk zoiets als verval, en de gemene deler daarin is altijd tijd. Hoe langer je iets bewaart, hoe lager de kwaliteit wordt. Qua bewaren zou ik zelf zeggen: bewaar het in drinkbare alcohol en damp die pas uit voordat je het gaat gebruiken. Dan houd je de meeste 'bang for your buck' om het zo maar te zeggen. Als je hoofdpijn hebt, kun je beter een verse paracetamol uit de verpakking nemen, dan eentje die je uit een sloot gevist hebt met een houdbaarheidsdatum van 01-01-1857. Decarben, tsja, ik vind het onzin. Een of andere gimmick waar ooit een slimme kop wat slims over zei, maar vervolgens niet aan iedereen uitlegde wat het nou precies inhield. Vervolgens is er gebeurd wat in de wietwereld veel te vaak gebeurt: mensen zijn het gaan zien als ultieme truc om een betere high te krijgen, terwijl ze er te weinig van af weten om er een zinnige uitspraak over te doen. Iedereen adopteert het maar, maar ondertussen is het juist precies het omgekeerde.. Als het iets doet, dan is het wel de extracten afbreken en daardoor slechter van kwaliteit maken.

      Belletjes zijn een teken van gasvorming, niets meer en niets minder. Dat kunnen esters zijn die verdampen, dat kan water zijn, dat kan ethanol zijn, en een van de andere 255+ stoffen die in een aftreksel van wiet voor kunnen komen. Wat het exacte verschil is in eindproduct? Da's een stukje chemie waar je voor een kleine 10.000 euro een antwoord op kan krijgen. Ik weet het niet. Wat ik wel weet, is dat ik niet met IPA werk omdat het rommel is, en het hersenen onherstelbaar kan beschadigen. Maar om terug te komen op je vragen: nee, het kan geen kwaad dat niet alle olie gedecarboxyleerd is. Ja het klopt dat IPA goedkoper is, maar dat is omdat het giftig is. Je zou voor een paar euro flink wat liters goedkope vodka kunnen destilleren, dat scheelt ook al een boel. Je kunt met magnesiumsulfaat zelfs vodka 'drogen' tot bijna 80% (MgSO4 onttrekt dan water aan de vodka).
      Neem de proef eens op de som: meng een druppel olijfolie met je alcoholtinctuur. Je zult zien dat de boel flink minder bubbelt, en minder korrelig wordt. Dat komt omdat olie ook weer stoffen bindt, die anders verdampen in de vorm van bubbels. Als het korrelige eindproduct iets betekent, is dat 't zuiver is. Zuivere THC is bij kamertemperatuur te vermalen tot poeder namelijk. Als je aftreksel dat niet is, dan is het vervuild met andere stoffen.
      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

      Comment


        #8
        Bedankt voor je uitleg LR2.

        Ik vind het gewoon vreemd dat bij het gebruk van IPA alcohol, bij het koken van maximaal 79 graden er geen klontering van het residu plaats vind en bij de 95% alcohol wel.
        Misschien dat ik er een beetje water bij kan doen?
        Men schrijft dat de temperatuur van het residu, bij verdamping van de alcohol dan niet boven de 80 graden mag uitkomen. Is dat echt een must want ik kan me herinneren dat een bepaalde bekende stichting op gebied van Wiet schrijft dat dit onzin is...

        Wat kan ik nu het beste doen bij gebruik van 95% alcohol? qua kookproces en temperaturen?

        Wederom bedankt!

        Comment


        • LR2
          LR2 commented
          Editing a comment
          Welnu, ik zal pogen de logica er achter duidelijk te maken voordat ik begin over moeilijke dingen. THC, vetten, olie, papier, plastic, veruit de meeste moleculen, 'de basis van het leven', bestaan uit koolstof-atomen (C) met een waterstof (H). Ethanol (alcohol) is een koolwaterstof, net als IPA. Echter, ethanol is C2H5OH, een erg simpel molecuul. IPA is C3H7OH. IPA bevat een extra koolstofatoom, en heeft daardoor een andere vorm. Dankzij dat verschil in vorm, heeft het ook andere reacties met andere moleculen.
          Om het simpel te houden: het "OH" stuk aan het molecuul, in beide gevallen, zorgt er voor dat de stof aan een zijde meer lading heeft dan de andere. Er ontstaat een soort magneet-effect; het molecuul kan andere moleculen aantrekken en daardoor 'oplossen'. Oplossen is niets anders dan moleculen die graag met elkaar knuffelen, vermengen. Die knuffelorgie heet een 'oplossing'. Zo werkt het met zout in water, zo werkt het met THC in whatever. Met een magneet kun je naalden uit een hooiberg halen, zo kun je met koolwaterstoffen (of het nu benzine is, of lampenolie) dus andere koolwaterstoffen (zoals THC) oplossen.

          Het verschil tussen IPA en ethanol is dus dat ene koolstofje (en de bijbehorende waterstoffen), en de vorm. Die verschillen lijken op het oog nogal klein, maar op nano-niveau heeft dat veel verschillende uitwerkingen. Ik gooi het over een andere boeg, lijm. Lijm is een koolwaterstof. Met ethanol krijg je die niet van je vooruit, met IPA wel. Dat komt omdat IPA dus andere stoffen knuffelt (of aantrekt) dan ethanol. Dankzij die vorm, en dankzij die extra atomen. Hetzelfde gebeurt in je wiet; ethanol lost wel THC op maar geen vetten. IPA lost ook THC op, maar ook vetten. Je extract met IPA bevat daarom veel andere stoffen (THC, vet, olie, etc.) dan een extract met ethanol (THC, geen vet, geen olie). Dat verklaart waarom je extracten zich anders gedragen; de een bevat olie en vet, de andere niet. Olie en vetten voorkomen klontering (probeer smeerolie maar eens te laten klonteren!). Water wordt afgestoten door thc, omdat het geen koolstofatoom bevat, en slechts heeeeeeeeeeeel erg licht een lading heeft. Water toevoegen heeft dan dus weinig zin.
          Gooi een homo in een gay bar, en hij wordt aan alle kanten geknuffeld. Gooi diezelfde homo in een hooligancafe, en hij wordt eruit gegooid. Gooi IPA bij vet, en het lost op. Gooi ethanol bij vet, en je kunt het nauwelijks gemengd krijgen. Wiet is omhuld door een laagje vet, en bevat aardig wat plantaardige olie.

          Over de temperatuur: als stoffen koken, dan verdampen ze. De geur van komkommer wordt veroorzaakt door een stofje (een ester), dat op kamertemperatuur al kookt. Om die reden verdampt het, en daarom kunnen wij het ook ruiken. De geur van wiet, kunnen wij ruiken omdat die geurstoffen uit de wiet koken, op kamertemperatuur al. Hoe warmer, hoe meer er geurt, en hoe meer er verdampt. Een deel van die actieve medicinale (als je 't zo wilt durven noemen) stoffen, kookt veel later. Zo rond de 80 graden. THC zat - dacht ik - op 127 graden. Omdat je die stoffen wilt bewaren, kun je beter niet boven hun kookpunt komen; dan raak je ze kwijt.. Ze verdampen simpelweg. Echter, als je alcohol een beetje snel kwijt wilt raken (er verdampt circa 1-5mL per uur op kamertemperatuur) dan zul je toch moeten verwarmen. Alcohol kookt op 78.37 graden, en kan op die temperatuur dus makkelijk verdampt worden.. Op 50 graden ook trouwens, maar dat duurt langer. Ga je hoger stoken, dan verlies je veel van de actieve stoffen.


          Wat je het beste kunt doen? Accepteren dat je met alcohol een schoner eindproduct hebt, wat blijkbaar iets korreliger is. Maakt dat veel uit?

          Over mediwiet heb ik geen goed woord over. Ze verspreiden meer bullshit onder de noemer 'feitelijk' dan Trump zou durven. Dat zegt ontzettend veel. Ik kots op ze.

        • Ragnar
          Ragnar commented
          Editing a comment
          Dank je wel voor je uitgebreide uitleg LR2.
          Je vermeldt dat het dus verstandig is om de temperatuur niet boven de 79 graden te laten uitkomen. Dit heb ik ook altijd gedaan alleen ik heb dit proces zo lang doorgetrokken totdat alle belletjes verdwenen waren. Ik ging er namelijk van uit dat dit moest gebeuren, dat alle (lucht of alcohol?) belletjes eruit gekookt moesten worden?? Daarom kreeg ik met de 95% alohol klonteringen.. Dus ik kan stoppen met koken ook al blijven er wat belletjes over in mijn geval?

        #9
        Misschien heb je hier wat aan?

        https://www.mediwietsite.nl/wietolie-maken-thc/

        Succes!

        Comment


        • Ragnar
          Ragnar commented
          Editing a comment
          Dank je wel. Ik gebruik hun cannolator om medicinale wiet van te kunnen maken.

        #10
        Beste,

        Ik gebruik nu ethanol ipv IPA en ipv 2 uur laten" koken" (74-80 grden via au bain marie) laat ik het 1 uur koken. Ik ben er achter gekomen dat zelfs na 2 uur "koken" er luchtbelletjes in blijven zitten en ik materiaal ga verliezen omdat het aankoekt.
        ! uur moet toch genoeg zijn denk ik?! Ik gebruik ook een zwaardere luchtpomp.
        Last edited by Ragnar; 17 February 2018, 14:12.

        Comment


          #11
          God was never on your side..

          Comment


            #12
            Ja klopt.

            Comment


              #13
              Adem in en adem uit lijkt me erg gezond Goedje
              God was never on your side..

              Comment


                #14
                Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

                A. The cop!

                Comment

                Bezig...
                X