Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wiet en immunologie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Wiet en immunologie

Korting op 420shop
    Hoi hoi iedereen. Ik zit al jaren met wat verstoorde immunologie. Dat kan zeer veel oorzaken hebben, maar onlangs wou ik meer weten over het nieuwste onderzoek gedaan naar bv thc en cbd.

Ik heb kort een stuk gelezen over weerstand, en tja dat komt wat overeen toch.

Als het gaat over mijn lijf is je gevoel heel belangrijk vind ik, en mijn gevoel heeft me al dikwijls in de juiste richting gestuurd.

Kort door de bocht of wat ik ervan onthouden heb is , het onderzoek gedaan ernaar is alereerst zeer belangrijk, want bv mensen met chronische pijn of celafbraak, en veel anderen hebben nood aan iets die echt helpt. Wiet helpt, maar heeft een rare werking op ontstekingsniveaus in ons lijf.

Het vb is hiv , daarbij is de gradatie van de ontsteking bepalend voor de sterkte van de ziekte, en het verloop ervan ook. Daarbij zorgt wiet ervoor dat die ontstekingsniveaus kalmeren, het lijf kan ontspannen, en daardoor minder erge vooruitgang is vd ziekte.

Het omgekeerde effect van chronisch wiet is dat, wanneer je geen ontsteking hebt, je niveaus ook aangepast worden, waardoor je lijf minder en minder zelf reageert op zulke natuurlijke acties ondernomen op die momenten wanneer het nodig is.

Ofwel heb ik dit lang geleden nog gelezen en vergeten, maar mijn gevoel was net dit de laatste 5 jaar.

Wel had ik andere oorzaken dan wiet hiervoor, en het kan alsnog een combo van zaken zijn.

Ik zoek ff op, want ik wil wel juist zijn in deze info. Er was iets die zelfs bij chronische ontsteking goed gaat, maar na verloop je toch gevoeliger kan maken.

Dat onderzoek was heel onderbouwd maar je hebt wel een marge, en ook inconclusief, want er zijn altijd variabelen die 100% uitsluiten. Maar ja , alles wijst erop zegt men dan.

Amerikaans onderzoek of paper, wss wereldwijde samenwerking.

Mijn gevoel is bv medicatie word draaglijker, soms zelfs minder effectief, of minder bijwerkingen of ze komen veeel veel later dan normaal, ziekte duurt wat langer, dat heb je ook van tabak, meestal luchtweginfectie ook.

Maar nu dus iets die lang niet iedere wietroker heeft, en veel van alles hangt aan elkaar dus ik kan niet 100% zeggen wederom, en dat is dus beestjes die voorbij de barierre geraken en me ziek maken . Ik rook al 25 jaar plus, het kan evengoed iets anders zijn he.

Ik vroeg me af wat jullie pure gevoelens zijn ivm dagelijks roken, en effecten , goed of slecht.

Ik wil wiet hiermee niet in een slecht daglicht brengen ook, als je het onderzoek bekijkt probeert men alles te verstaan, en als je bekijkt hoe uitgebreid het is, toont men aan dat het effect van wiet zo uitgebreid is, dat het bijna een must is als mens om dit te begrijpen !
    Ganja always does the trick.

Ik heb het artikel vluchtig gelezen en vind het bijzonder dat men h.i.v. schijnt te kunnen krijgen van cannabis.

Nee maar nadelige gevolgen zijn er uiteraard, ik merk het wel aan mijn longen en mijn keel. Echter gebruik ik cannabis vooral uit medisch oogpunt, omdat het de bloeddruk verlaagt en bij mij dientengevolge helpt tegen chronische migraine door een hoge bloeddruk. Ik overweeg echter wel te stoppen met roken ook al rook ik uitsluitend pure wiet, want juist omdat ik het roken an sich zo lekker vind rook ik meer dan nodig is terwijl de tolerantie alleen maar toeneemt. Gisteren weer eens een pure wietjoint gerookt maar ook daar voelde ik weinig van. Het is meer roken om het roken want stoned word ik niet meer. Ik bedoel, je gaat toch ook geen lsd slikken om het slikken alleen? Daarom wil ik eens kijken hoe het mij bevalt om cannabis uitsluitend nog te consumeren. Want eenmaal stoned is dat goed genoeg en dat lijkt me beter dan de hele dag bongs roken waar je niks van voelt.
    Mijn Fototopic 2.0

Zijn eer zal hem niet nadalen.

Comment

• Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Ik denk mss aan de combo, eens je consumeert ga je minder roken, als ik zie aan mijn rookgewoontes, kan ik ook wel doorroken op een punt, maar meestal ben ik na een paar trekken wat verzadigd, zoals ik vroeger las, en je ook wel al gelezen hebt, dat thc niveau is goed, stop ik van roken. Maar eerder zoals je zegt ook, echt high of stoned tja, ik denk eerder een evolutie ervan, je geraakt nog even high, maar anders . Zoals je in het begin niet echt meer fiets kan rijden volledig de kop in, en 3 maand later rol je een joint aan 20 per uur zonder handen high af

• Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      En idd moet ik nog es lezen het risico op hiv vergroot door wiet? Ik geloof wel in rare links op deze wereld, maar wil daar ook wel es tfijne van weten...

• Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ja wiet is niet lekker om te consumeren dus je zegt niet, 'ik neem nog zo'n heerlijk stukje cake om het eten!' En roken blijft gewoon lekker om het roken alleen. Vroeger rookte ik bij een biertje een sigaret en nu is dat een bong. Maar stoned word ik niet en dronken ook niet. Inderdaad net als fietsen, we genieten kennelijk ook van het gebruik an sich zonder het effect te voelen.

Het lijkt me bijzonder of er h.i.v. te krijgen is van wiet, maar ik ben bereid het experiment aan te gaan als een lekker mokkel het uit me zuigt: ik heb wel wiet en de zin komt vanzelf!

Oorspronkelijk geplaatst door Wesley pipes View Post
    <knip>
    Ik wil wiet hiermee niet in een slecht daglicht brengen ook, als je het onderzoek bekijkt probeert men alles te verstaan, en als je bekijkt hoe uitgebreid het is, toont men aan dat het effect van wiet zo uitgebreid is, dat het bijna een must is als mens om dit te begrijpen !
    Het is voor de meesten best wel lastig om te begrijpen waar dit onderzoek over gaat. En dat ligt niet aan de Engels wetenschappelijke taal maar meer aan het gegeven dat je medische context moet kunnen begrijpen. En nog meer dat je inzicht moet hebben in de onderzoeksmethodiek.

Ik heb "Abstract" en "Conclusions" grondig gelezen. En aan de hand daarvan een paar andere hoofdstukken vluchtig doorgenomen. Het is geen oorspronkelijk onderzoek. Maar een review van onderzoeken die men aan de hand van relevante zoektermen heeft kunnen selecteren. Mijn conclusie is dat het vooral een pleidooi is om in de toekomst meer fondsen beschikbaar te krijgen van de instanties die de fondsen toewijzen.

Research suggests a link between cannabis, immune function, and viral infections. Cannabis use may be associated with adverse effects on immune function and, thereby, increase the risk of acquiring or transmitting infections such as HIV and HCV. However, data are not sufficiently strong to suggest that cannabis use adversely affects the progression of viral diseases

Concreet: Nergens wordt beweerd dat je een HIV (of andere) infectie kan oplopen van cannabisgebruik. Maar omdat HIV zeer uitgebreid onderwerp van onderzoek is (geweest) kan je er in de literatuur heel veel over vinden. En uiteraard vind je dan ook veel hits in combinatie met cannabisgebruik. Blijft over de vraag of je van frequent cannabis gebruik significant meer risico loopt op ontregeling van je immuunsysteem. Dat blijkt m.i. niet uit het bijgevoegde paper. Daar is echt heel veel meer onderzoek voor nodig. En verantwoord goed en betrouwbaar onderzoek is duur in opzet, duurt heel lang en daarbij nog eens ontzettend moeilijk volgens de regelen der kunst uit te voeren. Dus harde conclusies zie ik vooralsnog niet verschijnen.Tenzij grote groepen overheden belang hebben bij een uitkomst. Dan kan het zeer snel gaan. Dan worden op zich boterzachte conclusie als zijnde hard gebracht. Dat is het voordeel van de macht hebben. Daarbij geholpen door een pers die al vele jaren niet meer kritisch en onafhankelijk is. Helaas.

PS Ik gebruik maar twee avonden per week. Vanavond is zo'n avond. De volgende dag ben ik doorgaans niet super helder. Dus indien iemand nog op een reactie wacht dan kan het nog even duren.

Comment

• Grow Co
      Grow Co commented
      Editing a comment
      Dank voor de toelichting nu hoef ik geen langdradige stof te lezen maar weet wel de uitkomst.
      Geniet van al je avond

• Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Helder.

• Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Is idd veelal tegenstrijdig, de ene zin is er is geen bewijs dat het imuunsysteem beinvloed word en de zin erna staat er dat het toch je imuun aantast . 18 en 19. Het verzamelt wel mooi wie wat al onderzocht heeft ook met lknks naar de originele onderzoeken. Maar verder inderdaad minder interessant.

Goed verwoord klos73.

Een review is altijd gebaseerd op het idee "Wat is er allemaal gepubliceerd door anderen en kunnen we dit bundelen om een brede uitspraak te doen?".
    Soms is dat hard nodig, omdat er een wirwar aan publicaties bestaat en omdat onderzoekers soms ook weleens een makkelijke dag willen hebben.
    Een review schrijven is dan ook wel een van de meest makkelijke zaken in de wetenschap: je definieert je zoekterm, je beoordeelt onderzoeken op statistiek en waarheid (maar eerlijk: dat gebeurt niet altijd even goed!!) en dan bundel je wat je gevonden hebt in een enkel artikel. Ik vind dat makkelijk omdat het niet meer kost dan tijd en koffie. In onderzoek wat ik doe, sta ik 5 dagen per week in een laboratorium en schrijf ik daarnaast nog labjournaals en artikelen (die ook in reviews gebruikt kunnen worden).

Dit is dus een review.
    De zoekterm is daarbij heel belangrijk, het kader ook, dus dat moet in de methoden genoemd worden. En dat is het geval.
    To prepare this review, we used the NIH PubMed database and Google Scholar, by using key words including cannabis, cannabinoids, tetrahydrocannabinol, THC, cannabidiol, CBD, marijuana, immune system, viral infections, HIV, hepatitis C infection (HCV) and HTLV-I/II, and identified, retrieved and reviewed the papers published in the English language that are relevant to the topic of a link between cannabis, the immune system, and viral infections.
    Hierbij valt meteen op dat de zoektermen erg gericht zijn op specifiek HIV, Hep C, HLTV-I/II en - in mijn ogen - veel te brede termen als "immune system" en "viral infections".
    Want de studies waar ik aan mee werk op dagelijkse basis, zullen immune system niet gebruiken in de titel, maar eerder een B- of T-cell benaming, of een volwaardige naam van het virus zoals 'Type A Influenza'.
    Dat maakt de review niet minder waarheid, maar het laat wel een erg beperkte scope zien en de bevindingen benadrukken dan ook dat 'men met deze zoektermen, deze resultaten vind'.
    De review is niet slecht, maar hij zou onder mijn toeziend oog niet door de keuring komen in de opzetfase. Niet met deze titel in ieder geval, want immuunsystemen zijn complex en als je geen enkele complexe zoekterm hanteert dan ga je ook niet de diepte in om iets te vinden. HIV en Hep C zijn ruim onderzocht dus het is een inkopper om die twee te gebruiken - nogmaals, makkelijk dagje! - maar we vergeten hierbij alle andere ziektes en bacteriele en fungale infecties mee te tellen.
    Virussen zijn maar een kleine tak van waar het immuunsysteem tegen vecht. Bacterien, schimmels, allergenen, het eigen lichaam, zijn net zo belangrijk. Echter, het publicatie platform is natuurlijk strict voor virussen.. Dus uitbreiden naar al het andere is wat onnodig voor dit doel. Dan wordt het natuurlijk nogal snel een boekwerk van 180 pagina's aan informatie. Ik begrijp dat die afbakening moet bestaan en dat die nodig is. Echter zou ik HIV en Hep C specifiek uitsluiten als ik ditzelfde artikel zou moeten schrijven. Gelukkig bestaat de wetenschap uit duizenden mensen, en niet uit een handje vol personen.

Misschien is het leuk om eens te zoeken op "B/T-cell activation cannabis" of met het woordje 'delay' of 'response' of 'activity' of 'regulation'. Ik denk dat er dan namelijk een breder net wordt uitgeworpen en dat je voor jezelf mogelijk wel interessantere dingen tegenkomt. Immuunreacties komen ook in allerlei vormen voor, dus het kan mensen helpen om ook eens 'inflammation cannabis' of iets dergelijks in scholar.google.com in te tikken.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

• Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Inderdaad wat lokmiddel materiaal, en dus in principe enkel een verzameling van studies gebeurd in het verleden. Al heeft het wel links naar de originele onderzoeken ? En in het imuun stuk gaat het wel specifiek over de balans van die cellen , en hoe wiet het beìnvloed, al gaat het idd niet diep genoeg erop in. Genetische aanleg kan ook een grote rol spelen en gebreken kunnen zich anders uiten volgende generaties denk ik ook aan allang. Ik zoek es verder via tgeen je
      zegt. Ik heb een hele reeks aan virus parasiet
      bacterie schimmel gehad, ook jeugdelijke
      wederkerende, latent aanwezige voorvallen
      gehad, en rare bloedwaardes die heel lang acuut
      toonden ipv doorleeft . Ongeveer 10 redelijke rare dingen in 5 jaar, ook geeft men dat gevoel, stop eerst es met wiet roken, we gaan dan es kijken of we je kunnen helpen

• klos73
      klos73 commented
      Editing a comment
      Nog beter verwoord LR2. Ik vraag het me af of we veel onderzoeken gaan vinden waarin cannabis als een evidente oorzaak van medisch ongemak kan worden geduid. Indien ja, dan was dat toch wel naar bovengekomen langzamerhand. De toon die ooit door FBN chef Anslinger is gezet is toch langzamerhand wel een beetje uitgedoofd. Hoe graag sommige fanatici die graag nieuw leven in willen blazen. Er wordt best wel veel gezocht, echter maar weinig gevonden.

Ik heb een hele reeks aan virus parasiet
    bacterie schimmel gehad, ook jeugdelijke
    wederkerende, latent aanwezige voorvallen
    gehad, en rare bloedwaardes die heel lang acuut
    toonden ipv doorleeft . Ongeveer 10 redelijke rare dingen in 5 jaar, ook geeft men dat gevoel, stop eerst es met wiet roken, we gaan dan es kijken of we je kunnen helpen ​
    Als arts - ik ben geen arts - zou ik dat ook voorstellen. De gelijke factor in die 5 jaar tijd is immers het cannabisgebruik.
    De mogelijkheid zou kunnen bestaan dat je allergisch bent voor cannabis. Da's nogal een vreemd geval, maar het komt in zeldzame gevallen voor. In principe krijg je dan door te blowen, een zelf-opgedane ontsteking waarbij je lichaam alle cellen die cannabis-antigenen bevatten, aanvalt. Dan is er in het bloed niets te vinden behalve hoge ontstekingswaarden.
    Als het lichaam aan het vechten is tegen zichzelf, dan kunnen andere dingen zoals bacterien en schimmels en virussen, wat makkelijker hun gang gaan. Mensen met een autoimmuunziekte zijn daarom juist heel erg vatbaar voor dingen waar normale mensen geen last van hebben.
    Cannabis is bij sporadische gebruikers na zo'n 6 weken niet meer detecteerbaar (het is er nog wel, maar de apparatuur is niet gevoelig genoeg), maar bij dagelijkse gebruikers kunnen we praten over een periode van 3-5 maanden. Heb je al weleens zo lang zonder cannabis gedaan in die 5 jaar tijd?
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

• Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Dat is iets wat ik ontzie. Redelijk erg eigenlijk. Apocalyptisch niveau . Heb vroeger wel wat
      meer gedaan ook of wiet langdurig en dat heb ik zonder probleem gestopt omdat ik het gewoon niet meer wou. Tabak en wiet zijn zo moeilijk voor mij, wss ook door meerdere verslavingen gehad te hebben, ik nu zeg die 2 zijn ok.

Lyme bv had ik gelezen sla me dood als het een ander beestje is., maar ze kunnen cellen nabootsen en foppen, waardoor andere ook gemakkelijker toegang krijgen ? Ze helpen elkaar wat toekomstgericht?

Rare tekorten ook die niet echt opgelost geraken met bij te nemen,

Ik vind het jammer dat van mijn dokter het niet echt onderbouwd is, maar ik ervaar dat mss enkel zo, en bedoelde hij het net zoals jij nu zegt, en wou hij niet doordrammen erop om mij wat te
      sparen.

Ook meerdere die ik ervaren heb of plots activeren, na opzoeken zijn deze al ( meestal) van jongsaf afwezig, en plots alles ineens. Pfeiffer en pylori , ben zelfs bang bij toxoplasmose dat ie naar de hersenen kan , en daar schade gedaan heeft. Ook bang dat hoe meer ze testen hoe meer ze vinden, al wil ik echt wel weten wat ik heb en hoe het komt.

Is er ook geen theorie over veranderend metabolisme in midlife, zoals ik veel mensen ken waar kwalen of erger plots tevoorschijn komt?

Ben uitvluchten aan het zoeken tot en met om wiet niet uit mijn leven te laten

Wat je lief is doe je graag, wat je graag doet, doe je veel en te veel he. The meaning of life is moderation.

Ik eet niet selectief, en niet gevarieerd. Ik snoep niet veel , zou liever fruit eten, maar kom er gewoon niet aan. Deftig koken en veel groenten wat ik ook graag eet, wederom zo.

Een paar tekortjes en direct een heel andere mens , was het maar zo simpel als een vitamintje bijnemen, want stoppen met wiet klinkt moeilijk. 20 jaar geleden een halfjaartje gestopt es ...

Mensen met ms moeten soms jaren wachten op een juiste diagnose, ik heb het gevoel dat er iets in mijn lijf is die er vroeger niet was . Maar om verder te gaan in onderzoeken zou ik wiet moeten
      uitsluiten ook, en geduld hebben . Diepe zucht bij
      de gedachte, ze is me wat te machtig..

• Traveller1
      Traveller1 commented
      Editing a comment
      Misschien eens een ander stoned iets te proberen, namenlijk damiana, is verkrijgbaar als thee en tabak vervanger maar je word er wel licht stoned van in de vapeur.

Wesley pipes Wat je noemt zijn inderdaad geen klachten om te negeren. Ben je er al eens mee naar een arts geweest? Ik bedoel dan niet specifieke bezoeken voor een specifieke klacht maar ter bespreking van het hele klachtenpatroon van de afgelopen 5 jaar. Indien je immuunsysteem van slag is zijn er voldoende onderzoeksprotocollen om dat boven water te halen. Indien het nog niet bij je arts bekend is zou ik sowieso niet noemen dat je een zware gebruiker bent. Dat leidt alleen maar af en stuurt het onderzoek mogelijk in de verkeerde richting. Indien van belang dan kan zo'n gegeven later nog wel aan de anamnese toegevoegd worden.

Comment

• Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      Had dit nog niet gelezen. Ja al die onderzoeken, maar soms is het nodig he. En ja gebruiker zijn staat wss wel in gmd , bij mij hier toch, dus kunnen ze dat allemaal direct zien. Wat er moet opstaan staat er niet op, of op inactief. Chronisch tabak en wiet dan weer op plaats 1 en 2 dusja..

"Is er ook geen theorie over veranderend metabolisme in midlife"

Naar mijn kennis is dat geen theorie maar een praktijk. Ruim de helft van de 50plussers heeft er in meer of mindere mate mee te maken. Indien we tientallen jaren meer energie innemen dan we verbruiken dan loopt het systeem (uiteindelijk) spaak. En dat is wat in onze welvaartsmaatschappij heel veel gebeurt. Dit ontregelde systeem stuurt allerlei ongewenste hormonen rond die ook weer allerlei klachten kunnen oproepen. Een simpele vraag: Hoe hoog is je meest recente HbA1c? Bij mij was die de laatste keer 58. In absolute zin 6 punten te hoog maar wel 22 punten boven de "gezonde" mediaan van 36. Voor mij aanleiding om op een sterk koolhydraat arm dieet in te zetten en flink meer te gaan bewegen. Mijn Hba1c (de meest betrouwbare indicator) moet ik nog laten bepalen maar mijn nuchtere glucose zit rondom de 5.8 (was 8.5 een half jaar geleden). En ik ben 15 kg kwijt met bijna een goed BMI. Maar een goed BMI zegt niet alles. Ook mensen met een goed BMI kunnen een verstoord metabolisme hebben.

Misschien zit ik er wel helemaal naast met jouw klachtenpatroon maar het bestrijden van metabool syndroom / diabetes2 is het eerste waar je naar moet kijken. Pas als dat in orde is zou ik eventueel aan wietgebruik gaan denken. Naast heel veel andere oorzaken.

Comment

• klos73
      klos73 commented
      Editing a comment
      Wesley pipes Een andere naam is glycohemogline, Hemoglobine A1c of geglyceerd hemoglobine. Het is een goede indicatie omtrent de het gemiddelde bloedsuiker gehalte over een langere periode. Normaal gesproken wordt bij niet goed begrepen klachten hier min of meer standaard op getest bij bloedonderzoek. Tenzij je nog te jong bent voor de risicogroep. En je glucose nuchter, is die wel eens gemeten? Bij suiker moet je niet alleen aan cola of frisdrank denken maar aan alles waar koolhydraten inzitten dus ook voedingsmiddelen met (zet)meel. Jouw spijsvertering maakt daar in no time suikers van. En bij een eiwitrijk dieet wordt het meeste daarvan ook omgezet in glucose. Alleen van vetten kan geen glucose gemaakt worden.

Hork Jij bent een wilskrachtig en gemotiveerd persoon. Niet iedereen gaat het even makkelijk af.

• Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Het kost grote moeite de knop om te zetten maar het wordt makkelijker en ik ben dik geweest dus ik weet precies wat het is.

• Wesley pipes
      Wesley pipes commented
      Editing a comment
      klos73 ik heb nu of allang dysbiose en probiotica helpt wat , is zowat het enige die helpt raar maar waar . Ik ben zo weinig met eten bezig eigenlijk dat er geen energie weg en weer gaat. Letterlijk dan neem ik ook te weinig op uit voeding. Ik neem nu zink bij, b12 en probiotica . Ik had een scheur gevoeld rond de navel , harde plek errond, maanden slecht ervan niks te vinden bij onderzoek en tbeterd mar het blijft. Alles die ik vroeger wegblies alsof het niks was , word een chronisch dingetje. Ik was vroeger alternatiever van gedachten en ik denk eerder dat ikzelf een beter bewustzijn over dit moet vinden. Mss wat 55515 doen
Bezig...
X