Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gehalte actieve stoffen bepalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Gehalte actieve stoffen bepalen

    Korting op 420shop
    Een stukje toegepaste wetenschap, daar wordt iedereen beter van.

    Ik maakte vandaag deze comment, en ik zou mezelf niet zijn als ik die even wil uitlichten. Zelfpijperij kan immers niet.. zonder jezelf. Dus ik post het effe, namens mezelf.

    Een additietest.
    Neem een fles wasbenzine uit de koelkast (gekoeld betekent minder verdamping, maar wel weer vocht-aanslag, dauw, wittenie.. Even afdrogen, water is erg zwaar), weeg die tot op de miligram precies. Doe het anders gewoon warm, wat kan mij het schelen. Niet moeilijk doen.
    Neem een top, weeg die tot op de milligram precies.
    Doe de top in de fles, laat die een dag staan.
    Haal de top er uit, weeg die direct (met zo min mogelijk verdamping) tot op de mg precies.
    Weeg opnieuw de fles tot op de mg precies.
    Laat de top volledig opdrogen en uitdampen, weeg die opnieuw.

    Fles = Gewicht A
    Top = Gewicht B
    Fles na trekken, zonder top = is gewicht C
    Top nat = gewicht D
    Top droog = gewicht E

    We weten nu hoeveel de fles weegt (A) en hoeveel de top weegt (B).
    De fles na het trekken weegt C. Maar aangezien er wat wasbenzine mee komt bij het verwijderen van de top, tellen we daar D-E=... bij op. Dat levert getal F op. Zo weten we hoeveel de fles in totaal qua gewicht heeft toegenomen.
    Door F van gewicht A af te halen (of andersom als je mentaal niet dat minnetje kunt wegdenken) zie je hoeveel stoffen er zijn opgenomen door de wasbenzine.
    Dat gewicht zou gelijk moeten zijn, of in de buurt moeten komen bij gewicht E-B. Zo niet, neem dan een gemiddelde.

    Deze methode heeft 2 meetmanieren: meten wat er bij komt in de wasbenzine, en meten wat er uit de top gaat in de top.
    Als je weet wat dat gewicht is geweest, dan kun je een percentage oplosbare stoffen bepalen.

    Voorbeeldje:
    A = 1000.000 gram.
    B = 10.000 gram
    C = 1001.000 gram.
    D = 09.500 gram.
    E = 09.000 gram.

    Fles weegt dus 1000 gram. De top weegt 10 gram. Na het trekken en verwijderen van de top weegt de fles 1000.500 gram.
    De top die er uit komt, weegt nu opeens 9.5 gram en na het drogen 9 gram.
    We zien dat de fles 0.5 gram is toegenomen in gewicht, terwijl we er 9.5-9=0.5 gram wasbenzine uit gehaald hebben. Het werkelijke gewicht van de fles was dus 1001 gram.
    Dat betekent dat we 1 gram toename hadden. Omdat we 10 gram toppen in de fles gedaan hebben, zat daar in totaal dus 1 gram actieve stof op. Dat komt neer op 10% oplosbare stoffen.
    We zien ook dat de toppen in het begin precies 10.000 gram wogen, maar na het trekken en drogen, slechts 9 gram. Dat is een afname van 1 gram, ofwel 10%. Die stoffen zitten nu in de wasbenzine.

    Hoe groter je dit doet, hoe preciezer de uitkomst. Maar ik verwacht niet dat mensen honderden grammen wiet gaan gebruiken. Ook weegschaaltechnisch is dit lastig, het is niet makkelijk om een weegschaal te vinden die zulke grote gewichten aan kan.
    De test is ook te doen met alcoholen of isopropyl of butaan, alcohol verdampt minder snel maar het oplossen duurt ook langer. Alcohol trekt in hoge percentages ook water aan, wat het gewicht kan verstoren.

    Alternatief
    Je zou eventueel ook een drievoud kunnen doen van enkel de topweging. Herhaal het trucje van wegen voor het soppen, en wegen na het uitdrogen, tenminste 3x met 3 verschillende toppen van dezelfde plant en maak een gemiddelde.

    Veel dichter bij een concentratiebepaling kunnen we niet komen op dit moment. Niet zonder dure tests.

    De gedachte erachter in jip-en-janneke taal: Weeg een appel, neem een hap uit de appel, weeg de appel dan opnieuw. Het verschil in gewicht, is precies het gewicht van de hap die je genomen hebt.

    Er zijn meerdere technieken mogelijk; je zou een top kunnen wegen, wassen met benzine, dan opdrogen en opnieuw wegen. Dat kan ook met alcohol of een ander oplosmiddel dat verdampt (de action verkoopt remmenreiniger, dat spul is magisch. Niet te roken, want het residu is pure ziekte, maar om je toppen harsvrij te krijgen is het perfect spul).


    Let wel: je meet hiermee de totale hoeveelheid oplosbare stoffen, niet enkel de THC. Maar ook de CBD, terpenen, etc. etc. etc. zelfs olie en vetjes. Op het totaal zal dat een percentage zijn van rond de 3-15%. Dat gok ik nu, for the sake of the voorbeeld. De literatuur heeft er vast een antwoord op. Ik vast ook wel, maar niet nu. Dus als je 20% actieve stoffen vind, dan is van die 20% weer (20*0.15=3) dus 3% geen actieve stof. Je werkelijke percentage 'actieve stoffen' zal dichter bij 17% liggen.


    Natuurlijk valt er eindeloos te varieren. Maar als je het per see moet weten, dan is dit de goedkoopste optie.
    Een prima weegschaal kost bij 420shop.nl .. ehh.. 15 euro ofzo? Jointjedraaien vertelde me dat hij nog een ruime voorraad heeft.
    Een flesje oplosmiddel naar keuze kan zo goedkoop zijn als 1,50.
    Nou, smijt daar 10 gram van je gratis wiet bij, en je bent klaar voor nog geen 20 euro.

    Maar houd er rekening mee, alsjeblieft jongens, dat als je 1 grammetje wiet gaat gebruiken voor een bepaling, dat er best eens rare getallen uit komen. Ik stel daarom de veilige minimumgrens van dit trucje op 5 gram. Het kost je dus 15 gram in totaal om 3 bepalingen te doen, om 1 gemiddelde te krijgen. De meetwaardes bij lagere gewichten zijn te afwijkend; een beetje vocht in 1 gram wiet, kan zomaar 10% gewichtverschil veroorzaken.. Datzelfde beetje vocht in 10 gram, maakt nog maar 1% verschil. Ga je werken met kilo's, dan ben je een sukkel.

    Misschien is het zelfs beter om natte wiet te gebruiken! Dan meet je echt enkel de actieve stoffen omdat het water in de toppen de oplosmiddelen afstoot.
    Ook is het dan makkelijker om aan 15 gram te komen, natuurlijk. Maar het trucje blijft hetzelfde; de bedoeling is toch om enkel de stoffen aan de buitenkant te bepalen. Die oplosmiddelen hoeven niet aan de binnenkant te komen. Ook hier; zodra je die top in de volle zon laat drogen, verlies je watergewicht. Da's onhandig want het fucked je hele meetwaarden de moeder. Houd daar gewoon rekening mee, uitdampen op een koele plaats, veel wind, weinig warmte en ABSOLUUT GEEN VLAMMEN EN ALTIJD GOED BLIJVEN VENTILEREN WANT ANDERS ONTPLOFT JE HUIS.


    Meer input is altijd welkom! Andere methodes natuurlijk ook. Behalve olie. Want leg mij eens uit hoe je olie van een top wilt laten uitdampen? Denk van tevoren even na of het praktisch zin heeft om te doen. Vraag het anders hier even, daar zijn we voor. We zijn er niet voor om je wiet te ruineren. Met z'n allen vooruit.

    Denk je nu: goh hee, wat leuk! Wat fijn dat LR2 dit allemaal voor ons doet, dat waardeer ik echt! En raar ook dat we dat zelf nooit bedacht hebben. Laat dan effe een comment achter bij iemands kweekverslag. Het hoeft niet veel te zijn, maar gewoon een 'goed bezig' ofzo is altijd fijn. Ik neem daar de tijd niet voor, ik gluur alleen maar. Dat vind ik niet zo netjes van mezelf. Maar mensen doen hun stinkende best voor die kweekverslagen. Dat mag best opgemerkt worden! Doe eens wat voor een ander! Misschien heeft die wel een klote dag, super bezweet, geen koffie, niks te roken, effe lekker online gaan en dan.. Niks.. Terwijl het wel tof zou zijn als diegene zou lezen: hee joh, ik zie wat je doet en ik vind dat je het goed doet! Dat geeft toch een lekker gevoel?

    "flikker op met je hippie geitenwollensokkengelul LR2, daar heeft niemand wat aan."
    Ja, sterk punt. Als niemand meer op jou reageert dan kom je ook niet meer terug. Die plaatjes staan op je pc met datumstempel, je hoeft hier niets te posten. Zodra je een forum gebruikt, wil je dat mensen iets achterlaten. Je wilt gezien worden, je wilt delen. Je zoekt ergens, al is het maar een klein beetje, bevestiging. Da's goed, da's menselijk. Maar als je dat ontkent, dan ben je tegen jezelf en ons aan het liegen.
    "Daar heb je gelijk in, sorrie he."
    Geeft niet.

    Gegroet,
    LR2


    PS. Lezers, oprecht, jullie zijn volwassen, er staan gevarentekens op flessen, jullie kunnen lezen. Werken met oplosmiddelen, benzine, ethanol, brandbare stoffen is link. Gevaarlijk. Erg kankerverwekkend in sommige/veel gevallen. Denk even na voordat je iets doet. Voer de handelingen in je hoofd uit, van het losdraaien van een dop tot het schenken en wegen. Voordat je begint. Voor velen van jullie is dat een overbodige boodschap, voor tenminste 1 iemand hier, is dat een levensreddende waarschuwing. Probeer de restantjes niet te roken. Werk in een open ruimte, veel ventilatie, enzovoorts. Word je duizelig? Dan zijn je hersens beschadigd. Dat gaat snel, heel snel. Daar merk je nu niks van, en over 20 jaar herinner je het niet meer. Dan herinner je niks meer. Alzheimer.. Aangekoekte plakken eiwit in je brein. Om een lullig testje. Duizelig? Direct frisse lucht zoeken en de ruimte tenminste 4 uur luchten. Maar nog beter: zorgen dat je niet duizelig wordt. Voorkom problemen gewoon.
    Blijf veilig, blijf waakzaam. Spreek anderen aan als ze iets fout doen. Dan ben je maar een klootzak. Je hebt er iemands leven met 10 gezonde jaren mee verlengd. Da's 10 jaar langer blowen, 10 jaar genieten, 10 jaar slechte/goede seks, 10 jaar dat jouw partner je niet hoeft te zien kwijlen en aftakelen terwijl je drijft in een schijtluier.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    #2
    Misschien een keer doen als ik wietolie ga maken bij m'n tante... twee vliegen in een klap

    Ik ga gelijk in drie verslagen een comment achterlaten

    Comment


      #3
      Als je dit over 3 posts had verdeeld had ik 3x geliked

      blauwduimpjuh.png
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        Waarom telt olie maken niet mee? Wanneer ik olie maak uit wiet kom ik op 12-15% van het gewicht van de wiet aan olie.

        Comment


        • philly
          philly commented
          Editing a comment
          deze post heeft niets te maken met olie maken; maar wel over het bepalen van de hoeveelheid actieve stof in je wiet. Daarvoor wordt er een methode voorgesteld.
          Met olie kan je die bepaling niet maken; omdat je je top die je dan drenkt in de olie, nadien niet kan 'reinigen', 'uitdampen', dus je kunt het gewicht zonder actieve stof niet bepalen.

        #5
        Maar ik drenk niet in olie, ik spoel de top met alcohol en laat daarna de alcohol verdampen zodat er pure wietolie overblijft.

        Comment


        • Ongeldig
          Ongeldig commented
          Editing a comment
          Je geeft zelf het antwoord op je vraag. Door te zeggen dat je niet spoelt met olie.
          Dit topic gaat over het bepalen van concentratie die oplost in de stof, in het voorbeeld van LR2 is de gebruikte stof wasbenzine.
          Dat vervang jij met alcohol. Dat mag, daar wordt toe uitgenodigd.
          Wat je er uiteindelijk als eindproduct mee maakt is niet van belang voor dit topic. Of je er een zalfje van maakt, een olietje of een tompoes. Het gaat om de aanwezige concentratie. Mensen die niet om recreatieve redenen gebruiken zijn vaak bang voor hoge concentraties. Of ze willen bijvoorbeeld een hoog CBD-gehalte in hun medium hebben zitten. Daartoe dient dit topic zodat de brouwers een beter idee hebben wat de percentages zijn van de thuis gefabriceerde middeltjes

        #6
        Zeer kundig en netjes op papier gezet!!

        Comment


          #7
          Als ik bijvoorbeeld 2 gram pure wietolie meng met 2 gram olijfolie (of willekeurig welke stof waarin het oplost) is de concentratie actieve stoffen 50%. Los ik diezelfde 2 gram pure olie op in 18 gram olijfolie, dan is de concentratie 10%.
          Je kan door eerst pure olie te maken elke concentratie maken die je maar hebben wil.

          Comment


          • Ongeldig
            Ongeldig commented
            Editing a comment
            Maar wat is de concentratie van de stoffen die erin opgenomen zijn dan? THC, CBD enzo?

          #8
          LR2 zei het al in zijn openingspost:

          Oorspronkelijk geplaatst door LR2 View Post
          Let wel: je meet hiermee de totale hoeveelheid oplosbare stoffen, niet enkel de THC. Maar ook de CBD, terpenen, etc. etc. etc. zelfs olie en vetjes. Op het totaal zal dat een percentage zijn van rond de 3-15%. Dat gok ik nu, for the sake of the voorbeeld. De literatuur heeft er vast een antwoord op. Ik vast ook wel, maar niet nu. Dus als je 20% actieve stoffen vind, dan is van die 20% weer (20*0.15=3) dus 3% geen actieve stof. Je werkelijke percentage 'actieve stoffen' zal dichter bij 17% liggen.

          Comment


            #9
            Bella, ik denk dat we beide een spraakverwarring hebben.

            Jouw geconcentreerde harsen, wat er overblijft na het uitdampen van de alcohol waarin toppen getrokken hebben, noem jij olie.. Denk ik... In feite is het dat niet, het zijn voornamelijk harsen (resin in het engels is een meer omvattende term).
            Ik noem olie; olijfolie, lijnzaadolie, zonnebloemolie, etc. Zeg maar, het spul wat de eigenschappen van olie heeft, en wat feitelijk olie is. Daar ben ik niet erg helder in geweest.

            Als je een top afspoelt met olijfolie, dan trekt die olie ook in de top. Die kun je er niet uit dampen, tenzij je gaat verhitten tot meer dan 180 graden. Dan verlies je ook koolstoffen waar het plantmateriaal uit bestaat en dat vertekent de weging.

            Terminologie in de ganjawereld loopt vervelend door elkaar. Met hasjolie wordt ook niets meer dan harsen opgelost in een klein beetje ethanol bedoeld. Verwarrend allemaal. Hopelijk vallen de puzzelstukjes nu iets meer op hun plaats.

            BHO bereiding met een voor- en na weging, of een AHO bereiding met een voor- en naweging zijn ook prima te gebruiken als bepalingsmethode. In principe doe je hetzelfde trucje! Alleen dan houd je meer rookbaar materiaal over dan met bijvoorbeeld wasbenzine. Goed, daar gaan we weer Butane Hasj OIL en Alcohol Hasj OIL. Terwijl het eigenlijk harsen zijn. Geproduceerd door harsklieren (resin glands) op trichomen. BHR en AHR bekken wel minder lekker..
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


              #10
              LR2,een aanwinst voor dit forum.
              Top dat er nog mensen zijn in deze wereld die andere mensen ook iets willen leren,die hun kennis willen delen,waar jij misschien hele boeken heb voor moeten lezen om aan informatie te komen en dan even in een paar zinnen samenvatten om deze vervolgens aan een nieuw lui lid te kunnen voorschotelen.
              Elk jaar bijna dezelfde vragen van nieuwe leden weer beantwoorden,weer de tijd ervoor nemen,weer uitleggen hoe je iets moet kiemen,uitleggen hoe dat ene verbrande puntje op het blad ontstaat en hoe je de schade eventueel kan beperken.

              Zo zijn er nog een paar leden die echt een aanwinst zijn voor dit forum.

              Niet denken van ow die Franco die babbel maar wat met ze rooie halfdichte ogen, ik meen dit serieus!

              Namens mij en ik denk heel wat leden... Dank je wel LR2,QnQ en nog een handjevol mensen voor het geduld,uitleg,kennis en gezelligheid.

              Ik kom best wel vaak op dit forum betrap ik mezelf op,dat komt omdat jullie mij interesseren,wiet mij interesseert, de antwoorden mij interesseren,dank hiervoor.

              De beheerder,admin en de moderators verdienen ook een Dank je wel!
              M'n veren zijn nu op...

              De zin : Doe eens wat voor een ander.
              Zou meer mensen moeten doen dan altijd maar ikke ikke ikke.
              Iets doen voor een ander geeft een goed gevoel,voor mij wel in ieder geval.



              Voor mensen die deze handelingen gaan uitvoeren,lees ook even de kleine lettertjes van LR2 onderaan z'n post.

              Comment

              Bezig...
              X